Visa fullständig version : Högrev, bra eller dåligt?
Ozziking
2013-09-12, 15:38
Tjäna! Här kommer kontrollanten..? Nej men jag undrar lite faktiskt om högrev som är en kött bit med rätt hög fetthalt på? Dessutom när den är tillagad så nästan 20g fett/100g kokt högrev (!!)?
Vad är era tankar om detta? Veta att många köper det men är det inte dåligt med all mängd animaliskt fett och dessutom dålig idé om man clean bulkar och ska hålla på 1g/kv i fettmängd?
StarkaUlf
2013-09-12, 15:41
Högrev är otroligt gott. Det räcker för mig.
Nej, det är inte dåligt. 13g fett/100g (ej tillagat) är inte så mycket. Du hade väl inte tänkt trycka 1 kg åt gången ändå, antar jag?
King Grub
2013-09-12, 15:42
Det är korrekt att det är kött från fetare delar av djuret.
Ozziking
2013-09-12, 15:45
Hehe okej, svårt om man ska äta det när man försöker hålla fettmängden nere dock.
Ska ställa en annan fråga.. Får lätt i mig 200-250g protein om dagen till mina 58 kg. Är det farligt? Har en fördelning på 40/35/25 kanske borde öka kolhydraterna/fettet lite istället för att äta så mycket protein? Vad tycker ni? Tyckerdet är jävla gott med kött dock
Ozziking
2013-09-12, 15:45
Det är korrekt att det är kött från fetare delar av djuret.
Är resten inte korrekt då?
StarkaUlf
2013-09-12, 15:47
Hehe okej, svårt om man ska äta det när man försöker hålla fettmängden nere dock.
Ska ställa en annan fråga.. Får lätt i mig 200-250g protein om dagen till mina 58 kg. Är det farligt? Har en fördelning på 40/35/25 kanske borde öka kolhydraterna/fettet lite istället för att äta så mycket protein? Vad tycker ni? Tyckerdet är jävla gott med kött dock
Det är ~4g/KV. Man brukar rekommendera ~2g/KV. Mer lär inte behövas, speciellt inte vid viktuppgång.
Jag hade försökt sänka mängden protein avsevärt och ökat kolhydraterna. Förutsatt att du äter tillräckligt med fett vill säga.
King Grub
2013-09-12, 15:47
Har du ett begränsat fettintag blir det så klart svårt att hålla det om du baserar kosten på högfettprodukter, men din föreställning om "clean bulk" i din situation är inte korrekt.
Ozziking
2013-09-12, 15:57
Det är ~4g/KV. Man brukar rekommendera ~2g/KV. Mer lär inte behövas, speciellt inte vid viktuppgång.
Jag hade försökt sänka mängden protein avsevärt och ökat kolhydraterna. Förutsatt att du äter tillräckligt med fett vill säga.
Har det funkat bra då? hur ser din fördelning ut ungefär? Vad tror du skulle vara bra fördelning för mig då?
Ozziking, för sista gången: Sluta tänka på vad du äter och bara ät mer mat.
Räkna inga kalorier, inget fett, ingen "clean/lean bulk". Skulle jag vara din storebror skulle jag säga åt dig på skarpen om du höll på så. Du har haft ätstörningar och räknar hela tiden på kalorier och makronutrienter. Det är ju varningslampor så det skriker om det.
Ozziking
2013-09-12, 16:08
Har du ett begränsat fettintag blir det så klart svårt att hålla det om du baserar kosten på högfettprodukter, men din föreställning om "clean bulk" i din situation är inte korrekt.
Kan du göra den mer korrekt?
King Grub
2013-09-12, 16:08
Du fokuserar för mycket på struntdetaljer som snarare kommer att hindra dig än att hjälpa dig i dagsläget, när du egentligen behöver träna och äta på utan att pillra på gram- och minutnivå hit och dit.
Ozziking
2013-09-12, 16:10
Ozziking, för sista gången: Sluta tänka på vad du äter och bara ät mer mat.
Räkna inga kalorier, inget fett, ingen "clean/lean bulk". Skulle jag vara din storebror skulle jag säga åt dig på skarpen om du höll på så. Du har haft ätstörningar och räknar hela tiden på kalorier och makronutrienter. Det är ju varningslampor så det skriker om det.
Kommer alltid fortsätta ha en viss kontroll, håller på att få scheman av min PT som hon ska göra iordning, kontrollen släpper med sin tid men just nu behöver jag räkna för att få i mig den mängd energi jag behöver.
Om jag skulle köra utan att väga och kontrollera skulle jag minska i vikt. Kontrollen har gjort att jag kan äta mycket mer, min dietist säger att det inte är någon fara bara det inte går över styr.
Ozziking
2013-09-12, 16:11
Och btw så vill jag veta att jag gör något rätt för att inte behöva hålla på med lång deff längre fram och att jag vet att jag äter rätt etc. Men hur borde fördelning vara då grub? Dessa struntdetaljer är bra detaljer för mig känner jag.
Kommer alltid fortsätta ha en viss kontroll, håller på att få scheman av min PT som hon ska göra iordning, kontrollen släpper med sin tid men just nu behöver jag räkna för att få i mig den mängd energi jag behöver.
Om jag skulle köra utan att väga och kontrollera skulle jag minska i vikt. Kontrollen har gjort att jag kan äta mycket mer, min dietist säger att det inte är någon fara bara det inte går över styr.
Visa henne dina trådar så kanske hon ändrar uppfattning. Och om du nu har en dietist OCH en pt, varför frågar du inte dessa?
Ozziking
2013-09-12, 18:17
Jag frågar dem men de ger inte clean bulk tips direkt. Dietisten jobbar inte med sådant och PT har jag mailkontakt med och gör schema för att ge mig optimala resultat, har berättat allt för henne och som sagt så gör hon schemat som hon ska skicka åt mig.
Jag frågar dem men de ger inte clean bulk tips direkt. Dietisten jobbar inte med sådant och PT har jag mailkontakt med och gör schema för att ge mig optimala resultat, har berättat allt för henne och som sagt så gör hon schemat som hon ska skicka åt mig.
Du behöver inte "clean bulka" så varför spelar det någon roll?
Klart inte dietisten ger dig tips på din "clean bulk" varför skulle hon ge någon som lider av ortorexi (eller annan störning) sådana tips? Och någon PT som mailar dig för att få optimala resultat behövs inte. Börja med ett nybörjarprogram och ät så du ökar i vikt så får du "optimala" resultat. Fortsätter du som nu kommer du om ett år visa upp en nya bilder här på forumet där du är precis lika smal och klen som nu.
Stjarnan
2013-09-12, 18:27
Välj då högrev så är du på den säkra sidan. Klart det blir svårt att nå energibehovet om du kör lågfett och livsmedel som t.ex. kyckling och potatis.
Ozziking
2013-09-12, 19:49
Men då äter jag hellre något magert kött och käkar avocado/gräddfil till..
Suck.. Inget svar här. Får väll stå ut och hoppas på det bästa då.
Stjarnan
2013-09-12, 19:52
Okej, förklara varför?
King Grub
2013-09-12, 19:54
Du har fått massor av svar i massor av trådar som kan appliceras här också.
Känns som kontrollbehovet är ditt problem och din dietist borde bytas ut mot en psykolog. Ärligt talat, "kan äta mycket mer"? Vad händer om du äter för mycket? Du går upp lite. Vad händer om du äter lite för lite? Du går ner i vikt. Världen kommer inte direkt sluta snurra. Ät ordenligt istället och skit i "clean bulk".
Utan att känna dig så låter det som att Kolozzeum och ett gym är det sista ställena du bör befinna dig på tills du löst de bakomliggande orsaker som driver din maniska syn på mat och träning.
Allvarligt? Fettprocent i högrev? Kom igen.
Du menar du får inga svar som du vill lyssna på och ta till dig? Trist att du är blind, men du vet väl inners inne att du borde ta tag i ditt problem.
Ozziking, du borde nog fundera lite över vad du håller på med. Du får massor av svar och råd om hur du ska göra både här på kolozzeum och av din pt / dietist? Säger din pt att du ska käka X sak, som inte faller inom din ram i clean bulk, så verkar det som att du direkt kommer hit för att du verkligen, verkligen vill höra det motsatta.
Jag har en i familjen som haft ätstörningar och jag vet att det aldrig försvinner helt. Men du verkar vara i ett stadie där du fortfarande behöver jobba med att få en mer normal syn på kost och kroppen. Sluta söka efter det svar som du vill höra och sök hjälp utanför nätet för du verkar ha fastnat helt och hållet. Du ska verkligen inte leta efter en perfekt kost som passar dig just nu du ska ha hjälp för att få en sund syn på kost...
Pretorian
2013-09-13, 11:48
Högrev är otroligt gott. Det räcker för mig.
Nej, det är inte dåligt. 13g fett/100g (ej tillagat) är inte så mycket. Du hade väl inte tänkt trycka 1 kg åt gången ändå, antar jag?
Öhh. jooo, eller nej, 1,2 kilo är mer rätt:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-12-19%2008%2027%2009.jpg
Och till TS så äter jag högrev när jag vill lyxa till det. För mycket fett för min del eftersom jag äter så stora mängder.
StarkaUlf
2013-09-13, 11:54
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-12-19%2008%2027%2009.jpg.
Och till TS så äter jag högrev när jag vill lyxa till det. För mycket fett för min del eftersom jag äter så stora mängder.
Tvivlar på att du äter 1,2 kg högrev på en dag? ^_^ Det jag menade med ordet "trycka"
Pretorian
2013-09-13, 12:07
Tvivlar på att du äter 1,2 kg högrev på en dag? ^_^ Det jag menade med ordet "trycka"
Det är inget jag äter dagligen men JA, jag åt 1,2 kilo högrevsburgare när jag hade TV-spelskväll med kompisarna. Det var på den tiden som jag körde PF så jag var ganska hungrig.
speedy83
2013-09-13, 12:18
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-12-19%2008%2027%2009.jpg
Recept *drool*
TS: Vad äter du på en dag för att få i dig 250 gram protein?
StarkaUlf
2013-09-13, 12:25
Det är inget jag äter dagligen men JA, jag åt 1,2 kilo högrevsburgare när jag hade TV-spelskväll med kompisarna. Det var på den tiden som jag körde PF så jag var ganska hungrig.
Precis, ingenting du gör dagligen. Och förmodligen inte vad TS hade tänkt. En gång är ingen gång :)
Pretorian
2013-09-13, 12:29
Recept *drool*
Vill inte besudla tråden eftersom den handlar om annat men här kommer en kort recap:
Köp NYMALEN högrev i en bra mataffär. Ta ett gott bröd:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-12-19%2008%2027%2003.jpg
Stek i HET pannan UTAN smör eller liknande (högrev är så fett) och lägg i högrevs"bollar" som du INTE tryckt ihop med händerna. De ska vara luftiga. Platta sen till dem snabbt i pannan EN gång. Stek dem kort så de är blodiga i mitten:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-12-19%2008%2027%2006.jpg
Lägg gärna i brödet på sidan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-12-19%2008%2027%2008.jpg
Servera sen med en skvätt "INTE ETT SKIT FÖR DET ÄR SÅ GOTT UTAN TILLBEHÖR!"
