handdator

Visa fullständig version : Sätt betyg på min söndagsfrukost...

Miranda
2004-03-07, 09:13
Idag gjorde jag sunday breakfast pancakes som ett minne av en svunnen tid (4 år i USA), fast med ett väldigt modifierat recept (jämfört med det smör-vetemjöl-fetmjölksbaserade originalet)... Här är ingredienserna:

Minimjölk
Ägg
Lite Rapsolja
Lite mörk sirap
Lite fruktos
Salt
Proteinpulver med neutral smak
Kornmjöl
Havrekli
Psylliumfrön
Kanel

Inget vetemjöl alls alltså... Till 10 st såna plättar åt jag Lätt Kesella och sockerfri sylt. Jättegott (fast proteinpulvret gjorde dem lite hårdare/stabbigare än normalt, det var första gången jag testade att blanda ner det)! Nu är frågan, och jag anar redan svaret, hur funkar den här frukosten egentligen med tanke på GI och II, insulintopp direkt efter och blodsockerkurva för resten av dagen, etc? (med tanke på det höga innehållet av vassleprotein, minimjölk, kesella...) Jag tänker äta plättar till frukost på söndagar då och då även i fortsättningen oavsett vad ni svarar på det här, men det skulle vara intressant att veta bara...

M

King Grub
2004-03-07, 09:40
Några siffror är naturligtvis omöjligt att skaka fram ut skjortärmen... men att GI:t är lågt är otvivelaktigt. Det lutar åt att insulinutsöndringen blir relativt kraftig; jag tror inte att loppfröna drar ner II:t tillräckligt för att det skall kunna klassas som annat än högt.

Gick plättarna bra att grädda utan vetemjöl? Jag har försökt en gång, men det blev bara en smulig sörja i pannan. En god sörja, i och för sig.

GhostFace
2004-03-07, 10:14
Hur ser sambandet ut mellan lågt GI och kraftig insulinutsöndring?

:confused: :confused: :confused:

z_bumbi
2004-03-07, 10:17
Originally posted by GhostFace
Hur ser sambandet ut mellan lågt GI och kraftig insulinutsöndring?

:confused: :confused: :confused:

Det utsöndras insulin för att ta hand om fett och protein också så det går att få till en låg halt glukos i blodet fast man får ett högt påslag av insulin.

GhostFace
2004-03-07, 10:18
Så att äta lågt GI är inte samma sak som att därefter få låg insulinutsöndring?

King Grub
2004-03-07, 10:20
Så att äta lågt GI är inte samma sak som att därefter få låg insulinutsöndring?

Absolut inte.

GI är ett mått på hur mycket blodsockret stegras efter man har ätit 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel.

II är ett mått på hur mycket insulin som utsöndras efter man ätit 1000 kj från ett livsmedel. Allt har ett II, inte bara kolhydrater, utan även rent protein och fett. Och lågt GI betyder inte lågt II - se bara på mjölkprodukter: väldigt lågt GI, men skyhögt II.

GhostFace
2004-03-07, 10:25
Vad är då det positiva med att äta låg GI?

z_bumbi
2004-03-07, 10:50
Vad är då det positiva med att äta låg GI?

Du får ett jämt blodsocker samt så får du ju ett jämnare insulinpålsag av kolhydraterna än om du skulle äta snabbt gi.

Det är ju kanske dumt att toppa sitt vassleprotein (Som har högt II) med en stor mängd snabba kolhydrater om man vill hålla sitt insulin lågt.
Äter man vassle samt långsamma kolhydrater så är det vasslen som drar upp insulinet mest medans kolhydraterna jämnar till kurvan och får den att plana ut jämnare.

King Grub
2004-03-07, 10:55
Plus att för många mål med snabba kolhydrater (högt GI) sabbar insulinkänsligheten. En ond cirkel.

kampsporttjej
2004-03-07, 11:56
men du, King Grub: för många mål med högt II, sabbar det också insulinkänsligheten?

efter träning, skulle man satsa mer på att ha högt II kanske?
låt säga, dricka minimjölk med oboy? istället för skumgodis och
valio keso?
det sistnämda valet har ju mycket högre GI.

sabbar inte alla måltider med högt GI insulinkänsligheten?
hur är det då med den man vill uppnå efter träningen? varför
är den ett undantag? eller får man ingen kraftig insulintopp då?

hm...

