handdator

Visa fullständig version : Lite frågor ang. min bulk

Axel9
2013-09-17, 09:50
Har tränat lite oregelbundet från och till sen några år tillbaka.
Efter läsande här på forumet blev jag motiverad att påbörja en bulk.
Den har pågått sedan första augusti nu och känns väldigt bra, aldrig varit så kul eller fått så bra resultat under träning.
Tänkte att den skulle pågå till mars/april.
Har dykt upp lite frågor under tiden.
Tyvärr finns det inga bilder, ska försöka fixa senare.
Ålder: 22
Längd: 189
Midjemått: 79, har inte ökat märkbart sedan starten.

1, Under drygt en och en halv månad har jag gått upp från 75,6 till 79,0.
Har läst att många varnar för grisbulkar och att man bör ligga på max 1kg/månad.
Finns det någon med positiv erfarenhet av bulk på över 1kg/månad?
Bör jag fortsätta i samma takt med tanke på hur smal jag är?
Käkar bara bra lagad mat. Ingen godis, öl eller annat osunt:)

2, Kommer under hela november månad vara på resande fot i USA.
Lär bli svårt med träning och ätande under den tiden.
Hur pass dåligt är det att avbryta en bulk under så lång tid?
Bör jag sikta på att bulka ett kilo extra månaden innan, eller ska jag till varje pris försöka hålla bulken igång även under resan?

3, Antagligen en udda fråga, men blev rätt nyfiken:)
Vaknade i förrgår av att jag var extremt pissnödig, kändes sedan som om jag pissade ut flera liter.
Under resten av dagen blev toabesöken ovanligt många, säkert dubbelt så många som under en vanlig dag.
Drack inte mer än vanligt, det var under en vilodag.
Kan det ha och göra något med bulken eller var blåsan helt enkelt kass under en dag.

Axel9
2013-09-17, 19:00
Kanske postat på fel del på forumet?
Har inte rå koll på det:smash:

behnam
2013-09-17, 20:11
Nej det har du inte :)
Kul att du har gjort en sådan ändring! Fortsätt så!

1. Om du är 189cm lång och väger 75 så är du lite underviktig. Så en snabb ökning är inget konstigt. Det finns olika sätt att bulka på. Vissa rekomenderar +500kcal/dag vilket resulterar i ca 0.5kg i veckan. Vissa rekomenderar +200kcal/dag. Det beror på vad du känner för - känns det bra och är du bekväm med resultat så ska du ju fortsätta. Din viktupgång är inte osund.

2. Så vitt jag vet finns det inget farligt i att avbryta en bulk. Se till att träna så fort du har chansen. Har du inte det finns det många kroppsövningar du kan köra. (Armhävningar, pullups, benböj, etc, etc. googla/youtuba på kroppsövningar/bodyweight workout.)
Jag tycker däremot att du kanske ska bromsa din bulk under resan ifall du får svårt att träna. Se till så att du ligger i kaloribalans.

3. Ingen aning

Vanish
2013-09-17, 20:36
Ska du ut på resa så är det okej att leva lite också. Att försöka träna är helt okej, men att försöka deffa/bulka osv känns som en grej du kan ta upp när du kommer hem igen! En månad är inte så jäkla lång tid att vara borta.

Runt 500kcal + brukar vara rekommendationer men en långsammare viktuppgång kan ha fördelar med mindre pålägg av fett. Däremot är det svårt att hålla ett så litet överskott som 200kcal i praktiken...