handdator

Visa fullständig version : Det här med kost! Vikt ökning!

adlan
2013-09-09, 15:58
Tjena!
Är så att jag har en undervikt som jag tänkt ta tag i men har några funderingar?

Tänkte att jag skulle upp lite i vikt så jag får ork att börja styrketräna, väger väldigt lite i dagslägget men i alla fall!
Vill ha en Clean viktökning med så lite fett massa som möjligt så klart men vet att man inte kan komma ifrån det, hoppas ni förstår vad jag menar!

Första frågan då: hur mycket fett ska man få i sig? väger idag 50 kg till mina 180 cm:(!!! Men ska man tänka på att inte få i sig allt för mycket fett men ändå inte för lite fett! Vet också att det finns bättre och sämre fetter va, som mättat är mindre bra och fleromättat och omättat är bättre? Ska man tänka på det eller skita i det?
Fetter jag får i mig kommer från nötfärs10%, lax, olivolja, avokado, keso, solrosfrön, olivolja, hårdost 17% och ibland 28%, ägg, havregryn, lätta och ibland smör/margarin
Ska man tänka på nått speciellt när det gäller fett? vilka produkter ska fettet komma ifrån och hur mycket mm ?

Sen hur är det med kolhydrater? ska man tänka på nått speciellt här?
Får i mig kolhydrater i form av: bröd-alla sorter mörkt, halv mörkt iform av- Fazer rågform, rallarhalvor och liknande, och ljust i form av- rostbröd-tunnbröd när det är ljust! så lite sockerarter som möjligt brukar jag sträva efter här, havregryn, potatis, bulgur, mer sällan ris och pasta.
Grönsaker är allt från sallad,gurka,paprika,tomat mm!

Sen hur är det med protein? Tänka på nått speciellt?
Protein källor är: Kyckling, lax, nötfärs(har precis börjat äta igen efter min ätstörning), tonfisk, torsk, kött, ägg, keso, kvarg som jag blandar med bär och frukt ibland också och pålägg som: ost skinka/kalkon och liknande

Har ni tips på hur jag kan göra tänka?
Vill börja träna men måste upp nått kg först så jag orkar!
Har gått ner lite i vikt nu senaste tiden då jag vägde 55 innan jag började gå ner i vikt igen, men har nu stannat upp! Är det bara att käka eller? Just nu får jag i mig för lite för jag är mätt oftast hela tiden!
Funderar på att väga så jag får i mig tillräckligt med mat i några veckor så jag får lite kolla också på portionerna!
Har hamnat på ett väldigt lågt kcal intag senaste tiden som legat runt 1300,1400,1500 ca, men ska fan öka nu och här har protein-70-80 ca, Kolhydrater-150-170 ca, fett-25-35-40 ca? när jag har kollat upp det med nått program? Räcker det med en ökning till ca 2000 kcal eller ska jag upp till runda 2500? Någon speciell fördelning på protein, kolhydrater eller fett man ska tänka på?
Men som sagt tar emot alla tips och råd jag kan få?

Tips på bra träning att börja med? Går just nu i skolan ett kyltekniks program, blir 20 min promenad fram och tillbaka vardera, sedan brukar det bli runt 1 timmes rörelse i form av promenad, cykling eller liknande under dagen tillsammans för att vara aktiv på nått sätt, men vill lägga på mig muskler, så vad kan jag börja träna eller ska jag vänta lite? hur mycket, ofta och länge ska jag träna isåfall och vad? deff kan komma sen om det är nödvändigt men vill köra Clean uppgång om ni förstår !

King Grub
2013-09-09, 16:13
Har du någon ätstörning eller annan sjukdom som gör att du väger så lite?

Om inte finns det ingen anledning att räkna kalorier eller försöka förhindra fettökningar. Det gör dig antagligen bra att lägga på dig kroppsfett.

Maysan
2013-09-09, 16:20
Vill börja träna men måste upp nått kg först så jag orkar!

Tjenare!