Innan den här tråden blir en recepttråd så vill jag +1:a detta:
Känns som kontrollbehovet är ditt problem och din dietist borde bytas ut mot en psykolog. Ärligt talat, "kan äta mycket mer"? Vad händer om du äter för mycket? Du går upp lite. Vad händer om du äter lite för lite? Du går ner i vikt. Världen kommer inte direkt sluta snurra. Ät ordenligt istället och skit i "clean bulk".
Utan att känna dig så låter det som att Kolozzeum och ett gym är det sista ställena du bör befinna dig på tills du löst de bakomliggande orsaker som driver din maniska syn på mat och träning.
Allvarligt? Fettprocent i högrev? Kom igen.
Ozziking
2013-09-13, 20:31
haha gött att det blir något positivt, nej jag har redan varit med om psykolog stadiet, rensar bara tankar och funderingar här.
Allt jag vill är att ha ett bra clean bulk upplägg, tips om det osv.
Jag gillar mat och det är det ag vill lägga krut på.. Kan inte säga mycket mer.
haha gött att det blir något positivt, nej jag har redan varit med om psykolog stadiet, rensar bara tankar och funderingar här.
Ät mer, tänk mindre :)
Scratch89
2013-09-14, 06:35
För att sammanfatta tipsen här i tråden:
- Tänk inte så mycket på vad du äter. Ät normal mat. Ät frukosten som serveras/finns hemma, lunchen som serveras i skolan, ta gärna med något lättätet mellanmål som ger ordentligt med energi (mackor, yoghurt), träna någon gång efter skolan, ät middag som serveras, och ät något som mättar ordentligt till kvällsmat.
- Räkna inte kalorier hit och dit. Överslagsräkna kan man göra, men då i form av "får jag i mig tillräckligt nu?" istället för "hur många kalorier är det här?".
Svårare än såhär behöver det inte vara. Du väger väldigt lite, så ät tills du är mätt (fysiologiskt mätt, inte din påstådda socialt-accepterad-mätt), och gör det varje gång du äter.
Du har ju redan fått det tidigare, exakt hur man kan äta för att "clean-bulka" som du kallar det; mer kolhydrater, mindre fett.
Exakt vad är problemet? Jo, att du inte kan hantera det just här och nu och istället bör äta mer mat helt enkelt. Du börjar noja något helt otroligt kring maten och det är smått absurt att få samma frågor från dig precis hela tiden.
Känns som att du skojar med oss. Gör du det? Annars, sätt igång och ät och strunta i att köra "clean-bulk" nu.
Klart du ska må bra, men jag tror inte att det inbegriper att ha ännu mer koll på kosten.
PS. Inga mer frågor som du redan fått svar på. Dina trådar utvecklas till frågetrådar om allt möjligt (som du redan fått svar på). Ditt problem är något tvångsartat och jag misstänker att du nojar om andra saker också? Prata med psykologen och din PT.
Ozziking
2013-09-15, 18:55
Nej jag skojar inte, om ni tror det kan ni få prata med mig via skype eller likande för att få bevis.
Ska försöka, liksom blir orolig och undrar om " SVAREN " har ändrats eller liknande.
Men liksom jag håller bara på såhär tills min PT har svarat. Dietisten ska på semester nu också.
högrevs bitarna jag köper skiljer väldigt mycket till och från, vissa är väldigt magra, 5-8% skulle jag chansa på. Dock så vill jag ha fetare bitar då jag använder högreven till hamburgare :(
Med tanke på dina bilder i din "feedback på min kost-tråden" där det framgick att du äter som en liten flicka, samt att du i samband med nämnda bilder kallade dig själv för "skinny-fat" så kommer du ALDRIG få ett annat svar än att du ska sluta nojja och börja äta. Det är det ända rätta svaret som finns för dig.
Ozziking
2013-09-15, 19:51
nothin to say.. man känenr väll sig så eftersom man är väldigt smal då?
jag undrar att.. Jag har fastnat lite för proteinpulver. vet att det inte behövs men det är ganska gott och lättilgängligt utan att få i sig massa fett/kollisar. Så jag funderar på att köpa hem body science whey 100 % och cassein :-) worth it?
Vet inte riktigt hur jag ska fördela kosten bara, kör nu på 40/35/25 kolhydrater,protein,fett så på en träningsdag ( överskott på 300 kcal ) så blir det ca 280-300g kolhydrater, 250g protein och runt 60-70g fett.
kör överskott från 2500 kcal, som anses vara dagligt för en man.
nothin to say.. man känenr väll sig så eftersom man är väldigt smal då?
jag undrar att.. Jag har fastnat lite för proteinpulver. vet att det inte behövs men det är ganska gott och lättilgängligt utan att få i sig massa fett/kollisar. Så jag funderar på att köpa hem body science whey 100 % och cassein :-) worth it?
Vet inte riktigt hur jag ska fördela kosten bara, kör nu på 40/35/25 kolhydrater,protein,fett så på en träningsdag ( överskott på 300 kcal ) så blir det ca 280-300g kolhydrater, 250g protein och runt 60-70g fett.
kör överskott från 2500 kcal, som anses vara dagligt för en man.
Du har ju redan fått massor av svar om fördelningen. Allt går bra. Skit i proteinpulver, du äter ju redan mer än tillräckligt med protein.*mini:smash:
R Scarpa27
2013-09-15, 20:10
2500kcal dagligt för en man. jahopp det beror väl på sysselsättning är nog mer om du tränar kan jag tänka mig...
whey 100 jau ditt val... varför inte har du problem med laktos?
320g kolhydrater 70g fett och 150g protein, kör på det. Nu gav jag dig ett svar på fördelning. Men tycker att du ska bara äta och träna utan att tänka på mat. Tänk att bara få njuta av att äta utan att tänka och sen lyfta skrot. För att inte glömma att få äta mycket skolmat, rena lyxen!
Ozziking
2013-09-15, 20:26
2500kcal dagligt för en man. jahopp det beror väl på sysselsättning är nog mer om du tränar kan jag tänka mig...
whey 100 jau ditt val... varför inte har du problem med laktos?
nä, det har jag inte.
Ozziking
2013-09-15, 20:27
320g kolhydrater 70g fett och 150g protein, kör på det. Nu gav jag dig ett svar på fördelning. Men tycker att du ska bara äta och träna utan att tänka på mat. Tänk att bara få njuta av att äta utan att tänka och sen lyfta skrot. För att inte glömma att få äta mycket skolmat, rena lyxen!
:3 får man fråga just värför den fördelningen? är det bra cleanbulk aktigt schema eller var det bara något du sa för att få tyst på mig? :naughty::Virro*screwy*
:3 får man fråga just värför den fördelningen? är det bra cleanbulk aktigt schema eller var det bara något du sa för att få tyst på mig? :naughty::Virro*screwy*
Enkel fördelning och ja på båda frågorna
Ozziking
2013-09-15, 20:29
Enkel fördelning och ja på båda frågorna
Nu gjorde du mig osäker, men det låter logiskt. I värsta fall får jag väll testa mig fram..
Nu gjorde du mig osäker, men det låter logiskt. I värsta fall får jag väll testa mig fram..
Kör!
R Scarpa27
2013-09-15, 20:42
nä, det har jag inte.
onödiga pengar isf..om du inte har problem med laktos.
Imorgon är det Måndag Ozziking. Varför inte börja med att bara äta på, skita i hushållsvågen och bara stoppa i dig det du vill och behöver? Tänk på vad du har för mål och hur du skall komma dit. Antar att du vill bli starkare och ha en musklig kropp i framtiden? Du kommer inte dit genom att noja såhär, tro mig. Jag har varit likadan, men vågat släppa mer och mer. Jag har mycket mer energi både på gymmet och i vardagslivet. Jag har som mål att tävla i Athletic Fitness om ett tag, så nu har jag en bulk/uppbyggnadsperiod på ett år ungefär. Man måste ha roligt påvägen mot sina mål, annars kommer det aldrig funka. Det kan nog alla här skriva under på.
Vi alla här hjälper dig gärna, men gör dig själv en tjänst från och med imorgon; sluta noja över kosten. Överslagsräkna kalorierna bara, så att du hamnarpå överskott. Skit i kolhydrater/fett fördelningen just nu, du kommer få mycket roligare och se bättre resultat på gymmet när du slappnar av och inte tänker på detta hela tiden. Kom igen nu mannen!
Jättebra förslag från daloatf. Kör på det om det nu funkar för dig.
Säger inte att du har fel men det känns lite som att säga till någon med alkoholproblem:
"Du kan dricka 50 cl ren etanol per vecka , fördela det på minst 3 tillfällen".
Visst, det är säkert inte farligt men personens problem är inte fördelningen. Personens problematik är underliggande och för att tala klarspråk så känns OP som en person med just en sådan underliggande störning. (Bara att det inte handlar om sprit utan om ätstörningar).
Jag gjorde ett jobb på en anorexiaklinik för massa år sen och pratade med läkarna där. Patienterna kunde rabbla exakt makronutrientfördelning och energiinnehåll i allt de åt. Och matchade det inte mot deras inbillade syn på hur mycket/lite de skulle få i sig så gjorde de jumping-jacks eller armhävningar på sitt rum när de trodde ingen såg.
Utan att känna Ozzi så är jag rätt säker på att denne knappast behöver MER kontroll över vad han stoppar i sig. Tvärtom behöver han lösa det som ligger bakom så att kontrollbehovet släpper.
Jag tror vi gör honom en björntjänst genom att ge honom mer verktyg till kontroll. Tyvärr.
Ozziking
2013-09-16, 20:18
Ingen fara så tomas B. Tack för att du påpekar det men det stadiet är förbi det lovar jag. Jag kan äta utan att väga etc har börjat med det för att min dietist rekommenderade det för att jag ska få i mig mer energi, det har funkat.
Min största noja är liksom när jag vet att jag ska öka tyngden. Försöker ha som mål att nå 12 x 4. Men om man kör typ bicepscurl med skivstång och klarar 12, 8 ,8 ,8 och sedan ska in på hantelcurl så klarar man ju mindre för att man är lite trött i muskeln? Vet att jag har ställt frågan men behöver klokt svar.
btw vet någon vikt på vågig biceps stång? :S
Jag har varit inlagd för ett tag sen, fick hjälp därifrån och så. Jag kan äta utan kontroll men jag känner att det är ett sätt för mig att komma upp i mina 2800 kcal som jag behöver MINST. Annars skulle jag hålla mig till 3-4 potatisar istället för 7-8.
Ozziking
2013-09-16, 20:19
Imorgon är det Måndag Ozziking. Varför inte börja med att bara äta på, skita i hushållsvågen och bara stoppa i dig det du vill och behöver? Tänk på vad du har för mål och hur du skall komma dit. Antar att du vill bli starkare och ha en musklig kropp i framtiden? Du kommer inte dit genom att noja såhär, tro mig. Jag har varit likadan, men vågat släppa mer och mer. Jag har mycket mer energi både på gymmet och i vardagslivet. Jag har som mål att tävla i Athletic Fitness om ett tag, så nu har jag en bulk/uppbyggnadsperiod på ett år ungefär. Man måste ha roligt påvägen mot sina mål, annars kommer det aldrig funka. Det kan nog alla här skriva under på.
Vi alla här hjälper dig gärna, men gör dig själv en tjänst från och med imorgon; sluta noja över kosten. Överslagsräkna kalorierna bara, så att du hamnarpå överskott. Skit i kolhydrater/fett fördelningen just nu, du kommer få mycket roligare och se bättre resultat på gymmet när du slappnar av och inte tänker på detta hela tiden. Kom igen nu mannen!
