handdator

Visa fullständig version : Recept mot bakfylla, era tips :)

skivståång
2013-09-08, 09:59
Jag mår piss, rädda mig någon? :(

Mitosis
2013-09-08, 10:06
Mjölk, vatten, juice, multivitamin och/eller Resorb.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resorb

Fuark
2013-09-08, 10:06
Stoooora mängder vatten

Eccoes
2013-09-08, 10:09
Rensa avloppet.
Sen efter du spytt så käkar du en flottig hamburgare och dricker ett par liter vatten.

skivståång
2013-09-08, 10:10
Jo en fet jävla hamburgare/pizza vore underbart, problemet är ju bara att jag knappt kan sitta upp utan o må illa :(

#aldrig #mer

Jockefoten
2013-09-08, 10:11
Du skulle inte ha druckit igår.

http://southparkstudios.mtvnimages.com/images/shows/southpark/vertical_video/season_14/sp_1411_clip02.jpg

Phil Heath
2013-09-08, 10:11
Bästa tipset är att inte sluta dricka.. eller att inte börja ;)

skivståång
2013-09-08, 10:16
Bästa tipset är att inte sluta dricka.. eller att inte börja ;)

haha nä känner lite så nu, aldrig mer.

Förstör mina gains för o må illa :(

VikG
2013-09-08, 10:26
haha nä känner lite så nu, aldrig mer.

Förstör mina gains för o må illa :(

Vänta 2 veckor sen vill du supa igen.

Ta ut madrassen och vila ute i solen på balkongen med lite vatten, det är skönt.

Xtronal
2013-09-08, 10:28
2 Resorb innan du går och lägger dig på fyllan + mat och mycket vatten. Funkar alltid för mig.

BlötSnö
2013-09-08, 10:31
Fett, salt och vätska.
Pizza/falafeltallrik, chips/snask och läsk var en gammal tröstfavorit.

vicarious
2013-09-08, 10:31
Det som orsakar illamåendet är acetaldehyden, det som bildas när etanolen bryts ned. Det går inte att påskynda nedbrytningsprocessen i kroppen så det är tyvärr bara att vänta ut det. Att återställa vätskebalansen brukar hjälpa mot huvudvärken om man har problem med det.

skivståång
2013-09-08, 10:34
Det som orsakar illamåendet är acetaldehyden, det som bildas när etanolen bryts ned. Det går inte att påskynda nedbrytningsprocessen i kroppen så det är tyvärr bara att vänta ut det. Att återställa vätskebalansen brukar hjälpa mot huvudvärken om man har problem med det.

ahaa okej! Nä huvudvärk har jag ju inte, dock hade jag sjukt torra läppar när jag vaknade, så vätska kan ju vara en bra ide :)

Vet att polarna brukar medvetet spy på fyllan om de mår dåligt, själv skulle jag aldrig kunna köra ned fingrarna i halsen, kräkas är äckligt.

Men hur hjälper det mot illamående?

Xtronal
2013-09-08, 10:36
Om jag blir bakfull brukar den bli ordentlig..

måste i princip ligga i den här ställningen halva dagen, mår alltid bättre på kvällen. (Du kommer också må bättre ikväll) :)
http://ourfairytale.webblogg.se/images/2011/sova_53109062_124004082_148589339.jpg

OnkelSvenne
2013-09-08, 10:43
Det som orsakar illamåendet är acetaldehyden, det som bildas när etanolen bryts ned. Det går inte att påskynda nedbrytningsprocessen i kroppen

kräkas är äckligt.

Men hur hjälper det mot illamående?

Etanol = alkohol...

:smash:

Go make some *spy*

Wibba
2013-09-08, 11:03
Etanol = alkohol...

:smash:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholer

Snubben
2013-09-08, 11:06
Drick inte så du blir bakfull. Det låter dumt.

gratefuldead
2013-09-08, 11:17
Svårt när man väl är bakfull, dricka mängder av vatten brukar hjälpa för min del.

För att minska bakfyllan är fyllekäk innan läggdags a och o för mig. Samt mängder med vatten (minst 1 liter) och gärna salt.

OnkelSvenne
2013-09-08, 11:32
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholer

Ja?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol

tjing
2013-09-08, 11:33
B-complex och magnesium.

Styr bort lite stresshormon. En multivitamin också (normaldosed). Man ska helst ta dessa innan man lägger sig iofs men kör hårt.

