handdator

Visa fullständig version : Leva på fryspizza

frasuss
2013-09-18, 19:31
Hej alla koloiter! Har börjat äta en hel del fryspizza på sistone, vi snackar 2-3 st om dan, och jag undrade om det kan ha några negativa konsekvenser.

Jag håller min kaloribudget, så en överdriven viktökning är inte ett problem, men jag snubblade över den här tråden https://www.flashback.org/t1929125 , där pizza buas ut rätt hårt. . Men det borde väl rimligtvis inte vara värre än vanlig husmanskost bestående av spaghetti, köttbullar, korv osv.. ?

Bifogar näringsinnehållet på pizzan

R Scarpa27
2013-09-18, 19:36
bröd, tomat, ost och kött?
dock är de väl inte opti pga fetare ost, och tråkigt att äta 3 per dag?
men de kvittar om du äter 3 per dag och fixar ditt dygn med uppfyllda krav.
sen från en pizza fixar man ju både protein, kolhydrater och fett.
sen vad äts utöver dessa?

dock blir man ju inte mätt på fryspizza heller.
men vad är det för pizza sort? strl? märke osv.
ser lite illa på bilden.

frasuss
2013-09-18, 20:26
Tråkigt?! Nej ;) blir aldrig less på fryspizza. Det är Coops capricciossa på bilden, men brukar variera mellan olika märken och smaker

R Scarpa27
2013-09-18, 20:42
blir nog inte direkt opti om du lever på 3 fryspizzor varje dag isf...
inte mkt grönt där och protein osv.

en gång per dag visst,

sen vet jag inte omhur du äter under hela dygnet osv vad din kcal budget är m.m
svårt att avgöra.
bara man käkar och tränar så löser sig det mesta och mat är ju alltid mat.

sen e de ju inte svårare och dyrare att köpa annat än fryspizza 3 ggr om dagen...
finns ju massa enkel mat att laga som tom blir billigare och godare och mer opti och mättande.

Simonbaws
2013-09-18, 21:00
näringsfattigt och lite väl mycket fett ;) lär dig göra egna pizzor istället!

olle lindblad
2013-09-18, 21:02
Om inte annat lär det bli något så i helvete tråkigt efter ett tag. Jag hade stått ut en dag eller två.

Bronzzi
2013-09-18, 21:15
Lite mycket salt tycker jag

Gober
2013-09-18, 21:29
Ganska mycket salt, mycket fett, täcker förmodligen inte alla vitaminer, mineraler osv (?) men framförallt varför? Finns ju så otroligt mycket enkel och billig mat du kan fixa istället för det där skräpet. Kan väl iaf göra egen pizza.

frasuss
2013-09-18, 22:04
Jo, visst, nog kan det bli enformigt och vara lite lite vitaminer o sånt, men jag äter vitamin-,mineral samt omega3-tillskott, samt lite frukt o sallad då och då. Frågan är om fryspizza är sämre än random medelsvenssonmat? I flashbacktråden snackas det om diabetes och sjukdomar, men jag kan inte se vad som skulle göra pizza till så dålig mat?

Halvar
2013-09-18, 22:47
Jo, visst, nog kan det bli enformigt och vara lite lite vitaminer o sånt, men jag äter vitamin-,mineral samt omega3-tillskott, samt lite frukt o sallad då och då. Frågan är om fryspizza är sämre än random medelsvenssonmat? I flashbacktråden snackas det om diabetes och sjukdomar, men jag kan inte se vad som skulle göra pizza till så dålig mat?

Är väl beroende på mängden pizza.Håll dej borta från flashback...

Simonbaws
2013-09-18, 22:55
äter du 3 st på en dag får du i dig över 15g salt..

Vanish
2013-09-18, 23:28
Hönökaka x2, ketchup eller liknande, lite skinka + ost. Borde bli både godare och mindre salt/fett. Kan ju dessutom lägga på grönt och blanda bäst fasen du vill!

Linjedomarn
2013-09-19, 09:14
Går säkert bra om du kompletterar med lite grönsaker, frukt , mjölk.

Men själv skulle jag inte göra det på grund av allt salt i färdigmat.

Reaper123
2013-09-19, 10:20
Man kan utan tvekan leva på färdigrätter (varför man nu skulle vilja det), men att dagliga äta så mycket pizza är nog ej hållbart i längden.