Ska göra mitt bästa!
Ingen fara så tomas B. Tack för att du påpekar det men det stadiet är förbi det lovar jag. Jag kan äta utan att väga etc har börjat med det för att min dietist rekommenderade det för att jag ska få i mig mer energi, det har funkat.
Min största noja är liksom när jag vet att jag ska öka tyngden. Försöker ha som mål att nå 12 x 4. Men om man kör typ bicepscurl med skivstång och klarar 12, 8 ,8 ,8 och sedan ska in på hantelcurl så klarar man ju mindre för att man är lite trött i muskeln? Vet att jag har ställt frågan men behöver klokt svar.
Jag har varit inlagd för ett tag sen, fick hjälp därifrån och så. Jag kan äta utan kontroll men jag känner att det är ett sätt för mig att komma upp i mina 2800 kcal som jag behöver MINST. Annars skulle jag hålla mig till 3-4 potatisar istället för 7-8.
en z-stång antar jag? dom stängerna brukar väl ligga på 15kg eller 10,5 vad jag kört med iaf.
Ozziking
2013-09-16, 21:26
en z-stång antar jag? dom stängerna brukar väl ligga på 15kg eller 10,5 vad jag kört med iaf.
hm.. Kanske därför det kändes tungt haha!
Får jag fråga om du följer något gymschema?
hm.. Kanske därför det kändes tungt haha!
Får jag fråga om du följer något gymschema?
Jag kör på med ett schema jag arbetat fram tillsammans med en PT jag har förmånen att känns, så betalar ingenting, hehe. 5 dagar styrketräning, en dag löpning. Just nu kör jag rullande schema på Rygg, axlar/triceps, bröst, ben och Biceps/mage.
R Scarpa27
2013-09-16, 21:59
heter de inte ez stång? jag säger curlingstång iaf.
12,5 väger den här iaf.
gillar den inte fast den ska vara bättre för handleder =P
olle lindblad
2013-09-16, 22:01
heter de inte ez stång? jag säger curlingstång iaf.
12,5 väger den här iaf.
gillar den inte fast den ska vara bättre för handleder =P
Den är sämre för handlederna. Skapar stelhet i pronatorerna.
ez-stång tror jag ligger på 7,5 kg i regel.
Ozziking
2013-09-17, 12:21
ez-stång tror jag ligger på 7,5 kg i regel.
Eller hur? det känns så för när jag lägger på 10kg så blir det hyfsat tungt :smash:
Ozziking
2013-09-19, 15:22
Men iallafall då borde jag kunna fråga detta: när ska jag lägga mest krut på maten? Såhär äter jag idag:
Frukost: 2 DL yoghurt 1,5% 40g havrefras, 300g äpple och ett kokt ägg.
Lunch: proteinbar, maxim 54% 300g gurka, 3 tomater och ca 50g sallad.
Mellanmål/mat 3-4 timmar innan träning: 105g okokt fullkornsris, 106g potatis, 200g fläskytterfilé, rödlök och 50g matlagningsyoghurt.
Mål innan träning 1 timme: 100g kvarg 1 Dl yoghurt 1,5%, 30g havrefras och en banan
Efter träning: vet ej men funderar på gröt, mjölk och 35g one whey.
Är det bra? Eller när ska jag lägga mest "krut"
Ozziking
2013-09-19, 15:28
Kommer bli runt 220g protte, 330g kolhydrater och 55g fett
Lägg inte mest "krut" någonstans. Det spelar nog ingen större roll oavsett.
ok, men.
Men iallafall då borde jag kunna fråga detta: när ska jag lägga mest krut på maten? Såhär äter jag idag:
Mellanmål/mat 3-4 timmar innan träning: 105g okokt fullkornsris, 106g potatis, 200g fläskytterfilé, rödlök och 50g matlagningsyoghurt.
Mål innan träning 1 timme: 100g kvarg 1 Dl yoghurt 1,5%, 30g havrefras och en banan
Om du slutat väga saker -hur kan du veta exakt hur många gram du äter? (40 gram havrefras, 300 gram äpple, 3 tomater, 50 gram sallad, 300 gram gurka(!!!) 106(!!!!) gram potatis, 105(!!) gram okokt fullkornsris) vafan, allvarligt talat?
Den här besattheten kring vad du äter är inte sund för en person med din bakgrund. Det är som om jag som alkoholist skulle sitta och surfa 3 timmar på systembolaget varje dag. Visst att jag tycker det är kul att köpa vin till min tjej men vafan?
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136698
Vad du äter är inte så förbannat jävla viktigt. Är mer än du gör nu bara. Du måste sluta noja dig över skitgrejer och kan du inte det behöver du ingen dietist, du behöver en psykolog och en läkare.
Du skulle nog må bra av att INTE träna. Och INTE bry dig ett skit om kost utan fokusera på att läka inuti istället. Min rent amatörpsykologiska gissning är att du försöker lösa det som är trasigt på insidan med yttre faktorer.
Eftersom beroende av alkohol också är en förnekelsesjukdom ringer varenda varningsklocka när jag läser dina inlägg. "Jag väger inte min mat" - 'men jag vet exakt på grammet vad jag äter" är lika motsägelsefullt som "jag tar det lugnt med spriten nu, förra veckan var jag bara dyngad 3 ggr".
Just sayin'
Ozziking
2013-09-19, 17:50
ok, men.
Om du slutat väga saker -hur kan du veta exakt hur många gram du äter? (40 gram havrefras, 300 gram äpple, 3 tomater, 50 gram sallad, 300 gram gurka(!!!) 106(!!!!) gram potatis, 105(!!) gram okokt fullkornsris) vafan, allvarligt talat?
Den här besattheten kring vad du äter är inte sund för en person med din bakgrund. Det är som om jag som alkoholist skulle sitta och surfa 3 timmar på systembolaget varje dag. Visst att jag tycker det är kul att köpa vin till min tjej men vafan?
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136698
Vad du äter är inte så förbannat jävla viktigt. Är mer än du gör nu bara. Du måste sluta noja dig över skitgrejer och kan du inte det behöver du ingen dietist, du behöver en psykolog och en läkare.
Du skulle nog må bra av att INTE träna. Och INTE bry dig ett skit om kost utan fokusera på att läka inuti istället. Min rent amatörpsykologiska gissning är att du försöker lösa det som är trasigt på insidan med yttre faktorer.
Eftersom beroende av alkohol också är en förnekelsesjukdom ringer varenda varningsklocka när jag läser dina inlägg. "Jag väger inte min mat" - 'men jag vet exakt på grammet vad jag äter" är lika motsägelsefullt som "jag tar det lugnt med spriten nu, förra veckan var jag bara dyngad 3 ggr".
Just sayin'
Vem har sagt att jag har slutat väga saker? :o
Ozziking
2013-09-19, 17:52
Lägg inte mest "krut" någonstans. Det spelar nog ingen större roll oavsett.
Okej, så det spelar ingen roll med kolhydrater kring träning etc isåfall?
Det enda du behöver fokusera på är att äta tillräckligt mycket, inget annat av det du oroar dig över har någon betydelse hurvida du kommer utvecklas i träningen.
Allt spelar ju roll beroende på kontext, men poängen är att din kost redan är bra. Så kör på det och lägg den mentala energin på någon hobby istället.
Spela dataspel, spela gitarr, spela fotboll med kompisar, eller vad ni ungdomar nu hittar på i dag.
Ozziking
2013-09-19, 21:41
okej, men tror ni jag behöver väga längre? eller ska jag bara typ äta och hoppas på att det inte blir allt för mycket underhudsfett? :3
typ att jag bara tar 3 dl gryn till gröten etc
Ska jag äta lika mycket vilo dagar?
okej, men tror ni jag behöver väga längre? eller ska jag bara typ äta och hoppas på att det inte blir allt för mycket underhudsfett? :3
typ att jag bara tar 3 dl gryn till gröten etc
Ska jag äta lika mycket vilo dagar?
Jag tycker att du ska pröva att försöka sluta väga maten, detta för att komma ifrån dina problem och få en mer avslappnad relation till mat och träning. Och ja du kan äta lika mycket på dina vilodagar.
Ät, bara ät. Jag äter mycket mer på mina vilodagar då jag ofta har cheatdays då. Att det blir ett stort överskott, ja det använder jag kommande vecka. =)
Men som de flesta säger, sluta väg maten. Ät när du är hungrig. Det kommer göra att du mår bättre rent allmänt och presterar bättre på gymmet. Äter du vanlig mat kommer du ändå ha svårt att lägga på dig underhudsfett. Jag bulkar nu för att få en del fett och ja, framförallt muskler. Men deffa kan jag, så det fixar jag sen om det behövs och det är jag säker på att du också gör. Så var inte orolig, ät det du vill och när du vill utan att väga varje salladsblad?
R Scarpa27
2013-09-20, 07:31
En tråd om högrev som blev ozzis (opti) matnojatråd *popcorn*
Vem har sagt att jag har slutat väga saker? :o
Ehm, du?
Det insinuerar iaf på att du slutat när du i själva verket inte alls slutat upp med det? Jag vet att jag är väldigt off-topic nu men det är så jäkla trist att se en ung kille i kraftig förnekelse som har exakt samma beteende som när han blev inlagd bara att han inte hunnit sjunka lika lågt än.
Om jag skulle börja dricka igen skulle det ta flera år innan jag gått ner mig ordentligt. Under tiden skulle jag försvara min rätt till flaskan med näbbar och klor trots att det var på väg rakt åt helvete. Utan att känna dig så tror jag att du är på väg tillbaks precis där du en gång varit.
Du har samma besatthet, samma kontrollbehov, samma maniska syn på mat och träning. Möjligt att den inte är i samma utsträckning, men gissningsvis är du på god väg dit.
Usch, hoppas du lyckas lösa dina problem...Säg till om jag kan hjälpa dig med nåt. Jag fick massor av stöd när jag väl gav upp mot spriten och det var extremt viktigt. (Men det krävde att jag släppte taget och till slut accepterade att jag dels hade problem, dels inte klarade av att bryta mönstren på egen hand).
Spontant känns det som du bara har bytt en ätstörning mot en annan. Man är inte fri från ätstörningar bara för att man lyfter lite vikter och har en dietist. Du kommer inte få 8kg underhudsfett över en natt. Om du tappar vikt äter du lite mer, om du går upp för snabbt i vikt äter du lite mindre. Ditt nojjande om fett och clean-bulk kommer inte göra någon signifikant skillnad över huvud taget i ditt fall, om den nu någonsin gör det för någon.
Ozziking
2013-09-20, 12:21
Kanske låter värre än vad det är. Men jag förstår vad ni nerbar. Jag sa att jag kan äta utan att väga men jag sa aldrig att jag hade slutat. Skulle bara påpeka det:
Men det känns så konstigt. Idag i skolan tex åt jag 3 stora portioner mat ris och kycklinggryta. Men jag var fortfarande hungrig..? Fick dåligt samvete faktiskt.
Kanske låter värre än vad det är. Men jag förstår vad ni nerbar. Jag sa att jag kan äta utan att väga men jag sa aldrig att jag hade slutat. Skulle bara påpeka det:
Men det känns så konstigt. Idag i skolan tex åt jag 3 stora portioner mat ris och kycklinggryta. Men jag var fortfarande hungrig..? Fick dåligt samvete faktiskt.
Skit i att väga ett tag, testa och se hur det känns.
