Visa fullständig version : Lite ekonomisk rådgivning av rävarna här
Hej,
Det har ju visat sig att det faktiskt hänger en del personer här som har rätt så bra koll på ekonomi. Jag har, som vanligt, gått tvärt emot min far i det avseendet och har bara fokuserat på att få in lite pengar. Sparandet har varit sekundärt och pengar används oftast istället. Nåja lite har jag sparat undan på något enkelt konto och lägenhetsförsäljningen i somras gick emot all förmodan med vinst, dessutom blev det mer jobb än förväntat. Så nu sitter jag här med lite cash, 150-200k. Detta är inget jag planerar på att bränna på vardagliga ting utan istället tänkte jag lägga undan dom och därför vänder jag mig hit om råd.
I dagsläget så läggs det en 500kr på privat pensionsparande. Jag försöker lägga 4k/mån (oftast blir det inte allt för att jag hittar roligare saker att lägga det på) till det enkla sparkontot som en buffert, där det oftast äts upp förr eller senare av något jag behöver/vill göra.
Ges det tillfälle framöver så planerar jag att investera 100-200k i en idé, pengar jag är beredd att förlora även om det är surt.
Så hur ska jag nu göra med dessa 150-200k jag har? Säg 200k för enkelhetens skull. Dessa 200 som fylls på med ca 2-4k per månad. Jag har inget intresse av att dagligen passa pengarna i form. Helst vill jag bara lägga undan dom, kolla om ett halvår och se att dom ökat men om jag tjänar en del på att kolla till dom då och då så kan jag acceptera det. Helst vill jag även att dom ska vara lätt tillgänglig men är det så att dom behöver låsas upp för en tid så kan jag acceptera det.
Fråga om det är något ni behöver veta. Tack på förhand.
In med dem i din aktiedepå och köp företag som känns bra som långsiktig investering. Behövs inget passande, och långsiktigt sparande i egen depå har historiskt visat sig vara bättre än fonder och sparkonto.
In med dem i din aktiedepå och köp företag som känns bra som långsiktig investering.
Den där biten känns rejält lurig, fan jag läser inte ens metro.
För övrigt kan jag tillägga att jag har ett 5 årigt fullt studielån som jag betalar av 1000kr/månad på.
Avanza Zero?
Jag har läst det i andra trådar, läste om det på internetet och det är en fond som baserar sig på index på dom 30 största företagen. Klassad som relativt hög risk? Vad gör det/den bra/dåligt?
Om du inte vill ta en risk så låna ut dina riksdaler till banken genom en fastränteplacering, men räntan är värdelös.. Men minimal risk iallafall. Inget jag rekommenderar dock, räntan är verkligen värdelös.
Jag har en kompis som bor i Göteborg och som de senaste 2-3 åren köpt lägenheter, renoverat (snyggat till) och sålt. Lite som hobby, lite som jobb. (Vilket är ironiskt eftersom han jobbar typ 60 timmar i veckan).
Hursomhelst så är det mindre summor än i Stockoholm. Mindre vinster också förvisso men för 1 miljon får du iaf en lägenhet i Göteborg som jag förstår det. Han har dock tjänat en årslön varje år på detta (brutto) sen han började.
Skulle den inte säljas för det du vill ha ut så kan du hyra ut den för en summa som täcker lån, amortering och avgift så har du någon som betala av din lägenhet + ev uppgång sett över tid.
Rätt bra deal. :)
Om du inte vill ta en risk så låna ut dina riksdaler till banken genom en fastränteplacering, men räntan är värdelös.. Men minimal risk iallafall. Inget jag rekommenderar dock, räntan är verkligen värdelös.
Jag är inte hiskeligt rädd för höga risker så länge det inte är totalt dumdristigt.
Jag har en kompis som bor i Göteborg och som de senaste 2-3 åren köpt lägenheter, renoverat (snyggat till) och sålt. Lite som hobby, lite som jobb. (Vilket är ironiskt eftersom han jobbar typ 60 timmar i veckan).
