Visa fullständig version : Blir tänderna fula/missfärgade av blåbär?
Babyface
2013-09-08, 00:01
Tänkte börja äta det på gröten varje morgon men morsan "varnar" mig för att tänderna blir missfärgade och att det är svårt att borsta bort färgen på morgonen.
Snackar hon en jälla massa eller är det sant?
alphahanen2
2013-09-08, 00:20
Du kan vara lugn.
Blåbär kan definitivt ge missfärgningar på tänderna som inte går att borsta bort.
Babyface
2013-09-08, 07:03
:/ det suger ju
:/ det suger ju
Det är mycket som färgar av sig på tänder... många bär, kaffe, te, det mesta med artificiella färger i, etc.
Om du vill ha kritvita tänder så måste du ju ändå bleka dem regelbundet så varför oroa sig? Ät bären om du tycker det är gott. Se till att du värmer dem först så alla farliga basiluskre på dem dör bara :)
Babyface
2013-09-08, 10:18
Det är mycket som färgar av sig på tänder... många bär, kaffe, te, det mesta med artificiella färger i, etc.
Om du vill ha kritvita tänder så måste du ju ändå bleka dem regelbundet så varför oroa sig? Ät bären om du tycker det är gott. Se till att du värmer dem först så alla farliga basiluskre på dem dör bara :)
Hehe sant, men vill ha kvar mina vita tänder sålänge det går och har hört att blåbär är "värst" och att man blir bra ful om tänderna.
Btw, är det sant att blåbär är den typ nyttigaste antioxidanten?
Kvicksilver
2013-09-08, 10:26
Hehe sant, men vill ha kvar mina vita tänder sålänge det går och har hört att blåbär är "värst" och att man blir bra ful om tänderna.
Det dräller av antioxidanter i allt du hittar i frukt och grönsaksdisken. Det viktiga är att äta tillräcklig mängd... inte att snöa in sig på en viss frukt/grönsak.
Blir lite löjligt när en del uteslutande äter blåbär och broccoli.
Finns som sagt olika antioxidanter i frukter, bär och grönsaker.
Om du har gröna bönor (haricots verts), spenat eller broccoli som bas så får du i dig många näringsämnen. Lägg till frukt och grönt med olika färger så får du i dig olika sorters fytokemikalier (en typ av antioxidant).
Jag tror att kaffe och te är mångt värre än blåbär vad det gäller missfärgningar. Jag har inte någon egentlig källa att hänvisa till förutom egen erfarenhet. Det verkar inte krylla av patienter med rejäla missfärgningar som säger "äter blåbär dagligen". Däremot verkar vara mer gott om dem bland gänget som röker och dricker kaffe en masse.
Nyttigaste antioxidanten är klurigt begrepp. Det finns många ämnen som agerar som antioxidanter... och samtidigt vill du inte ha för mycket. Men jag misstänker att du syftar på ORAC-tabellen (https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_radical_absorbance_capacity#Food_sources) och visst ligger blåbär rätt bra till där. Betänk meningen "these values are considered biologically irrelevant by the EFSA and USDA" när du läser bär-är-opti-pga-antioxidant-propaganda.
Det är rätt mycket saker som ger missfärgningar på tänderna så du får nog vara jäkligt selektiv med ditt ätande om du är riktigt orolig över det hela. :cool:
Vanligt vatten
2013-09-08, 10:41
Det verkar inte krylla av patienter med rejäla missfärgningar som säger "äter blåbär dagligen". Däremot verkar vara mer gott om dem bland gänget som röker och dricker kaffe en masse.
Å andra sidan kanske det inte är så många som käkar en näve blåbär till frukost, lunch och middag på samma vis heller.;)
OnT
Mosa blåbären och gör en smoothie, sen dricker du med sugrör. Problem solved.
Babyface
2013-09-08, 10:56
Försöker äta mycket grönt men vill gärna ha en bas så jag är säker på att få i mig allt som motverkar oxidativ stress osv.
Denna bas kanske kan vara något
Blåbär på gröten typ 0,5 dl
Tomat,broccoli,spenat 300g totalt
2 frukter banan,äpple
Sen äter jag lite mer saker men vill ha en trygg bas.
Ägg innehåller också många antioxidanter. Tomater innehåller antioxidanten lykopen som kroppen lättast kan använda sig av om den är uppvärmd. Processad tomat är ännu bättre än rå tomat, t.ex. tomatpuré.
Men visst det du skrev ser helt ok ut (även om bananer inte innehåller så mkt antioxidanter).
Hur som helst så har antioxidanter ingen undergörande effekt. Men för den delen är det onödigt att bli extrem åt endera hållet.
Det som i särklass förstör tänderna först är kolhydrat eftersom det kan brytas ner redan i munnen och då används syraangreppen som de beskriver i alla jävla tuggummireklamer. Ju enklare sockerart desto större problem. Därför är godis skitfarligt och speciellt den sorten du suger på
Du kan lika gärna be Rocky Balboa slå dej över käften som att suga på karameller dagarna i ändan. Samma resultat.
Det som i särklass förstör tänderna först är kolhydrat eftersom det kan brytas ner redan i munnen och då används syraangreppen som de beskriver i alla jävla tuggummireklamer. Ju enklare sockerart desto större problem. Därför är godis skitfarligt och speciellt den sorten du suger på
Du kan lika gärna be Rocky Balboa slå dej över käften som att suga på karameller dagarna i ändan. Samma resultat.
Nu var ju dock inte frågan om demineralisering av tänder utan om missfärgningar. De syraangrepp du får från att äta mat ger inga missfärgningar.
Tror väl också du överhypar farhågorna med godis. Sköter du din tandvård ordentligt så är lite godis imellanåt knappast något problem.
Å andra sidan kanske det inte är så många som käkar en näve blåbär till frukost, lunch och middag på samma vis heller.;)
Det är så klart sant. Jag tror dock inte att äta blåbär i gröten var dag ger några extrema missfärgningar som sticker ut så mycket. Men vissa vill ju verkligen ha extremt vita tänder...
Babyface
2013-09-08, 18:33
Det är så klart sant. Jag tror dock inte att äta blåbär i gröten var dag ger några extrema missfärgningar som sticker ut så mycket. Men vissa vill ju verkligen ha extremt vita tänder...
Yes det är sjyst ju, hellre fin och lida pin än ful och ha kul
Yes det är sjyst ju, hellre fin och lida pin än ful och ha kul
elller....käka blåbär och få i sig allt nyttigt och må bättre i kroppen än att ha snygga tänder.. elller........ sätt på ett par löständer under tiden du käkar blåbär... billiga finnsi lösvikt.
efter användandet käka upp dom....
http://tesseflickan.blogg.se/images/2010/301-gummy-teeth-a-zoom_57291182_114831461.jpg
Babyface
2013-09-08, 23:53
elller....käka blåbär och få i sig allt nyttigt och må bättre i kroppen än att ha snygga tänder.. elller........ sätt på ett par löständer under tiden du käkar blåbär... billiga finnsi lösvikt.
http://tesseflickan.blogg.se/images/2010/301-gummy-teeth-a-zoom_57291182_114831461.jpg
Hahah sätter på min godis-löständer på morgonen jag äter blåbär
Tyvärr ger de missfärgningar på ens vanliga tänder. cofffee
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.