Logga in

Visa fullständig version : Äta ute varje dag på budget?

Jonas25
2013-09-07, 13:17
Hejsan!

Jag har precis börjat studera på universitet och har fått tag i ett boende.
Kommer att flytta om ca 3 månader till ett mer fungerande beonde med kök etc, men tillvidare har jag endast en mikro att använda.

Det betyder att jag kommer behöva äta ute/köpa färdig mat de kommande månaderna & skulle behöva lite råd.
Jag tränar 4 ggr i veckan och målet är att växa, väger bara 63 kg. Just nu ser mitt schema ut som följande:

06:00 Frukost - Havregrynsgröt med mjölk, kanel & sylt (kan ni rekommendera ett bättre alt. än sylten?) med BCAA XX.

10:00 En banan eller dyl.

12:00 Äter lunch på skolan som serverar bra husmanskost.

15-16:00 En smörgås + dricka.

18-20:00 Träning med BCAA-XX och efteråt Scitec 100% whey pro + middag.

21-22:00 En smörgås + dricka.

Efter middagen tar jag vitamin D & omega 3.

Frågan är vad för middag som jag bör ordna? Budgeten är max 50 kr per middag.

Mvh,
Jonas

LillisJ
2013-09-07, 13:21
5 cheeseburgare från McDolan's :)

Fuark
2013-09-07, 13:29
jag hade kört havregryn + whey + mjölk 24/7 om jag var du.

Sarwien
2013-09-07, 14:37

nej nej det tröttnar man inte alls på efter en dag =)

Ungkarlsliv
2013-09-07, 15:33

This. Går även variera med havregryn+mjölk med en burk tonfisk till. *flex*

z_bumbi
2013-09-07, 15:42
Jag skulle äta mackor (både varma och kalla), vissa halvfabrikat funkar att värma i mikron och sen färdigrätterna som man bara tillsätter varmt vatten till. Det går dessutom att laga en hel del mat i micron från grunden så leta antingen reda på recept på nätet, låna en kokbok på biblioteket eller köp en.
Skaffar du en vattenkokare så slipper du vänta på att vattnet ska koka i micron och du kan få färdig mat snabbare än om du lagar mat på en vanlig spis.

Prost
2013-09-07, 15:48
Olika rätter med ost! Köp 17% hushållsost när det e kampanj för 29-39kr/kg. 30g protein per 100gram ost, optimal proteinkvalitet dessutom. Varma mackor i micron, pasta med ost på, gratänger med ost, nudelsoppa med ost, vita bönor i tomatsås med ost etc.. :-)

Tobbey
2013-09-07, 15:56
Nehe, synd.

Vad för slags kommentar passar sig då, tycker du?

Du får gärna skriva ordentligt förresten, stor begynnelsebokstav och hela baletten. Tack på förhand.

I like turtles.

Simonbaws
2013-09-07, 18:14
tillaga nudlar, pasta i micron med lite vatten går fint!

Wzup2u
2013-09-07, 18:16
tkr z_zumbbi var bra förslag och jag menar allt med bröd tröttnar man ju inte på =)
och vart pluggar du??? kanske kan ge något tips .

1684_
2013-09-07, 18:29
VARIERA.

pasta/ris/kokt potatis omelett, ägg.
risgryngsgröt korv 500g, finns sockerfria
olika grötsorter
olika varma å kalla smörgåsar med glas mjölk
nudlar med något proteinrikt.¨
blodpudding
matpaj, billigt å bra, fyll den med grönsaker å äggstanning. Margarin å mjöl hålls ju ett tag så blir ju billigt att göra flera, går utmärkt att frysa ned också.

1684_
2013-09-07, 18:30
oj sorry, såg nu att du hade micro bara å ska flytta ;) jaja men lite tips fick man iaf...

Marcu5
2013-09-07, 18:35
Du behöver inte äta så många mål på en dag?
Vilket universitet pluggar du på? Hörs restauranger finns på många campus och är bra. Jag själv åt lunch ute varje dag förra terminen á 65 kronor och då ingick salladsbuffé med linser och bröd. Åt hela dagsbehovet där i en sittning. Bad om extra kolhydrater. Sen en shake efter träning och 500g kvarg innan läggdags.

andeem
2013-09-07, 19:04
Färdiggrillad kyckling är ofta prisvärt.

tlk
2013-09-07, 19:30
Kebabtallrik går väl loss på ganska exakt 50 spänn. Jäkla gott med.

Wzup2u
2013-09-07, 19:54
Kebabtallrik går väl loss på ganska exakt 50 spänn. Jäkla gott med.

i vilken liten ort då ? =)

här har de höjt priserna mkt på sådant.

men åk till vfan heter den lilla byn nu igen hmm ligger mellan ryd och falkenberg typ.
finns ett kebabhak där med bästa priserna och jag ljuger inte... kebabrullarna är tjocka som cola burkar och är minst 75 cm långa trodde jag dog av chock men hela klippte man i sig. =) och läsk fick man med för 50 spänn sjukaste jag varit med om. för det priset.. ska föröka googla detta.

min då varande tjej var med och tog en kebabtallrik och det var typ 1kg pommes med massa kött och ca 0,5L sås.

iPad
2013-09-07, 20:00
Jag hade försökt ordna en kokplatta tills dess, då kan du göra storkok o frysa sen micra

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

ceejay
2013-09-07, 20:00
Varför inte bara köpa en billig spisplatta och kastrull/stekpanna?