Bra att du åt mycket, eller ja, dina "portioner" är la inte som våra skulle jag tro? Ris och kycklinggryta(förhoppningsvis med curry) är bland det godaste jag vet. Att du har dåligt samvete visar bara på att du har en störning, tyvärr. Du måste inse det själv och sluta upp med att säga "det är inte så allvarligt som det låter". Vi är många som vart i samma situation som du och vet hur jävligt det är att komma tillbaka. Sorry för hårda ord, men vi försöker bara hjälpa dig!
Hur kan du lägga ner så mycket tid och ork på det här? Ät och var glad. Fundera inte så jävla mycket över allt. Det är bara att trycka i sig och njuta :)
Hur kan du lägga ner så mycket tid och ork på det här? Ät och var glad. Fundera inte så jävla mycket över allt. Det är bara att trycka i sig och njuta :)
För att han inte är helt frisk från sin ätstörning. Det är just det som skiljer honom från en person som har helt sunt förhållande till mat.
Kontrollerandet, manipulerandet. Den maniska besattheten.
Bara idén att han tycker att han "kan äta utan att väga" (Men naturligtvis inte gör det) är skäl att anta att allt är tipptop tycker jag säger det mesta. Lite som en alkoholist (ledsen för att jag drar samma jämförelse men det är väldigt mycket som är likt) som påstår sig "kunna kontrollera den mängd han/hon dricker men inte gör det".
Det borde se ut så här:
Frukost: Yoghurt med havrefras. Äpple och ägg, macka om jag känner för det.
Lunch: Två portioner av skollunchen, två glas mjölk.
Mellis: Ris med kött & sås
Post-workout: Gainer, smoothie eller dylikt
Middag: Yoghurt med havrefras, 1-3 mackor med ordentliga pålägg. Ev proteinshake.
Inga jävla gramangivelser på potatismängderna. Helt galet. Det är inte sunt.
Ozziking
2013-09-20, 14:47
okej okej. Jag förstår vad ni menar.
Jag har tänkt också lite hit och dit .. Och jag antar att i min ålder så kan man äta väldigt mycket av just fett, protein och kolhydrater utan att det spelar någon roll.. sant?
Jag vet inte hur jag ska göra, känns svårt att släppa kontrollen för jag vill ju ha bästa resultat utav min träning...
Kanske bara ska börja äta men äta mycket av " Deffmat ". Det anses väll typ som att äta cleant?..
Svårt när jag äter så för då måste jag ändra alla andra måltider på dagen. Som ersättning typ.
På vilodagar har jag försökt att lgiga på 2500 kcal varv 250g kolhydrater, 60-70 fett och resten protein dårå.. Men det är okej att ligga på ett litet överskott på vilodagar också då alltså? Ska det prioriteras på kolhydrater då? utan några spesifika gram?
Ozziking
2013-09-20, 14:48
För att han inte är helt frisk från sin ätstörning. Det är just det som skiljer honom från en person som har helt sunt förhållande till mat.
Bara idén att han tycker att han "kan äta utan att väga" (Men naturligtvis inte gör det) är skäl att anta att allt är tipptop tycker jag säger det mesta. Lite som en alkoholist (ledsen för att jag drar samma jämförelse men det är väldigt mycket som är likt) som påstår sig "kunna kontrollera den mängd han/hon dricker men inte gör det".
Det är en bra jämnföring, tror du förstår min noja nu då :-)
Anledningen till att jag "försvarar det" Är för att jag är rädd för att ni typ skulle " Blocka " mig för det + att det är jävla pinsamt faktiskt. :em::confused:
Jag har tänkt också lite hit och dit .. Och jag antar att i min ålder så kan man äta väldigt mycket av just fett, protein och kolhydrater utan att det spelar någon roll.. sant?
Jag vet inte hur jag ska göra, känns svårt att släppa kontrollen för jag vill ju ha bästa resultat utav min träning...
Kanske bara ska börja äta men äta mycket av " Deffmat ". Det anses väll typ som att äta cleant?..
Svårt när jag äter så för då måste jag ändra alla andra måltider på dagen. Som ersättning typ.
På vilodagar har jag försökt att lgiga på 2500 kcal varv 250g kolhydrater, 60-70 fett och resten protein dårå.. Men det är okej att ligga på ett litet överskott på vilodagar också då alltså? Ska det prioriteras på kolhydrater då? utan några spesifika gram?Du får garanterat inte bäst resultat av din träning när du äter som du gör.
Ska du bygga måste du äta!
På vilodagar har jag försökt att lgiga på 2500 kcal varv 250g kolhydrater, 60-70 fett och resten protein dårå.. Men det är okej att ligga på ett litet överskott på vilodagar också då alltså? Ska det prioriteras på kolhydrater då? utan några spesifika gram?
Nä nu det får det vara nog. Det här hjälper inte dig alls utan spelar dina tvångsmässiga kontrolltendenser rakt i händerna.
Du får börja med att försöka släppa kontrollen nu. Fråga inte mer om din kost. Alls. Bara tränat och ät mat. Skit i vad den innehåller.
Nä nu det får det vara nog. Det här hjälper inte dig alls utan spelar dina tvångsmässiga kontrolltendenser rakt i händerna.
Du får börja med att försöka släppa kontrollen nu. Fråga inte mer om din kost. Alls. Bara tränat och ät mat. Skit i vad den innehåller.
Precis. Jag var som Ozziking, jag försökte länge släppa taget och tillslut gick det. En som hjälpte mig var Reaper, tror jag terrade honom med 5-10(?!) meddelanden om dagen som handlade om vad jag åt. Det är ett helsika när det sätter igång.
Du borde egentligen ge fan i att träna på en vecka och äta det du känner för utan att väga. Just nu har du inte roligt, ellerhur? Som du säger så vill du ha bästa effekt av träningen, men det kommer du inte få om du inte tycker det är roligt och mår bra!
Alltså du "vill" gå upp i vikt. Du har inte accepterat vad det innebär (fettökning). Du är fortfarande ätstörd. Jobba med det. När du är mogen för viktuppgången så kommer du nog inse att du inte behöver räkna hur många gram ris du ska äta innan träning.
Ozziking
2013-09-20, 16:31
Okej.. Ställer mycket frågor också just för att jag typ.. " Rensar ur mig" alla tankar..
Tack för allt stöd grabbar, även om det tog hårt. Somsagt så försöker jag. Men nyttig mat kommer jag alltid hålla mig till :-)
Ska försöka inte återkomma med en sådan här tråd. Isåfall skickar jag ett privatmedelande till någon..
Mvh
Ozziking
2013-09-20, 16:34
Precis. Jag var som Ozziking, jag försökte länge släppa taget och tillslut gick det. En som hjälpte mig var Reaper, tror jag terrade honom med 5-10(?!) meddelanden om dagen som handlade om vad jag åt. Det är ett helsika när det sätter igång.
Du borde egentligen ge fan i att träna på en vecka och äta det du känner för utan att väga. Just nu har du inte roligt, ellerhur? Som du säger så vill du ha bästa effekt av träningen, men det kommer du inte få om du inte tycker det är roligt och mår bra!
påpekar bara att jag älskar att träna och tycker det är skitkul, och ska jag vara ärlig stör det mig inte med vägandet men det tar mycket tid och tankekraft.
Känner igen hur jag var när jag var i sextonårsåldern. Tränade massor, räknade kalorier, ville bli stor och stark men nojjade för att bli fet. Fick lite noobiegains men sen vände styrkekurvan nedåt. Tröttnade när jag vägde 59 kilo på 177 cm. Slutade träna och började äta normalt.
Tänk om någon lyckats ruska om mig och fått mig att fatta att jag kunde bli riktigt stor och stark bara jag tillät mig själv att lägga på mig lite fett. Och att en supersmal kropp inte imponerar på någon annan än den som själv har orto- eller anorexi.
En tonåring som styrketränar hårt borde ha väldigt svårt att äta för mycket. Är du ändå orolig, avstå läsk och godis men ha fria tyglar när det gäller all riktig mat. Högrev, bearnaise, pommes frites, kör hårt. Du kommer inte att bli tjock.
Okej.. Ställer mycket frågor också just för att jag typ.. " Rensar ur mig" alla tankar..
Tack för allt stöd grabbar, även om det tog hårt. Somsagt så försöker jag. Men nyttig mat kommer jag alltid hålla mig till :-)
Ska försöka inte återkomma med en sådan här tråd. Isåfall skickar jag ett privatmedelande till någon..
Mvh
Utan att mena någonting elakt alls så borde borde du kanske skicka ett PM till någon psykolog istället. Folk stör sig inte på tråden i sig eller på vad du frågar, utan på att du vägrar att lyssna. Att du ska ta det över PM visar ju bara att du inte fattat någonting. Du kommer med frågor/påståenden, 50 personer svarar, och du säger att du ska göra precis tvärtom.
Ozziking
2013-09-20, 21:41
Jag lyssnar.. Men Jag typ funderar och försöker tänka det som känns bra. Gör inte allt jag skriver, tänker ofta det bara :-)
I know.. Har inte så mycket att säga om det. Skäms lite actually.
Tror att det behövs mer pepp och mindre depp i tråden :o
Tänk om någon lyckats ruska om mig och fått mig att fatta att jag kunde bli riktigt stor och stark bara jag tillät mig själv att lägga på mig lite fett. Och att en supersmal kropp inte imponerar på någon annan än den som själv har orto- eller anorexi.
Ozziking, här har du två väldigt bra meningar att ta till dig.
Ozziking
2013-09-21, 11:33
Ozziking, här har du två väldigt bra meningar att ta till dig.
Done that.. förstår det nu.
Ozziking
2013-09-21, 15:29
Kan jag ställa en fråga angående knäböj och benpress och cablecrunch?
Ozziking
2013-09-21, 15:37
Sjysst.. Jag tänkte att jag har kört nu benpress och knäböj 12 x 4 och sedan höjt vikten.. Efter höjning av vikten har jag också klarat 12 x 4.. Men såklart är det lite tyngre. Jag undrar om 12 reps verkligen är rimligt när man har tyngre och tyngre vikt. Jag ska göra om mitt schema och köra 12 x 3 + ett set där jag bara kör till fail för att utmata muskeln totalt.
och cable crunch. Jag klarar hög vikt på den såklart.. och 12 repetitioner.. Men det känns knappt i magen när jag gör den.. Några tips?
Benpressen klarar jag typ 75kg 4 x 12 , det är tungt såklart men jag klarar det.. Känns dumt att köra så tungt?! försöker alltid få in bra teknik och kontakt först.
Brukar ha 2 viktskivor under hälarna när jag kör knäböj, får bättre kontakt då. Hiss eller diss..? Tar inte så mycket i framsida lår dock.
Och hur brett ska man stå i knäböj? Lättare att gå djupt ju bredare.
Seriöst tycker jag inte att du ska fråga mer. Fråga ngn på gymet i stället. Nästan omöjligt att kommenetera lyft när man inte själv är närvarande.
Tips är att skriva siffrorna tvärtom för man kan tro att du menar t ex 12 set med 4 repetitioner på knäböj. Så istället för 12x4, skriv 4x12, d v s set först.
Ja, nej jag håller med dig. När man ökar progressivt och vill öka styrka så är inte 12 reps särskilt optimalt alla gånger. Jag försöker ofta klara i alla fall 5 reps i tunga övningar och hamnar kring 5-8 många gånger. Fler reps är svårt att göra om man försöker jobba sig uppåt med tunga vikter. Bättre isf att t ex sänka vikten till nästa set och göra fler repetitioner osv.