Hursomhelst så är det mindre summor än i Stockoholm. Mindre vinster också förvisso men för 1 miljon får du iaf en lägenhet i Göteborg som jag förstår det. Han har dock tjänat en årslön varje år på detta (brutto) sen han började.
Skulle den inte säljas för det du vill ha ut så kan du hyra ut den för en summa som täcker lån, amortering och avgift så har du någon som betala av din lägenhet + ev uppgång sett över tid.
Vi behöver inte fler sådana i Stockholm... *grr*
Vi behöver inte fler sådana i Stockholm... *grr*
Huh?
Föreslog ju att han skulle spekulera i Götlaborg inte i Stockholm :)
Jag har lite liknande vänner. Det kräver dock ofta en hel del hantverksarbete, något som jag varken har tid, ork eller kunskap till.
Jag skulle nog vänta med avanzo0 om den nu är lång OMX iom att börsen gått upp kraftigt ett tag och en rekyl kanske kan komma.
Om du är redo att ta risk, samt inte har så bra koll själv eller vill vara aktiv så är ngn typ av fond ett bra alternativ.
Räntekonto, är nog inget för dig om du är riskbenägen – inflationen äter upp en del av den lilla intjäningen där.
Aktier blir svårt om du själv inte är insatt och vill managera ditt sparande mer frekvent – om du inte har ngn aktie du tror på som även väntas dela ut lite pengar i vår nästa år.
Så tips ett bland andra är att kolla med bankman eller liknande för att hitta en typ av fond, eller fondportfölj, som är någorlunda diversifierad aktivt förvaltad fond med risk där kostnaden inte är alltför hög. Brummer and partners har ett bra utbud och genererat väldigt bra avkastning genom börsupp- och nedgång.
Har du bolån nu? Då sitter du bra till att förhandla om räntor och eventuellt amortera. "Sparandet" med att amortera är 2/3 av räntekostnaden, men med mindre belåning är chansen god hos banken att förhandla räntor.
The_RobRoy
2013-09-12, 11:04
Har en kompis i Stockholm som levt så i 4-5 år, han uppgraderade just till en fetare sportbil och lever allmänt loppan.
Nordenator
2013-09-12, 11:05
Avanza Zero ser rätt bra ut. Jag har funderat på att fixa ett avanzakonto för att leka med lite hobbypengar, men jag ska nog börja kasta över pengar till zero månadsvis (inte all besparing, men en del i alla fall. eggs baskets osv) direkt. Eller.. jag har redan reggat mig nu och väntar på papper.
Jag skulle nog vänta med avanzo0 om den nu är lång OMX iom att börsen gått upp kraftigt ett tag och en rekyl kanske kan komma.
Om du är redo att ta risk, samt inte har så bra koll själv eller vill vara aktiv så är ngn typ av fond ett bra alternativ.
Ok. Men om det sen går ner så kan det vara värt att köra den?
Räntekonto, är nog inget för dig om du är riskbenägen – inflationen äter upp en del av den lilla intjäningen där.
Ska inte säga riskbenägen men jag är inte livrädd för att förlora heller, pengar kommer det nya.
Aktier blir svårt om du själv inte är insatt och vill managera ditt sparande mer frekvent – om du inte har ngn aktie du tror på som även väntas dela ut lite pengar i vår nästa år.
Precis min tanke.
Så tips ett bland andra är att kolla med bankman eller liknande för att hitta en typ av fond, eller fondportfölj, som är någorlunda diversifierad aktivt förvaltad fond med risk där kostnaden inte är alltför hög. Brummer and partners har ett bra utbud och genererat väldigt bra avkastning genom börsupp- och nedgång.
Jag har tagit liknande sparandefrågor med bankmän några gånger och det känns som man får ett väldigt vanilj alternativ. Därför skulle jag mer vilja ha en grym fond som är bra att spara i, samt ett enkelt sätt att göra det. Kunna flytta över kapital från ett enkelt "sparkonto" till denna fond på ett smidigt sätt.
Mycket handlar det nog om att jag är för okunnig i stort för att kunna få mig en bild av hur jag enkelt gör saker.