King Grub
2004-03-07, 12:04
men du, King Grub: för många mål med högt II, sabbar det också insulinkänsligheten?

Ja.

efter träning, skulle man satsa mer på att ha högt II kanske?

Både högt GI och högt II är bäst efter träningen.

låt säga, dricka minimjölk med oboy? istället för skumgodis och
valio keso?
det sistnämda valet har ju mycket högre GI.

Båda valen är långt ifrån optimala. Du har inget snabbt protein i de alternativen. Ett vassleproteinpulver är att rekommendera, med snabba kolhydrater till.

sabbar inte alla måltider med högt GI insulinkänsligheten?
hur är det då med den man vill uppnå efter träningen? varför
är den ett undantag? eller får man ingen kraftig insulintopp då?

Inte målet efter träningen. Då suger muskelcellerna åt sig glukoset som en tvättsvamp, och eftersom insulinnivåerna då är så låga stiger de inte så högt att fettinlagring sker.

Högt GI är nödvändigt efter träningen för att påbörja glykogeninlagringen och återhämtningen samt stoppa muskelnedbrytningen.

Ämnet har redan diskuteras i en lång tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&highlight=insulin

JAM
2004-03-07, 17:19
Originally posted by King Grub
jag tror inte att loppfröna drar ner II:t tillräckligtDessa loppfrön sänker GI avsevärt om jag förstått det hela rätt, men hur mycket sänker de en måltids II? Finns det något annat i fröväg som sänker II på samma sätt som loppfrön sänker GI?

King Grub
2004-03-07, 17:32
Dessa loppfrön sänker GI avsevärt om jag förstått det hela rätt, men hur mycket sänker de en måltids II?

Svårt att säga. Det beror på hur mycket du äter och hur mycket frön du använder. 5-15%, kanske.

Finns det något annat i fröväg som sänker II på samma sätt som loppfrön sänker GI?

Hela linfrön, t ex, men de är mindre effektiva. Acarbose är allra effektivast, men det är en receptbelagd medicin för diabetiker.

GhostFace
2004-03-07, 18:06
Finns det ngn II-tabell någonstans?

King Grub
2004-03-07, 18:08
Finns det ngn II-tabell någonstans?

En väldigt begränsad finns här:

http://www.mendosa.com/insulin_index.htm

Det finns inga heltäckande på nätet än. Jag har mycket mer omfattande tabeller från University of Sydney, men dessa kommer inte att finnas tillgängliga för allmänheten förrän nästa vår.

skaparn
2004-03-07, 22:28
Plus att för många mål med snabba kolhydrater (högt GI) sabbar insulinkänsligheten. En ond cirkel.

En fråga bara:
Vad menar du med "sabbar" insulinkänsligheten?
Är det att man reagerar med större insulinutsöndring som svar på födointag eller kanske nåt annat?

Miranda
2004-03-07, 22:45
Gick plättarna bra att grädda utan vetemjöl? Jag har försökt en gång, men det blev bara en smulig sörja i pannan. En god sörja, i och för sig.

Jag har ärvt min farmors gamla plättlagg i gjutjärn som inte diskats på hundra år och som man inte nästan behöver ha nåt fett i (hundra år av instekt flott, det är grejer det!)... så plättarna blev finare än om självaste Tina hade gjort dom! Jag har experimenterat med vetemjölsfria plättar i olika varianter och alla blir lika fina. Inte så lättätna som de vetemjölsbaserade, naturligtvis... men... har man tänder och käkmuskler så ska man väl använda dom?

M

King Grub
2004-03-08, 10:42
Originally posted by skaparn

En fråga bara:
Vad menar du med "sabbar" insulinkänsligheten?
Är det att man reagerar med större insulinutsöndring som svar på födointag eller kanske nåt annat?

Sämre insulinkänslighet = större andel av energiintaget går till fettcellerna istället för till muskelcellerna. Insulinkänsligheten förbättras av omättat fett, långsamma kolhydrater samt, framför allt, intensiv konditionsträning.