handdator

Visa fullständig version : Bänkpresströja - fusk eller stöd?

Sidor : [1] 2

DrViolet
2013-09-01, 17:28
Det här med bänkpresströja, är det fusk eller stöd? Personligen tycker jag resultaten bli alldeles för bra jämfört med utan tröja. Fusk säger jag. Midjebälte får räcka.

Varför har man över huvud taget infört bänkpresströja?

Philley
2013-09-01, 17:30
Det är ju inte bara att dra på sin bänktröja och pressa 50 kg extra första träningen.

Helt klart ett komplement, som är och bör vara tillåtet.

Mapa
2013-09-01, 17:30
Jag gillar mest själv att träna och tävla utan tröja. Jag har gjort båda. För mig är det helt skilda sporter, som t.ex. stav och höjdhopp. Är staven fusk i stavhopp?

DrViolet
2013-09-01, 17:32
Staven ingår i stavhoppet som ett separat instrument. Bänk handlar om att pressa max uppåt med egna muskler.

Wibba
2013-09-01, 17:33
Staven ingår i stavhoppet som ett separat instrument. Bänk handlar om att pressa max uppåt med egna muskler.

Även i utrustningsbänk? Ingår inte tröjan där?

mikaelj
2013-09-01, 17:34
Det är ingen som tvingar dig att använda bänkpresströja, så varför gnäller du?

Den var till en början till för att skydda axlarna.

Staven ingår i stavhoppet som ett separat instrument.

Vad svamlar du om? Det är exakt samma grej som en bänkpresströja.

Lägg en tröja på bänken. Hur många kilon pressar den?
Lägg en stav på marken. Hur högt hoppar den?

Dreas
2013-09-01, 17:35
Staven ingår i stavhoppet som ett separat instrument. Bänk handlar om att pressa max uppåt med egna muskler.Det är väl precis samma sak med bänktröja?

Det är ju två olika grenar. Finns ju separata tävlingar för de två.

Latissimus Dorsi
2013-09-01, 17:40
Stav i stavhopp, fusk eller hjälpmedel?

Edit: pucktrea lol

DrViolet
2013-09-01, 17:44
Nä, jag håller inte med alls.

327,5 kg utan hjälpmedel enligt wiki.
488,5 kg med bänkpresströja.
Det är 49,1 % mer.

Tanken med bänkpress är att visa hur mycket man kan trycka upp med sina muskler. Bänkpresströja förefaller fjädra rätt ordentligt vad jag hört. Ett stort hjälpmedel.

Skall höjdhoppare få ha fjädrar under fötterna? Låt oss hitta på en ny gren till nästa OS.
Fjädrar under fötterna: Fusk eller hjälpmedel?
Lägg en fjäder på marken. Hur högt hoppar den?

Pzorz
2013-09-01, 17:48
Två skilda sporter, även om jag tycker att bänk med tröja inte låter så spännande. Men sedan kan man väl lägga in all utrustning i det resonemanget, som bälte mm. som jag faktiskt använder.

Latissimus Dorsi
2013-09-01, 17:51
Världsrekordet i stavhopp är typ 6m medans det är 2.50 (ingen aning tror de är de) i höjdhopp. Det är mer än det dubbla. Vad säger du om det?

MtotheM
2013-09-01, 17:55

Det är 49,1 % mer.

Tanken med bänkpress är att visa hur mycket man kan trycka upp med sina muskler. Bänkpresströja förefaller fjädra rätt ordentligt vad jag hört. Ett stort hjälpmedel.

Skall höjdhoppare få ha fjädrar under fötterna? Låt oss hitta på en ny gren till nästa OS.

Enligt vem är det så?

Det finns klassiska tävlingar och tävlingar med utrustning. Vill man tävla utan bänktröja så är det fritt fram.

Jag kan skriva precis motsvarande text om stavhopp vs höjdhopp som du:

2, 45m utan hjälpmedel enligt wiki
6, 14m med stav.
Det är 250% mer.

Tanken med att hoppa högt är att visa hur högt man kan hoppa med sin egna kropp.

mikaelj
2013-09-01, 17:55

Det är 49,1 % mer.

Jaha. Ingen tvingar dig att träna bänkpress med bänkpresströja.

Sluta tjafsa. Eller trolla någon annanstans. Det är inte ens en rolig diskussion.

DrViolet
2013-09-01, 17:58
Om jag ska försöka analysera detta i detalj så är det så att bänkpresströjan är en alldeles för integrerad del av momentet för att jag skall kunna se det som ett separat hjälpmedel, som exempelvis en stav är.