Har du bolån nu? Då sitter du bra till att förhandla om räntor och eventuellt amortera. "Sparandet" med att amortera är 2/3 av räntekostnaden, men med mindre belåning är chansen god hos banken att förhandla räntor.
Inget bolån. Det blev hyres efter flytten. Så pengarna ska väl så småningom användas till kontantinsats.
Den har stigit lite tyvärr.
http://i.imgur.com/0Q4KG9T.png
aktie du tror på som även väntas dela ut lite pengar i vår nästa år.
Gå för guds skull inte till bankerna.. De sitter med färdiga system där de matar in din riskbenägenhet och lite andra fjant-variabler och får sedan förslag på vad du bör placera i.. Av något skäl så är alltid deras egna fonder riktigt bra just för dig, speciellt fonder som kostar och går dåligt..
Ok. Men om det sen går ner så kan det vara värt att köra den?
Ska inte säga riskbenägen men jag är inte livrädd för att förlora heller, pengar kommer det nya.
Precis min tanke.
Jag har tagit liknande sparandefrågor med bankmän några gånger och det känns som man får ett väldigt vanilj alternativ. Därför skulle jag mer vilja ha en grym fond som är bra att spara i, samt ett enkelt sätt att göra det. Kunna flytta över kapital från ett enkelt "sparkonto" till denna fond på ett smidigt sätt.
Mycket handlar det nog om att jag är för okunnig i stort för att kunna få mig en bild av hur jag enkelt gör saker.
Inget bolån. Det blev hyres efter flytten. Så pengarna ska väl så småningom användas till kontantinsats.
Jo, min amatörmässigt förankrade farhåga är att du isf går in i ett läge där du köper den dyrt, och den sedan faller. Så is i magen, kanske 6 mån eller så och sedan gå in - när det tappat lite (eller så gör den inte och går i sidled/svagt upp:P)
Men på låt säga 10 års sikt, är det säkert en hyfsad placering. OMX går ju alltid upp över tid.
Aktie som har en bra direktavkastning, som du även tror på akn vara ngt. Jag syftade alltså på direktavkastningen, pengar som går ut till aktieägare i vår.
Ja bolåneamotering binder du juer mer eller mindre pengarna på. Sedan tjänar du inte mkt per månad, ännu mindre efter räntesubvention (kanske 3-4 hundra /mån)
Så en diversierad fond, hedgefond eller en blandning av olika fonder (räntor, råvarur, aktiet) med hyfsad risknivå och låga avgifter kanske kan vara ngt?
Jo, min amatörmässigt förankrade farhåga är att du isf går in i ett läge där du köper den dyrt, och den sedan faller. Så is i magen, kanske 6 mån eller så och sedan gå in - när det tappat lite (eller så gör den inte och går i sidled/svagt upp:P)
Men på låt säga 10 års sikt, är det säkert en hyfsad placering. OMX går ju alltid upp över tid.
Aktie som har en bra direktavkastning, som du även tror på akn vara ngt. Jag syftade alltså på direktavkastningen, pengar som går ut till aktieägare i vår.
Ja bolåneamotering binder du juer mer eller mindre pengarna på. Sedan tjänar du inte mkt per månad, ännu mindre efter räntesubvention (kanske 3-4 hundra /mån)
Så en diversierad fond, hedgefond eller en blandning av olika fonder (räntor, råvarur, aktiet) med hyfsad risknivå och låga avgifter kanske kan vara ngt?
Historiskt sett, ja.
ang hedgefonder
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/fonder/sa-valjer-du-bast-hedgefond-228935
Historiskt sett, ja.
väldigt lite talar för att det "faktumet" kommer förändras framgent med några av vår tids värsta kriser bakom oss.Eller hur lyder dina motargument?
Hur är det med att söka sig utomlands kinesiskt/japansk/indiskt och investera i sådana fonder?
väldigt lite talar för att det "faktumet" kommer förändras framgent med några av vår tids värsta kriser bakom oss.Eller hur lyder dina motargument?
