handdator

Visa fullständig version : När är det feber (relativt normaltemp)?

svag74
2013-09-14, 09:16
Hittar bara att "över 37.5 som morgontemp så har man feber".
Eller "över 38 grader på dagen/kvällen klassas som feber".

Samtidigt står det att det är väldigt individuellt vad man har för normaltemp, och att man bör ha koll på sin normaltemp så man vet var man ska ligga.

Men ingenstans hittar jag hur stor avvikelse från normaltemp som är ok *gah!*

Är 0.5C upp/ned helt normalt, eller räcker det med så små variationer för att veta att något troligen är på gång?
Och då menar jag ordentliga mätningar vid samma tidpunkt, t.ex. direkt ur sängen, eller efter vila i soffan på kvällen.

Tack :)

mattilainen
2013-09-14, 09:44
Det är väldigt svårt och individuellt att säga. Jag läste en studie i en uppgift i skolan där de frågade läkare respektive sjuksköterskor när det var feber. Det var VÄLDIGT olika uppfattningar. Vissa tyckte inte det var feber förrän över 37.8, vissa tyckte 38 och några tyckte det var 38.5 etc. De tänkte på olikheten. Dock kom det fram som en rekommendation att om man går upp 0.5 grader från sin normala temp (med rektummätning) så har man feber (om jag minns rätt). Dock måste du ju veta din normala temp. Tar du en mätning i örat och en i munnen och en under armen kan det bli väldigt olika "exakta" decimaler.

svag74
2013-09-14, 09:51
Aha, tack :)
Hade för mig jag hört just 0.5 någonstans, men hittade inte nu när jag googlade utan allt var bara fasta värden, vilket jag har svårt se poängen med.
Ingen träning idag då ... dumma misstag har man gjort nog av tidigare i "karriären".