Det kan man ju komma över för runt 500 totalt typ?
http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/bankspisar/wilfa-cp-1

Xtronal
2013-09-07, 20:01
Du behöver inte äta så många mål på en dag?
Vilket universitet pluggar du på? Hörs restauranger finns på många campus och är bra. Jag själv åt lunch ute varje dag förra terminen á 65 kronor och då ingick salladsbuffé med linser och bröd. Åt hela dagsbehovet där i en sittning. Bad om extra kolhydrater. Sen en shake efter träning och 500g kvarg innan läggdags.

Skulle kunna tänka mig den här varianten i så fall. (Under Deff)

Frukost - 500g kvarg + vitaminer

Innan träning (3 digistive kex)

Efter träning - Äta ute vid en av campus restauranger eller dylikt (Bra och god mat)

Kvällsmat - 500g kvarg + vitaminer

@ Funkar säkert bra om man tycker om kvarg.

Wzup2u
2013-09-07, 20:51
jonas du vet att typ all mat går tillaga i mikro va?
här finns recept och fdu kan i ren princip göra allt.
http://medlem.spray.se/evakristina/KOKBOK/kokbok.html

har testat mkt då jag renovera köket en gång.

tlk
2013-09-08, 04:47
i vilken liten ort då ? =)

här har de höjt priserna mkt på sådant.

men åk till vfan heter den lilla byn nu igen hmm ligger mellan ryd och falkenberg typ.
finns ett kebabhak där med bästa priserna och jag ljuger inte... kebabrullarna är tjocka som cola burkar och är minst 75 cm långa trodde jag dog av chock men hela klippte man i sig. =) och läsk fick man med för 50 spänn sjukaste jag varit med om. för det priset.. ska föröka googla detta.

min då varande tjej var med och tog en kebabtallrik och det var typ 1kg pommes med massa kött och ca 0,5L sås.

Malmö.

Priserna är höjda rejält här med. En vanlig falafelrulle kan lätt kosta över 30 spänn nuförtiden. :Virro

Jonas25
2013-09-08, 08:58
Tack för alla svaren! Jag vill äta nyttig mat och lägga på "rätt" sorts vikt
dvs ej kebabtallrik & McDonald's varje dag :)

Lunchen kommer troligen att bli mitt huvudmål varje dag.
Havregryn fungerar på morgonen men blir ganska tråkigt till middag också.
Tänkte att man kunde köpa in Mutant mass och dricka det som middag tillsammans med en smörgås eller dyl.

Vad tror ni om det?

begt
2013-09-08, 09:05

Tänkte att man kunde köpa in Mutant mass och dricka det som middag tillsammans med en smörgås eller dyl.

Vad tror ni om det?

Skaffa en spisplatta som flera har sagt redan. Blir långt billigare än att äta ute då och då, och du kan laga nästan vad du vill.

Jeml
2013-09-08, 10:11
50kr blir svårt att få nåt vettigt för ute.. de ja kan tänka mig är 3-4st grilled chicken wraps på donken, men då är vi uppe i en 150-200kr..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

crizzan
2013-09-08, 10:57

Vad tror ni om det?

Det är väl mestadels snabba dyra kolhydrater i den. Då tycker ajg att du kan ersätta kolhydraterna i denna med flingor eller om du faktiskt vill ha snabba kolhydrater malto då det blir mycket billigare att blanda själv och proteinshake på det.

50kr blir svårt att få nåt vettigt för ute.. de ja kan tänka mig är 3-4st grilled chicken wraps på donken, men då är vi uppe i en 150-200kr..

Hehe dom är riktigt goda och bra macros men fan billigt blir det inte ;)

Jeml
2013-09-08, 11:01
Hehe dom är riktigt goda och bra macros men fan billigt blir det inte ;)

japp kör på mackor med ost/skinka/ägg o skit i smör. det är nog mitt bästa tips för dig :)

Diomedea exulans
2013-09-08, 11:05
Jag har lagat både kycklingfilé och laxfilé i micron, från fryst till färdiglagat. Visst, blir inte lika gott som om det hade haft stekyta, men ändå helt okej. Man får passa micron bara så det inte tillagas för länge (en gång gjorde jag det med en laxfilé, den fick en stor svart krater i mitten. Såg helt bisarrt ut).

Gober
2013-09-08, 12:08
Ärtsoppa, ostmackor och mjölk. Perfekt byggarmat.

StarkaUlf
2013-09-08, 12:09

Med senap* :)

z_bumbi
2013-09-08, 15:28

Ärtsoppa måste vara den mest bortglömda maträtten när det gäller billig och enkel mat.
Vita bönor i tomatsås med samma tillbehör funkar också.

Gober
2013-09-08, 16:32
Ärtsoppa måste vara den mest bortglömda maträtten när det gäller billig och enkel mat.
Vita bönor i tomatsås med samma tillbehör funkar också.

Föråt mig dock på det när jag pluggade, körde ärtsoppa på tub säkert fyra gånger i veckan *spy*

Men man kan ju göra egen, det är ju jävligt gott. Alternativt så kör man soldatens, den är ju rena lyxen jämfört med Coops tub som jag körde i skolan, hehe.

Vita bönor är också bra alternativ att varva med om man letar efter billig mat. Komplettera med mjölk, bröd, ost och en frukt så har man ju en kanonmåltid.