Visa fullständig version : Är gemene icke-tävlande "avancerad motionär" hårdare idag än de var förr?
filmjölk
2013-09-04, 14:58
Baserat mycket på Kolozzeums dagsformstråd så har jag kommit till slutsatsen att väldigt många av de muskulösa fysikerna som visas upp där inte bara har stora muskler, utan också en väldigt bra form med väldigt lite kroppsfett.
Min uppfattning av "förr", tänk för 10-20 år sedan var inte "avancerade motionärer" (eller vad skall man kalla det) såpass hårda vanligtvis. Det var sexpack och stora muskler då med, men inte sådär lågt kroppsfett att det syntes tydliga detaljer i fysiken.
Jag generaliserar grovt nu, men den där riktigt vassa formen som förr var förbehållen tävlande kroppsbyggare under slutet på diet verkar ha spillt över till vanliga "avancerade motionärer" och de verkar se ut sådär året runt, eller bara ha något kg ifrån den där stenhårda formen.
Vad beror det här på? Året runt-diet? Mer cardio? andra träningsupplägg? Tillskott?
Nooo, ingen poll? Var är pollen? Filmjölk?
Ja, vi kan skylla på crossfit-tänk förmodligen. Folk vill vara både starka och ha grym kondition. Jag erkänner att jag tillhör den skaran. Tror att det beror på mer kolla på kosten, mer träning överlag och mer "cardio", i ett sammelsurium.
Annat ideal än då. Eller hur menar du? HUR de når dit eller varför de når dit?
Håller med tjing, förr talades det om att bli "stor och stark", nu är "fit" ledordet.
filmjölk
2013-09-04, 15:02
Annat ideal än då. Eller hur menar du? HUR de når dit eller varför de når dit?
Båda.
Latissimus Dorsi
2013-09-04, 15:04
Jag vet vad det beror på, lol. Din observation stämmer :)
Lance Uppercut
2013-09-04, 15:14
Något som jag tror är mycket vanligare nu än förr är användningen av diverse "substanser" bland vanliga motionärer vilket är ganska tragiskt imo.
Dels kakburk som en del pratar om, men jag tror även att det är vanligare att folk går in mer för det nu än dom gjorde förr, lägger mer tid på det, samtidigt som informationen om hur man gör är lättare att komma över. Alla som är snygga preppar inte.
filmjölk
2013-09-04, 15:20
Något som jag tror är mycket vanligare nu än förr är användningen av diverse "substanser" bland vanliga motionärer vilket är ganska tragiskt imo.
Det användes "substanser" för 15-20 år sedan med. Vad jag tror mer än idag . men det är bara en gissning. Inte av fettfördelande avsett för nötkreatur kanske, men jag har svårt att tro att så särskilt många använder sig av just det.
Är det inte så att det är lättare att bli "avancerad" nu än då? Mer kunskap som alla kan ta del av, lättare sätt att äta bra på etc.? Jag menar på att kunskapen, möjligheten till att utöva olika träningsformer, samhällets ideal om just träning och hälsa har blivit så pass mycket bättre/Starkare.. Tänk bara rökningen för 20 år sedan, då rökte alla (typ), nu röker ingen..
Nu finns ju Internet etc; rimligtvis borde det då vara vanligare med steroidbruk hos gemene motionär (ffa när idealen fortsätter i samma riktning).
Lance Uppercut
2013-09-04, 15:21
Det användes "substanser" för 15-20 år sedan med. Inte av fettfördelande avsett för nötkreatur kanske, men jag har svårt att tro att så särskilt många använder sig av just det.
Ja men i samma utsträckning i Sverige? Utomlands vet jag inte. Internet har ju gjort att allting är busenkelt att få tag i.
Jag tror det är en trend som har förändrats. Förr var det mer vanligt med löpning eller andra sporter vilket gjorde att färre höll på med byggning. Nu är det ett större urval och då blir det bättre resultat. Sen finns det bättre kunskap nuförtiden.