Jämför exempelvis med om en elitsimmare skulle få ha grodfötter. Det känns alldeles "för nära" själva ursprungsmomentet. Det måste liksom vara en viss skillnad för att man skall kunna uppfatta det som två skilda grenar, exempelvis höjd och stav, som ändå använder två helt olika tekniker.

Bänkpress med eller utan tröja är liksom ungefär samma teknik, man sänker och pressar sedan upp. Därför känns det mer som "fusk" med tröja, eller hur man nu skall uttrycka det.

Wibba
2013-09-01, 17:59
Har du testat bänktröja?

MtotheM
2013-09-01, 18:04
Om jag ska försöka analysera detta i detalj så är det så att bänkpresströjan är en alldeles för integrerad del av momentet för att jag skall kunna se det som ett separat hjälpmedel, som exempelvis en stav är.

Jämför exempelvis med om en elitsimmare skulle få ha grodfötter. Det känns alldeles "för nära" själva ursprungsmomentet. Det måste liksom vara en viss skillnad för att man skall kunna uppfatta det som två skilda grenar, exempelvis höjd och stav, som ändå använder två helt olika tekniker.

Bänkpress med eller utan tröja är liksom ungefär samma teknik, man sänker och pressar sedan upp. Därför känns det mer som "fusk" med tröja, eller hur man nu skall uttrycka det.

Fast vad är det som är fusk om alla på tävlingen har en bänktröja? Det är ju ingen som kommer och säger att han bänkar mer än dig om du kör utan tröja och han kör med.

Sen får man tycka vad man vill om att bänka med tröja, men det är knappast som att man kan se det som fusk på en tävling avsedd för just bänkpress med tröja.

TranceII
2013-09-01, 18:11
Jag gillar mest själv att träna och tävla utan tröja. Jag har gjort båda. För mig är det helt skilda sporter, som t.ex. stav och höjdhopp. Är staven fusk i stavhopp?

Skillnaden är att man kallar det samma och ofta ser man rubriker om världsrekord i bänkpress och sedan måste man leta reda på om det var utan hjälpmedel, tröja, dubbla tröjor etc.

mini
2013-09-01, 18:12
Fusk: mot reglerna. Bänkpresströja: inte mot reglerna. Ergo: bänkpresströja är inte fusk.

DrViolet
2013-09-01, 18:17
Nej, har inte testat en sådan tröja faktiskt. Är inte intresserad heller då jag bara är intresserad av hur mycket jag klarar "naturellt".

Fusk och fusk. Kanske lite väl dramatiskt ord, otillåtet hjälpmedel kanske man borde kalla det i stället. Jag menar att det är "fusk" i förhållande till ursprungstanken: Att man med muskelkraft skall pressa upp en skivstång med vikter på.

I relativ bemärkelse (om alla har tröjan) är det fair game, men i absolut bemärkelse (i jämförelse med ursprungstanken) skulle jag vilja kalla det otillåtet hjälpmedel.

Tröjan är för integrerad i ursprungsmomentet.

Förvisso kanske tröjan uppfanns av just styrkelyftare som började skada axlarna men som ändå ville lyfta tungt? Det kanske är en rimlig anledning iofs, men varför inte träna med tröja och tävla utan?

Just my two cents.

hurril
2013-09-01, 18:19
Problemet är att ni jämför gymbänk med tävlingsgrenen Bänkpress. Likheterna är naturligtvis många men det finns även många skillnader.

Mart|n
2013-09-01, 18:24
http://i.imgur.com/FCzC9L2.jpg

Sök igenom dom gamla gnälltrådarna istället.

tlk
2013-09-01, 18:30
Problemet är att ni jämför gymbänk med tävlingsgrenen Bänkpress. Likheterna är naturligtvis många men det finns även många skillnader.

Precis som så.

Lite som att komma och säga att sofistikerade våtdräkter är fusk för motionssimmare.

andeem
2013-09-01, 18:34
http://i.imgur.com/FCzC9L2.jpg

Sök igenom dom gamla gnälltrådarna istället.*kopiera bildlänk*

DrViolet
2013-09-01, 18:35
Jämför med hajdräkten inom simning. Den är förbjuden nu vad jag förstår efter "rekordslakt".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hajdr%C3%A4kt

Och då var det väl typ tiondelar i förbättring (?)

En imagefråga kanske...?

tlk
2013-09-01, 18:37
Jämför med hajdräkten inom simning. Den är förbjuden nu vad jag förstår efter "rekordslakt".

En imagefråga kanske...?

Men.. den var ju inte fusk så länge den var tillåten.