Cable crunch: Fixera ben och höfter, rör bara överkroppen upp och ner, inte för lång bit. Testa att vara närmare och längre ifrån maskinen med kroppen.
Du kan gott prova att dra ner repetitionerna till 8-10 när du försöker öka styrkan och det blir mycket tyngre.
I princip kan du väl stå hur brett du vill i knäböj så länge vikten kommer upp så att säga. är man längre kan det vara en bra idé att stå lite bredare.
Ozziking
2013-09-21, 15:54
Okej. Sjysst. Ska fixa det lite då.
På tyngre övningar kör jag 8-10 reps i 4 set istället isåfall :-)
Ozziking
2013-09-21, 21:46
http://web.stagram.com/p/550061095561567774_31863430
Gjorde denna middag på måfå ikväll. tror det var upp mot 500g potatis. Hade bara tagit en protein shake, ett äpple och lite påläggsskinka efter träningen. Detta är 2-2 och ne halv timme senare :-)
Lax, tonfisk, potatis, grönsaker, matlagningsyoghurt och wasabi
+ efterrätt, 1 1/2 dl kvarg och ett äpple.
Sjysst.. Jag tänkte att jag har kört nu benpress och knäböj 12 x 4 och sedan höjt vikten.. Efter höjning av vikten har jag också klarat 12 x 4.. Men såklart är det lite tyngre. Jag undrar om 12 reps verkligen är rimligt när man har tyngre och tyngre vikt. Jag ska göra om mitt schema och köra 12 x 3 + ett set där jag bara kör till fail för att utmata muskeln totalt.
och cable crunch. Jag klarar hög vikt på den såklart.. och 12 repetitioner.. Men det känns knappt i magen när jag gör den.. Några tips?
Benpressen klarar jag typ 75kg 4 x 12 , det är tungt såklart men jag klarar det.. Känns dumt att köra så tungt?! försöker alltid få in bra teknik och kontakt först.
Brukar ha 2 viktskivor under hälarna när jag kör knäböj, får bättre kontakt då. Hiss eller diss..? Tar inte så mycket i framsida lår dock.
Och hur brett ska man stå i knäböj? Lättare att gå djupt ju bredare.
Helt personligt så hade jag kört de "större" övningarna, tex benböj med lägre reps, men det beror ju lite på vad målet är också. Att gå till fail kan man göra ibland, men tränar du ofta så tycker jag inte det är något du ska behöva göra.
I CC så hade jag stora problem i början med att jag klarade mer vikt men fick ingen kontakt. Jag fick sänka ganska rejält och försöka hitta kontotakten. På bla sätt som tjing skriver. När jag hittade den kunde jag öka och pröva tills jag fick samma kontakt med en extra viktplatta osv.
När det handlar om att öka i vikter så finns det många sätt att ha en progression. Du kan ha mindre vila, fler repps, mer vikt, striktare utförande osv.
För min egen del så kör jag tex just nu 4x6 i bänk, när jag klarar mina 87kg alla repsen så ökar jag helt enkelt 2.5kg till nästa pass. Självklart blir det ett tungt pass och det kanske tar 4-5-6 träningstillfällen innan jag kommer vara i närheten av att klara 4x6 igen.
Sen har du fått resten av svaren av tjing :)
Gjorde denna middag på måfå ikväll. tror det var upp mot 500g potatis. Hade bara tagit en protein shake, ett äpple och lite påläggsskinka efter träningen. Detta är 2-2 och ne halv timme senare :-)
Snyggt. Kom ihåg att du inte måste hålla allt "nyttigt". På måfå kan du testa att äta något du direkt tycker är onyttigt på prov några måltider i veckan. Liksom utsätta dig för det som är jobbigt. Då kommer det förmodligen att släppa lite.
Köttfärssås på fet köttfärs och grädde t ex.
Börja posta bilder i måltidstråden om du vill, du tar nog bättre matbilder än gemene 15-åring.
Den tallriken ser ju god ut! Är det bara skivad potatis? Snyggt iaf. Wasabi är aldrig fel heller :)
Ozziking
2013-09-22, 19:54
Den tallriken ser ju god ut! Är det bara skivad potatis? Snyggt iaf. Wasabi är aldrig fel heller Ja det är det! Skiva en jävla massa kokt och KALL potatis. Så sjukt gott, älskar det.
Börja posta bilder i måltidstråden om du vill, du tar nog bättre matbilder än gemene 15-åring.
Gemene?
Slå upp det i en ordbok.
Äh, okej då. Än gängse 15-åringar; än andra i din ålder.
Ozziking
2013-09-22, 20:41
:P
Tjing kolla här. Min PT Skickade mail där det stod såhär: Jag skulle säga att du ska eftersträva att ha lite högre vikter istället för att köra 3 x 12 då det blir mer uthållighetsträning än träning för maximal muskeltillväxt om du kör så varje set. Bestäm inte innan hur många reps du ska köra utan välj en vikt som du tror ä lagom och ge sedan allt, se hur många du klarar. Klarar du fler än 12 så höj vikten. Färre än 8 så sänk, ligger du mellan 8-12 så är det bara att köra på samma vikt. Vila 2-3 minuter mellan seten då du vill bygga muskler. Kortare vila använder man sig av när man vill ha viktnedgång.
Om det blir såhär: 12, 8, 8 ska jag fortsätta tills jag klarar 3 x 12 då eller ta en ny vikt så det blir kanske 8,6,5 och köra tills jag klarar 3 x 8-10 ?
Det h*n menar är att du kör tex 3x12, när du har klarat det höjer du med 2.5kg (brukar vara det vanliga minsta man kan höja med). Men då kommer det ju bli tungt så du kanske bara klarar 11, 9, 8. Men då stannar du kvar på den vikten tills du återigen klarar 3x12, då är det dags att höja igen!
Att man däremot skulle ha kortare vila vid viktnedgång skulle jag påstå är broscience...
Ozziking
2013-09-22, 21:08
okej, men det blir inte uthållighet om jag kör 12, 12 , 11 typ?
Om det blir som ovanstående ska jag fortsätta då eller höja även om jag bara klarat 11 på sista settet?
Ska lägga till ett utmatningsset också då jag bara kör till fail. :-)
Ozziking
2013-09-22, 21:09
Det h*n menar är att du kör tex 3x12, när du har klarat det höjer du med 2.5kg (brukar vara det vanliga minsta man kan höja med). Men då kommer det ju bli tungt så du kanske bara klarar 11, 9, 8. Men då stannar du kvar på den vikten tills du återigen klarar 3x12, då är det dags att höja igen!
Att man däremot skulle ha kortare vila vid viktnedgång skulle jag påstå är broscience...
tack :)
Ozziking
2013-09-22, 21:10
Då kanske du kan besvara detta också?
Jag hade tänk att köra 4 x 6-8 på knäböj och 4 x 8 - 10 på benpress. Mer reps behöver jag inte köra på dem övningarna va? det är ju svårt ju tyngre det blir.
speedy83
2013-09-23, 07:09
Då kanske du kan besvara detta också?
Jag hade tänk att köra 4 x 6-8 på knäböj och 4 x 8 - 10 på benpress. Mer reps behöver jag inte köra på dem övningarna va? det är ju svårt ju tyngre det blir.
Det ser ganska standard ut så blir fint
Ser standard ut ja, och verkar bra. Klarar du bara 11 på sista setet så ska du alltså inte höja, utan då kör du ett nytt försök nästa gång och förhoppningsvis kan du då klämma ur en repp till
Ozziking
2013-09-24, 12:53
Grymt. Har dragit ner på träningen enormt. Tagit bortnötningen och kondition. Fått kostschema från min PT nu också. Funderar på att visa er det. Tycker själv att det är väldigt mycket protein som jag kanske skulle kunna lägga på kolhydrater istället, men jag följer det så gott jag kan. Tycker dock inte det är så rimligt att äta 250g kvarg typ 3-4 gånger om dagen. Får äta mer lagar kött tror jag
martikainen
2013-09-24, 13:00
Om du nu inte är nöjd med upplägget din PT gett dig, varför tar du inte detta med h*n? Om du vill äta mindre kvarg och mer kött, ta det med din PT!
Varför betala för något som du sen inte tänker följa och gå din egna väg?
Pretorian
2013-09-24, 14:26
Ett kilo kvarg per dag? Personligen skulle även jag lägga dessa kalorier på något godare men det beror på att jag inte gillar kvarg. Du verkar ju inte heller vara överförtjust i det?
PT:n verkar lite random som rekommenderar uppåt 1 kg kvarg om dagen.
Till en 15-åring dessutom.
Är det inte öht lite märkligt att man som 15åring har en PT som lägger upp kostschema? Vem betalar det, föräldrarna som vet att sonen har en ätstörning (vilket jag antar eftersom TS har skrivit att han varit inlagd).?
Ozziking
2013-09-24, 14:36
Ungefär, det står olika alternativ. Men varje måltid ska ha en proteinkälla.
Tex: Frukost:
Protein: 250g kvarg / 250g keso / 130g magert kött etc går att mixa också
kolhydrater: 2 DL havregryn, Müsli etc
Fett: 1 matsked jordnötssmör, 1 tesked kokosolja, ost i något specifikt gram kommer inte irktigt ihåg allt.
Lunch/middag: 150g tillagat kött och 3 dl korn, kokt i någon sort eller 350g potatis
Mellanmål eftermiddag: Samma som frukost
Mellanmål kväll: lite mindre. ungefär hälften av mellanålet på eftermiddagen
Frukt och grönt är fritt under dagen
Anpassar det såklart efter mina behov. Så tilelxempel idag så åt jag 150g 4 % keso och 100g kvar till frukosten, äter yoghurt med müsli på eftermiddagen och fick inte alla proteiner och fetter på lunchen så då lägger jag extra krut på middagen.
Blir runt 220-250g protein 250g-300g kolhydrater och runt 20-25 % av behovet i fett :)
Räknat lite smått på mängden bara så jag har ett ungefärligt värde. Men väger och mäter inte om det inte behövs :)
Träningsdagar äter jag ett post workout mellanmål på 1 - 1.5 skopa one whey och 1-2 bananer :)
Ozziking
2013-09-24, 14:38
Är det inte öht lite märkligt att man som 15åring har en PT som lägger upp kostschema? Vem betalar det, föräldrarna som vet att sonen har en ätstörning (vilket jag antar eftersom TS har skrivit att han varit inlagd).?
Kan tyvärr inte ge all information. Men det är klartgjort med vård här på gotland etc så det är ingen fara.
Min ätstörning är inte på långa vägar lika svåra som innan. Det har verkat som det mesta men jag har bara stressat upp mig i onödan för att jag varit osäker. Med hjälp av er och PT:n har jag blivit så mycket lugnare och förstår hur mycket man måste anpassa utöver en själv. *cupid*
Vad väger du?
Det är en jäkla massa protein.
Precis, extremt mycket protein om du inte väger 100pannor.
Vad väger du?
Det är en jäkla massa protein.
58kg skriver han i början av tråden, tittar man på bilderna skulle jag gissa på 45kg-55kg beroende på längd.
King Grub
2013-09-24, 19:54
Ät inte så mycket protein.
