handdator

Visa fullständig version : Viktminskning för tjej? fråga om uträkning m.m

LIFT
2013-09-05, 07:35
Min flickvän behöver hjälp med viktminskning och jag är inte så erfaren.
Hennes stats:
Ålder: 19 år
Längd: 152 cm
Vikt: 90 kg

Hennes BEE uträknad
655.1 + (9.563 x 90) + (1.850 x 152) - (4.676 x 19) = 1708 kcal

Men som det står i den klistrade deff-guiden så stämmer nog inte detta då min flickvän troligen har mer kroppsfett än genomsnittpresonen.

Hon har kört på myfitnesspal den senaste månaden men hon är osäker om hon sett något resultat. Eftersom hon kört på automatisk uträkning osv, så har den uträknat att hon ska äta cirka 1800 kcal för att tappa ett halvt kilo i veckan eller något sådant. Och då räknar den bort kcal när hon lägger till träning osv.

Men detta kan väl knappast stämma? Darför undrar jag lite om tips och om vad hennes BEE kan vara?

Hur mycket kcal bör jag ställa in manuellt för att hon ska tappa kanske ett halvt kilo i veckan?

Sedan funderar jag även på protein, kolhydrater och fett bör vara kring. Hon styrkertränar inte och bryr sig inte om att skaffa muskler eller behålla nå muskler.

Tack i förhand.

Fogel
2013-09-05, 07:57
Myfitnesspals viktnedgång är inte riktigt 100, du får helt enkelt ta BEE och gångra mellan 1.2 och 2 beroende på hur aktiv hon är under dagen.

Det rekomandation livsmedelsverket har på protein ligger på 0.8 gram per kg kroppsvikt och an brukar säga att det är 2 gram för att bygga muskler. Även om hon inte vill få mer muskler så skulle jag fortfarande rekomendera på lite högre protein i kosten då protein är det som mätar best per kcal. Hur hon fördelar fett och kolhydrater spelar inte så stor roll, bara hon ligger på ett kcal underskott. Ligger hon på 500 kcal minus så borde hon gå ned 0.5kg per vecka.

arogen
2013-09-05, 07:59
Vad tränar hon? 1800kcal på den vikten borde göra sitt. Kanske äter hon för lite, då går ämnesomsättningen ned. Fett och protein måste vi ha i oss, vilket vi egentligen inte behöver med kolhydrater, även om det är fördelaktigt. Har du någon koll på hur många gram hon äter av varje?

Morty
2013-09-05, 08:15
Harris & benedict funkar inte superbra på överviktiga men på 1800 kcal om dagen går hon ner i vikt.

vicarious
2013-09-05, 08:19
Hur mycket rör hon på sig och tränar? På 1800 kcal bör hon som sagt definitivt gå ned i vikt, frågan är hur mycket/snabbt det kommer gå.

LIFT
2013-09-05, 08:32
Hon kanske rör på sig en 30 minuter per dag i genomsnitt.

Men på denna myfitnesspal sida kan man lägga till träningar och hon lägger till då det där om hur mycket hon förbränt. Så jag tänkte att då kan man väl inte räkna på aktivitetsfaktorn?

Tror det kan vara orsaken till att hon inte känt att något direkt hänt på hittills en månad som hon har hållit bra koll på kcal intaget på sidan. För att hon skrivit in att hon motionerar runt 60 min, 3 dagar i veckan och darför lagt den på aktivitetsfaktorn och sedan har hon skrivit in övningarna (eller ja, det blir automatisk då hon synkar runkeeper till myfitnesspal).

Tror det varit runt 2000 kcal som hennes mål varit förut, men igår när jag bad henne testa ändra så blev det ner till 1800, och sedan testade vi manuellt lägga in 1700 istället.

Då är hennes alternativ för att gå ner i vikt att antingen ha cirka 1700 kcal som mål per dag, och då inte skriva in vad hon tränar/förbränner?
Eller att hon har kanske 1300 kcal som mål och skriver in det hon tränar och förbränner? (så att hon då kan äta mer ju mer hon tränar under den dagen).
Om det är nu rätt jag uppfattat detta?

Fogel
2013-09-05, 09:12
http://iifym.com/tdee-calculator/

Pröva den där och se om ni blir nå klokare. Kom ihåg att viktnedgåg är ett maraton inte en sprint, med för höga mål blir chansen att misslyckas större. Om hon har går 500 kcal minus varje dag så kommer hon tappa 2 kg i månaden, det blir 12 kg på ett halvår. Minska inte kcal så fort, låt tiden ha sin gång.

Clajj
2013-09-05, 09:58
Så 2300 är för att behålla vikten? Kan det verkligen stämma?
Jag måste ligga på 1200 för o gå ner 0,5 i veckan... 1800 är mer för balans. Att hon är kortare o väger mer, gör det en sån stor skillnad?

Vanish
2013-09-05, 12:06
Ja det finns lite olika sätt att räkna på. Säg att 2000kcal är BEE, då kan man tex göra såhär:

Gångra med 1.6 för att man är ganska aktiv hela veckan
Gångra med något lägre, tex 1.3 och addera ihop förbrukningar. Ex ifall hon har springit i 30 min.

Jag gör på det senare sättet, gångrar med 1.4 och sen lägger jag till för träning. Lägger däremot inte till extra bara för att jag gått lite extra på jobbet eller så, utan enbart för träning. Men det fungerar bra för mig

Beemel
2013-09-05, 12:16
Vad tränar hon? 1800kcal på den vikten borde göra sitt. Kanske äter hon för lite, då går ämnesomsättningen ned. Fett och protein måste vi ha i oss, vilket vi egentligen inte behöver med kolhydrater, även om det är fördelaktigt. Har du någon koll på hur många gram hon äter av varje?

Stämmer verkligen det??
Äter man mindre borde man väl gå ner fortare (dock inte särskilt hälsosamt och med en hel del tappade muskler som bieffekt) Den energi som kroppen gör av med måste ju komma någonstans ifrån och kommer den inte från födointag så måste något i kroppen användas.

Vanish
2013-09-05, 12:23
Äter man mindre så brukar kroppen dra ner på tempot om man säger så. Den gör inte lika mycket "onödigt". Däremot fungerar det fortfarande så att mindre kcal in mot vad du gör av med = större viktnedgång.
Och ligger man på -500kcal om dagen så hamnar man kring -0.5kg i veckan. Har man lite mer fett så kan man utan större problem (mer än energi/hunger då) ligga på ett större underskott.

Donkens
2013-09-05, 23:59
Äter man mindre så ökar väl kroppen tempot för att underhålla resterande energin som behövs? Fett lagras inte för att dem tycker det är kul, de ska uppfyllas som reservenergi samt lite andra funktioner.

Dock så om du rasar i vikt så kan det ju vara så att kroppen behöver mindre energi för att underhålla sig, men det måste inte betyda att det är ett stopp?
Lite som att vikten på en bil avgör hur mycket bränsle som används, motorn inkluderad som faktor också.