Hade du kommit med bänktröja i en tävling i klassisk bänkpress så hade det ju förstås varit fusk... just eftersom det bryter mot regelverket.

Hur kan något vara fusk när det inte bryter mot reglerna har du tänkt?

hurril
2013-09-01, 18:37

En imagefråga kanske...?

Din ursprungliga fråga var om fusk och det har mini redan sorterat åt dig. Resten bestämmer folk själva över.

Dreas
2013-09-01, 18:39
Nej, har inte testat en sådan tröja faktiskt. Är inte intresserad heller då jag bara är intresserad av hur mycket jag klarar "naturellt".Testa en och återkom sen, du vet ju inte vad du pratar om.

bubbe
2013-09-01, 18:42
Själv säger jag att dobbar under skorna i fotboll är fusk! Inte naturligt och tillför inget till sporten, mycket roligare om spelarna hade kanat runt på gräset.

DrViolet
2013-09-01, 18:43
Har redan utvecklat och rett ut begreppet "fusk" ovan.

Som sagt, det kanske är en fråga om en image inför allmänheten och att styrkelyftningen inte bedömer det som lika relevant? Inte lika stor publiksport etc.

Wibba
2013-09-01, 18:45
Just my two cents.

Du får tycka vad du vill men du har fel.

Jeneric
2013-09-01, 18:45
Lägg en fjäder på marken. Hur högt hoppar den?

Eller en bänk som man ligger och pressar på istället för att stå upp?

tlk
2013-09-01, 18:56
Har redan utvecklat och rett ut begreppet "fusk" ovan.

Som sagt, det kanske är en fråga om en image inför allmänheten och att styrkelyftningen inte bedömer det som lika relevant? Inte lika stor publiksport etc.

Allmänheten. :D

De som tävlar i bänkpress skiter väl ett gott stycke i vad de 7 personer av allmänheten som faktiskt är intresserade av sporten tycker och tänker om det hela. *facepalm*

En image inför vem? De enda som bänkar och bryr sig om image är väl ändå de som ligger och bänkar på gymmet (gärna halv-ROM då såklart) och vill impa på polarna med att de fan tog hela 100 kg förra veckan. Styrkelyft är knappast någon image-sport...

DrViolet
2013-09-01, 18:57
Du får tycka vad du vill men du har fel.

Nja, vi har väl olika åsikter. Folk får självklart göra som de vill och använda vilka tröjor de vill i vilka tävlingar de vill. Personligen anser jag dock att det drar ner helhetsintrycket av sporten vilket är lite synd. Ungefär som om stavhoppare skulle ha två tävlingsgrenar där den ena har en fjäder under staven.

"Duh - vi kom på att man kommer högre då!! Så en del kör med fjäder och andra kör utan. Två olika grenar!"

Jag tror inte vi kommer längre i diskussionen, men kul med lite åsikter.

tlk
2013-09-01, 19:00
Nja, vi har väl olika åsikter. Folk får självklart göra som de vill och använda vilka tröjor de vill i vilka tävlingar de vill. Personligen anser jag dock att det drar ner helhetsintrycket av sporten vilket är lite synd. Ungefär som om stavhoppare skulle ha två tävlingsgrenar där den ena har en fjäder under staven.

"Duh - vi kom på att man kommer högre då!! Så en del kör med fjäder och andra kör utan. Två olika grenar!"

Jag tror inte vi kommer längre i diskussionen, men kul med lite åsikter.

Det är nog bara du som tycker det hade varit något problem med två olika stavhoppsgrenar. *popcorn*

mini
2013-09-01, 19:00
Det finns ju alla möjligheter att tävla utan tröja, mot andra utan tröja. Vad är problemet med att man får välja det som intresserar?

tlk
2013-09-01, 19:01
Det finns ju alla möjligheter att tävla utan tröja, mot andra utan tröja. Vad är problemet med att man får välja det som intresserar?

Sportens image blir ju förstörd. :laugh:

tlk
2013-09-01, 19:02
Hey TS. Vad tycker du om att det i submission wrestling tävlas i två snarlika events. No-gi och med-gi? Förstör det sportens image? Blir allmänheten kanske ledsna?

spoon
2013-09-01, 19:04
Den här diskussionen var intressant och aktuell för några år sedan, nu finns det alternativ och ämnet känns väldigt dött. Tävla med eller utan. Det är bara att bestämma sig och gå till närmsta klubb och göra det man tycker är kul.