Ozziking
2013-09-24, 20:11
57,1 vägde mig idag. Gått upp 100g ( Yey ) :D
tänkte det också. tror jag kanske minskar ner till 100-150g kvarg istället kanske runt 20-25g protein / måltid
Dock är jag så svag för kyckling. Där äter jag alltid mycket.
ska jag lägga de resterande på kolhydrater då?
Hon är väldigt kunnig så jag litar ju på henne. Hon har lagt upp ett schema som ska maximera mina förutsätningar för att kunna få mina nofat gains typ lite simpelt sagt.
57,1 vägde mig idag. Gått upp 100g ( Yey ) :D
tänkte det också. tror jag kanske minskar ner till 100-150g kvarg istället kanske runt 20-25g protein / måltid
Dock är jag så svag för kyckling. Där äter jag alltid mycket.
Hon är väldigt kunnig så jag litar ju på henne. Hon har lagt upp ett schema som ska maximera mina förutsätningar för att kunna få mina nofat gains typ lite simpelt sagt.
100-125g protein/dag är väl absolut tillräckligt för dig?
100-125g protein/dag är väl absolut tillräckligt för dig?
Det är det verkligen, förmodligen onödigt mycket på ett överskott.
Det är ju inget fel att du gillar kyckling och äter mycket av det. Men att äta 1kg kvarg borde väl både dina smaklökar och din mamma/pappas plånbok må bra av att inte göra...
Ja.
Tveksamt om hon säger åt dig att äta kring 4-5 gram protein/kg kroppsvikt.
Men ät lite mer kolhydrater istället så blir det bättre.
FYI: Det kostar 780-1320 kr/månaden att äta ett kilo kvarg om dagen, räknat på ICA Basics 500 g (25:90 kr/kg) till Kesella 500 g (43,90 kr/kg) :D
FitnessE
2013-09-25, 13:52
Ozziking, jag tror inte att du har någon PT som gett dig dessa råd. Jag tror att du snickrar ihop egna menyer och sedan frågar kunniga på kolozzeum vad de tycker om dessa.
En vettig och utbildad PT ger inte 15 åriga random personer med uppenbara ätstörningar ett kostschema, utan rekommenderar istället dessa vidare till en dietist eller annan vårdpersonal. Som vettig PT rekomenderar man inte heller 1 kg kvarg om dagen.
Jag föreslår att du antingen:
1. Lyssnar på din eventuella PT och gör som detta säger om du betalar för det och slutar ändra i dennes upplägg efter att ha kollat med folk på kolo.
2. Slutar betala din PT om du ändå inte tänker göra som denna förslår.
MEN HELST:
1. Bara äter vanlig mat, precis de råd som du får om och om igen här på kolo.
Scratch89
2013-09-25, 14:08
Ungefär, det står olika alternativ. Men varje måltid ska ha en proteinkälla.
Tex: Frukost:
Protein: 250g kvarg / 250g keso / 130g magert kött etc går att mixa också
kolhydrater: 2 DL havregryn, Müsli etc
Fett: 1 matsked jordnötssmör, 1 tesked kokosolja, ost i något specifikt gram kommer inte irktigt ihåg allt.
Lunch/middag: 150g tillagat kött och 3 dl korn, kokt i någon sort eller 350g potatis
Mellanmål eftermiddag: Samma som frukost
Mellanmål kväll: lite mindre. ungefär hälften av mellanålet på eftermiddagen
Frukt och grönt är fritt under dagen
Anpassar det såklart efter mina behov. Så tilelxempel idag så åt jag 150g 4 % keso och 100g kvar till frukosten, äter yoghurt med müsli på eftermiddagen och fick inte alla proteiner och fetter på lunchen så då lägger jag extra krut på middagen.
Blir runt 220-250g protein 250g-300g kolhydrater och runt 20-25 % av behovet i fett :)
Räknat lite smått på mängden bara så jag har ett ungefärligt värde. Men väger och mäter inte om det inte behövs :)
Träningsdagar äter jag ett post workout mellanmål på 1 - 1.5 skopa one whey och 1-2 bananer :)
Det där ser ut som ett random dietschema för instagramtränande. Sluta nu upp med att lura dig själv, för oss lurar du inte. Ät normalt, träna för att det kul och var inte rädd för mat.
Ozziking
2013-09-25, 19:31
Men för helvette nu blir jag irriterad på er. Hur vill ni att jag ska bevisa att jag har rätt då? Ska jag skicka hela vår maillonversation eller?!
Jag har inte hittat på någonting! Ge er förfan!
Jag ändrar inget berättade bara hur det såg ut och ni påpekar att det är för mycket protein. Jag följer schemat till punkt och pricka men tänkte höra era åsikter om det.
på tal om helt andra grejer, när man slår de gamla vikten och repsantalen är det då man har fixat sitt nya personbästa? för isåfall gjorde jag det idag. 4 x 8 i 35kg bänkpress. ökade på andra övningar också :-)
Ozziking
2013-09-25, 19:31
Ursäkta språket men har blivit så misstrodd så jag blir väldigt upprörd av det.
Ozziking
2013-09-25, 19:32
jag har blivit misstrodd så många gånger*
King Grub
2013-09-25, 19:52
Om hon verkligen har givit dig dom där rekommendationerna bör du söka dig någon annanstans. Det är verkligen dåliga rekommendationer.
R Scarpa27
2013-09-25, 20:00
är du säker på att du har en pt ozzi? eller är din pt din andra hjärnhalva.
King Grub
2013-09-25, 20:11
Ni behöver inte göra er dumroliga.
Ozziking
2013-09-25, 20:13
är du säker på att du har en pt ozzi? eller är din pt din andra hjärnhalva.
Vill du ha bevis?
grub: Hon sa att det var bra förutsättningar för att ge mig så bar muskelmassa och lite fett som möjligt ( Isch precis som ni sagt måste man lägga på sig lite ).
och då gav hon mig det kostschemat. 35-40g protein per måltid. 40g kolhydrater per måltid och ca 12-15g fett per måltid. Beroende på vad man äter och så är det bara genomsnitts värde. För 350g potatis är inte 40-45g kolhydrater direkt.
sen får man anpassa efter sina förutsätning liksom. Idag fick jag inte så bra mellanmål så det blev det en jävla stor post workout måltid liksom.
Idag lyckades jag dock sänka protein intaget till 220g och förtsätter neråt :)
Ozziking
2013-09-25, 20:13
Ni behöver inte göra er dumroliga.
Tack.
Vill du ha bevis?
grub: Hon sa att det var bra förutsättningar för att ge mig så bar muskelmassa och lite fett som möjligt ( Isch precis som ni sagt måste man lägga på sig lite ).
och då gav hon mig det kostschemat. 35-40g protein per måltid. 40g kolhydrater per måltid och ca 12-15g fett per måltid. Beroende på vad man äter och så är det bara genomsnitts värde. För 350g potatis är inte 40-45g kolhydrater direkt.
sen får man anpassa efter sina förutsätning liksom. Idag fick jag inte så bra mellanmål så det blev det en jävla stor post workout måltid liksom.
Idag lyckades jag dock sänka protein intaget till 220g och förtsätter neråt :)
sänk minst 100g till!
speedy83
2013-09-26, 07:21
Om hon verkligen har givit dig dom där rekommendationerna bör du söka dig någon annanstans. Det är verkligen dåliga rekommendationer.
+1 nu är jag inte i närheten kompetensmässigt med Grub men till och med jag tycker mig se att det ser väldigt konstigt ut!
Jag tycker det ser ut som helt normal rekommendationer från PTs. Sällan bryr sig dessa om ålder mm.
När det kommer till Ozziking så tycker jag att du är ute på en farlig väg, vi är många som varit där, och du bör försöka få distans till det hela. Ät ordentligt (räkna inte) och träna hårt så kommer resultaten att göra, lite fett kommer på vägen, det får man leva med.
PureWhey
2013-09-26, 07:36
Det där ser ut som ett random dietschema för instagramtränande. Sluta nu upp med att lura dig själv, för oss lurar du inte. Ät normalt, träna för att det kul och var inte rädd för mat.
:bow:
Väl talat scratch.
[...] lite fett kommer på vägen, det får man leva med.Och är det något du kan är det att bli av med fett. :) Blir inga problem att bli av med när det är dags. Men det dröjer.
Och är det något du kan är det att bli av med fett. :) Blir inga problem att bli av med när det är dags. Men det dröjer.
Absolut, bra tillägg.
Är det fortfarande bara jag som ser problematiken med att rekommendera Ozzi att träna? Det är för fan som att be en alkis dricka endast ett par mellanöl. Om Ozzi KUNDE sköta sin kost och träning utan att bli manisk i det tillstånd han befinner sig så hade han väl gjort det?
Är det fortfarande bara jag som ser problematiken med att rekommendera Ozzi att träna? Det är för fan som att be en alkis dricka endast ett par mellanöl. Om Ozzi KUNDE sköta sin kost och träning utan att bli manisk i det tillstånd han befinner sig så hade han väl gjort det?
Jag har inte noterat att han har några direkta problem med träningen, däremot kan problem överföras så helt riskfritt är det väl inte. Jag vet inte vad som är bäst, att förbjuda honom helt från allt eller att angripa där det största problemet verkar vara. Det är väl ingen här som har den kunskapen eller känner honom tillräckligt bra egentligen. Jag tycker inte jämförelsen med alkis fungerar.
Eftersom det finns en dietist som du har haft kontakt med så återta den kontakten, där fick du vad det verkar vettiga råd och hjälper inte det så sök mer hjälp.
Det går nämligen inte att ge några konkreta råd annat än att söka hjälp inom vården och sluta anlita PT:n.
Jag har inte noterat att han har några direkta problem med träningen, däremot kan problem överföras så helt riskfritt är det väl inte. Jag vet inte vad som är bäst, att förbjuda honom helt från allt eller att angripa där det största problemet verkar vara. Det är väl ingen här som har den kunskapen eller känner honom tillräckligt bra egentligen. Jag tycker inte jämförelsen med alkis fungerar.
Problemet är ju kopplat till hans extrema kroppsfixering. Så att lägga till ytterligare en aktivitet som som är direkt i anslutning till det känns bara helt helt fel. Det är ju redan vedertaget att rådande skönhetsideal är en bidragande orsak till ÄS så att hänga på gym och träningsforum kan väl inte direkt anses som bra?
Ok, det är som att be en alkoholist att röka gräs istället för att dricka sprit. Problemet kvarstår - personen är obehandlad. Ozzi (om du läser några sidor tillbaks) tyckte själv att mina jämförelser med alkoholism var rätt träffande:
Det är en bra jämnföring, tror du förstår min noja nu då :-)
Anledningen till att jag "försvarar det" Är för att jag är rädd för att ni typ skulle " Blocka " mig för det + att det är jävla pinsamt faktiskt.
Eftersom det finns en dietist som du har haft kontakt med så återta den kontakten, där fick du vad det verkar vettiga råd och hjälper inte det så sök mer hjälp.
Det går nämligen inte att ge några konkreta råd annat än att söka hjälp inom vården och sluta anlita PT:n.
+1
Dessa trådar ploppar upp då och då och slutar alltid med att TS kämpar för att få "rätt" svar som passar bäst och sedan urspårning med diverse tips och råd som ofta stjälper mer än hjälper.
Problemet är ju kopplat till hans extrema kroppsfixering. Så att lägga till ytterligare en aktivitet som som är direkt i anslutning till det känns bara helt helt fel. Det är ju redan vedertaget att rådande skönhetsideal är en bidragande orsak till ÄS så att hänga på gym och träningsforum kan väl inte direkt anses som bra?