Även målbilden har ändrats. Förr så ansågs Tom Cruise i Top Gun som en rejäl biff. Något man nog inte skulle se honom som idag.
filmjölk
2013-09-04, 15:26
Ja men i samma utsträckning i Sverige? Utomlands vet jag inte.
Jag vet att det preppades friskt när jag var ung. Utan att veta, har jag uppfattningen om att det preppas mindre idag.
Mer lättillgänglig information samt att tillgången av substanser av olika slag ökat något enormt. Samt en liten del tilldelas faktumet att folk faktiskt "går in för det" seriösare these days,även på en amatörnivå.
filmjölk
2013-09-04, 15:36
Muskelmassan är väl en sak, men är hårdheten också ibland resultatet av substanser, eller är det extrema undantagsfall?
Lance Uppercut
2013-09-04, 15:38
Muskelmassan är väl en sak, men är hårdheten också ibland resultatet av substanser, eller är det extrema undantagsfall?
Det blir mycket lättare att bli hård/behålla hårdheten med vissa substanser ja.
Substanser gör jävligt mycket för hårdheten. Tänk bara på alla tusentals fall där 18 åringar lägger på sig 20kg muskler på 2 år utan att ens få tillstymmelse till en bilring ens efter julafton.
filmjölk
2013-09-04, 15:48
Intressant. tackar Kolozzeum! All min "dopingkunskap" är väldigt utdaterad märker jag:) På min tid blev man fet, svullen och vattnig av prepp.
Men någon nämnde andra ideal. När gick idealet ifrån "sexpackshård" till "Bodybuildinghård"? och varför?
Det användes "substanser" för 15-20 år sedan med. Vad jag tror mer än idag . men det är bara en gissning. Inte av fettfördelande avsett för nötkreatur kanske, men jag har svårt att tro att så särskilt många använder sig av just det.
Var populärare att bulka på det byggargym jag körde på under 90-talet. De enda som egentligen deffade ner sig var de som tävlade. De flesta unga killar som åt "tillskott" körde rosa piller och gick runt som vattenballonger pga val av preparat plus kosten. Nu verkar det vara vanligt att köra med ett (eller flera) annat tillskott vilket gör att förbränningen ökar och gör det lättare att hålla formen (kolla bara våra unga internetbyggare som ökar enormt utan att öka ett gram fett på ett år). Man vet redan från ung ålder mer om kost och att man inte behöver grisbulka. Sen var det väl andra ideal också, att vara stor i tjocktröja var nog viktigare än att visa upp formbilder på internet, ja för folk hade ju inget internet att posta bilder på :d
Edit, skrev typ samma som flera andra.
Lance Uppercut
2013-09-04, 16:16
En annan sak jag funderade på är att många verkar bli lurade av internetprofiler som ljuger om att vara rena/varit rena och sedan sätter man sina egna ideal och mål därefter.
Latissimus Dorsi
2013-09-04, 16:19
En annan sak jag funderade på är att många verkar bli lurade av internetprofiler som ljuger om att vara rena/varit rena och sedan sätter man sina egna ideal och mål därefter.
Man är naiv/tänker gå samma spår. Sorgligt :)
+1 Tacka Instagram och Facebook för detta :)
Lance Uppercut
2013-09-04, 16:23
Och forum ;)
Det där förekom långt tidigare dock.
Jag funderar lite på om där är mer ortorektiska vibbar idag?
Det där förekom långt tidigare dock.
Jag funderar lite på om där är mer ortorektiska vibbar idag?
Det är dock enormt mycket mer utbrett i denna hashtaggtid vi befinner oss i nu att dessa supergenetiska talanger sprider falska förhoppningar med sina ökningar, styrka, form och ständiga "tryck".
Fast detta är kanske ett litet sidspår trådstart.