Stefan J
2013-09-01, 19:25
Det är varken fusk eller stöd. Det är utrustning i en idrott. Styrkelyft i utrustning bör isåfall mer ses som en onödig/överflödig kraftidrott om man nu tycker det än fusk. Ungefär som längdhoppets störiga kusin tresteg eller höjdhoppets irriterande syssling stavhopp. :)

Styrkelyft i utrustning är dock i mitt tycke i allra högsta grad en kraftidrott, det baserar ju sig på styrka och mer styrka är alltid bättre. Det är dock inte längre allt som räknas utan man har lagt till ett moment till (som för många kan tyckas helt onödigt precis som tresteg).

TranceII
2013-09-01, 19:29
Ta en utomstående som inte kan styrkelyft alls och sedan förklara vad det går ut på.

Sedan när personen frågar vad de gör när han ser en video på när någon töjer ut en tröja eller inte kan gå normalt fram till knäböjen så förklara varför. Sedan säg vad världsrekordet är i högsta viktklassen och varför vi inte räknar de som kör double ply (vad det nu heter på svenska) utan bara single ply.

För mig ser det ut som att det går ut på att fuska bort rom för att få upp vikterna så det ser häftigare ut. Det är jobbigast längst ner och därför sätter vi på oss utrustning som fungerar som en fjäder.

Om man tar ett steg tillbaka så är det helt enkelt...löjligt.

Men jag tävlar inte och kommer inte tävla och självklart får folk göra hur de vill. Så min åsikt är rätt oviktig.

Dreas
2013-09-01, 19:31
Ta en utomstående som inte kan styrkelyft alls och sedan förklara vad det går ut på.

Sedan när personen frågar vad de gör när han ser en video på när någon töjer ut en tröja eller inte kan gå normalt fram till knäböjen så förklara varför. Sedan säg vad världsrekordet är i högsta viktklassen och varför vi inte räknar de som kör double ply (vad det nu heter på svenska) utan bara single ply.

För mig ser det ut som att det går ut på att fuska bort rom för att få upp vikterna så det ser häftigare ut. Det är jobbigast längst ner och därför sätter vi på oss utrustning som fungerar som en fjäder.

Men jag tävlar inte och kommer inte tävla och självklart får folk göra hur de vill. Så min åsikt är rätt oviktig.Anledningen till utrustningen var inte för att det är tungt i botten :)

mini
Jag har inte några problem att förklara min idrott för de som är intresserade. Den enda gången det är problem är när det är människor som har förutfattade meningar om att det är löjligt. Då låter jag bli att förklara. Haters gonna hate.

TranceII
Det är varken fusk eller stöd. Det är utrustning i en idrott. Styrkelyft i utrustning bör isåfall mer ses som en onödig/överflödig kraftidrott om man nu tycker det än fusk. Ungefär som längdhoppets störiga kusin tresteg eller höjdhoppets irriterande syssling stavhopp. :)

Styrkelyft i utrustning är dock i mitt tycke i allra högsta grad en kraftidrott, det baserar ju sig på styrka och mer styrka är alltid bättre. Det är dock inte längre allt som räknas utan man har lagt till ett moment till (som för många kan tyckas helt onödigt precis som tresteg).

Fast man kallar det samma sak. Så SM i längdhopp kan vinnas av en som hoppar 17 meter medan klassiskt längdhopp kanske bara når 5 meter.

TranceII
2013-09-01, 19:38
Anledningen till utrustningen var inte för att det är tungt i botten :)

Vad är anledningen?

Jag har inte några problem att förklara min idrott för de som är intresserade. Den enda gången det är problem är när det är människor som har förutfattade meningar om att det är löjligt. Då låter jag bli att förklara. Haters gonna hate.

Jag har inte förutfattade meningar. Enda anledningen till att någon virar på sig knälindor som gör att man knappt kan gå och har ont är att man kan lägga på lite mer vikt. Det är inte ett annorlunda moment utan momentet går ut på exakt samma sak.

Sedan har folk säkert jättekul när de tränar, tävlar och det är säkert svårt att lära sig utrustningen men det spelar mindre roll för min poäng.

tlk
2013-09-01, 19:40
Fast man kallar det samma sak. Så SM i längdhopp kan vinnas av en som hoppar 17 meter medan klassiskt längdhopp kanske bara når 5 meter.

Vem kallar det samma sak? *bs*

Pepz
2013-09-01, 19:45
återigen en uppkomling vars bänkpenitz krympt när han läst om bänkrekorden..
alltså är det fusk...

sätt på er en bänktröja så får ni se hur mycket mer vikt ni pressar. gissningsvis 0-15kg om ni ens lyckas med ett lyft. krävs enorm träning för att bemästra en bänktröja..

Varför gnälla över saker som man bara kan strunta i?

