handdator

Visa fullständig version : Hur känns det att gå sub 10% bf?

Armed Dingo
2013-09-05, 04:19
Är det nice? Jag pratar om er som har en del kött under fettet också. Det kommer ta mig en 4 veckor diet ytterligare för att gå ner dem där två kilona som tar mig från typ 9.5% till en 7.5% och jag undrar, är det värt det?

Hur då undrar du? Jo för att jämföra, vissa dagar går man in på gymmet och har ett sånt förbannat gött tryck att det är löjligt. Är det så mycket skönare att ligga på den låga bf nivån än mer normala 10%?

King Grub
2013-09-05, 05:52
'Trycket' blir sämre, inte bättre, när man är riktigt hård. Man kan känna att styrkan finns, men att den inte går att utnyttja.

Pintan
2013-09-05, 10:16
Jag har legat under 10% i 6 år snart, förutom en kortare period då jag låg högre (12-15%)(viktuppgång efter en period med ganska kraftig undervikt).

Vad gäller tryck har jag inget att jämföra med då jag bara tränat styrketräning när jag haft en låg mängd kroppsfett (tränar knappt konventionell styrketräning öht iofs). Minns att löpningen blev bra mycket lättare när jag kom i puberteten (det var då jag blev "deffad" sas).

Positivt:
Pull ups, push ups och liknande övningar blir roligare och lättare att utföra.
Man blir snyggare (subjektivt).
Kläder sitter bekvämare.
Man slipper vara varm som en kamin dygnet runt.

Negativt:
Kan bli lite kallt på vintern om man inte har långkalsonger.
Räcker med några dagars matslarv för att man skall känna sig tom och klen, som sagt inget att jämföra med men jag kan tänka mig att man klarar av sådant bättre med några kilo extra.

Armed Dingo
2013-09-05, 13:19
Oj okej jag ser att jag uttryckte mig kasst. När jag pratade om trycket så menade jag att vissa dagar känns det väldigt bra, och det är en stor skillnad mot det normala, och vad jag undrar är om det känns väldigt mycket bättre _rent generellt_ att ligga under 10%, än att ligga runt 12.
Inte bara när det gäller tryck utan att "allt" känns lite extra bra, att kläder sitter bättre, att man känner sig i toppform med massa energi etc. Eller om det faktiskt är strunt samma förutom att man är väldigt hård.

Alsor
2013-09-05, 13:21
Känner mig smutsig.

abstract
2013-09-05, 15:59
Gymmässigt är min personliga erfarenhet att det inte är riiiiktigt lika roligt. För 5 år sedan minns jag det som att jag hade "mer att ta av" på gymmet. Det där sista saknas.

Allt "det andra" kompenserar dock. i dagens utseendefixerade värld för oss som blir glad av bekräftelse från det andra könet i form av blickar, leenden och smörigare bemötanden blir det lite roligare att falla inom ramen av "mindre kroppsfett". Häromveckan blev jag stoppad på stan ang en förfrågan att gå som modell. Det hände aldrig på 10+... Jag kommer aldrig gå över tio igen, som det känns nu;)

JamesD
2013-09-05, 16:51
Så länge man inte vandrar omkring utan tröja hela tiden som någon sorts jubelidiot så känns det väl som att det är ganska sak samma om man har 10,12 eller 15 procent.

eternallord
2013-09-05, 17:04
Häromveckan blev jag stoppad på stan ang en förfrågan att gå som modell. Det hände aldrig på 10+... Jag kommer aldrig gå över tio igen, som det känns nu;)
Hur ska någon veta om du ligger på 8% eller 12% när du har kläder på dig? 10-12% är nog optimalt som manlig modell, under det är inte åtråvärt i den absoluta majoriteten av modellsammanhang.

abstract
2013-09-05, 19:25
Hur ska någon veta om du ligger på 8% eller 12% när du har kläder på dig? 10-12% är nog optimalt som manlig modell, under det är inte åtråvärt i den absoluta majoriteten av modellsammanhang.

