Visa fullständig version : Så var det sömnen
Jag vet att sömnen är väldigt viktigt när man ska bygga muskler och att 8 timmar är minimum för bra återhämtning.
Själv går jag upp 07:00 och går och lägger mig runt 22:00, säg då att jag somnar vid 23:00. Då har jag fått mina 8 timmar vilket skulle vara skönt, problemet är att dom 3 sista nätterna har jag sovit lite halv dåligt, att jag ligger och vrider mig och har svårt att somna om mitt i natten osv.
Har detta någon större inverkan på återhämtningen? (kan bara tillägga att jag nojjar över detta ganska mycket..)
Mvh
Du bör inte förlora så mycket sömn över att du har sovit dåligt de senaste tre nätterna. Du sover bra i grunden så slappna av.
Du bör inte förlora så mycket sömn över att du har sovit dåligt de senaste tre nätterna. Du sover bra i grunden så slappna av.
Nej det vet jag men jag tänker om det fortsätter..
NickeSthlm
2013-09-17, 08:19
Du lär inte behöva noja allt för mycket och jag tror du skulle klara dig bra på 7 timmars sömn också.
Det är väl ett större problem om du bara skulle skrapa ihop 4-5 timmars sömn varje natt..
Om det fortsätter så tar du den funderingen då. Vojne nu kommer stärka sannolikheten för starkare sömnproblem.
Du lär inte behöva noja allt för mycket och jag tror du skulle klara dig bra på 7 timmars sömn också.
Det är väl ett större problem om du bara skulle skrapa ihop 4-5 timmars sömn varje natt..Och även 4-5 timmar räcker säkert helt okej om du ändå ligger i sängen 7-8 timmar. Du vilar ju även om du inte sover.
Som sagt, ingen idé att nojja över om du ligger vaken. Se till att inrätta tillvaron så att du kommer i säng i rimlig tid. Och försök att reda ut sånt som eventuellt kan få dig att våndas: Listor på grejer som måste kommas ihåg, koll på ekonomin o s v. För mig gör i alla fall sånt stor skillnad.
Och även 4-5 timmar räcker säkert helt okej om du ändå ligger i sängen 7-8 timmar. Du vilar ju även om du inte sover.
Som sagt, ingen idé att nojja över om du ligger vaken. Se till att inrätta tillvaron så att du kommer i säng i rimlig tid. Och försök att reda ut sånt som eventuellt kan få dig att våndas: Listor på grejer som måste kommas ihåg, koll på ekonomin o s v. För mig gör i alla fall sånt stor skillnad.
Precis likadan är jag, har god koll på allt som rör sig i min vardag, därför jag blev lite orolig med sömnen. Men som ni säger så hoppas jag att det löser sig med tiden.
Viktigt och viktigt, sover själv 4-5 timmar natt och gjort så i 15 år. Tycker mig inte haft mindre muskler än andra då jag låg på topp. Mår bra, träningen gick bra och jag hade mer tid till annat.
För mig är det bra mer skadligt att ligga i sängen sömnlös med ångest och tvångstankar än att sova mindre men må lika bra om inte bättre för det.
Denna video ger lite tips på hur du kan förbättre sömnen.
Riktigt intressant video :D
http://www.ted.com/talks/russell_foster_why_do_we_sleep.html
Tjena! Det har gått ett par dagar sen jag skrev sist om sömnbesvären. Kan bara meddela att dom har hållit i sig och en riktigt utvilad natt har jag ännu inte fått.
Vaknar alltid på natten, vrider på mig och har svårt att ligga bekvämt som också medför att jag har extremt svårt att somna på nätterna. Är alltid vaken när klockan ringer på morgonen..
Dags att besöka vårdcentralen eller vad säger ni? Sömnbesvären har suttit i över en vecka.
Mvh Kiffe
Eversmooth
2013-09-23, 09:12
Konditionstränar du något?
För egen del finns inget bättre sömnmedel än regelbunden konditionsträning.
Det kan vara madrass och kuddar som spökar. Du säger att sömnposition är svårfunnen.
LarsLasr
2013-09-23, 09:30
Hur gammal är du? Sömnbehovet brukar ändras lite när puberteten är slut och om du har fasta tider kanske din sömn är väldigt effektiv? Vet inte om du är trött konstant under dagen, men låter mest som att du är nojjig över att det blir för lite :)
Lägger jag mig ~9-10 tiden så brukar jag vakna runt 1-3, tar oftast några mackor, lite mjölk och läser något i sängen. Vet att dom säger det är dåligt att slå på ljuset igen men verkar inte påverka mig nämnvärt då jag somnar på 45-60min efter att paltkoman slagit till.
Att vakna 1 timme innan väckarklockan är ju bara skönt så länge man känner sig utvilad och ser till att kliva upp!
Jag vet att sömnen är väldigt viktigt när man ska bygga muskler och att 8 timmar är minimum för bra återhämtning.
Själv går jag upp 07:00 och går och lägger mig runt 22:00, säg då att jag somnar vid 23:00. Då har jag fått mina 8 timmar vilket skulle vara skönt, problemet är att dom 3 sista nätterna har jag sovit lite halv dåligt, att jag ligger och vrider mig och har svårt att somna om mitt i natten osv.
Har detta någon större inverkan på återhämtningen? (kan bara tillägga att jag nojjar över detta ganska mycket..)