Som jag ser det finns det gott om anledningar att misstänka att kommande kriser kommer bli etter värre. Jag saknar dock helt en tidhorisont i mina föraningar. Att kunna förutspå dynamiken i hela den samlade världsekonomin har alla misslyckats med hittills. Att förutsätta en fortsatt uppåtgående trend utan att reflektera över vad som krävs för att trenden ska hålla sig tror jag är farligt.
Som jag ser det finns det gott om anledningar att misstänka att kommande kriser kommer bli etter värre. Jag saknar dock helt en tidhorisont i mina föraningar. Att kunna förutspå dynamiken i hela den samlade världsekonomin har alla misslyckats med hittills. Att förutsätta en fortsatt uppåtgående trend utan att reflektera över vad som krävs för att trenden ska hålla sig tror jag är farligt.
Kortfattat: risken för att kina ska hårdlanda har minskat avsevärt. USA går på i rätt riktning, likaså EU med underskottsproblemen.
Det som skulle kunna störa, och åstadkomma signifikanta nedgångar på börsen, är väl politiska risker som även kan samverka med oljepriset och därigenom få förstärkt effekt; samt hur FED väljer att hantera reducering av tillgångsköp/reporäntan – som idag mer eller mindre är villkorade mot olika inhemska makroindikatorer.
Jag har lite liknande vänner. Det kräver dock ofta en hel del hantverksarbete, något som jag varken har tid, ork eller kunskap till.
Du behöver alltså en kompis som är en duktig hantverkare och vill tjäna några lax svart varje månad? Har inte alla en sån?
Har en kompis i Stockholm som levt så i 4-5 år, han uppgraderade just till en fetare sportbil och lever allmänt loppan.
I know, har flera vänner (mäklare primärt) som gör rätt stora pengar på det där. En kompis tjänade ett par miljoner netto under nåt år på det.
Är krisen över? Det var mer än vad jag visste..
Är krisen över? Det var mer än vad jag visste..
kanske inte. jag tror iaf det värsta över, marknaden med. Kolla grafen ovan
Kortfattat: risken för att kina ska hårdlanda har minskat avsevärt. USA går på i rätt riktning, likaså EU med underskottsproblemen.
Det som skulle kunna störa, och åstadkomma signifikanta nedgångar på börsen, är väl politiska risker som även kan samverka med oljepriset och därigenom få förstärkt effekt; samt hur FED väljer att hantera reducering av tillgångsköp/reporäntan – som idag mer eller mindre är villkorade mot olika inhemska makroindikatorer.
USA sitter lika mycket i skiten som tidigare, om inte värre. EU har inte löst ett enda problem utan sitter fortfarande i skiten men väljer att inte prata om det.
"Krisen" som har varit har inte lösts på något sätt, den har hanterats och sminkats och daltas med. Du har fortfarande upplopp i Spanien, Portugal, Grekland mm. Skillnaden är att Aftonbladet, SVD, DN, Expressen mm. inte skriver om det längre, då det inte är av intresse för större delen av folket. Då förutsätter man att "allt är lugnt nu är krisen över jippi"..
USA sitter lika mycket i skiten som tidigare, om inte värre. EU har inte löst ett enda problem utan sitter fortfarande i skiten men väljer att inte prata om det.
"Krisen" som har varit har inte lösts på något sätt, den har hanterats och sminkats och daltas med. Du har fortfarande upplopp i Spanien, Portugal, Grekland mm. Skillnadne är att Aftonbladet, SVD, DN, Expressen mm. inte skriver om det längre, då det inte är av intresse för större delen av folket.
Jaha, ok. :)
Mao tycker du han ska amortera, eller ngt?
Jaha, ok. :)
Mao tycker du han ska amortera, eller ngt?
Vem ska amortera?
Usa är absolut på återhämtningen, något som speglas kraftigt i arbetslöshets-siffrorna.
http://www.tradingeconomics.com/united-states/unemployment-rate
Röda Björnen
2013-09-12, 12:30
Krisen är inte löst men det ser ut att vara på god väg, det är dock mycket kvar att göra och mycket kan hända på vägen!
MVH
Vad har hänt med Grekland egentligen?