Ja, jag har varken intresse eller erfarenhet av branschen, men gissningsvis ser kanske vissa personer skillnad på 8% och 12% en varm sommardag när man stroserar i linne nedför en gata. I dunno. And don´t care. Jag svarade bara på TS fråga, har inget som helst intresse av att hävda mig/söka bekräftelse på internet;)

Fast jag erkänner att det verkar så, när jag nu läser vad jag skrev;)

Paperbasket
2013-09-05, 19:49
För mig: Sämre tryck, inte lika stark och svårare att hålla 8% än runt 10-12%.

Rent estetiskt tycker jag om att ligga runt 8% men inte värt det för mig i långa loppet.

Armed Dingo
2013-09-06, 01:50
Fina svar. Slutsats - måste lätt prova :D

frippe33
2013-09-06, 10:21
Rapportera gärna hur det går sen.

Upplever ni stor skillnad mellan själva deffen och kaloribalansen efter deffen? Orken i gymmet är ju en sak, men jag tänker på hur energin är i kroppen i vardagen. Man vill ju gärna vara lite pigg och alert på jobbet också och inte knalla runt som Ior. Märker ni stor skillnad där?

Langster
2013-09-06, 10:51
Heh, min bror frågade mig hur det kändes att vara så deffad en gång när jag var i bra form. Som om det skulle vara något annat sinnestillstånd eller så eller att kroppen skulle kännas annorlunda på något sätt. Det är ju ingen skillnad, man känner sig likadan. Lite hungrigare bara, men det kan man vara när man är fet också.

Nu var det inte det som frågan handlade om dock.
För mig är det helt klart roligare överlag att träna ju bättre form jag är i trots att jag självklart är svagare runt 85 kg än runt 100 kg. Det är riktigt kul att sätta nya PB när man är fet, visst, men det gör man inte varje gång man tränar bara för att man är fet. När man är i bra form så är det som att man ser att träningen ger effekt, varje gång - visst är det bara en illusion, men det känns bra ändå varje gång. Speciellt när man är på väg ner i vikt så ser man ju resultat rätt snabbt.
Sen behöver man ju inte bli svagare bara för att man går ner från 9,5% till 7,5%. Där nere så gör det inte så stor skillnad, har man gått ned från över 15% till under 10% har man enligt mig redan fått stå ut med den största minskningen i styrka.
Dessutom kan man få ett jävla megatryck i deffat tillstånd om man laddar upp rejält med kolhydrater ibland. Något som inte direkt händer om man är fet. Men generellt så är trycket sämre under 10%.

Lorena
2013-09-06, 12:38
Som tjej - näradödenupplevelse allt under 12%.

14-15 funkar bra för mig just nu. Bra tryck så länge kcal är på överskott. Är påväg upp högre för att se hur livet är uppe i det spannet. Har aldrig tränat styrka på högre bf än nuvarande. Går säkert bra mycket bättre kan jag föreställa mig.

Generellt mår jag dock skit om jag äter det minsta för lite och har typ koncentrationssvårigheter och är allmänt grinig och rätt matfixerad trots överskott, så kognitionen tror jag tar mer stryk än träningen. Vilket inte är så bra för studier och dylikt.

Armed Dingo
2013-09-06, 12:41
Heh, min bror frågade mig hur det kändes att vara så deffad en gång när jag var i bra form. Som om det skulle vara något annat sinnestillstånd eller så eller att kroppen skulle kännas annorlunda på något sätt. Det är ju ingen skillnad, man känner sig likadan. Lite hungrigare bara, men det kan man vara när man är fet också.

Nu var det inte det som frågan handlade om dock.
För mig är det helt klart roligare överlag att träna ju bättre form jag är i trots att jag självklart är svagare runt 85 kg än runt 100 kg. Det är riktigt kul att sätta nya PB när man är fet, visst, men det gör man inte varje gång man tränar bara för att man är fet. När man är i bra form så är det som att man ser att träningen ger effekt, varje gång - visst är det bara en illusion, men det känns bra ändå varje gång. Speciellt när man är på väg ner i vikt så ser man ju resultat rätt snabbt.
Sen behöver man ju inte bli svagare bara för att man går ner från 9,5% till 7,5%. Där nere så gör det inte så stor skillnad, har man gått ned från över 15% till under 10% har man enligt mig redan fått stå ut med den största minskningen i styrka.
Dessutom kan man få ett jävla megatryck i deffat tillstånd om man laddar upp rejält med kolhydrater ibland. Något som inte direkt händer om man är fet. Men generellt så är trycket sämre under 10%.
Bra post.. Jag kan tänka mig att det blir ännu en anledning att gå till gymmet. Förutom att man sakta bygger vidare på sitt projekt, så ser man sjukt pumpad och cool ut, och detta kommer omedelbart.