Det är sant. Samtidigt så har vi "botat" vissa genom kolo. Jag vill inte vara personen som säger hur man ska komma till en punkt. Det enda jag kan säga är att man måste få ett mer avkopplat förhållande till maten. Rådet om dietist är bra, ännu bättre är att uppsöka någon som har verkligen koll på problematiken.
Ok, det är som att be en alkoholist att röka gräs istället för att dricka sprit. Problemet kvarstår - personen är obehandlad. Ozzi (om du läser några sidor tillbaks) tyckte själv att mina jämförelser med alkoholism var rätt träffande:
Även om jag inte köper den jämförelsen heller så behöver vi inte gräva ned oss i det. Att grabben har problem är vi eniga om och det bör behandlas på något sätt. Huruvida det är rätt med träning eller ej är jag för okunnig att bedöma, jag misstänker att du är det också.
Det är nyttigt för den psykiska hälsan att träna. Helt klart blir det dock problem när personen har problem med sin självbild och vill använda träning och kost på det sättet som en ätstörd vill.
Imo - klart att han ska träna.
Det är sant. Samtidigt så har vi "botat" vissa genom kolo. Jag vill inte vara personen som säger hur man ska komma till en punkt. Det enda jag kan säga är att man måste få ett mer avkopplat förhållande till maten. Rådet om dietist är bra, ännu bättre är att uppsöka någon som har verkligen koll på problematiken.
Även om jag inte köper den jämförelsen heller så behöver vi inte gräva ned oss i det. Att grabben har problem är vi eniga om och det bör behandlas på något sätt. Huruvida det är rätt med träning eller ej är jag för okunnig att bedöma, jag misstänker att du är det också.
ok, sanningen är nog snarare att vi varken kan göra till eller från. Vill Ozzi "missbruka" kolo så gör han det. Vill han använda informationen till något positivt så gör han det.
Jag blir rädd av flera skäl - att Ozzi inte tar sitt problem på allvar och faktiskt gör något åt sitt problem (förnekelsen tycks vara väldigt stark). Och för att kolo blir ett verktyg för personer med ätstörningar - och därmed något negativt. (Vilket det inte är vill jag förtydliga).
Och angående exemplet så kan vi enas om att vara oense. Som en person som gått igenom skärselden av psykisk sjukdom (alkoholism) så känner jag att jag har en mycket bra uppfattning om just dessa bitar, och när Ozzi skriver som han gör känner jag igen sättet att tänka och resonera (och bedra sig själv) på.
Hoppas han är en av dem som tillfrisknar (Bättre ord än botar :)) MHA kolo! Sånt vill jag se mer av! ;)
Ozziking
2013-09-26, 14:31
jag vill bara få till ett bra kostupplägg och träningsupplägg. Osäker är jag såklart om det, väldigt men jag har hittat rätt mycket bra grejer nu.
speedy83
2013-09-26, 14:44
Men du behöver ju inget "kostupplägg" du behöver bara äta det du blir serverad och jävligt mycket av det.
Ozziking
2013-09-26, 15:55
Jag funkar inte så. Kommer nog aldrig kunna simpelt bara äta det som serveras. Känns inte så iallafall om jag inte liksom vet mer vad det är jag ska äta och hur mycket.
jag vill bara få till ett bra kostupplägg och träningsupplägg. Osäker är jag såklart om det, väldigt men jag har hittat rätt mycket bra grejer nu.
För att känske hjälpa dig med ett kostupplägg;
Jag tränar för tillfället (är dock på semester och riktigt dåligt på att uppdatera journalen för tillfället) varje dag, 4 dagar gym samt 2-3 löp-pass. Jag arbetar från 07-0800 till 17-1800 varje vardag.
Jag äter det jag kommer över och jag äter så blir mätt. Kyckling är en personlig favorit som jag har fastnat för, fisk likaså (nu är det dock veckor sedan jag åt fisk, får styra det). Jag har tränat från och till i mitt liv och jag har ALDRIG snöat ner mig i kosten mer än att förstå vad man äter (kyckling = bra, rapsolja i ett glas och svepa = diskutabelt, 8kg godis vid deff = nja...).
Givetvis skall man sköta kosten, ingen snack om saken men här pratar vi på en nivå som handlar om att "ska jag trycka i mig 2 kg godis eller några filéer kyckling" och inte "mm jag behöver 236 gram kyckling 184 gram broccoli, 36 gram lax, 97 gram keso etc..". Om du är aktiv och tävlar på elitnivå så kan jag förstå att man verkligen fokuserar på kosten på ett helt annat sätt men i ärlighetens namn så finns det väldans många elitidrottare som äter kebab, pizza och glass - precis som du och jag.
Om du tycker det är konstigt att man har ett sådant fokus på mat som jag har så starta en tråd i allmänt-delen och fråga vad folk äter - så skall du se att de flesta har ingen direkt större koll, de ser bara till att äta bra husmanskost, äta mycket och köra enligt tallriksmodellen. Det är inte svårare så.. Ännu enklare är det om man vill gå upp i muskelmassa/vikt.
Släpp mat-hetsen, ät husmanskost, le, träna. :thumbup:
Jag funkar inte så. Kommer nog aldrig kunna simpelt bara äta det som serveras. Känns inte så iallafall om jag inte liksom vet mer vad det är jag ska äta och hur mycket.
Det är väl just det som är problemet?
Det är just därför du inte bör komma in på träningsforum och fråga om kost. Du bör egentligen inte ens tänka så mycket på det. Vad du behöver, som folk redan sagt, är att få en bättre och mer sund syn på din kropp och vad du äter. Det får du inte här och antagligen inte av någon PT heller. Så snälla, sök upp en expert inom området och jobba med dig själv på insidan innan du försöker forma utsidan... :(
Tycker ärligt talat inte ens att man bör svara i sådana här trådar. TS behöver hjälp av ett proffs och är helt blind för era försök att hjälpa. Lär väl bara stressa ännu mer för honom att komma in här och läsa om massa olika tips och idéer som han dessutom inte kan/vill ta åt sig. Har sett liknande exempel som pågått i år på olika forum.
TS, prata med din familj och be dem skaffa hjälp till dig.
Tack och hej.
Scratch89
2013-09-27, 15:45
ok, sanningen är nog snarare att vi varken kan göra till eller från. Vill Ozzi "missbruka" kolo så gör han det. Vill han använda informationen till något positivt så gör han det.
Jag blir rädd av flera skäl - att Ozzi inte tar sitt problem på allvar och faktiskt gör något åt sitt problem (förnekelsen tycks vara väldigt stark). Och för att kolo blir ett verktyg för personer med ätstörningar - och därmed något negativt. (Vilket det inte är vill jag förtydliga).
Och angående exemplet så kan vi enas om att vara oense. Som en person som gått igenom skärselden av psykisk sjukdom (alkoholism) så känner jag att jag har en mycket bra uppfattning om just dessa bitar, och när Ozzi skriver som han gör känner jag igen sättet att tänka och resonera (och bedra sig själv) på.
Hoppas han är en av dem som tillfrisknar (Bättre ord än botar :)) MHA kolo! Sånt vill jag se mer av! ;)
Det är stor skillnad på att ha problem med maten p.g.a kontrollbehov eller ångestrelaterade åkommor, och att ha störd kroppsuppfattning, träningsnoja, ortorexi eller vad man kallar det nu för tiden.
Antoonuknow
2013-09-27, 16:14
för att känske hjälpa dig med ett kostupplägg;
jag tränar för tillfället (är dock på semester och riktigt dåligt på att uppdatera journalen för tillfället) varje dag, 4 dagar gym samt 2-3 löp-pass. Jag arbetar från 07-0800 till 17-1800 varje vardag.
Jag äter det jag kommer över och jag äter så blir mätt. Kyckling är en personlig favorit som jag har fastnat för, fisk likaså (nu är det dock veckor sedan jag åt fisk, får styra det). Jag har tränat från och till i mitt liv och jag har aldrig snöat ner mig i kosten mer än att förstå vad man äter (kyckling = bra, rapsolja i ett glas och svepa = diskutabelt, 8kg godis vid deff = nja...).
Givetvis skall man sköta kosten, ingen snack om saken men här pratar vi på en nivå som handlar om att "ska jag trycka i mig 2 kg godis eller några filéer kyckling" och inte "mm jag behöver 236 gram kyckling 184 gram broccoli, 36 gram lax, 97 gram keso etc..". Om du är aktiv och tävlar på elitnivå så kan jag förstå att man verkligen fokuserar på kosten på ett helt annat sätt men i ärlighetens namn så finns det väldans många elitidrottare som äter kebab, pizza och glass - precis som du och jag.
Om du tycker det är konstigt att man har ett sådant fokus på mat som jag har så starta en tråd i allmänt-delen och fråga vad folk äter - så skall du se att de flesta har ingen direkt större koll, de ser bara till att äta bra husmanskost, äta mycket och köra enligt tallriksmodellen. Det är inte svårare så.. ännu enklare är det om man vill gå upp i muskelmassa/vikt.
Släpp mat-hetsen, ät husmanskost, le, träna. :thumbup:
+1
Ozziking
2013-09-27, 20:55
Okej. Jag testar mig fram nu då.
Från och med imorgon kommer jag köra på PT schemat jag har fått men byta ut protein mot kolhydrat istället.
sedan får jag anpassa det hur jag vill.
Släpper vågen från och med imorgon :)
Önska mig lycka till då.
Största nojjan: Magen. kommer rutorna framhäva mer eller mindre?
Okej. Jag testar mig fram nu då.
Från och med imorgon kommer jag köra på PT schemat jag har fått men byta ut protein mot kolhydrat istället.
sedan får jag anpassa det hur jag vill.
Släpper vågen från och med imorgon :)
Önska mig lycka till då.
Största nojjan: Magen. kommer rutorna framhäva mer eller mindre?
Rutorna du har nu kanske försvinner en del, men när du om ett bra tag framöver kan ske skall deffa, kommer du få fram ett par riktigt fina rutor som är byggda med råstyrka och inte bara syns för att du inte har något fett! :) Lycka till mannen, du klarar det!
R Scarpa27
2013-09-28, 05:39
kan bli så att rutorna kommer bli mkt snyggare om du utvecklas och fixar mer vikt och muskler...
de rutorna du har nu var ju inte mkt till muskler utan mest att du har lite kroppsfett.
Ozziking
2013-09-28, 18:45
Jag har ett litet problem också.. Jag har blivit så jävla glupsk. Kan verkligen inte begränsa mig.
Jag har ätit någonting och är nöjd men jag går och äter ändå eller ska överdricka 2-3 liter fun light / lightläsk eller massa tuggummin etc.
hur ska jag hanskas med detta..?
Jag har ett litet problem också.. Jag har blivit så jävla glupsk. Kan verkligen inte begränsa mig.
Jag har ätit någonting och är nöjd men jag går och äter ändå eller ska överdricka 2-3 liter fun light / lightläsk eller massa tuggummin etc.
hur ska jag hanskas med detta..?
Ät, du behöver det. Drick inte heller Fun-light, drick vanlig saft för mer kolhydrater och mer energi så du går upp i vikt.