Min bror hade samma problem som dig, om inte värre. Undernärd och han är snart 20. Jag gav honom rådet att köpa gainer + styrketräning. Börja träna direkt. Behöver inte vara svintungt men så du kommer igång. Han har nu gått upp ca. 10kg. Magrutor samt andra muskler har utvecklats galet mycket på honom. Han åt +500 kcal om dagen. 2g protein x kkv. 40-50g fett. Resten kolhydrater. Men som sagt, börja träna nu på direkten. Styrketräning. Minimal kardio.

Lycka till med viktuppgången! *flex*

Edit: Han har tränat ett par månader nu. Han var helt ny med styrketräningen.

adlan
2013-09-09, 17:12
Har haft problem med maten och så likt lite ätstörning tidigare-king grub

Maysan: hur visste han att han fick i sig tillräckligt med protein, kolhydraater och fett då, samt kalorier? vägde han maten och räknade eller hur gjorde han?
Hur många kalorier ska man lägga sig på i så fall?
Okej så börja med vikter fast lätt sådär 3-4 ggr i veckan?

Vad för Mat eller produkter eller vad man nu ska kalla det är bra att få i sig protein väg, kolhydrats väg, och fett väg då`? ska man bry sig om snabba/långsamma kolhydrater och mättat/fleromättat/omättat fett?

begt
2013-09-09, 17:25
Har haft problem med maten och så likt lite ätstörning tidigare-king grub

Maysan: hur visste han att han fick i sig tillräckligt med protein, kolhydraater och fett då, samt kalorier? vägde han maten och räknade eller hur gjorde han?
Hur många kalorier ska man lägga sig på i så fall?
Okej så börja med vikter fast lätt sådär 3-4 ggr i veckan?

Vad för Mat eller produkter eller vad man nu ska kalla det är bra att få i sig protein väg, kolhydrats väg, och fett väg då`? ska man bry sig om snabba/långsamma kolhydrater och mättat/fleromättat/omättat fett?

Du ska släppa din fixering med mat och äta allsidigt. Att fokusera på olika sorters fett i ditt läge är inte rätt prioriterat. Du måste ta ett helhetsgrepp och helt enkelt börja äta som folk; men absolut inte pendla totalt och börja hetsäta (vilket är lätt hänt om man är/har varit ätstörd. Troligen kommer du behöva äta extra mycket för att gå upp i vikt i och med att kroppen måste bygga upp mycket ifrån grunden.

Om du följer tallriksmodellen och äter tillräckligt så får du i dig det du behöver. 50 kg på 180 cm är fruktansvärt lite. Orkar du med något överhuvudtaget? Gå upp några kg innan du börjar träna med lättare vikter. Sedan kan du öka allt eftersom. Men det här borde du prata med läkare om för du är förmodligen mycket försvagad och kanske borde ligga på ett hem för anorektiker.

Jag hoppas att du inte blir störd på det jag skriver, men jag kan i alla fall säga dig att jag varit i en liknande situation som du, även om jag aldrig vägde så lite.

begt
2013-09-09, 17:30
Tjenare!

Min bror hade samma problem som dig, om inte värre. Undernärd och han är snart 20. Jag gav honom rådet att köpa gainer + styrketräning. Börja träna direkt. Behöver inte vara svintungt men så du kommer igång. Han har nu gått upp ca. 10kg. Magrutor samt andra muskler har utvecklats galet mycket på honom. Han åt +500 kcal om dagen. 2g protein x kkv. 40-50g fett. Resten kolhydrater. Men som sagt, börja träna nu på direkten. Styrketräning. Minimal kardio.

Lycka till med viktuppgången! *flex*

Edit: Han har tränat ett par månader nu. Han var helt ny med styrketräningen.

Att träna om man väger 50 kg @ 180 cm kan vara direkt farligt.

Tokigapysen
2013-09-09, 17:54
Jag väger själv 53kg på 171cm och har en ätstörning och för nuvarande har jag träningsförbud på kliniken jag går på. Så ät upp dig några kilon och starta sedan med att träna!