Ja det här megatrycket som kommer ibland när man minst anar det, vad beror det på? Det är inte så enkelt som att bara bomba kolhydrater dagen och timmarna innan passet, och att man är utsövd. Sömn har inte ens med saken att göra, vissa gånger kommer jag till gymmet helt mentalt utmattad men kroppen löser biffen åt mig. När man minst anar det så känns det som att hela kroppen fjädrar vikten åt en pga trycket.

Past0rn
2013-09-06, 17:48
Blir sjukt taggad att gå ner på en låg procent BF!!

Albin Eriksson
2013-09-09, 01:16
Som vanligt i dom här frågeställningarna så tycker jag det är intressant att höra om hur man kommit fram till fettprocenten, dvs mätmetod eller om det är uppskattning.
Har legat kring 5-6% en längre tid förra året (9punkts kalipermätningar) och hade det riktigt bra orkesmässigt, styrkemässigt osv. Det var först när jag började gå lägre än så som det mesta blev tyngre...

I mitt fall så tycker jag orken är jobbigast på låg bf, sista 7-8veckorna innan tävling.

BobaFett
2013-09-12, 18:04
Känns likadant men man får betydligt mer uppmärksamhet om man är riktigt deffad och har mycket muskelmassa under.

Ramboline
2013-09-14, 08:26
Blir sjukt taggad att gå ner på en låg procent BF!!

Har 6% nu och vissa dagar mår jag piss

Armed Dingo
2013-09-14, 08:58
Nere på 10-11 nu, några veckor till bara..

tjing
2013-09-14, 10:25
Känns likadant men man får betydligt mer uppmärksamhet om man är riktigt deffad och har mycket muskelmassa under.

Men det är väl lite tanken med att ha mycket muskelmassa och lågt kroppsfett. Varför vill du t ex ha det?

King Grub
2013-09-14, 12:05
Har 6% nu och vissa dagar mår jag piss

Är inte du kvinna? I sådana fall är det inte så konstigt. Till skillnad från män som har en essentiell kroppsfettmängd på 2-5% beroende på individ har kvinnor en livsnödvändig kroppsfettprocent på 10-13%.

abstract
2013-09-14, 14:35
Är inte du kvinna? I sådana fall är det inte så konstigt. Till skillnad från män som har en essentiell kroppsfettmängd på 2-5% beroende på individ har kvinnor en livsnödvändig kroppsfettprocent på 10-13%.

Men isf kan inte bf-% stämma väl? 15-17% på tjejer motsvarar väl 6-7% på killar. Om Ramboline är en tjej, måste hon syfta på 6% som 6% ser ut på en man? Kvinnliga bodybuilders som ligger på 12% är väl ruskigt i riskzonen redan där att sabba kroppen rätt rejält med menstruation och dyl?

Lorena
2013-09-14, 14:49
Är tjej och vill nog hävda att under 12% är livet ganska mörkt, mens har man nog inte om man inte har fejkmens (med p-piller).

Vad jag märkt som tjej på 10-11% är bland annat skojigheter som; depression, koncentrationssvårigheter, snarstuckenhet, insomnia, kan t o m börja sluddra, yra och svimma på lite random platser.

Är säkert individuellt hur lågt man kan gå men det kan ju inte vara bra någon längre tid även om man känner sig pigg av och till?

Känns som man blir lite farlig om man t ex ska ut och köra bil eller likanande i det tillståndet.

