handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg för idrott (t.ex Brottning)

Billy Pumpisch
2013-09-04, 15:35
Har försökt hitta exempel och scheman på styrketräning/komplettering för elitbrottare använder sig av men inte hittat något. Mest bara hittat kravspecar och olika periodiseringar.

Någon som sitter inne på ett schema som elitbrottare ( el snarlika idrottare) använt sig av?

Antar att det är mycket frivändingar, OL lyft och bålträning. Men skulle gärna se specifika upplägg med specade övningar, set, reps, periodisering och förhållande mellan ren brottningsträning, styrketräning (råstyrka/explosivitet), kondition osv.

Rikard Jansson
2013-09-04, 15:36
Zercherböj all day long :)

Billy Pumpisch
2013-09-04, 15:40
Var tvungen att googla.
Fick upp Boston77 köra med 180 kg, manligt *flex*

Linjedomarn
2013-09-04, 19:14
Har själv varit judospelare, sitter dock inte på något program men olympiska lyft är inte fel för explosiviteten. Komplettera med marklyft, böj, kettlebells och någon träning för latsen t.ex chins.

major Pectoralis
2013-09-04, 20:09
Kör inte brottare mycket parövningar samt en stor uppsjö rörelser med säckar, gummiband och kroppen som belastning?

Även själva brottningen i sig är ju mycket fys/styrka.

CalleP
2013-09-04, 20:19
I en sport som brottning lär man ju vilja göra kroppen så stark som möjligt i att användas som en kedja. Dvs flerledsövningar.

Känns ju som att man har mer nytta av Marklyft, Knäböj, Bänkpress, Utfall, Chins osv än bicepscurls, flies, legextensions och lårcurls.

delizh
2013-09-04, 20:24
Jim Wendler har en template för MMA. Googla på 531 and MMA!

Aping
2013-09-04, 20:29
Hur såg kravspecarna ut? Typ 2 x kroppsvikt i böj, osv...?

major Pectoralis
2013-09-04, 20:37
dubbelpost... se nästa

major Pectoralis
2013-09-04, 20:38
enligt SOK

1RM knäböj 2.0 x kroppsvikt Brottningspecifika test
1RM frivändning 1.5 x kroppsvikt
1RM marklyft 2.5 x kroppsvikt Powerlift: 1 RM
Chins > 35 reps
Dips > 50 reps Handgrip: 1RM
Raka benlyft > 20 reps
Brutalbänk- rygg > 80 reps Handgrip: 60 sek statisk uthållighet
Brutalbänk- mage > 35 reps

ställer mig lite frågande till +35 chins. Hur såg dem ut eller har SOK mest ägnat sig åt gissningstävling?

Aping
2013-09-05, 00:21
Tack!

Monstriga stats för att inte vara renodlad styrkesport! *flex*

Konstigt att repsintervallen är så olika för de olika övningarna dock?
1RM i böj och maxrep i chips och dip liksom?! :Virro

De skulle säkert tjäna mer på en förskjutning mot maxstyrka/explosivitet för överkroppen också.

MVH
Random dude från Internet

svenbanan
2013-09-05, 00:50
enligt SOK

ställer mig lite frågande till +35 chins. Hur såg dem ut eller har SOK mest ägnat sig åt gissningstävling?

Tror inte 35 hyfsat strikta chins är nåt konstigt för brottare av den kalibern att de får åka till OS. Brottning handlar ju väldigt mycket om att kunna hantera sin kropp och ha hög relativ styrka samt uthållighet. Kanske svårt för de tyngsta klasserna men jag har svårt att tro att nån som Abrahamian inte skulle greja detta.

Jag som grejar runt 15 strikta pullups (någorlunda i varje fall) grejar mer än 20 kippade pullups. Så det handlar definitivt inte om sådana.

svenbanan
2013-09-05, 00:53
Tack!

Monstriga stats för att inte vara renodlad styrkesport! *flex*

Konstigt att repsintervallen är så olika för de olika övningarna dock?
1RM i böj och maxrep i chips och dip liksom?! :Virro

De skulle säkert tjäna mer på en förskjutning mot maxstyrka/explosivitet för överkroppen också.