RobbanColeman
2013-09-04, 17:30
Är dem rena så krävs det bara ngn kur för att avancera rejält och vara riktiga stjärnor, det kryllar alltså av rena unga killar som aspirerar på guldmedaljer på SM om dem bara fuskade en pyttegång. Fan vilka gener det verkar kretsa runt i atmosfären idag, riktiga dna-fibrer som skapar en gigantisk peak på hela kroppen! :D
Jag och filmjölk är nog övertränade dock, fan jag har ju tränat 19 år och det har tagit ut sin rätt, mitt cns är överansträngt. Fan tänk Grub, han har väl nött ner kroppen i 25 år nu... *popcorn*
Jag tror dock, om jag ska vara lite mer allvarlig än allvarlig, att det är så att folk är mer fit som nämnts, man håller sig hård för då ser man iaf grov ut på bild och helt ok ut med ett linne t ex på gymmet. Det räcker att väga 70kg på 180cm t ex för att se väldigt vältränad ut och till och med redigt grov på en bild om man är riktigt hård. Dessutom är ett sexpack mycket värt och ngt som eftersträvas året om av många.
filmjölk
2013-09-04, 17:31
Är det mer ortorektiskt idag då? Jag får vibbar om att man helst skall festa varje dag, svulla i ballerinakex, glass och hamburgare, träna hårt men lämna den biten när man är utanför gymmet, vara överspänd, hashtag Yolo men ändå se ut som en deffad Incubus.
Detta verkar definitivt förekomma och just frånvaron av verkligt rena förebilder är något jag snackat om länge. Byggning har ett ENORMT problem där.
Är dem rena så krävs det bara ngn kur för att avancera rejält och vara riktiga stjärnor, det kryllar alltså av rena unga killar som aspirerar på guldmedaljer på SM om dem bara fuskade en pyttegång. Fan vilka gener det verkar kretsa runt i atmosfären idag, riktiga dna-fibrer som skapar en gigantisk peak på hela kroppen! :D
Jag och filmjölk är nog övertränade dock, fan jag har ju tränat 19 år och det har tagit ut sin rätt, mitt cns är överansträngt. Fan tänk Grub, han har väl nött ner kroppen i 25 år nu... *popcorn*
Så du tror att det bara handlar om kakburken? Jag har noll koll på doping men har ju märkt att det är vanligare med styrketräning. Det borde väl också påverka?
RobbanColeman
2013-09-04, 17:37
Så du tror att det bara handlar om kakburken? Jag har noll koll på doping men har ju märkt att det är vanligare med styrketräning. Det borde väl också påverka?
Läs om inlägget, jag han ej lägga till innan du svarade, jag tror inte att det handlar om bara kakburken, det är extremfallen men, ja läs...
mycketbrännvin
2013-09-04, 17:39
För 10-20 år sen postade man väl inte bilder på sin kropp i så stor utsträckning?;) Det verkar som att det är pop att ha så låg fett% som möjligt, men inte tycker jag det är så ofta man ser folk i bra form och har muskler trots allt. Men jo kosttillskotten är bättre, kunskapen bättre, fler kanske äter röda piller?
Läs om inlägget, jag han ej lägga till innan du svarade, jag tror inte att det handlar om bara kakburken, det är extremfallen men, ja läs...
Ok. Det med sexpackets värde och att instagram är viktigare än att vara stor kan jag helt klart hålla med om.
RobbanColeman
2013-09-04, 17:55
Detta verkar definitivt förekomma och just frånvaron av verkligt rena förebilder är något jag snackat om länge. Byggning har ett ENORMT problem där.
