Visa fullständig version : Hundmat, kattmat... studentmat?
Jag är en halvfattig student som söker en hyfsat näringsrik och inte allt för dyr lunch, eventuellt middag, att ha med under dagen. Det är en stor fördel om maten inte behöver förvaras kallt, och om den inte heller behöver värmas. Observera att jag inte styrketränar för tillfället.
Den senaste veckan har jag levt på följande:
Frukost: En portion havregrynsgröt, två kokta ägg, 2-3 dl svartögda bönor. Ibland en avocado.
Mellanmål: En banan.
Lunch/Middag: En skiva grovt solrosfröbröd, 1 dl havregryn (torrt), 1 dl kokosflingor, 0.5 dl av följande: hasselnötter, mandlar, pumpakärnor, paranötter.
Kvällsmat: Två morötter och ett päron/äpple. Ibland en burk makrill i tomatsås och en näve broccoli.
Är det någonting som fattas, eller är det bara att köra på? Jag misstänker att jag kanske får i mig lite för mycket fett, då min avföring är gul och fet... men det är ju så smidigt med nötter!
watertouch
2013-09-11, 22:43
Ris och inälvsmat.
Linjedomarn
2013-09-12, 15:27
Köp stora kvantiteter ut av det som är billigt just då på affären. T.ex blandfärs, kyckling, lax och på det köper du stora säckar med ris, pasta och potatis sen är det bara laga och stoppa in i matlådor. En matlåda klarar sig en dag i ryggsäcken och om du inte kan värma så gör t.ex pastasallad med kyckling eller tonfisk.
Det är en stor fördel om maten inte behöver förvaras kallt
Att köpa ordentlig mat i stora kvantiteter och frysa in är nog det bästa rådet jag kan ge dig. Slå till när fläskfilén/fläskfärsen kostar 30 kronor kilot och potatisen/riset/pastan 3 t ex. Där har du en god måltid för en tia, ev lite mer om du vill ha någon sås till också.
nudlar, havregryn, vassleprotein, mjölk, omega-3 och multivitamineraltillskott
där har du det :thumbup:
har själv ätit 1480kcal nudlar idag, två stora chipsskålar med havre+vassle+lättmjölk. 2 omega-3 tabs och 1 multivitamineral
livin' the dream
nudlar, havregryn, vassleprotein, mjölk, omega-3 och multivitamineraltillskott
där har du det :thumbup:
har själv ätit 1480kcal nudlar idag, två stora chipsskålar med havre+vassle+lättmjölk. 2 omega-3 tabs och 1 multivitamineral
livin' the dream
Vad kostar ett paket nudlar och vad väger det?
5 kr för 100-200g? Tveksam på om det egentligen är så billigt.
vicarious
2013-09-13, 12:09
Vad kostar ett paket nudlar och vad väger det?
5 kr för 100-200g? Tveksam på om det egentligen är så billigt.
+1. Nudlar är ju betydligt dyrare än pasta om man köper portionsförpackningar som brukar vara vanligast. För att nudlar ska bli billigt är det bigpack som gäller, utan kryddpåsar osv.
+1. Nudlar är ju betydligt dyrare än pasta om man köper portionsförpackningar som brukar vara vanligast. För att nudlar ska bli billigt är det bigpack som gäller, utan kryddpåsar osv.
Det som gör det billigt är ju att man kan äta det utan tillbehör.
Bara makaroner på en tallrik är ju fantastiskt billigt, men skitäckligt.
Nudlar + kryddpåse är fullt ätbart.
Knappast näringsmässigt tillfredsställande, men ätbart och möjligen aningen billigare än makaroner + kött/korv/whatever.
Det som gör det billigt är ju att man kan äta det utan tillbehör.
Bara makaroner på en tallrik är ju fantastiskt billigt, men skitäckligt.
Nudlar + kryddpåse är fullt ätbart.
Knappast näringsmässigt tillfredsställande, men ätbart och möjligen aningen billigare än makaroner + kött/korv/whatever.
Grädda makaronerna med Creme freiche basilika så blir det gott ;)
Grädda makaronerna med Creme freiche basilika så blir det gott ;)
Creme fraiche = dyrare än billigt kött/korv, så det ändrar inget av det jag skrev ovan.
Sett per kalori.
Creme fraiche = dyrare än billigt kött/korv, så det ändrar inget av det jag skrev ovan.
Sett per kalori.
Tja, Creme Fraiche äter man ju inte i lika stora mängder som kött. ;)
För att uppmärksamma kost, för att minimera inte köpa dem kaloririka näringsrik mat,
Scratch89
2013-09-14, 06:27
Nötter är ju rätt dyrt. Hur svårt kan det vara att bara handla normala basvaror?
Fan, jag har varit student i halva mitt liv känns det som, inte behöver man äta så otroligt billigt bara för det. Vad har ni för utgifter egentligen?
För att uppmärksamma kost, för att minimera inte köpa dem kaloririka näringsrik mat,
Va?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.