MVH
Random dude från Internet

I brottning är man intresserade av uthållighet så man pallar en hel match. Det krävs ett ruggigt flås, så det räcker inte att bara vara vrålstark/explosiv därför har man en kravprofil som innehåller flera olika komponenter. Den som har bäst "medelvärde" är förmodligen den som har den bästa brottarfysen. Annars är profilen inte så bra.

z_bumbi
2013-09-05, 07:52
För att göra ett program på den nivån.
Kolla profilen
Testa idrotten på profilen och på andra sätt.
Försök hitta de punkter som idrottaren tjänar mest på att förbättra och klura ut träning som ska åtgärda det.
Sen har också tränaren en hel del kunskap och kan därför också träna saker som är mer diffusa och kanske inte går att testa men som tränaren i alla fall ser som viktiga. Tränaren i det här fallet kan lika gärna vara en brottningstränare som en ren fystränare då de självklart sammarbetar.

Profilen är bara ett instrument av flera och jag hoppas SOK skiter fullständigt i om en brottare gör 30 eller 50 chins så länge den vinner sina matcher.

major Pectoralis
2013-09-05, 09:25
Tror inte 35 hyfsat strikta chins är nåt konstigt för brottare av den kalibern att de får åka till OS. Brottning handlar ju väldigt mycket om att kunna hantera sin kropp och ha hög relativ styrka samt uthållighet. Kanske svårt för de tyngsta klasserna men jag har svårt att tro att nån som Abrahamian inte skulle greja detta.

Jag som grejar runt 15 strikta pullups (någorlunda i varje fall) grejar mer än 20 kippade pullups. Så det handlar definitivt inte om sådana.

De brottare jag sett har inte varit speciellt bra på chins. Å andra sidan är det ju individuellt också och här pratas det om brottare på yppersta elitnivå. Tror hursomhelst inte att topp-tungviktare som Thomas Johansson eller Eddie Bengtsson svingar sig upp alltför många gånger.

Ara har jag hört påstå att han kan göra 70-80 chins, men det är garanterat "kippade".

Likaså har jag hört att SOK släppt igenom kipp-liknande chins på sina tester för andra idrottare. Varför inte nu?

Såg en gång bingolotto där Martin Lidberg och Mikael Ljungberg körde chins. De skulle blåsa i en visselpipa i toppläget för att få en godkänd repetition. Visst gjorde de över 30 men knappast under lugn kontroll, vad jag kan minnas.
Sedan skulle man ringa in och rösta om man trodde att Kronér kunde dra sig upp. När det var dags för sanningens ögonblick tog Kronér tag i räcket, drog, men rörde sig inte en millimeter. Han hängde som en fisk och skrattade som en jultomte. Men han var nog inte brottare å andra sidan.
:d

Billy Pumpisch
2013-09-05, 09:50
Jag tränar såhär nu

Pass A: Militärpress 5/3/1
Chins 5xF
Dips 5xF

Pass B: Marklyft 5/3/1
Hängande benlyft 5xF
Rygglyft 5xF

Pass C: Bänkpress 5/3/1
Pendlay rodd 5x5
Pull ups 5xF

Pass D: Benböj 5/3/1
Frontböj 5xF
Brutalbänk 5xF Har ingen brutalbänk på gymmet, så kör på en bänk där man spänner fast sig och fäller ryggen till nästan 90 grader.

Försöker göra utförandet på övningarna explosivt men funderar på om jag behöver mer ren explosivträning i form av OL övningar och även om jag borde träna mer statisk bålstyrka? Då måste jag skriva in mig på en atletklubb och få hjälp med utförandet isåf.

Assistansövningarna kör jag tills jag klarar 10 reps på alla 5 reps, sen höjer jag vikten.

Billy Pumpisch
2013-09-05, 10:03
Så en träningsvecka ser ofta ut såhär för mig.

Måndag: Pass A
Tisdag: Judo
Onsdag: Pass B
Torsdag: Judo
Fredag: Innebandy på jobbet. Pass C på kvällen
Lördag: Vila eller Pass D eller intervallträning
Söndag: Vila

om jag inte tränar gym på lördag så blir det Pass D på måndag.

Min oro är jag kanske tränar för fel styrka, inte tillräckligt statisk och uthållig.
Kondition mässigt ligger jag bra till, orkar med milen på runt 45 min just nu. Har sprungit på 40 blankt. Men blir ofta snabbt trött i musklerna när jag tränar judo.