Usa är absolut på återhämtningen, något som speglas kraftigt i arbetslöshets-siffrorna.
http://www.tradingeconomics.com/united-states/unemployment-rate
De är kanon att folk får jobb, tråkigt dock att folk som måste få hjälp med att få mat på bordet (food stamps) fortsätter att öka, även om fler kommer i jobb. Kanske statistiken släpar och man kommer se en minskning i månaderna framöver?
http://www.trivisonno.com/wp-content/uploads/Food-Stamps-Monthly.jpg
Vad har hänt med Grekland egentligen?
grekerna har börjat betala skatt och blir bailade av tyskarna
Läget nu, korrekt observerat och bedömt eller ej, säger dock ganska lite om vilken vändning saker och ting tar inom några månader. Än mindre ett fåtal år.
Inga problem är väl "lösta", utan avvärjda för stunden.
Island kan vara ett alternativ!
Efter kraschen för ett par år sedan har dom nu börjat återhämta sig, rätt så bra faktiskt, mycket tack vare turistnäringen.
Dom har även Geotermisk energi, vilket från vad jag har förstått räcker gott och väl till för Islands lilla befolkning, denna energi kan dom mycket väl sälja till Norden eller Storbritannien.
Men mitt tips är att göra lite research innan du väljer att investera, oavsett vilket företag.
"Krisen" som har varit har inte lösts på något sätt, den har hanterats och sminkats och daltas med. Du har fortfarande upplopp i Spanien, Portugal, Grekland mm. Skillnaden är att Aftonbladet, SVD, DN, Expressen mm. inte skriver om det längre, då det inte är av intresse för större delen av folket. Då förutsätter man att "allt är lugnt nu är krisen över jippi"..
Det var väl en väldigt generaliserande och deprimerande syn på verkligheten. Den akuta ekonomiska krisen i Europa är över, sen långsiktigt är den långt från över. Jag skulle vilja säga att vi slagit i botten och vänder uppåt. Med det sagt tyder ingenting på att det blir en spikrak kurva uppåt.
USA sitter inte alls lika mycket i skiten som för några år sedan.
http://www.dn.se/ekonomi/flera-ljusglimtar-i-usas-hart-pressade-ekonomi/
Och att man inte skriver om krisen längre beror dels på att man är kris-trött. Det är gårdagens nyheter och säljer inte lösnummer längre. Men även för att det värsta är förbi, just nu. Saker och ting kan som bekant vända rätt fort.
Men en fråga: Hur många här inne har påverkats av krisen?
Det var väl en väldigt generaliserande och deprimerande syn på verkligheten. Den akuta ekonomiska krisen i Europa är över, sen långsiktigt är den långt från över. Jag skulle vilja säga att vi slagit i botten och vänder uppåt. Med det sagt tyder ingenting på att det blir en spikrak kurva uppåt.
USA sitter inte alls lika mycket i skiten som för några år sedan.
http://www.dn.se/ekonomi/flera-ljusglimtar-i-usas-hart-pressade-ekonomi/
Och att man inte skriver om krisen längre beror dels på att man är kris-trött. Det är gårdagens nyheter och säljer inte lösnummer längre. Men även för att det värsta är förbi, just nu. Saker och ting kan som bekant vända rätt fort.
Men en fråga: Hur många här inne har påverkats av krisen?
Jag är väldigt cynisk i min syn på världen och hur den kommer att arta sig framöver, kanske för cynisk.. Jag ser dock inte på vilket sätt vi är på väg ut ur krisen då inget av de fundamenta problem som skapade krisen är lösta, de kvarstår. Det som däremot har hänt är att det numera är ett normalläge och bedömer man utvecklingen från det så kan det framstå som bra. Jag går fortfarande i illusionen av att den riktiga krisen har egentligen inte börjat..
Men sen är jag väldigt negativ av mig generellt.. ;)
Om vilka som har påverkats bör man väl ändå fråga de som arbetar med tjänster/varor som går på export.
Inge Enveten
2013-09-12, 16:32
Hur är det med att söka sig utomlands kinesiskt/japansk/indiskt och investera i sådana fonder?