Det är ju inte så där jättelätt att bli byggargrov, ren. :)
Att byggare dopar sig är en sak, men när internetbyggare börjar trycka, skaffar sig en häftig hashtag och börjar predika om hur alla kan bli grova och få samma resultat om de bara har lika mycket vilja och äter lika mycket kyckling, ja då är det ju ett problem för alla unga killar som letar förebilder. Och man kan väl också förstå att dessa killar sitter där med tindrande ögon och beundrar dessa internetkändisar, jag menar det är väl inte lika kul att kolla på någon trycklös kille som förvisso sliter som ett djur men är lite halvslät, inte tar 200 i bänk och inte lägger på sig 20kg på ett år utan att bli tjock. Nej snabbt ska det gå, tålamod finnes icke och då blundar man nog lite för att ens idol kanske bär på lite hemligheter trots allt.
mycketbrännvin
2013-09-04, 18:14
Hela träningsbranschen är ju full av skit! kosttillskott som lovar dig 10kg muskler innan kvällen, program som bygger den ultimata kroppen, konstiga magmaskiner som gör att du bygger en fantastik kropp osv osv.
Dessa hashtag-killar är väl lika som alla andra, de vill tjäna en slant och vem lyssnar på en klenis? Inte kan man ju berätta vad det egentligen innebär att få en motsvarande kropp, det förstår alla. Det förvånar mig dock hur dumma endel är som sväljer allt med hull och hår.
Vilka är dom här hashtag-kändisarna? Om ni inte vill outa det här så hade det varit skoj med ett PM.
Tror inte kakburken påverkar speciellt mycket, då av dom hårda grabbarna är stora.
Största anledningen tror jag helt klart att mängden som tränar på gum har ökat något ohyggligt (några miljoner nu mot typ inte ens 100k) så det vi ser betydligt mer bilder idag. Lägg därtill att detta skapar en snöbollseffekt där dessa personer har lättare att exponeras och därmed påverkar fler människor att se ut som dom. Som ytterligare effekt var vi samhället i allmänhet som blir mer och mer sekulariserat mot extremer.
Folk är fjolligare nu, mer måna om utseendet osv
Metro är det nya Hetro
Man and Machine
2013-09-04, 19:01
Tror möjligheten att exponera sig (fb, instagram osv) driver fler att hålla en bra form och till viss del extrem form. Man har ju möjligheten att visa upp sig när som helst på året för ALLA om man brandar sig lite grann. Gemene man? Nja.. snarare så att dom som ser bra ut spammar desto mer.
Ja byggningen suger i det avseendet men din egen sport är ju knappast fläckfri.
TheOne1994
2013-09-04, 19:16
+1 på detta ! Doping idag är sååå vanligt. Folk snackar massa skit. Ärligheten är som bortblåst.
+1 på detta ! Doping idag är sååå vanligt. Folk snackar massa skit. Ärligheten är som bortblåst.
Givetvis går ingen ut med att de dopar sig, det vore ju inte särskilt smart av alla uppenbara anledningar. Det som sticker i mina ögon är när man gör en grej av att vara ren eller försöker påstå att resultaten bara kommer från kyckling, hård träning och ett psyke av stål.
Preppa på för all del, men lägg ner hyckleriet. Men det är bara min åsikt.
bertbert
2013-09-04, 19:28
Något som stör mig idag är att folk skriker kakburk så fort någon kan stå upp för egen maskin utan stödstrumpor.
Något som stör mig idag är att folk skriker kakburk så fort någon kan stå upp för egen maskin utan stödstrumpor.
Det är priset vi alla betalar för att några tror på rätten till den egna kroppen.
Angående trådrubriken tror jag nog de flesta ser ungefär likadana ut som folk gjorde förr.
Lance Uppercut
2013-09-04, 19:37
Det är priset vi alla betalar för att några tror på rätten till den egna kroppen.
Va menar du?
Jag tror att folk har bättre kunskaper om hur man ska äta för att bli rippad. Vanliga vuxna människor idag är ju fortfarande livrädda för kosttillskott, protein, light-produkter och att räkna kalorier. Men för den yngre generationen som har tillgång till internet är det annorlunda.
Jag skulle också tro att gymmande har fått en högre status och därmed har mer framgångsrika människor dragit sig dit. Förr i tiden var det fulare att gymma, man får ju "tomma muskler" osv.
