Visa fullständig version : Gainer eller sportdryck efter 1h träning
Jag brukar träna 2h cirka 3 gånger/vecka och brukar dricka sportdryck efter 1h träning innehållande snabba kolhydrater (Vitargo) och undrar nu om man kanske behöver ha protein också för att kunna vara på topp och för att utvecklas/växa...
Nu: Vitargo (snabba kolhydrater)
Fråga: Vitargo Gainers Gold? (snabba kolhydrater+protein)
King Grub
2013-09-16, 05:54
Det är protein som är det avgörande.
Det är protein som är det avgörande.Alltså jag dricker gainer (protein+kolhydrat) efter passet (efter 2h).
Jag dricker sportdryck (endast kolhydrat) efter 1h´s träning och tänkte att jag kanske behövde lite protein i den också...
annan fråga:
Vad jag förstår behöver man sportdryck om man tränar mer än 1h.
Varför säljs sportdryck med kolhydrat utan protein om man behöver protein i sportdrycken också?
Anledningen att proteinerna är det avgörande i din sits, är att du bryter ned mer muskelmassa med så lång träning och tillförseln av proteiner minskar denna process, förenklad förklaring. Kolhydraterna ger dig endast mer energi.
Om jag var du, vilket jag inte är, skulle jag byta ut carbsen i din drink under träning till EAA/BCAA alternativt kombinera det med carbsen.
Varför sportdrycker säljs med kolhydrater utan protein? Kanske för att alla som motionerar och brukar sportdrycker inte optinojar på kolo i jakten på zyzz kroppen ;)
jag tycker det är mer intressant varför systemeet inte säljer kall dricka... :) men, jag skulle nog inte vilja köpa färdig blandade sportdrycker (engångs drinkar) med proteiner för 2 timmars pass, lär ju inte vara en konstnadseffektiv variant, när man kan köpa aminosyror och blanda i vatnnet sj. :)
Anledningen att proteinerna är det avgörande i din sits, är att du bryter ned mer muskelmassa med så lång träning och tillförseln av proteiner minskar denna process, förenklad förklaring. Kolhydraterna ger dig endast mer energi.
Om jag var du, vilket jag inte är, skulle jag byta ut carbsen i din drink under träning till EAA/BCAA alternativt kombinera det med carbsen.
Varför sportdrycker säljs med kolhydrater utan protein? Kanske för att alla som motionerar och brukar sportdrycker inte optinojar på kolo i jakten på zyzz kroppen ;)
jag tycker det är mer intressant varför systemeet inte säljer kall dricka... :) men, jag skulle nog inte vilja köpa färdig blandade sportdrycker (engångs drinkar) med proteiner för 2 timmars pass, lär ju inte vara en konstnadseffektiv variant, när man kan köpa aminosyror och blanda i vatnnet sj. :)Ok, men har ni något tips på något kosttillskott?
Jag brukar handla på gym grossisten
Jag använder nu "Vitargo Pure" från gym grossisten punkt com som är utan smak och blandar därför den med saft men vet inte vilken protein jag bör blanda i och om det finns utan smak så jag slipper blanda saft+smak t.ex.
Färdiga/andra förslag är också välkomna.
annan fråga:
Vad jag förstår behöver man sportdryck om man tränar mer än 1h.
Varför säljs sportdryck med kolhydrat utan protein om man behöver protein i sportdrycken också?
Inte nödvändigtvis nej. Vad tränar du och varför?
Tränar 3h styrketräning två ggr i veckan på tom mage, utan problem. Ska jag rekommendera något utöver det alla normalt gör dvs protein och kreatin så skulle jag säga PWO. Personligen använder jag Jack3d Micro tre skopor +en mugg kaffe 30-40 min innan träning.
King Grub
2013-09-17, 05:58
Den förklaringen är inkorrekt. Styrketräning bygger muskler även fastande. Nedbrytningen är dock större än uppbyggnaden tills man äter protein, men det vänder inte pga proteinet skulle minska nedbrytningen, utan för att det ökar uppbyggnaden. Kolhydrat minskar nedbrytningen, men inte tillräckligt för positiv proteinbalans.
Alltså jag dricker gainer (protein+kolhydrat) efter passet (efter 2h).
Drick den närmare träningen istället så har du löst det hela.
För att användas som sportdryck dvs innan och under träningspass och även för de som gör av med mycket energi och behöver hålla nere proteinet totalt.
Vad tränar du och varför?Jag tränar bara styrkeövningar på gym, vill få synligare muskler och lägga på massa...
Men det kanske inte behövs så mycket näring under passet om man vill lägga på sig massa/gå upp i vikt. Det kanske räcker att äta mycket efter passet?
Drick den närmare träningen istället så har du löst det hela.Ok, men då dricker jag nog en gainer (med vitargo) efter 1h, blandat hälften med sportdryck (kolhydrat, vitargo).
Och en till gainer efter passet (2h).
Anledningen till att jag inte ville ha protein i sportdrycken (efter 1h) först, var att jag "trodde" att kolhydraten (vitargo) inte kunde tas upp av kroppen lika snabbt om man blandar med protein etc.
Varför väntar du 1 h och varför vill du ha i mer kolhydrater än vad som redan är i gainern?
Jag tränar bara styrkeövningar på gym, vill få synligare muskler och lägga på massa...
Men det kanske inte behövs så mycket näring under passet om man vill lägga på sig massa/gå upp i vikt. Det kanske räcker att äta mycket efter passet?
Ok, men då dricker jag nog en gainer (med vitargo) efter 1h, blandat hälften med sportdryck (kolhydrat, vitargo).
Och en till gainer efter passet (2h).
Anledningen till att jag inte ville ha protein i sportdrycken (efter 1h) först, var att jag "trodde" att kolhydraten (vitargo) inte kunde tas upp av kroppen lika snabbt om man blandar med protein etc.
Det behövs förmodligen inte under passet nej. Däremot kan det vara fördelaktigt att ha som kalorigivare när träningen är igång. Iaf om du är ute efter massa. Det är självklart inget som avgör, men det är praktiskt. Kan du få i dig det som behövs efter passet och dygnet i stort så behöver du som sagt inte kolhydraterna.
Jag vågar nog påstå att vitargo tas upp precis lika snabbt med protein som utan. Jag har nästan för mig att protein kan påskynda glykogeninlagring om det tillsätts till en kolhydratsdrink.
Men du behöver inte ultrasnabbt upptag och glykogeninlagring för dina ändamål. Så av den anledningen behöver du inte inta snabba kolhydrater under eller efter passet (du hade förmodligen kunnat äta långsamma kolhydrater dygnet runt utan att det påverkat dig negativt). Den största nyttan som jag ser är att det är extra kalorier/kolhydrater. Om du nu tycker att du behöver det.
Varför väntar du 1 h och varför vill du ha i mer kolhydrater än vad som redan är i gainern?Jag äter vanlig mat 30-90 min innan passet med lite sportdryck.
När det gäller gainer vill jag väll ha ungefär 3+1 (3 kolhydrat+1 protein) och det för att det är lite olika fördelat i olika gainers som jag ev. behöver tillsätta lite kolhydrat...
Under träningen behöver du inte tillföra protein. Vitargo är tillräckligt för prestation.
Under träningen behöver du inte tillföra protein. Vitargo är tillräckligt för prestation.Men det var ju det jag frågade från början och har fått svar som: Det är protein som är det avgörande.m.m.
Grub har missuppfattat dig. Protein behöver inte (och SKA inte tillföras om intensiteten är hög) tillföras under pass.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.