Logga in

Visa fullständig version : Atkins

Sne
2004-03-06, 16:00
Hur ser ni lite mer kunniga om atkins diet, jag är inte ens nära att tänka på att börja på den(är man smal så är det bulk bulk bulk som gäller :-)) men jag känner andra som tycker den är bra.

Jag kan iofs ha fattat fel men atkins dieten gör ingen skillnad på bra och dåliga fetter va? Om man då inte motionerar resulterar inte detta i väldigt stor chans för hjärt problem osv om man bara baserar sin kost på kött osv?

Är det verkligen bra att begränsa mängder grönsaker, jag menar folk som tackar nej till morötter pga "Jag blir bara fet". Detta kan också vara jag/andra som missupfattat.

Borde det inte bli så att man inte kan träna/motionera lika effektivt utan dessa underbara makaroner :-), jag ser framför mig att jag skulle bli slö. Dock har jag inte testat så jag kan ju ha helt fel.

z_bumbi
2004-03-06, 17:03
Atkins är inte så lämpad om du tränar, att man bör tänka lite på vilket fett man stoppar i sig tycker jag väl i alla fall.

Finns länkar i länksamlingen under allmänt här på forumet om ketodiet som du kan kolla på först.

Jag har inte testat och tänker inte göra men det är ju intressant att läsa om i alla fall.

Sne
2004-03-06, 17:17
Från c-k-d.com

AVOID SUGAR:
Instead, use artificial sweetners such as sucralose or saccharin.

AVOID THE FOLLOWING:
Fruit, Bread, Pasta, Grains, Starchy vegetables or Dairy products other than cheese, cream or butter. Do not eat Margarine or any other foods with hydrogenated oils (trans-fats).

Do not eat nuts or seeds in large amounts, as they often have too much carbohydrates. Foods that combine protein and carbohydrates, such as chickpeas, kidney beans and other legumes, are not permitted.

AVOID "LOW-FAT":
Foods that claim to be "reduced-calorie" or "low-fat" are often packed with sugar. Avoid them at all costs.

AVOID CAFFEINE:
Excessive caffeine has been shown to cause low blood sugar, which can make you crave sugar.

Jag kan se Keto diet som något en byggare kan använda när han vill bli slimman inför tävling, men jag tycker det borde vara skadligt för "vanliga" människor som inte tränar något att öka så mycket i fett och undvika frukt. Men jag vet iofs inte så mycket om "keto-stadiet" eller vad man skall kalla det.