Det är dock enormt mycket mer utbrett i denna hashtaggtid vi befinner oss i nu att dessa supergenetiska talanger sprider falska förhoppningar med sina ökningar, styrka, form och ständiga "tryck".
Fast detta är kanske ett litet sidspår trådstart.
Ja eller så är det att alla kan skaffa sig "supergener" via intag av vissa substanser :)
Jag har sett min beskärda del "genetiska talanger" i mina dagar.
Och inga av dem har sprungit runt och vägt 95 kg med 5 % året om :)
1. Folk fuskar mer
2. De som lyckats uppnå en fysik värd namnet (ren eller inte) spammar ut detta på sociala medier dagligen.
3. Folk påverkas av nummer 2 och bidrar till nummer 4 :)
4. Fler folk tränar faktiskt gym nu än för 10-20 år sen och detta spelar givetvis in också.
5. TearZ litar inte på någon :)
Latissimus Dorsi
2013-09-04, 20:11
+1 och dom ''rena'' förebilder man väl har är också dopade, LoL.
För mycket bokstavsbarn i samhället numera som fastnar så lätt i träsket av PF och all them gains! :)
Önskar folk kunde träna på gym utan att vara så allvarlig nuför tiden dock.
Förr i tiden så var gymkänslan lite mer genuin, folk tränade för att det var hälsosamt samt en avkoppling i vardagen. Nu är alla seriösa, har egna program, egen musik och keps bakofram, lägg sedan till något linne och babyface och gainz som skriker allt annat än naturligt inom en viss tidsram.
Det är ju inte så där jättelätt att bli byggargrov, ren. :)
Nej men det är det ingen som tror som inte samtidigt har svårt med svängdörrar och högre trösklar.
Att byggare dopar sig är en sak, men när internetbyggare börjar trycka, skaffar sig en häftig hashtag och börjar predika om hur alla kan bli grova och få samma resultat om de bara har lika mycket vilja och äter lika mycket kyckling, ja då är det ju ett problem för alla unga killar som letar förebilder. Och man kan väl också förstå att dessa killar sitter där med tindrande ögon och beundrar dessa internetkändisar, jag menar det är väl inte lika kul att kolla på någon trycklös kille som förvisso sliter som ett djur men är lite halvslät, inte tar 200 i bänk och inte lägger på sig 20kg på ett år utan att bli tjock. Nej snabbt ska det gå, tålamod finnes icke och då blundar man nog lite för att ens idol kanske bär på lite hemligheter trots allt.
Detta tror jag är ett ganska stort problem för många söker efter förebilder. Hittar man då någon som på ett trovärdigt sätt propagerar för dopingfri träning, som får fina resultat men som ändå är dopad så får man problem. Det första problemet är att man får fler falska bekräftelser på hur man bör träna för att få resultat när du i själva verket inte har ett piss att lära dig eftersom personen ligger på ett gram testosteron i veckan. I hemlighet.
Samma sak gör det dessutom svårt för andra som "finns på Internets" men som faktiskt är rena på riktigt och gör fina resultat. Men de tränar på ett annat sätt. Hur ska du veta att det är honom eller henne du ska titta på? Det kan du inte.
Värst av allt är hela svängen med nötter som försöker berätta för hela världen (sedan 10-20 år tillbaka) att träningskomponenten är överskattad, att den egentligen inte gör så mycket. Viktigast är kost, tillskott och/ eller prepp. Alltså direkta anti-intellektuella resonemang som förskjuter nybörjare ÄNNU längre ifrån metoder som skulle kunna fungera.
Vi får mer eller mindre genetiskt begåvade personer som har samma utvecklingsnivå i 20 år, byter träningsmetod två gånger om året men alla i form av efterapningar av grava steroidmissbrukare som blir de sista som gapar om hur nybörjare bör träna och inte träna...