Framför allt på grund av dess höga salthalt, men sen blir det ju en hel del fett som slinker ner vilket inte lämnar så stort rum för de "vettiga" fettkällorna man åtminstone borde försöka ha med i sin kost då och då.

Jag säger alltså anus på idén att for life leva på 2-3 färdigpizzor dagligen, men då och då... kör på!

Edit: Är anledningen till att du köper dessa att du inte orkar eller kan laga mat? Om så är fallet, masa dig ut till köket och lär dig laga mat! (dagen du jämför en hemmagjord pizza med färdigköpt kommer du aldrig äta färdigköpt mer än vid nödfall)

frasuss
2013-09-19, 11:15
Okej, tack för svaren. Äter det mest för att det är gott, finns inte mycket som klår färdigpizzor förutom möjligtvis pizzeria-pizzor. Ska dock försöka begränsa mitt intag framöver för att vara på den säkra sidan:P

arogen
2013-09-19, 12:54
Okej, tack för svaren. Äter det mest för att det är gott, finns inte mycket som klår färdigpizzor förutom möjligtvis pizzeria-pizzor. Ska dock försöka begränsa mitt intag framöver för att vara på den säkra sidan:P

Testat att göra egen pizza med egen deg och allt? Precis som Reaper sa så är det fan så mycket godare! Dessutom nyttigare och kan ge grymma macros om vi nu ska nämna det med.
Testa att göra degen som finns på Reapers blogg http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/03/emils-pizzadeg.html

Den har jag kört med och det blir gott som tusan.

Zorban
2013-09-19, 13:06
Okej, tack för svaren. Äter det mest för att det är gott, finns inte mycket som klår färdigpizzor förutom möjligtvis pizzeria-pizzor
Har du någonsin smakat något annat än pizza?

Pretorian
2013-09-19, 13:49

*mini

Har du testat någon annan maträtt?

Pzorz
2013-09-19, 14:15
Testat att göra egen pizza med egen deg och allt?

Och du tror att någon som vill leva på färdigpizzor orkar/vill laga egen pizza med ugn, deg och allt däremellan?

Pretorian
2013-09-19, 14:17
Och du tror att någon som vill leva på färdigpizzor orkar/vill laga egen pizza med ugn, deg och allt däremellan?

Det finns hopp för alla.

nissepelle
2013-09-19, 17:06
Sorry guys, men hemmagjord pizza är inte godare än fryspizza.

newb123
2013-09-19, 17:17

https://si0.twimg.com/profile_images/1843935390/troll-face-high-resolution.png

Gober
2013-09-19, 17:17

Inte din kanske.

nissepelle
2013-09-19, 17:27
Inte din kanske.

Nej nej, det är din jag pratar om

Gober
2013-09-19, 17:36
Nej nej, det är din jag pratar om

Jag trodde vi pratade om din mammas pizza?

begt
2013-09-19, 17:39
Vanliga restaurangpizzor har sämre deg i många fall enligt mitt tycke.

Gober
2013-09-19, 18:01
Vanliga restaurangpizzor har sämre deg i många fall enligt mitt tycke.

För att vara seriös så kan jag faktiskt hålla med om att fryspizzor faktiskt är av bättre kvalité än många av de "turkpizzor" som serveras på vanliga pizzerior. Både ingredienser och smak. Men talar vi om en riktig pizzeria eller bra hemgjord pizza så är ju fryspizza ett skämt.

R Scarpa27
2013-09-19, 18:18
Hönökaka x2, ketchup eller liknande, lite skinka + ost. Borde bli både godare och mindre salt/fett. Kan ju dessutom lägga på grönt och blanda bäst fasen du vill!

that is awsum.

Simonbaws
2013-09-19, 18:27
http://pizzahemma.bloggplatsen.se/ gå in där och lär dig göra en egen pizza

frasuss
2013-09-19, 22:18
http://pizzahemma.bloggplatsen.se/ gå in där och lär dig göra en egen pizza
Har gjort pizza enligt den där sidan, och nog blev den god. Men inte 2h extra arbete god :P. Slutsatsen man borde kunna dra är väl att fryspizza inte är särskilt dålig mat, bara man kompletterar med lite nyttigheter :)

nissepelle
2013-09-22, 18:08
Jag trodde vi pratade om din mammas pizza?

Jag trodde att vi pratade om hur din mamma smakar!