Rent generellt: undvik. Pga. att det är svårare för dig att få kunskap och information om marknaderna och dess bolag (jämfört med Sverige). Å andra sidan kan det vara ett bra sätt för att sprida riskerna (genom att ha en viss summa på den europeiska marknaden och en annan på den asiatiska etc).
allt på rött, profit
vinner du köp guld/platina för hälften, resten någon högrisk aktie
Macroman
2013-09-12, 17:24
Då borde man väl köpa inte avvakta som du skrev tidigare.
Hej,
Det har ju visat sig att det faktiskt hänger en del personer här som har rätt så bra koll på ekonomi. Jag har, som vanligt, gått tvärt emot min far i det avseendet och har bara fokuserat på att få in lite pengar. Sparandet har varit sekundärt och pengar används oftast istället. Nåja lite har jag sparat undan på något enkelt konto och lägenhetsförsäljningen i somras gick emot all förmodan med vinst, dessutom blev det mer jobb än förväntat. Så nu sitter jag här med lite cash, 150-200k. Detta är inget jag planerar på att bränna på vardagliga ting utan istället tänkte jag lägga undan dom och därför vänder jag mig hit om råd.
I dagsläget så läggs det en 500kr på privat pensionsparande. Jag försöker lägga 4k/mån (oftast blir det inte allt för att jag hittar roligare saker att lägga det på) till det enkla sparkontot som en buffert, där det oftast äts upp förr eller senare av något jag behöver/vill göra.
Ges det tillfälle framöver så planerar jag att investera 100-200k i en idé, pengar jag är beredd att förlora även om det är surt.
Så hur ska jag nu göra med dessa 150-200k jag har? Säg 200k för enkelhetens skull. Dessa 200 som fylls på med ca 2-4k per månad. Jag har inget intresse av att dagligen passa pengarna i form. Helst vill jag bara lägga undan dom, kolla om ett halvår och se att dom ökat men om jag tjänar en del på att kolla till dom då och då så kan jag acceptera det. Helst vill jag även att dom ska vara lätt tillgänglig men är det så att dom behöver låsas upp för en tid så kan jag acceptera det.
Fråga om det är något ni behöver veta. Tack på förhand.
Investera i aktier och gör en diversifierad portfölj, 10 bolag på kanske 5 olika områden?
Du kan även lägga 20-30% i någon högriskaktie som du ser en bra framtid för (analysera läget och dra din egen slutsats).
Gå ALDRIG till banken och fråga råd, de bara kränger sina skitfonder med sina "rådgivare"(säljare) till dig, inget värt att ha (jämfört med t.ex. aktier eller bostäder).
Du kommer även att måsta anpassa risk, är du villig att riskera lite så kan du göra stora pengar (tänk om du köpt bitcoins för 50k i 2011, 2 dollar styck. Den gick upp i 266, nu nere i ca 105 tror jag. Där hade du tjänat 50-130ggr insatsen).
Bitcoin var en unik idè och ganska självklart att det skulle missbrukas av vapen/knarklangare, tyvärr var jag för ung då för att intressera mig för sånthär (annars hade jag lagt några tusen euro på bitcoins :D ).
http://research.nordeamarkets.com/en/morning-briefing/morgonrapport-sverige-fredag-13-september/
USA: Budgetunderskottet i augusti minskade till 148 miljarder dollar från 191 miljarder dollar (y/y). Totala underskottet de senaste elva månaderna var 755 miljarder, en minskning med 35 % jämfört med samma period förra året.
Det är väl helt OK, kanske har varit för cynisk i mitt synsätt. Vi får se.
Hur som, ber om ursäkt till TS, blivit en rejäl kapning här. Sorry :hug:
Knatcharn
2013-09-13, 07:53
Nu är jag inget proffs men om du bara vill spara dem till att användas senare kanske ett sparkonto där man låser pengarna är något för dig?
Ett exempel är Hoist Spar, låser du i 24 månader får du 3.3% ränta. Du kan i alla fall inte förlora pengar, då de täcks av den statliga insättningsgarantin.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.