Tror möjligheten att exponera sig (fb, instagram osv) driver fler att hålla en bra form och till viss del extrem form. Man har ju möjligheten att visa upp sig när som helst på året för ALLA om man brandar sig lite grann. Gemene man? Nja.. snarare så att dom som ser bra ut spammar desto mer.
Ja byggningen suger i det avseendet men din egen sport är ju knappast fläckfri.
Så klart min egen sport inte är fläckfri men den är till största delen enfärgat ren inom Nordens gränser så det finns åtminstone en chans att det du ser, faktiskt är det enda som pågår.
+1 och dom ''rena'' förebilder man väl har är också dopade, LoL.
Precis.
Va menar du?
Det jag skriver. Att det går att egotrippa och hävda rätten till den egna kroppen utan att tänka på att man även påverkar omgivningen.
Det jag skriver. Att det går att egotrippa och hävda rätten till den egna kroppen utan att tänka på att man även påverkar omgivningen.
Berätta mer om hur omgivningen påverkas.
Hela tråden handlar om att vi tar intryck av vår omgivning.
Lance Uppercut
2013-09-05, 18:35
Vad pratar du om? Bara för att man preppar behöver man väl inte ljuga till kids på internet om att man är ren?
Arne Persson
2013-09-05, 18:42
Och nämner manen VERKLIGT REN förebild får man skit för det.
Lance Uppercut
2013-09-05, 18:44
På något sätt är det ändå positivt att folk är skeptiska så att dom slipper luras. Även om jag vet att du har blivit påhoppad när du plockat fram exempel som säkert är legit. :)
Arne Persson
2013-09-05, 19:08
På något sätt är det ändå positivt att folk är skeptiska så att dom slipper luras. Även om jag vet att du har blivit påhoppad när du plockat fram exempel som säkert är legit. :)
Att vara skeptisk är bra men när det går till absurdum är det skrattretande.
Mackan58
2013-09-05, 19:58
Tackar mannen <3
Jag gjorde en videolog om detta ämne för en tid sedan:
http://www.youtube.com/watch?v=-e-a8OpMZos
Min förhoppning är att idealet går från <5% bf till en rimligare och naturligare nivå.
Vad pratar du om? Bara för att man preppar behöver man väl inte ljuga till kids på internet om att man är ren?
Genom att inte outa att du tar steroider påverkar du omgivningens syn på vad som är realistiskt eller ej (du blir exponerad av alla i din omgivning, irl såsom på internet). För att undvika en orealistisk syn på vad som är möjligt måste i princip alla dopade vara öppna med sitt bruk.
Det räcker inte med att "inte ljuga".
Detta tror jag är ett ganska stort problem för många söker efter förebilder. Hittar man då någon som på ett trovärdigt sätt propagerar för dopingfri träning, som får fina resultat men som ändå är dopad så får man problem. Det första problemet är att man får fler falska bekräftelser på hur man bör träna för att få resultat när du i själva verket inte har ett piss att lära dig eftersom personen ligger på ett gram testosteron i veckan. I hemlighet.
Samma sak gör det dessutom svårt för andra som "finns på Internets" men som faktiskt är rena på riktigt och gör fina resultat. Men de tränar på ett annat sätt. Hur ska du veta att det är honom eller henne du ska titta på? Det kan du inte.
Värst av allt är hela svängen med nötter som försöker berätta för hela världen (sedan 10-20 år tillbaka) att träningskomponenten är överskattad, att den egentligen inte gör så mycket. Viktigast är kost, tillskott och/ eller prepp. Alltså direkta anti-intellektuella resonemang som förskjuter nybörjare ÄNNU längre ifrån metoder som skulle kunna fungera.
Vi får mer eller mindre genetiskt begåvade personer som har samma utvecklingsnivå i 20 år, byter träningsmetod två gånger om året men alla i form av efterapningar av grava steroidmissbrukare som blir de sista som gapar om hur nybörjare bör träna och inte träna...