Ramboline
2013-09-14, 16:01
[QUOTE=abstract;6640856]Men isf kan inte bf-% stämma väl? 15-17% på tjejer motsvarar väl 6-7% på killar. Om Ramboline är en tjej, måste hon syfta på 6% som 6% ser ut på en man? Kvinnliga bodybuilders som ligger på 12% är väl ruskigt i riskzonen redan där att sabba kroppen rätt rejält med menstruation och dyl?[/QUOTE

Stämmer bra det,jag är tjej.En tjej som är mellan 19-24 år skall ha en fett% på 19% men en kille i samma ålder skall ha 11%.Jag har fortfarande menstruation,men den kommer när den själv vill,har känt mig deppig i perioder mest när jag känner att energin inte räcker till och även koncentrationssvårigheter.När jag får di här symptomen så käkar jag på några dagar,och byter mitt whey protein mot trögt.Kan säga att 1 dl havregryn extra om dagen ger undervärk när man är så långt nere i fett%.Men alla sporter har sin tjusning och svårighets grad,det är ingen dans på rosor och deffa sig så långt ned.Men allt är glömt när man står på sce

Lorena
2013-09-14, 16:39
Men alla sporter har sin tjusning och svårighets grad,det är ingen dans på rosor och deffa sig så långt ned.Men allt är glömt när man står på sce

Det är väl lite det som är grejen antar jag ;)

Erry
2013-09-15, 03:05
Men isf kan inte bf-% stämma väl? 15-17% på tjejer motsvarar väl 6-7% på killar. Om Ramboline är en tjej, måste hon syfta på 6% som 6% ser ut på en man? Kvinnliga bodybuilders som ligger på 12% är väl ruskigt i riskzonen redan där att sabba kroppen rätt rejält med menstruation och dyl?

Fast man sabbar ju inte kroppen för all framtid. Visst upphör mensen vid extremt låg vikt/fett %, men den kommer tillbaka så snart man ätit upp sig igen :) Har jobbat en del med ätstörda tjejer och de kan bli gravida så fort vikten är mer normal. Är väl något slags skydd så att inte kvinnan ska bli helt utmärglad och dö vid en graviditet.

Armed Dingo
2013-09-15, 05:23
Ådror på armar börjar titta fram :D Bästa deffen jag någonsin gjort, tveklöst. Inga stims, inga "fatburners", ingen brådska och noll tolerans på alkohol. Fyfan vad bra det kommer bli!

Rahf
2013-09-15, 05:36
Gränsen för vanliga människors uppskattning av ens form verkar svaja runt 10%. Lägre än det så börjar ansiktet se utmärglat ut, och mängden ådror börjar bli "äckligt." Ser man på alla modeller utanför fitnessindustrin--till viss del inom den--så är det väldigt sällan någon har sub-10%.

Personligen ser jag dagligen skillnader i vätskenivåer. Lite för mycket salt och vatten, så slätas allting ut.

Cykelcykel
2013-09-15, 07:38
Gränsen för vanliga människors uppskattning av ens form verkar svaja runt 10%. Lägre än det så börjar ansiktet se utmärglat ut, och mängden ådror börjar bli "äckligt." Ser man på alla modeller utanför fitnessindustrin--till viss del inom den--så är det väldigt sällan någon har sub-10%.

Personligen ser jag dagligen skillnader i vätskenivåer. Lite för mycket salt och vatten, så slätas allting ut.

shit det där med vätskenivåer är ett helvete. alkohol är värst. kan svullna upp som en ballong dagen efter alkoholintag, och det kan handla att man bara tagit några glas. vad fan gör man?

Rahf
2013-09-15, 07:40
Väntar och låter livet gå vidare. Med alkohol är det snarare en uttorkande effekt, fast det beror på vad man har druckit--fyllemat hjälper inte heller ;).

Nykter alkoholdrickare, javisst!

Masterpan
2013-09-15, 10:04
Får alltid toppform efter fylla, ser ut att droppat 5 kg fett. Det spoilas väl dock lätt av fyllemat.

PureWhey
2013-09-15, 11:13

I ansiktet kan det göra ganska stor skillnad på vissa personer.

Diomedea exulans
2013-09-15, 11:32
Så länge man inte vandrar omkring utan tröja hela tiden som någon sorts jubelidiot så känns det väl som att det är ganska sak samma om man har 10,12 eller 15 procent.

Man kan vandra runt i linne som en halvidiot, och då syns mycket av kroppen. Sedan är man ju faktiskt naken i privatlivet då och då.

