handdator

Visa fullständig version : ont i rumpan av cykel

primaliv
2004-03-07, 09:48
jag har börjat cykla en timme på morgonen innan frukost, och efter det så får jag så himla ont i rumpan att jag inte ens kan sitta ned! så jag försöker cykla en timme varje dag, men det gör bara så ont. kan det vara träningsvärk eller? jag brukar bränna ca 500 kcal när jag cyklar. ska jag ta snabba kolhhydrater efter det?

Ervin
2004-03-07, 09:54
Du känner ju att du har träningsvärk på andra sätt också. Knäböj en gång så får du se vad dui känner i rumpan (alltså utan vikter) sen kan du trycka lite på den med fingrarna och se om du känner nåt. Det brukar jag göra. Ännu värre är det om man ska sätta sig på toastolen för då känner man det direkt :D
Om det inte är det så är det bara att du skaffar dig bättre sadel :), nåt bättre att sitta på menar jag. Kanske ett överdrag för sadeln.
Om jag inte misstar mig nu vilket jag inte tror att jag gör men, du brukar väl hålla ett ganska bra tempo när du cycklar? alltså att du cycklar intensivt som bara den. Så att du bränner 8kcal i minuten... Om du ska cyckla intensivt så skulle jag rekomendera dig att du äter lite innan du cycklar annars så går det åt en massa muskler istället för fett. Eller så kan du cyckla lite lugnare så förbränner du mer fett än muskler.

gordongekko
2004-03-07, 10:06
Det brukar ta ett tag sen går det där över. Det kan mycket väl vara träningsvärk men skulle tippa på att rumpan din är lite ovan. Skaffa överdrag till sadeln och ett par cykelbyxor om du tycker det är olidligt annars är det bara att hänga i. :whipped:

ralph
2004-03-07, 11:22
Hehe, jo detta känner man ju igen. Själv brukar jag märka detta när det blir sommar igen och cykeln kommer fram ;) Förmodligen så är det bara det att du är ovan att cykla, men man kan oxå få träningsvärk i baken av cykling. Smärtan i baken kommer du nog få leva med ett litet tag och den brukar minska ganska snabbt ju mer du cyklar.

Stru
2004-03-07, 12:13
Bra cykelbyxor och en bra sadel är A och O för att trivas på cykeln.
(Jag är skeptisk till sadelöverdrag och breda sadlar.)

Jag har kört på en av de smalare sadlarna på marknaden i många
år, och trivs t.o.m. på årets första tur.

Semiramis
2004-03-07, 12:22
Silikonöverdrag på sadeln tycker jag gör susen!

Keirin
2004-03-07, 13:57
Som skrevs ovan så behöver man vana att sitta i sadeln för att inte få ont.

Är det sadeln det hänger på så är det generelt på detta viset att:

Män: Behöver en sadel som har en lång och smal spets fram. Sen ska den vara ganska smal i bakvalvet också. Eftersom männen har smalare höfter än kvinnor. Killar föredrar oftast jätte hård sadel för det mesta.

Kvinnor: Behöver ett lite bredare bakvalv på sadeln för att vi har bredare höfter. Spettsen fram ska vara lite kortare och bredare än männens. Mitt på sadeln bör den vara lite mjukare för att avlasta underlivet. Det finns även sadlar med hål i för underlivets skull. Sadeln är inte fullt så hård som männens.

Detta gäller för båda könen att ju mindre underhudsfett man har desto hårdare sadel uppskattas. Så att sätta på ett överdrag gör sadeln mjukare men den gör också så att spettsen får en annan form.

Sen är det ju så att vi alla är olika skapta och det gör att en person kan sitta skönt på en sadel medan en annan får ont av den.

Jag själv gillar hårda sadlar med brett bakvalv. Sen vill jag att det ska kännas att sittbenen tar i sadeln i bakvalvet. Jag får kontakt med sadeln genom sittbenen på ett stabilt sätt. Jag tycker att sadelöverdrag är rena plågan.

Sadeln ska vara precis vågrät också. För att man ska sitta skönt. Sen kan vissa få justera en millimeter upp el ner. Eftersom alla är olika skapta. Men vågrät är utgångspunkten.