Så klart min egen sport inte är fläckfri men den är till största delen enfärgat ren inom Nordens gränser så det finns åtminstone en chans att det du ser, faktiskt är det enda som pågår.
Precis.
Håller med om allt, och det fetmarkerade är trist. Vill egentligen inte blanda in namn i en öppen diskussion. Men det finns ett gäng som jag tror på när de säger att de är rena. Jag vet ju givetvis inte detta men baserat på hur länge de har tränat, hur utvecklingen ser ut år efter osv plus att de tävlar där man faktiskt testar är tillräckligt för mig. Sewen är en av dessa som jag anser vara en bra förebild, men det är ju där den trista biten kommer in, jag kan inte skriva detta utan att ett gäng vill skriva att jag minsann inte lever med Sewen och att det är omöjligt att veta, det finns prepp som inte syns på test osv osv osv blahblah..Och en av anledningarna att det blir såhär är ju pga de tomtarna som gapar om att de är rena och minsann bara skärpt till sin kost osv, när det sedan börjar gå upp för folk att de inte har rent mjöl i påsen så faller de unga arga pojkarnas värld samman och tänker minsann inte låta någon framgångsrik atlet gå fri från misstankar.
Lance Uppercut
2013-09-05, 22:35
Genom att inte outa att du tar steroider påverkar du omgivningens syn på vad som är realistiskt eller ej (du blir exponerad av alla i din omgivning, irl såsom på internet). För att undvika en orealistisk syn på vad som är möjligt måste i princip alla dopade vara öppna med sitt bruk.
Det räcker inte med att "inte ljuga".
Ganska underligt att dra den här slutsatsen utan några belägg kan jag tycka. Personligen tycker jag att folk är ganska snabba med att anklaga folk de inte vet någonting om för att roida.
Håller med om allt, och det fetmarkerade är trist. Vill egentligen inte blanda in namn i en öppen diskussion. Men det finns ett gäng som jag tror på när de säger att de är rena. Jag vet ju givetvis inte detta men baserat på hur länge de har tränat, hur utvecklingen ser ut år efter osv plus att de tävlar där man faktiskt testar är tillräckligt för mig. Sewen är en av dessa som jag anser vara en bra förebild, men det är ju där den trista biten kommer in, jag kan inte skriva detta utan att ett gäng vill skriva att jag minsann inte lever med Sewen och att det är omöjligt att veta, det finns prepp som inte syns på test osv osv osv blahblah..Och en av anledningarna att det blir såhär är ju pga de tomtarna som gapar om att de är rena och minsann bara skärpt till sin kost osv, när det sedan börjar gå upp för folk att de inte har rent mjöl i påsen så faller de unga arga pojkarnas värld samman och tänker minsann inte låta någon framgångsrik atlet gå fri från misstankar.
Just så. Sewen är en snygging :)
filmjölk
2013-09-05, 22:56
Men om vi nu bortser ifrån dopingen, muskelmassa och ser på hårdheten. Dagsformstrådsmotionärerna (av bilder att döma) är bra mycket hårdare än Sverker (av profilbild att döma) som tävlar i byggning. Sverker är endast snäppet hårdare när han tävlar, de är stenhårda året runt. Whats up with that? :D
Tror inte det är någon större skillnad jämfört med förr. Folk som "hårda" är överrepresenterade på nätet eftersom folk som är mjukare håller lägre profil.
D-Crawler
2013-09-05, 23:03
Men om vi nu bortser ifrån dopingen, muskelmassa och ser på hårdheten. Dagsformstrådsmotionärerna (av bilder att döma) är bra mycket hårdare än Sverker (av profilbild att döma) som tävlar i byggning. Sverker är endast snäppet hårdare när han tävlar, de är stenhårda året runt. Whats up with that? :D
Tror som tidigare nämnt i tråden att det handlar om alla dagens sociala medier. Folk har idag möjlighet att lägga ut bilder och diverse annat hipp som happ inom loppet av en minut. Förr i tiden (ett antal år tillbaks dvs) fanns det säkerligen många lika hårda som de du syftar på, däremot inte i närheten till samma spridningsmöjligheter. Hade gemene man ens råd med en schyst kamera på början av 90 talet? Om ja, den var då fan inte digital och därför inte snabb gällande publicering till andra medier.
RobbanColeman
2013-09-06, 06:23
Vad tror du själv?
RobbanColeman
2013-09-06, 06:39
Enda sättet att se grov ut utan kläder för de allra flesta är att vara hård. Detta kan ju gå fast man inte är jättestor också. Jag tror att om dem som postar i dagsformstråden skulle lägga upp bilder med t-shirt, sweatshirt osv på sig skulle få bort sina eventuella dopingmisstankar snabbare än snabbt i de allra flesta fall, jag tror dem flesta på kolozzeum är rena.
De som dessutom är väldigt ur form och som t om i vissa fall aldrig ens varit i ngn form att tala om jämför sig mot dessa bilder utan att veta vad en deff gör för magiskt. Ju mindre man blir ju större blir man förutsatt att man inte svälter sig platt.
Angående ökad hårdhet i allmänhet på bilder på kolozzeum så är det solklart instagram, vinklar, ljus osv då det fotas, man lär sig mer och mer nu tycker jag om hur man ska fota för att se grov ut eller ej. Följer man vissa på instagram kan det skilja 10kg muskler rent visuellt på bild till bild och 5% BF hit och dit. Byggare eller nybörjare, så stor är skillnaden ibland enligt vad jag kommit fram till. Min avatar är som exempel taget med solljus som ljuskälla. Dessutom taget utan pump så man sväller upp x antal cm och iom det både växer och tajtar till.
Det är ju Axon på alla idag nästan, fotodoping! Den stackarn fick världens smäll pga av det som idag är en norm.
Minimjölk
2013-09-06, 09:42
Tittar jag i min närhet så ansågs jag för 10år sedan vara extrem med proteinshakes, tonfisk, keseela,keso mm. Idag är dessa produkter väldigt vanliga bland tränande människor och överlag tränar fler människor mer seriöst än för 10år sedan.
Det är klart att när fler tränar och att de samtdigt ger kroppen bättre förutsättningar för se fit ut så kommer det fram fler rippade kroppar. Att sedan folk i större utsträckning idag via sociala medier väljer att visa sin lekamen gör sitt till.
Själv har jag gått i rent motsatt riktning, tränar ytterst sporadiskt och äter exakt vad jag vill och jag har aldrig mått bättre eller varit snyggare. ;)
Folk har fyllt sig med den typen av bs-käk så länge jag tränat. Det som möjligen tillkommit är den enorma iver för Kesella/ kvarg som finns idag. För 15 år sedan sänkte mina polare proteindrinkar som de kläckte ned en tonfiskburk i - jag vågade själv inte ens smaka aset :)
Macroman
2013-09-06, 11:40
Håller med. För 20-30 år sedan fanns inga Svenne Banan med denna typ av fysik. Många fler ordentligt vältränade på krogen nu än då t.ex. Tror det är en kombination av fler med kunskap samt mer utbrett missbruk hos Svenne Banan.
Minimjölk
2013-09-06, 11:45
Folk har fyllt sig med den typen av bs-käk så länge jag tränat. Det som möjligen tillkommit är den enorma iver för Kesella/ kvarg som finns idag. För 15 år sedan sänkte mina polare proteindrinkar som de kläckte ned en tonfiskburk i - jag vågade själv inte ens smaka aset :)
Det jag menar är att denna typen av käk om än inte extrema tonfisk-dieter numera anses main-stream och inte bara bland fanatiska byggare i jakten på att vara optimal. Detat gör att fler än bara de absolut mest inbitna faktiskt ger kroppen bättre förutsättningar vilket leder till att observatören i det här fallet TS anser att han ser fler rippade motionärer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.