Ozziking
2013-09-28, 18:54
Okej.. Men det är jobbigt att klunka i sig/äta en massa när man är mätt och inte sugen på det. blir som en vana att äta på något hela tiden.. Dont like it. alltid ätit regelbundet.
sen en fråga angående proteinintaget.. Alltså jag älskar kött. Så jävla gott. Jag klarar inte av attt bara äta 100 gram kött på en måltid.. Vill ha minst 150- 200 .. är det farligt att äta runt 200-250g protein för min del? :/
Det är för mycket protein för dig. Bort med kvargen då om du ska ha kött. Så mycket protein belastar förmodligen bara njurarna och är över teoretiskt säkra gränser som satts i studier.
Okej.. Men det är jobbigt att klunka i sig/äta en massa när man är mätt och inte sugen på det. blir som en vana att äta på något hela tiden.. Dont like it. alltid ätit regelbundet.
sen en fråga angående proteinintaget.. Alltså jag älskar kött. Så jävla gott. Jag klarar inte av attt bara äta 100 gram kött på en måltid.. Vill ha minst 150- 200 .. är det farligt att äta runt 200-250g protein för min del? :/
Lägg över det på kolhydrater istället. Igår åt jag middag på 100g okokt ris, 100gg (!) kyckling och en massa god currysås. Räckte alldeles utmärkt med kycklingen.
Ozziking
2013-09-28, 19:25
hm, kanske smart då. men värför just kolhydrater istället för fett? har det en mer positiv verkan på muskelbygge?
Hade ett skitkasst benpass idag. Aldrig mer knäböj med skor.
hm, kanske smart då. men värför just kolhydrater istället för fett? har det en mer positiv verkan på muskelbygge?
Nä du, den gubben går inte. Det där har vi gått igenom.
Byt ut lite protein mot kolhydrater och fett och kör på.
Ozziking
2013-09-29, 09:55
kom på det men visste inte hur man tog bort kommentaren :S
ill go with that. Lyckades komma under 200g protein idag. lite framsteg varje dag.
Ozziking
2013-09-30, 17:38
guys, min PT säger att jag ska ha ett post workout mål utöver mina 5 andra mål. idag blev det en banan + proteinshake ca 2 timmar efter ett ganska hyfsat mellanmål. Cyklade hem ( 5 min mellan hem och gym om inte mindre ) Och kände mig inte hungrig. Så jag bestämde mig och vänta nu till klockan åtta för att göra något middags/mellis aktigt som sista målet på dagen. Blir nog det största också.
Kan jag göra så ( klart jag kan men vet inte hur jag ska fråga ) eller ska jag äta post workout + middag tillsammans..?
guys, min PT säger att jag ska ha ett post workout mål utöver mina 5 andra mål. idag blev det en banan + proteinshake ca 2 timmar efter ett ganska hyfsat mellanmål. Cyklade hem ( 5 min mellan hem och gym om inte mindre ) Och kände mig inte hungrig. Så jag bestämde mig och vänta nu till klockan åtta för att göra något middags/mellis aktigt som sista målet på dagen. Blir nog det största också.
Kan jag göra så ( klart jag kan men vet inte hur jag ska fråga ) eller ska jag äta post workout + middag tillsammans..?
Gör det som känns bekvämast, kommer inte vara någon skillnad på resultaten ändå.
Ozziking
2013-09-30, 17:43
Okej. Då kör jag på mackor, potatis, fluff och jordnötssmör och turkisk yoghurt ikväll :P
Okej. Då kör jag på mackor, potatis, fluff och jordnötssmör och turkisk yoghurt ikväll :P
Det blir kanon :thumbup:
R Scarpa27
2013-09-30, 18:35
haha rolig du e.
säger du är glupsk för du dricker fun light och tuggar tuggummi =)
jag själv e nog glupsk och smakar på mkt skit pga mitt yrke =O..
Ozziking
2013-09-30, 21:09
you dont know so much about how i eat then :)
blev 5 mackor, potatis, yoghurt, fluff, jordnötssmör, grönsaker, skinka
damn höll på att sprängas ändå upp i skallen :S
you dont know so much about how i eat then :)
blev 5 mackor, potatis, yoghurt, fluff, jordnötssmör, grönsaker, skinka
damn höll på att sprängas ändå upp i skallen :S
vad för mackor? vissa mackor kan man ju lätt kränga en limpa på en kvart :em:
Ozziking
2013-10-01, 08:57
Danskt rågbröd. Nästan 20g protein/ 100g. Skitgott med bara smör *drool*
Danskt rågbröd. Nästan 20g protein/ 100g. Skitgott med bara smör *drool*Lite pålägg där med lite mer kolhydrater och det blir super :)
Du behöver verkligen inte jaga proteinmängd. Men gillar du det och orkar överäta eller äta på balans tack vare det så är det super!
Danskt rågbröd är helt stört gott... Måste nog köpa några limpor :D
Ozziking
2013-10-01, 11:54
Hehe ah, alltså jag har fett svårt för att bestämma mig.. Min energi fördelning på vilodagar är 40/30/30 så det blir 250g kolhydrat, 80g fett och typ 150g protein
Ska man hålla kolhydraterna nere på vilodagarna eller ska man äta som vanligt? Ska jag byta ut något om jag typ äter lax en kväll? Eller ska jag låta det bli över 2500 kcal med lite mer fett. Tex på träningsdagar har jag 45/30/25
Ozziking
2013-10-01, 11:57
Och spelar det någon roll hur och när jag äter det? För det blir ofta mindre skollunch och mer på kvällen/eftermiddagen. Typ smör och ostmackor till mellanmål och lax och potatis till middag och keso och jordnötssmör på kvällen etc.. Känns som jag fördelar det dåligt över dagen..
Och spelar det någon roll hur och när jag äter det? För det blir ofta mindre skollunch och mer på kvällen/eftermiddagen. Typ smör och ostmackor till mellanmål och lax och potatis till middag och keso och jordnötssmör på kvällen etc.. Känns som jag fördelar det dåligt över dagen..Varför keso och jordnötssmör på kvällen?
Och spelar det någon roll hur och när jag äter det? För det blir ofta mindre skollunch och mer på kvällen/eftermiddagen. Typ smör och ostmackor till mellanmål och lax och potatis till middag och keso och jordnötssmör på kvällen etc.. Känns som jag fördelar det dåligt över dagen..
Jag förstår inte hur du orkar älta samma sak om och om igen.....
Jag förstår inte hur du orkar älta samma sak om och om igen.....
Det enda som rör sig i ätstördas huvud är mat, näringstimeing, macros, kalorier och diverse tankar om hur det kan minimera kalori in och maximera kalori ut.
Det blir väldigt tydligt här när en ätstörd ska försöka ge sig på att bulka dvs överäta. Det går liksom inte. Som olja och vatten. Ozzi försöker ändå, vill lite, men det är som att försöka vispa lite i oljevattnet. Därför diverse för friska helt sjuka frågeställningar och underliga optimeranden för att helt slippa fettinlagring.
Ozziking
2013-10-01, 14:12
Värför keso och PB på kvällen? För att det är gott som fan.
Jag undrar om det gör någon skillnad, och om fördelning på energi är bra. Vissa minskar kolhydrater på vilodagar och så. Är det inte självklart att man vill lägga på sig så lite fett som. Möjligt?
Du ska inte fokusera på att lägga på dig så lite fett som möjligt, utan att gå upp i vikt och förmodligen slippa ditt ätstörda tänk i framtiden.
Du ska inte fokusera på att lägga på dig så lite fett som möjligt, utan att gå upp i vikt och förmodligen slippa ditt ätstörda tänk i framtiden.
+1
Sköter du träningen så kommer din viktuppgång inte bestå av något fett ändå, så lite som du väger.
Danskt rågbröd. Nästan 20g protein/ 100g. Skitgott med bara smör *drool*
Dagens tips.. Jordnötssmör! Helsike vad gott det är!! Tryckte i mig 5 mackor av det igår... mmm.. :cool:
Ozziking
2013-10-01, 15:19
Haha ja de är asgoda med jordnötssmör.
Okej. .Men energi fördelningen då? spelar det någon roll o mdet jag frågade? :)
Ozziking
2013-10-01, 15:59
Okej, då kan jag lugnt käka typ allt fett på kvällen ( ungefär.. ) och lägga största delen enerergi mot kvällen / eftermiddagen?
som idag typ :)
Okej, då kan jag lugnt käka typ allt fett på kvällen ( ungefär.. ) och lägga största delen enerergi mot kvällen / eftermiddagen?
kör som du tycker passar bäst, spelar ingen större roll. Kanske att du efter träning äter mindre fett och mer kolhydrater, annars kör som du tycker :) jag kör alltid typ 600kcal en halvtimma innan jag lägga mig. olika vad det är, ibland 100g kolhydrater, ibland 25g fettoch ibland blandat. sover bra gör jag på mätt mage iaf :)
Allt du behöver tänka på är att du fått i dig minst ~100g protein och dina kalorier innan du går och lägger dig. Allt annat är onödigt.
Ozziking
2013-10-01, 19:33
good :P
Alltså ibland när jag har ätit middag får jag typ världens jävla sug så då äter jag mitt kvällsmål som efterrätt på middagen. . känns konstigt att göra så men ändå blir jag belåten liksom
good :P
Alltså ibland när jag har ätit middag får jag typ världens jävla sug så då äter jag mitt kvällsmål som efterrätt på middagen. . känns konstigt att göra så men ändå blir jag belåten liksom
Tidpunkten spelar ingen roll. Gillar du att göra så så fortsätt med det. :)
R Scarpa27
2013-10-01, 19:48
eller ät en middag så du blir mätt så håller du dig till kvällens måltid.
Ozziking
2013-10-01, 19:57
blir mätt men så jävla sugen på saker :/ så magen tar väll lite stryk av det .. men kan inte hindra suget liksom
Allt du behöver tänka på är att du fått i dig minst ~100g protein och dina kalorier innan du går och lägger dig. Allt annat är onödigt.
hm så typ på träningsdagar har jag energifördelning 45/30/25 på 2800 och då kan jag äta det i stort sett hur jag vill när jag vill?
brukar ofta bli en bra frukost, mindre lunch och mer på eftermiddag/kväll. mycket runt träning :)
vilodagar 40/30/30 2500
sounds good? :3
R Scarpa27
2013-10-01, 20:00
blir mätt men så jävla sugen på saker :/ så magen tar väll lite stryk av det .. men kan inte hindra suget liksom
hm så typ på träningsdagar har jag energifördelning 45/30/25 på 2800 och då kan jag äta det i stort sett hur jag vill när jag vill?
brukar ofta bli en bra frukost, mindre lunch och mer på eftermiddag/kväll. mycket runt träning :)
vilodagar 40/30/30 2500
jau efter middan e de fint med lite godsaker=) perfekt under bulk *popcorn*
vilodagar 40/30/30 2500
Det blir bra. Ät precis när du vill. Som sagt så är det enda viktiga att du fått i dig den näring du behöver när du går och lägger dig. :)
Ozziking
2013-10-01, 21:18
good. tackar!
Ozziking
2013-10-02, 16:50
Vad är bäst efter träning? Tränar innan kvällsmål så jag undrar om jg ska fluffa på kassein protein eller vassle.
Vad är bästa valet?
Det som du föredrar mest. :)
Ozziking
2013-10-02, 17:11
okej :) spelar ingen större roll då.
tack!
Ozziking
2013-10-02, 19:43
Väljer nog kassein på kvällen. Gör gott inför läggdags.
Hur mycket vila ska man ha mellan sina sett? Är det bra att ha massa olika axel övningar eller ska man hålla sig till 2-3?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.