Visa fullständig version : Känna sig mindre efter deff?
Hej!
Jag håller på o deffar, inga konstigheter. Jag ökar varje pass, deffat i knappt tre veckor. Ökat tex 5kg i bänken och 7,5kg i mark. Dock känner jag mig mindre, liksom det känns som musklerna krymper, fast jag blir starkare i muskeln.
Kan detta bero på att fetter försvinner, och därför man känner sig mindre?
Ja.
Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
Latissimus Dorsi
2013-09-01, 22:12
Ja :) sen känner jag personligen att jag inte har samma "tryck" i musklerna när jag äter mindre än när jag äter på lite mer.
Kolhydrater är det bästa medlet för bra tryck och "pump" i musklerna, drar man ned på dessa så blir det en avsevärd skillnad, av egen erfarenhet.
Kolhydrater är det bästa medlet för bra tryck och "pump" i musklerna, drar man ned på dessa så blir det en avsevärd skillnad, av egen erfarenhet.
Precis.
Trycket o pumpet är det inget fel på. Har gått ner ca 3kg och det syns verkligen! Dessutom känns det som musklerna blivit mindre när man känner på de, fast jag ökat och går på kreatin.
Det saknas nog tryck i musklerna och det är vanligt vid deff då det är begränsat med glykogen till musklerna.
Hur är det med kolhydrats påfyllning vid deff? Hjälper inte det, jag tänker mig en dag då man äter mkt kolhydrater för att fylla på liksom
Så kallade refeeds då man håller ett högt kolhydratintag en dag då och då är rätt vanligt. Vanligast är att man då går upp till sin kcal balans och minimerar fettet. Hjälper även till för att stabilisera hormonerna. Rätta mig gärna om jag har fel :)
Man kan med fördel äta mycket mer än balans om fettet hålls lågt. Kan göra under för metabolismen och energiförbrukningen också, relaterat till fettförbränning.
Man kan med fördel äta mycket mer än balans om fettet hålls lågt. Kan göra under för metabolismen och energiförbrukningen också, relaterat till fettförbränning. Har Jag har rätt, men är det så att förutsättningarna för fettinlagring minskar om man ligger över balans fast med ett lågt intag av fett i dieten?
Eller är det så att 2300 kalorier morötter och 2300 kalorier smör innebär lika stor inlagring/förbränning?
Jokester
2013-09-03, 00:56
Hej!
Jag håller på o deffar, inga konstigheter. Jag ökar varje pass, deffat i knappt tre veckor. Ökat tex 5kg i bänken och 7,5kg i mark. Dock känner jag mig mindre, liksom det känns som musklerna krymper, fast jag blir starkare i muskeln.
Kan detta bero på att fetter försvinner, och därför man känner sig mindre?
Gillar att du ökat precis 7,5 kilo i mark. :)
Armed Dingo
2013-09-03, 03:10
Har Jag har rätt, men är det så att förutsättningarna för fettinlagring minskar om man ligger över balans fast med ett lågt intag av fett i dieten?
Eller är det så att 2300 kalorier morötter och 2300 kalorier smör innebär lika stor inlagring/förbränning?
En kalori är en kalori när det gäller vikt, men 2300 kalorier glykogen sätter sig bättre än 2300 kalorier fett ;)
Till TS, ta en 3 dagar av med massa kolhydrater så ska du se att du inte känner dig liten igen :)
Degpekka
2013-09-03, 05:16
Man blir mindre i kläder men större utan! :) It's magic!
BobaFett
2013-09-12, 17:41
Man blir mindre när man deffar helt enkelt och då menar jag inte att man tappar muskelmassa.
Ska du ner till en låg fettprocent så får du ha jäkligt mycket muskelmassa för att inte se liten ut. Speciellt med kläder på.
Man blir liten för att fett får en att se större ut, man har liksom någon/några centimeter fett utanpå kroppen. Ta på dig en tjock stickad tröja så får du samma effekt. Fett finns även på insidan av musklerna.
Som de andra säger så blir du mindre p.g.a fettet som förbränns och försvinner och det märks framförallt på hur kläderna sitter/spegeln.
Om du då också har varit lite överviktig/småfet i en längre period innan så förstärks den uppfattningen utav att du blir mindre.
Jag har själv ett dilemma där jag ibland får för mig att det inte är värt och va så jävla "liten" som man känner sig med mindre fettprocent.. men jag har också varit överviktig i stort sett under hela min uppväxt/tonår så det ligger rätt så djupt i mig :)
Du ökar ju i styrka och det är riktigt grymt! Fokusera på dina styrkeökningar och att när du väl har avslutat deffen kommer du (antagligen) börja bulka efter ett tag och då blir du lika stor som sist (fast med mer muskler:cool:*flex*)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.