handdator

Visa fullständig version : Byta ut kolhydratskällan mot läsk?

ReXi
2013-09-09, 20:14
Hej!

Ibland brukar jag tex byta potatisen/brödet/riset till läsk. Tex för att äta 150g ris (37g kolhydrater) dricker jag en 33cl cola (33g kolhydrater).

Vad tycker ni om detta? Är det dåligt?

Edit: Självklart under deff, snackar jag om.

begt
2013-09-09, 20:20
Om du deffar lär det i praktiken knappast ha någon negativ inverkan. Frågan är mer om du får i dig tillräckligt med näringsämnen.

PureWhey
2013-09-09, 20:50
Under deff?!
Varför? Vill du inte bli så mätt som möjligt på de kalorier du får?

Sniggel
2013-09-09, 22:45
Om det funkar för hungern och näringen från riset inte är avgörande för din kosthållning så är det nog lugna puckar.

ReXi
2013-09-09, 23:53
Under deff?!
Varför? Vill du inte bli så mätt som möjligt på de kalorier du får?

Min frukost och lunch är ganska tät inpå varandra, därför får jag knappt i mig ngt på lunchen.

PureWhey
2013-09-10, 08:48
Skulle jag aldrig göra, men visst om det funkar för dig :-)

Le iPhone

speedy83
2013-09-10, 08:53
Jag skulle aldrig få för mig att göra det och det både på grund av att jag skulle vilja få så mycket mättnad som möjligt samt att läsk inte är något vidare livsmedel, särskilt inte efter att jag läst posten på träningslära :)

Varför äter du de målen så tätt inpå varandra, verkar ju också osmart...

Ola Wallengren
2013-09-10, 08:53
Min frukost och lunch är ganska tät inpå varandra, därför får jag knappt i mig ngt på lunchen.

Bättre då att minska på protionstorlekarna vid båda eller endera målen och kanske lägga maten där du normalt sett är mer hungrig.

Armed Dingo
2013-09-10, 09:49
Behåll riset och drick light-läsk, hallå? :D

Reaper123
2013-09-10, 10:14
Hej!

Ibland brukar jag tex byta potatisen/brödet/riset till läsk. Tex för att äta 150g ris (37g kolhydrater) dricker jag en 33cl cola (33g kolhydrater).

Vad tycker ni om detta? Är det dåligt?

Edit: Självklart under deff, snackar jag om.Vad exakt är anledning till att du gör detta?

Känns rent spontant som omvänt hur man "borde" göra under deff då mättnaden oftast är ett stående problem.

Jag säger dock inte något om att det skulle vara dåligt, då jag trycker rätt mycket snabba kolhydrater under deff! *drool*

Edit: Såg att du hade svarat på min fråga redan. Så varför inte lägga in ett mellanmål motsvarande ~33g kolhydrater säg strax före träningen, om du nu inte vill dricka läsk till lunchen?

Gober
2013-09-12, 18:31
Ja det är ju en bra idé att byta ut mat mot något så näringsfattigt och icke mättande som läsk under en diet..INTE! Under bulk, istället för sportdryck, gainer osv kanske, men under deff nej..

sp0941
2013-09-12, 20:37
Skulle du bytt ut din "nyttiga" och mättande kolhydratskälla mot, säg socker. Kasta upp x antal bitsocker på tallriken tsm med salladen och proteinkällan? Om svaret är ja, har du besvarat din fråga själv. Är svaret nej, har du återigen besvarat din fråga själv igen. Troll?

Old Nick
2013-09-12, 20:40
Låter fullständigt obegripligt. Varför skulle du vilja byta ut mat mot någonting som inte mättar och saknar mikronutrienter? Under deff?

Varför inte dricka en ligthläsk eller vatten och därmed få ytterligare ett kaloriunderskott som snabbar på deffen? Eller ta en proteindrink? Eller äta maten lite senare när du är hungrig? Det finns ju otaliga alternativ som är bättre och typ inget som är sämre.