Mvh
Du kommer säkert sova bättre/sämre i perioder resten av livet precis som de flesta andra gör. Om det sen gör att du har 10 gram mindre muskler om några år kommer inte synas eller märkas så nojja över något annat istället =)
Själv somnade jag runt klockan 12 inatt och väcktes 4 gånger av dottern innan klockan ringde 05:15 livet fortsätter ändå.
Tjena! Det har gått ett par dagar sen jag skrev sist om sömnbesvären. Kan bara meddela att dom har hållit i sig och en riktigt utvilad natt har jag ännu inte fått.
Vaknar alltid på natten, vrider på mig och har svårt att ligga bekvämt som också medför att jag har extremt svårt att somna på nätterna. Är alltid vaken när klockan ringer på morgonen..
Dags att besöka vårdcentralen eller vad säger ni? Sömnbesvären har suttit i över en vecka.
Mvh Kiffe
Ge det en vecka till innan du börjar söka för det. Se över saker som påverkar sömnen http://www.capiolakargruppen.se/upload/specialiteter/Patientinfo%20LGAB/S%C3%B6mnhygien.pdf
Och ligger du i energiunderskott? Då tappar jag åtminstånde en hel del sömn.
Jag styrketränar med har legat lite lugnt nu pga förkylning. Jag känner mig allmänt outvilad och är ganska trött men kan inte somna fast jag sluter ögonen. Har sovit på olika ställen, lugna kalla miljöer till att någon sitter och kollar på tv utanför rummet vilket brukar vara avslappnande men icke.. Nojjar inte längre, bara lite skumt att det sitter i såpass länge. Det har det aldrig i hela mitt liv gjort förut och min vardag ser ut som den gjort 2-3år tillbaka så det är inget som är förändrat eller liknande.
mvh
Som sagt, du kommer få ungefär ovanstående råd på VC, hjälper inte det är det väl insomningsläkemedel som ligger närmast, undvik de så långt det bara går. Det är många som fastnat i mångåriga beroenden av dylika läkemedel.
Jag styrketränar med har legat lite lugnt nu pga förkylning. Jag känner mig allmänt outvilad och är ganska trött men kan inte somna fast jag sluter ögonen. Har sovit på olika ställen, lugna kalla miljöer till att någon sitter och kollar på tv utanför rummet vilket brukar vara avslappnande men icke.. Nojjar inte längre, bara lite skumt att det sitter i såpass länge. Det har det aldrig i hela mitt liv gjort förut och min vardag ser ut som den gjort 2-3år tillbaka så det är inget som är förändrat eller liknande.
mvh
Men då kanske förkylningen har haft en liten inverkan på hur din kropp väljer att fungera för tillfället.
Det faktum att du kanske också ligger och nojjar över att du inte kan sova, när du ska sova, gör att du inte kan sova. :)
Jag har också haft en del problem med att sova ordentligt genom åren.
För min del vände det när jag införskaffade en sådan där formgjuten kudde (minns ej vad de heter för tillfället).
Lite ovant i början, men nu somnar jag mer eller mindre omgående varje gång.
Som sagt, du kommer få ungefär ovanstående råd på VC, hjälper inte det är det väl insomningsläkemedel som ligger närmast, undvik de så långt det bara går. Det är många som fastnat i mångåriga beroenden av dylika läkemedel.
Ja kemikalier för att somna kommer jag aldrig att ta! Då ligger jag hellre vaken om nätterna kan jag säga!
Har nu fått svettats ordentligt på gymmet, blev rygg och biceps! kändes grymt med bra pump. Fick städat och gjort mat när jag kom hem. Nu börjar det kännas lite bättre, får se om natten blir lika god :)
Henchman
2013-09-23, 21:44
Finns flera faktorer som spelar in hur bra man somnar. Hur man äter, tränar, kroppstempratur, omgivning, underlag etc.
Att just vrida på sig brukar vara precis det som hindrar en från att somna, att man inte låter sig ligga stilla. Prova att gå emot impulsen och fortsätta ligga still så långt du klarar.
Ett tecken jag letar efter då jag har svårt att somna är att vänta till det börjar klia någonstans på kroppen. Det är hjärnans sätt att kolla om kroppen är trött nog att somna, ligger man bara stilla och låter bli att röra sig eller klia sig så stänger hjärnan tillslut av kroppen och man somnar snart efter det.
Finns flera faktorer som spelar in hur bra man somnar. Hur man äter, tränar, kroppstempratur, omgivning, underlag etc.
Att just vrida på sig brukar vara precis det som hindrar en från att somna, att man inte låter sig ligga stilla. Prova att gå emot impulsen och fortsätta ligga still så långt du klarar.
Ett tecken jag letar efter då jag har svårt att somna är att vänta till det börjar klia någonstans på kroppen. Det är hjärnans sätt att kolla om kroppen är trött nog att somna, ligger man bara stilla och låter bli att röra sig eller klia sig så stänger hjärnan tillslut av kroppen och man somnar snart efter det.
Ja det där med att låta bli att klia när det väl kliar har jag hört förr och vet faktiskt att det funkar!
Jag somnade faktiskt in ganska fort igår kväll vilket var riktigt gött :) dock blev det vridning och vakenhet under en timma men det får jag tåla :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.