Nordenator
2013-09-08, 11:43
Tid. Jag kikar helst lite serier och käkar och vätskar upp ordentligt då jag kommer hem, och sedan sover jag en bra bit in på dagen. Det lindrar väl inte bakfyllan på så vis, men då man kommer hem från krogen mår man bra och kan gott nyktra till en timme eller två, och sedan sover man helt enkelt bort bakfyllan.

Ronn
2013-09-08, 11:45
Mycket vatten, helst innan du lägger dig men även dagen efter.

Diomedea exulans
2013-09-08, 11:46
Äta mycket funkar bra för mig.

Sen är det även bra att ringa alla vänner du var ute med igår och ta reda på vad du gjorde kvällen innan. Och sedan säger du förlåt till alla du förolämpade, och försöker ta reda på var alla bortsupna saker befinner sig. Det minska inte det fysiska lidandet, men gör att man mår lite bättre i själen.

LoveMachine
2013-09-08, 12:04
Ett byte av gamla "vätskor" brukar göra gott.

Spy/skita -> Fyll på med mat
Spy/pissa -> Drick resorb, treo och valfri koffeinhaltig dryck
+ Gråtrunka i duschen, gråt och dusch är valfritt men rekommenderas.

Sen har man gjort vad man kan. Sen får man njuta av frukterna av gårdagens väl underbyggda beslut till en lökig film. Eller om man vill förhöja den totala förvirringen och misären något som är lite mer "out there". Jag rekommenderar en maraton med alla avsnitt av Panty and Stocking with Garterbelt.

agazza
2013-09-08, 12:16
Ni gör fel från början

Morgonfylla, sluta supa runt 20:00 fyllekäk runt 21:00, fyll på med vatten, resorb och chips tills bakisheten börjar komma igång runt 00:00, lägga sig och sova, låta värsta bakisheten ske under sömnen.

Härligare att morgonsupa också då det är varmt ute, jag gick just 8km hem i bakisvädret

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Kabuto
2013-09-08, 12:18
Lägg dig inte och sov om allting snurrar när du blundar. Håll dig vaken och käka mat, drick vatten tills du nyktrar till lite mer.

skivståång
2013-09-08, 13:01
Såja, börjar ordna upp sig!

Gick upp, stekte bacon, drack en stor kopp med vatten. Tog lite vitaminer med (om det hjälper ytterligare vet jag inte) Multivitamin,D-vitamin & B-5.

Sen iväg o käkade en pizza, nu sitter jag här med en energidryck o ska spela lite tror jag :D

LeBron
2013-09-08, 13:05
* Drick inte alkohol
* Drick varje dag
* Varannan vatten och/eller fyllekäk på kvällen

tjing
2013-09-08, 14:06
Ni gör fel från början

Morgonfylla, sluta supa runt 20:00 fyllekäk runt 21:00, fyll på med vatten, resorb och chips tills bakisheten börjar komma igång runt 00:00, lägga sig och sova, låta värsta bakisheten ske under sömnen.

Härligare att morgonsupa också då det är varmt ute, jag gick just 8km hem i bakisvädret

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Morgonsupa när man är bakis är onekligen oerhört skönt, men ack så farligt. Man mår förträffligt, en sublim vacker känsla (särskilt en solig förmiddag) av snudd på ren lycka.

Dock har jag en teori om att lindra fallet så att säga, men det bör användas framförallt vid rejäla bakfyllor.

Såhär ser det ut:

Du
innan
fylla
------
l
lÅter-
lställare
l------------
l l
l lDu dagen efter (botten)
l l------------------

Alltså, det kan vara en idé att dra ett-två stora glas vin (om man kan hålla sig vid det) dagen efter när man vaknar, för att mildra bakfyllan avsevärt och bli aningen salongsberusad. Fallet lindras betydligt från gårdagen och bakfylledagen blir mycket mer gemytligare. Sedan kan man äta en pizza med kompis/flickvän och sega.

Gäller ju dock att hålla sig till den lilla mängden och inte fortsätta dricka...

Edit: Jaha, du menar dricka tidigt på dagen. Ett hett tips är för övrigt att aldrig lägga sig och sova när alkoholen börjar gå ur kroppen märkbart, d v s man börjar känna sig bakis. Det innebär bara hjärtklappning och oro.

