handdator

Visa fullständig version : Räkna bort kalorier vid träning?

MissLinisen
2013-09-06, 08:10
Hej!

Jag använder mig av shapeups app för att registrera min mat och träning. Har ställt in den på 1200 kal/dag. Jag har medvetet lagt mig ganska lågt för att ha lite mer spelrum (ibland visar appen olika kaloriinnehåll för samma livsmedel etc). Jag tränar 3-4 ggr/vecka, har ett halvkroppsschema med bra basövningar (knäböj, marklyft, utfall m hantlar, flyes, bänkpress etc). Tränar ca 1 timme varje gång och kör ibland 20-30 min förbränning på crosstrainern efteråt. Jag cyklar också en del i vardagen. Eftersom jag redan ligger ganska lågt kalorimässigt så har jag funderingar på hur mycket som är rimligt att lägga till i kalorier vid den typ av träning jag kör. Kan man lita på displayen på crosstrainer och löpband till exempel? Kan man lita på appens uträkningar vid styrketräning? Kort sagt, hur mycket bör jag kunna lägga till i kalorier vid träning? Detta är speciellt viktigt de få gånger jag känner att jag måste "kompensationsträna" om jag är bortbjuden, festtillfälle etc. OBS! kommer att begränsa dessa festtillfällen till ett minimum, vet att det krävs uppoffringar för att få resultat, så låt oss inte snöa in på detta för mycket tack! :)

Så här ser det ut på appen för lite olika typer av träning:

Cykling normal 30 min - 281 kcal
Crosstrainer 30 min - 300 kcal
Fria vikter lätt 30 min - 126 kcal
Fria vikter tung 30 min - 252 kcal

OBS! Display på crosstrainer och löpband visar oftast högre kaloriförbrukning (speciellt när jag kör intervaller mellan maxlutning och ca 8% på löpbandet så att svetten forsar:).

Eira
2013-09-06, 08:38
Man ska inte titta på displayen.
Du märker själv om du går upp eller ner på ett visst intag av energi.
Inte svårare än så

MissLinisen
2013-09-06, 09:05
Man ska inte titta på displayen.
Du märker själv om du går upp eller ner på ett visst intag av energi.
Inte svårare än så

Fast ligger man så lågt som jag så kan det kanske, eventuellt behövas lite mer energi de dagar man tränar hårt. Det handlar om ork, lust, att inte bli sjuk m.m Det ÄR därför lite mer invecklat än du påstår. Jag märker t.ex. först efter ett par veckor om jag gått ner, är väldigt seg i starten. Sen går man upp vissa tider i månaden. Min fråga var lite bredare än om "det bara är att titta på displayen".

Eira
2013-09-06, 09:34
Fast ligger man så lågt som jag så kan det kanske, eventuellt behövas lite mer energi de dagar man tränar hårt. Det handlar om ork, lust, att inte bli sjuk m.m Det ÄR därför lite mer invecklat än du påstår. Jag märker t.ex. först efter ett par veckor om jag gått ner, är väldigt seg i starten. Sen går man upp vissa tider i månaden. Min fråga var lite bredare än om "det bara är att titta på displayen".

Fast samma sak gäller. Märker du att vikten går åt fel håll får du ju ordna det.
En tanke nu är att du äter lite och vill ha en ursäkt att äta mer utan att det går käpprätt åt helvete.

Säger det för jag har vart där själv :) Ät lite mer så du mår bra.
Det är ju tanken med träning att du ska trivas med dig själv.

MissLinisen
2013-09-06, 09:45
Fast samma sak gäller. Märker du att vikten går åt fel håll får du ju ordna det.
En tanke nu är att du äter lite och vill ha en ursäkt att äta mer utan att det går käpprätt åt helvete.

Säger det för jag har vart där själv :) Ät lite mer så du mår bra.
Det är ju tanken med träning att du ska trivas med dig själv.