Jag vet inte om jag har legat på 10 % kroppsfett, men jag har iallafall varit deffad så jag haft mycket ådror på armarna, ränder på axlarna och tydliga magrutor. Man känner sig precis som vanligt i skallen och kroppen, men det är riktigt kul att se sig själv i spegeln och tänka "daaaayym!". Eftersom man speglar sig mycket på gymmet så blir träningen mycket roligare. En gång när jag var ensam på gymmet drog jag av linnet och körde marklyft i bar överkropp, det var en fin upplevelse.

d1anny2
2013-09-15, 11:44
Hårdnade könet på dig? :-)

Diomedea exulans
2013-09-15, 11:46
Hårdnade könet på dig? :-)

Nej, det var mer en estetisk än sexuell upplevelse. Som att betrakta en vacker solnedgång eller en tavla.

d1anny2
2013-09-15, 11:52
Okej. Inte min typ av konst då :-)
Men enig i att det kan ha en prestationshöjande effekt. Samtidigt är det genant att ha ett alltför tätt förhållande till sin egen nakenhet.

Diomedea exulans
2013-09-15, 12:12
Samtidigt är det genant att ha ett alltför tätt förhållande till sin egen nakenhet.

Inte då! Titta på Bateman i American Psycho när han poserar inför kameran under sex. Ett sådant beteende är bara klädsamt.

Armed Dingo
2013-09-15, 12:22
Inte då! Titta på Bateman i American Psycho när han poserar inför kameran under sex. Ett sådant beteende är bara klädsamt.

Förkärlek till sin egen person ger bara karaktär.

daloatf
2013-09-15, 13:25
När jag är deffad så är det oftast att man känner sig lite bättre än alla andra. Roligare att träna när man ser sig pumpad i spegeln. Sen nästa dag kan det vara helt tvärtom, man känner sig liten och tunn utan någon som helst tryck. Jag får mer hjärnspöken vid lägre kroppsfett, men när jag väl känner mig awesome så är det mer förstärkt.

Edit: vid högre kalori intag så blir det mindre hjärnspöken

Rahf
2013-09-15, 20:08

Jo tack, här ser man folk dra upp sin överdel och beundra magmusklerna, rätt ofta också.

monsterek
2013-09-17, 08:56
Ådror på armar börjar titta fram :D Bästa deffen jag någonsin gjort, tveklöst. Inga stims, inga "fatburners", ingen brådska och noll tolerans på alkohol. Fyfan vad bra det kommer bli!

Visst är det härlig känsla när ådrorna kommer fram? :) Om du fortsätter att deffa ner dig så kommer det fler ådror på kroppen och du får mer och mer konturer. Jag tycker personligen att träningen är mycket roligare när jag deffar!
Äter du bra så behöver du inte tappa någon muskelmassa, så länge du inte ska ner och bli tävlingshård

Past0rn
2013-09-17, 13:02
Jag tycker personligen att träningen är mycket roligare när jag deffar!

+1 Det är ju då man börjar se resultat!

Ramboline
2013-09-17, 14:26
Visst är det härlig känsla när ådrorna kommer fram? :) Om du fortsätter att deffa ner dig så kommer det fler ådror på kroppen och du får mer och mer konturer. Jag tycker personligen att träningen är mycket roligare när jag deffar!
Äter du bra så behöver du inte tappa någon muskelmassa, så länge du inte ska ner och bli tävlingshård

Har ca 2 kg kvar till Tävlingsform och körer på exakt samma vikter som jag gjorde innan jag började deffa, förutom i ben där är jag starkare än innan

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

Lorena
2013-09-17, 14:56
Tydligen har jag 9,5% idag, kommer precis från en niopunktsmätning men jag mår väldigt bra faktiskt! Presterar och går framåt på både gymet och universitetet. Lätt att bli trött och seg, lite känslig kanske, men inte deppig eller apatisk.

Skillnad mot förut då jag mätte på 11,23 och mådde piss? Litet Kcalöverskott istälelt för stort underskott och BETYDLIGT mer kolhydrater = win!