Olegh
2013-09-08, 14:11
En grej som inte jag inte begripit mig på är bakispizzan. När jag är bakfull har jag -8/10 i aptit.

???

filmjölk
2013-09-08, 14:47
Något som funkar är att dra i sig ett par snapsar rent okryddat brännvin.

tjing
2013-09-08, 15:02
En grej som inte jag inte begripit mig på är bakispizzan. När jag är bakfull har jag -8/10 i aptit.

???

Ja, suget kommer nog när den värsta bakfyllan gått över.

TIMPA
2013-09-08, 15:05
Är bakfull som ett helvete också. Försök få saker gjort ändå, få tiden att gå och vips kan du sova gott ikväll o vakna med ny kraft imorgon.

Måsse
2013-09-08, 15:12

???

+9001!!!

Verkar dock bara vara vi, då alla andra verkar frossa som galningar vad jag har hört??

OnT: Var bakfull tre dagar en gång... det var inte kul :D. Första dagen kaskadspydde jag (utan att överdriva) 30-40 gånger. 3/4 av dessa kom det ingenting... Inte ens vatten/magsyra. Så sjukt läskig känsla, är som att kroppen kämpar som fan och gör allt för att den där satans förbannelsen ska försvinna.

Tyrwing
2013-09-08, 15:38
4 cheeseburgare med extra salt, ca 1 liter vatten + 1st 600mg ibumetin intas innan sömn.

tjing
2013-09-08, 15:42
De bakfyllorna ni talar om måste ju bara inbegripa en massa sprit. Jag blir aldrig så pass att jag måste dra i mig värktabletter och ligger utslagen av illamående.

Nu var det iofs veckor sen sist så toleransen kanske minskat.

Imni
2013-09-08, 16:05
Multivitamintabletter funkar för mig, sedan trycka i sig vatten och yoghurt+nötter när magen tar emot.

awesomooo
2013-09-08, 16:13
När jag vaknar bakis:

* Ät frukost så man inte blir illamående för man är alldeles för hungrig (gärna något kallt)
* Duscha
* Gå ut och gå i friska luften
* Ät något flottigt

Jag mår bättre när jag har ätit även när jag inte har någon aptit.

Raschmus
2013-09-09, 08:00
Kalldusch, raka könet, kamma frillan - stenhårt, mycket deo, mycket parfym, skjorta, kostymbyxor - ge dig ut!

Varje gång du ligger inne i mysbyxor, luktar kiss med håret åt alla håll och tycker synd om sig dig själv så mår man automatiskt sämre.

Är du megafräsch och råkar gå förbi en spegel går tankegångarna direkt: "Fyfan vilken hunk, den där snubben kan ju omöjligt vara bakfull".

Om herr Ågren ofta hänger på dagen efter så är mitt bästa tips att inte vara ensam. Hjälper att umgås med polare

andeem
2013-09-09, 08:21
Något som funkar är att dra i sig ett par snapsar rent okryddat brännvin.Jo. Det är en slippery slope, men man kan inte förneka att det är den klart effektivaste kuren. Annars får ju en starköl till lunchpizzan eftermiddagen på rätt köl.

Onigiri
2013-09-09, 09:41
Kalldusch, raka könet, kamma frillan - stenhårt, mycket deo, mycket parfym, skjorta, kostymbyxor - ge dig ut!

Varje gång du ligger inne i mysbyxor, luktar kiss med håret åt alla håll och tycker synd om sig dig själv så mår man automatiskt sämre.

Är du megafräsch och råkar gå förbi en spegel går tankegångarna direkt: "Fyfan vilken hunk, den där snubben kan ju omöjligt vara bakfull".

Om herr Ågren ofta hänger på dagen efter så är mitt bästa tips att inte vara ensam. Hjälper att umgås med polareHelt rätt. Synd att så många gömmer sig och tycker synd om sig själva i 24 timmar bara för att lite sprit håller på att detoxas. Har aldrig varit så överjävligt dålig (inte ens när ambulansen hämtade upp mig och körde mig till akuten).

Mycket är fan psykiskt. Kan ligga inne i nerpissade mjukisar och snyfta jag med och verkligen känna hur sämst mitt liv är en segdragen bakfylla, men drar man ut med polarna och gör något roligt eller konstigt så känns det lite som att festen fortsätter.