Nej det handlar inte om att jag vill ha en ursäkt. Jag vill bara veta vad som är rimligt. Jag ligger ju lågt och undrar om det är någon större fara att jag vissa dagar höjer från 1300 till 1600 kal. När man är bortbjuden, äter ute etc så kan det också vara svårare att beräkna. Så det handlar knappast om att jag vill ha en ursäkt att frossa. :)

Eira
2013-09-06, 09:47
Nej det handlar inte om att jag vill ha en ursäkt. Jag vill bara veta vad som är rimligt. Jag ligger ju lågt och undrar om det är någon större fara att jag vissa dagar höjer från 1300 till 1600 kal. När man är bortbjuden, äter ute etc så kan det också vara svårare att beräkna. Så det handlar knappast om att jag vill ha en ursäkt att frossa. :)

ingen fara att äta mer :)
Man kan väl räkna ett tungt gympass 1 timme som ca 2 - 300 kcal.

MissLinisen
2013-09-06, 09:48
Märker du att vikten går åt fel håll får du ju ordna det.
.

När det gäller vikten så är det som sagt segt i början för mig. Om jag går ner 0,5-kg per vecka t.ex så kan jag kanske gå upp det i vätska någon dag etc. Så det är först när det gått någon månad som jag vet. Jag vill bara vara på det torra, därför har jag lagt mig lågt medvetet för att det SKA hända saker.

MissLinisen
2013-09-06, 09:51
ingen fara att äta mer :)
Man kan väl räkna ett tungt gympass 1 timme som ca 2 - 300 kcal.

Ok så om jag cyklat 30 min, tränat styrka 1 timme och kört crosstrainer i 30 min så borde jag kunna lägga till 300 kal? Igår var det så och då låg jag på 1600 kal med fördelningen 42% protein, 31% kolh, 27% fett.

Eira
2013-09-06, 09:57
Ok så om jag cyklat 30 min, tränat styrka 1 timme och kört crosstrainer i 30 min så borde jag kunna lägga till 300 kal? Igår var det så och då låg jag på 1600 kal med fördelningen 42% protein, 31% kolh, 27% fett.

det blir nog en 600 kcal minst skulle jag säga.

MissLinisen
2013-09-06, 09:58
det blir nog en 600 kcal minst skulle jag säga.

Ok skönt att höra. Jag vill verkligen inte fuska men jag vill ha ork också och få i mig det jag behöver. :)

Vanish
2013-09-06, 12:26
Jag använder också appen och har lagt mig på 1800 vilket är relativt lågt. Det ska vara ett underskott av ca 700kcal. Men jag plussar på när jag har varit på gymmet. Kan tänka mig att det är olika på löpband/crosstrainer hur bra dom visar. Tex om man kan ställa in vikt eller ej.
Men jag brukar räkna på det som displayen visar, springer ändå inga jättesträckor. Sen tar jag 120kcal för gym bröst och rygg och 150 för ben. Så de dagarna äter jag alltså extra. Samma när jag tränar fotboll, men det är ännu svårare att gissa på, då kan jag använda appen men i underkant av vad den visar. Fungerar bra so far iaf :)

MissLinisen
2013-09-06, 13:50
Jag använder också appen och har lagt mig på 1800 vilket är relativt lågt. Det ska vara ett underskott av ca 700kcal. Men jag plussar på när jag har varit på gymmet. Kan tänka mig att det är olika på löpband/crosstrainer hur bra dom visar. Tex om man kan ställa in vikt eller ej.
Men jag brukar räkna på det som displayen visar, springer ändå inga jättesträckor. Sen tar jag 120kcal för gym bröst och rygg och 150 för ben. Så de dagarna äter jag alltså extra. Samma när jag tränar fotboll, men det är ännu svårare att gissa på, då kan jag använda appen men i underkant av vad den visar. Fungerar bra so far iaf :)

Ja 1800 är nog lågt för att vara kille. Jag brukar ställa in vikt på konditionsmaskinerna som visar ca 100 kcal förbrukning per 10 min.