Väger även 5 kg mer nu än då. Så mer muskelmassa kanske gör att man mår bättre på låg bf?

Diomedea exulans
2013-09-17, 15:03
Tydligen har jag 9,5% idag, kommer precis från en niopunktsmätning men jag mår väldigt bra faktiskt! Presterar och går framåt på både gymet och universitetet. Lätt att bli trött och seg, lite känslig kanske, men inte deppig eller apatisk.

Skillnad mot förut då jag mätte på 11,23 och mådde piss? Litet Kcalöverskott istälelt för stort underskott och BETYDLIGT mer kolhydrater = win!

Väger även 5 kg mer nu än då. Så mer muskelmassa kanske gör att man mår bättre på låg bf?

Det kanske är så enkelt att om kroppen är mer van vid att ligga på lågt bf så mår man mindre dåligt av det? Man kanske mår mindre dåligt vid sin andra deff än sin första pga det?

Lorena
2013-09-17, 15:20
Syftet är ju dock att bulka nu framöver, ville mest kolla ifall mina hjärnspöken som sa att jag skenade iväg i fettvikt talade sanning which they didn't.

Tror dock att sånt man äter dagligen spelar stor roll för hur man mår psykiskt genrellt oavsett fett%.

Blev glad hur som helst över detta kvitto :)

Diomedea exulans
2013-09-17, 15:23
Tror dock att sånt man äter dagligen spelar stor roll för hur man mår psykiskt genrellt oavsett fett%.

Håller med.

För att ta ett extremexempel; har man 25 % kroppsfett och lever av en bulle om dagen lär man ju inte må prima.

Sniggel
2013-09-17, 15:56
En grej som tagits upp håller jag inte med om. Kläderna sitter faktiskt bättre på högre fettprocent. Då får man iaf en midja som börjar bli "on par" med lår och röfv. Men visst får man en snygg v-form av lägre fettprocent. Man får i princip ändå alltid använda skärp till alla byxor nu för tiden.

Jag skulle vilja tillägga att jag är generellt piggare och mår bättre av att väga mindre (eller äta mindre eller vad det beror på). Trycket tappar man till viss del det håller jag med om. Det är det tråkigaste. Men jag tror att mycket av trycket man tappar är när man deffar sig till den nya vikten. Om man håller sig på samma fettprocent och inte bara är där "på tillfällig genomresa" så kan man stabilisera sina vanor och låta kroppen få en chans att vänja sig. Tror många relaterar till sina erfarenheter av när de deffade ner sig och sen relativt snabbt började bulka upp sig igen (inkl. mig). Det ger nog ingen rättvis bild av hur det är att vara på en viss kroppsfettnivå.

Sexlusten kan ju gå ner också men det är nog väldigt individuellt när det på allvar gör skillnad och ofta är det nog även där pga strikt deffande och kanske inte själva kroppsfettnivån i sig.

Ramboline
2013-09-17, 18:27

Testa med att ta lite BCAA under tränings passet. Känner mig piggare genom hela passet efter jag började och dricka det

Lorena
2013-09-17, 20:17
Haha det gör jag alltid, men det har ud helt rätt i :)

Är väl mer andra tider på dagen jag får obotlig tröttma, på gymet brukar det gå bra attt leverera. En måste ju dock "räcka" till skola och jobb också så det kan ju bli nån extra nappflaska (shaker) med häxblandning under dagen.

:)

Armed Dingo
2013-09-18, 09:41
Fuskade igår under deffen och körde i mig en halv medium popcorn på bio. Trycket idag var galet och nu kan jag inte hålla mig, ger upp deffen när denna veckan är över :D Kanske kör två veckor till lite senare.

monsterek
2013-09-19, 18:36
Har ca 2 kg kvar till Tävlingsform och körer på exakt samma vikter som jag gjorde innan jag började deffa, förutom i ben där är jag starkare än innan

Det får anses bra :) Äter du lite sämre när du inte deffar?
Ska du köra SM btw?

Ramboline
2013-09-19, 20:16
Det får anses bra :) Äter du lite sämre när du inte deffar?
Ska du köra SM btw?

När jag inte deffar så käkar jag allt, nej skall köra Lucia. Har inte stått på scen på några år så går in i november