Wzup2u
2013-09-09, 18:12
pumpa, ät, ät och ät ännu mer.
ät sådant du gillar så du får i dig mat, sedan snabba kolhydrater och rätt fetter.
obs. inga light produkter...
just de glömde jag säga ät =) se bara ätningen som en träning också.

sen kan du definitivt börja träna på dina kg, bara du sköter kosten och käkar, ät allt och fokusera inte på vad eller räkna kcal se bara till att du äter med överskott, träningen ger dig kroppen inte (den speciella maten).

begt
2013-09-09, 18:15
pumpa, ät, ät och ät ännu mer.
ät sådant du gillar så du får i dig mat, sedan snabba kolhydrater och rätt fetter.
obs. inga light produkter...
just de glömde jag säga ät =) se bara ätningen som en träning också.

sen kan du definitivt börja träna på dina kg, bara du sköter kosten och käkar, ät allt och fokusera inte på vad eller räkna kcal se bara till att du äter med överskott, träningen ger dig kroppen inte (den speciella maten).

Nej, det kan han inte. Såvida han inte vill riskera att falla ihop på stället. Det är en stor påkänning för en undernärd person att ens äta för att gå upp i vikt (se Refeeding syndrome).

Wzup2u
2013-09-09, 18:24
Nej, det kan han inte. Såvida han inte vill riskera att falla ihop på stället. Det är en stor påkänning för en undernärd person att ens äta för att gå upp i vikt (se Refeeding syndrome).

inte så länge han beslutat sig för att äta, sen kommer aptiten med träning med.
starta dagen beslut att äta trycka en portion pasta dra till gymmet testa på lite på lägre tyngder osv, sen äta osv osv det kan tom hjälpa till ist.

sen hade jag nog kört gainer också med den vikten...

King Grub
2013-09-09, 18:28
inte så länge han beslutat sig för att äta, sen kommer aptiten med träning med.
starta dagen beslut att äta trycka en portion pasta dra till gymmet testa på lite på lägre tyngder osv, sen äta osv osv det kan tom hjälpa till ist.

sen hade jag nog kört gainer också med den vikten...

Har du inte erfarenhet om ätstörningar och vad som hör till behandlingen av undervikt som följd av dessa bör du inte ge rekommendationer.

Wzup2u
2013-09-09, 18:33
Har du inte erfarenhet om ätstörningar och vad som hör till behandlingen av undervikt som följd av dessa bör du inte ge rekommendationer.

läste dock mer noggrant att han lidit av det såg dock ej det förrens nu.
trodde det var ren undervikt.
sen hur han kan hantera detta är nog mkt upp till han själv då.
dock tror jag lite lätt träning kan ge inspiration till att äta mer ha ett mål att få mer muskler därav äta mer för att lyckas.
hjälpte min dåliga vikt och optinoja en gång i tiden...

men som sagt king grubs rekomendationer är faktist att lita på.

Wzup2u
2013-09-09, 19:00
och ursåktar för snabbt svar och lusläsning, så grub kan ta bort mina tidigare inlägg så det inte blir fel.. mvh

Babyface
2013-09-09, 19:19
Grabben

Jag har också varit underviktig ca 63/190
Trots att jag ökat 17kg i vikt är jag fortfarande smal med platt mage. Ora dig inte, sålänge du tränar så är det lungt!

Tog mig dock 2 år och jag ska upp 17 till :)

King Grub
2013-09-09, 19:21
och ursåktar för snabbt svar och lusläsning, så grub kan ta bort mina tidigare inlägg så det inte blir fel.. mvh

Lusläsning betyder att man läser väldigt noggrant. :p

Cameltotem
2013-09-09, 19:27
Vill gärna se en bild på OP. Låter helt galen tunn!

Wzup2u
2013-09-09, 19:38
Lusläsning betyder att man läser väldigt noggrant. :p

aight, haha...true skumläst :laugh: