Visa fullständig version : Testosteron o påverkan på träningen.
skivståång
2013-09-03, 13:59
Tja!
Senaste tiden har jag hört en massa snack om tillskott,mat,övningar osv osv som ökar testosteronet naturilgt.
Hör saker som "man får 40% högre osv osv"
aa, men dessa 40% då, hur stor skillnad gör detta på träningen,muskelbyggandet osv? För jag antar att det inte är i närheten av den mängd proffsen uppnår med roids.
Sen undrar jag, då jag har pungåderbråck på vänster sida. Detta kan ju möjligtvis ge lägre testosteron, men hur lidande blir min träning pga det?
:)
King Grub
2013-09-03, 14:01
Du får inga signifikana skillnader av naturliga metoder. Ger ett tillskott 40% högre testosteronnivåer så innehåller det förbjudna substanser och är dopningsklassat. Mat kan inte göra något speciellt.
Fan vad alla har problem med sitt testo. Ja det gör stor skillnad i träningen om man har riktigt låga/höga nivåer.
inget lagligt kosttilskott eller kost kan ändra testot såpass markant att man skulle kunna märka någon skillnad.
Pucktvåa..
skivståång
2013-09-03, 14:05
Du får inga signifikana skillnader av naturliga metoder. Ger ett tillskott 40% högre testosteronnivåer så innehåller det förbjudna substanser och är dopningsklassat. Mat kan inte göra något speciellt.
Fan vad alla har problem med sitt testo. Ja det gör stor skillnad i träningen om man har riktigt låga/höga nivåer.
inget lagligt kosttilskott eller kost kan ändra testot såpass markant att man skulle kunna märka någon skillnad.
Pucktvåa..
Vet att jag sett studier, där det ska ge sån ökning. Kanske tolkade allt fel, kan leta fram dom om det är intressant.
Är främst DAA + 17-dione jag tänker på nu :)
Sov ordentligt, drick inte mycket alkohol, ta inga droger, var varsam med Starka mediciner, är bättre att tänka på i så fall.
Latissimus Dorsi
2013-09-03, 14:54
Överätning, det är anabolt :)
Lance Uppercut
2013-09-03, 14:58
På laglig väg kommer du bara kunna höja ditt testosteron om du har brist på ett ämne i kroppen som bidrar till testosteronproduktion. Jag vet personligen att mina egna testosteron nivåer ökade med 50% när jag började äta ZMA (jag förstår givetvis att det kan ha berott på andra faktorer också). Det betyder såklart inte att ZMA = mer testosteron utan snarare att jag hade brist på ämnen som bidrar till naturlig testosteronproduktion.
skivståång
2013-09-03, 15:02
På laglig väg kommer du bara kunna höja ditt testosteron om du har brist på ett ämne i kroppen som bidrar till testosteronproduktion. Jag vet personligen att mina egna testosteron nivåer ökade med 50% när jag började äta ZMA (jag förstår givetvis att det kan ha berott på andra faktorer också). Det betyder såklart inte att ZMA = mer testosteron utan snarare att jag hade brist på ämnen som bidrar till naturlig testosteronproduktion.
AHaa true :)
Så man kan alltså se över vissa faktorer, för att vara på säkra sidan att man ligger på sin fulla potential av testosteronproduktion?
Testosteronnivåerna är inte statiska under dagen. Beroende på när testerna tas kan det skilja upp till 30% en vanlig dag.
Normal testosteronnivå i blodet hos vuxna män ligger mellan 12-35 nmol/l och varierar över dygnet. Nivåerna kan vara upp till 30 procent högre på morgonen mellan klockan 7-10 jämfört med andra tider på dygnet. Den lägsta testosteronnivån är vanligen mellan klockan 18-22. Dessa variationer är mest tydliga hos yngre män och slätas ut ju äldre man blir.
Ska man mäta bestämma testosteronnivåerna är det viktigt att man tar blodprov under morgontimmarna, eftersom de referensvärden man har är standardiserade efter morgonvärden.
Genomsnittligt sjunker testosteronnivåerna hos män från 40 års ålder med 1,2 procent per år. Samtidigt sker en ökning av ett starkt testosteronbindande ämne (SHBG) vilket gör att det fria – biologiskt aktiva – delen av testosteron minskar med cirka 2 procent per år. Minskningen av testosteronniåverna varierar mycket från man till man och är mindre beroende av ökad ålder än förekomsten av andra sjukdomar och ökad fetma, vilka bägge bidrar till sämre testosteronproduktion. De flesta män har normala testosteronnivåer, även när de kommit upp i 80-90 års ålder.
http://www.netdoktor.se/manlig-halsa/artiklar/testosteron-och-sexlust/
Så är nivån högre än maxnivå eller bottennivå? Och hur är testerna utförda? Är klart skeptisk mot alla "testoboosters".
Lance Uppercut
2013-09-03, 15:06
AHaa true :)
Så man kan alltså se över vissa faktorer, för att vara på säkra sidan att man ligger på sin fulla potential av testosteronproduktion?
Ja möjligen men jag tror knappast att det är "testoboosters" man ska inrikta sig på, då får du ändå bara betala för substanser som inte kommer att hjälpa dig.
Sen lär inte den här ökningen på 50% som uppmättes på mig göra någon som helst skillnad i muskelbygge, snarare på psykologiska faktorer. Kroppsbyggare höjer ofta sitt testosteron med flera tusentals procent (jävligt korkat).
PureWhey
2013-09-03, 15:10
Intressant, vad hade du för värden innan och vad är de nu?
Varför mätte du dessa ifrån början?
Lance Uppercut
2013-09-03, 15:13
Intressant, vad hade du för värden innan och vad är de nu?
Varför mätte du dessa ifrån början?
Har gjort tre stycken mätningar.
12, 13 samt 19 nmol/L i Testosteron-S.
Hade psykiska och fysiska symptom av låg testo (gränsen för att läkarna ska skriva ut syntetiskt testosteron går vanligtvis vid 10 nmol/L). Men jag lyckades som sagt lösa det på egen hand utan att få någon testo utskriven.
Skillnader i testosteronnivåer påverkar givetvis resultaten från träningen, även i fysiologiska mängder. Det är en faktor som påverkar skillnad i kroppskomposition mellan individer osv.
Styrketräning kan höja baseline testosteronnivåer en del, likaså att man mår bra, sover bra, äter bra osv optimerar testosteronproduktionen. Män som dominerar varandra i tävlingar får akuta höjningar i testosteron:kortisol-kvoten, som kanske är ett vettigare mått på en "fördelaktig hormonell miljö", än endast testosteron.
För mega-ökningar krävs olagliga preparat.
Tim Ferriss hävdar iofs att han tredubblade sina testosteronnivåer efter att korrigerat en selenium-brist och det är ju i teorin inte omöjligt (om man t ex låg kring 9-10 och ökade till 27-30), men det låter ju onekligen rätt osannolikt.
Hade psykiska och fysiska symptom av låg testo (gränsen för att läkarna ska skriva ut syntetiskt testosteron går vanligtvis vid 10 nmol/L). Men jag lyckades som sagt lösa det på egen hand utan att få någon testo utskriven.
Vad hade du i SHBG då? D v s vad blev din kvot fritt testosteron.
Jag har haft 30 och 24 nmol/L S- test i två mätningar då jag kollade levervärden och SHBG var förhöjt, men det berodde nog på hård träning enligt läkaren, eftersom träning kan omsätta en hel del testosteron (upptag i muskulatur osv) och SHBG höjs för att behålla en del testosteron för säkerhets skull.
Lance Uppercut
2013-09-03, 15:43
Vad hade du i SHBG då? D v s vad blev din kvot fritt testosteron.
Jag har haft 30 och 24 nmol/L S- test i två mätningar då jag kollade levervärden och SHBG var förhöjt, men det berodde nog på hård träning enligt läkaren, eftersom träning kan omsätta en hel del testosteron (upptag i muskulatur osv) och SHBG höjs för att behålla en del testosteron för säkerhets skull.
Hittar inte journalpapprena, kommer tyvärr inte ihåg de andra värdena. Återkommer om jag hittar grejerna.
Vad hade du för psykiska och fysiska symptom?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.