TranceII
2013-09-01, 19:49
Vem kallar det samma sak? *bs*

Här har du en sida med titeln SM Bänkpress 2010

http://online.styrkelyft.se/web/contestResult.aspx?contestId=414

Här har du från SM-veckan (klicka på styrlekyft och sedan resultatfliken)

Ett exempel:
"Bänkpress herrar

Klass: -105 Plats: Halmstad Arena, Hall C"

http://smveckan.hegogroup.com/#

Nu har de säkert bara missat att kalla det klassisk bänkpress men det är lite min poäng.

Dreas
2013-09-01, 19:52
Vad är anledningen?
Som jag förstått det så togs utrustningen fram för att skydda lyftarna i känsliga lägen.

Sen tog lyftare och utrustningsförsäljare det för långt och IPF fick då sätta tydliga regler på utrustningen.

bertbert
2013-09-01, 19:59

Men det ÄR ju löjligt. Jag menar, hela grejen att ligga ner och träna är också skitlöjlig. Med eller utan tröja!

TranceII
2013-09-01, 19:59
Som jag förstått det så togs utrustningen fram för att skydda lyftarna i känsliga lägen.

Sen tog lyftare och utrustningsförsäljare det för långt och IPF fick då sätta tydliga regler på utrustningen.

Ursprungsanledningen kanske var det men vem vet om det faktiskt fungerade. Jag skulle nog tro att de spreds för att man helt enkelt lyfte mer.

http://www.musclemagfitness.com/fitness-and-exercises/weight-lifting/everything-you-wanted-to-know-about-bench-shirts.html

Dreas
2013-09-01, 20:07
Ursprungsanledningen kanske var det men vem vet om det faktiskt fungerade. Jag skulle nog tro att de spreds för att man helt enkelt lyfte mer.

http://www.musclemagfitness.com/fitness-and-exercises/weight-lifting/everything-you-wanted-to-know-about-bench-shirts.htmlMan tar mer med utrustning ja, men ser man på antalet tävlande så har det ökat riktigt bra sedan RAW blev infört på SM-nivå.

Betydligt fler som kör utan utrustning än med på klubben.

Men ja, i en början spreds det säkerligen för att man tog mer.

hurril
2013-09-01, 20:22

Men jag tävlar inte och kommer inte tävla och självklart får folk göra hur de vill. Så min åsikt är rätt oviktig.

Jag har förklarat många och det har faktiskt aldrig varit några problem. Enda gången är när man ska berätta för någon grov preppad byggare varför jag böjer mer än alla han hört talas om utan att vara lika grov som han.

Fuska bort rom-snacket begriper jag mig inte på och dessutom börjar det lukta troll om dig. Bryggan sänker ROM:en men du inser väl att just din ROM som antaget korrekt är fullkomligt godtycklig - det finns inte en chans i världen att du kan motivera varför den ska vara korrekt. På en sådan plattform går det knappast att berätta varför någon annans kortare är mer fel eller fuskig.

Ditt problem precis som som många andras är som vanligt. Ni tänker på era värdelösa gymlyft på tårna med röven snett uppe i luften, platt utskitna på bänken med en regelvidrig stång, på ett rymdskepp till bänk i ett sönderpreppat gym. Uppe på den vita hästen kastar ni bajskorvar på en sport som liksom... inte behöver er. Förstår du inte att du blir fotbollsfan:et som kallar ishockey för en bögsport för att spelarna böjer sig framåt och klämmer en klubba?

Men du har rätt, att tävla i vem som är starkast är faktiskt rätt löjligt och vi är rätt töntiga vi som gört. Men vi gillart så fuck you :)

DrViolet
2013-09-01, 20:23
Jag vidhåller att bänkpresströja är fjanterier. Man skall lyfta det som kroppen klarar av. Ca 50 % mer med tröja blir fel.

Lite ämnesbyte här, men ni vet att världsrekordet i höjdhopp är slaget sedan en tid tillbaks? Höjdhopp går enligt mig ut på att med bara sin egen kropp ta sig över en så hög ribba som möjligt.

Nedan klipp visar en som lyckats slå Sotamayors världsrekord med 1 cm till 2.46. Vad sägs?

http://www.youtube.com/watch?v=yBCKQevaEmw

hurril
2013-09-01, 20:24

Även tresteg och 200 meter är friidrott. Jättemånga saker heter friidrott men de flesta klarar sig bra.

Har du problem med de olika slags cyklism som finns också? Löpning? Fan man springer ju runt en banan - hur ska allmänheten förstå allt det här svåra?

Wzup2u
2013-09-01, 20:27
aldrig testat bänk tröja undrar om jag skulle prestera mycket mera?

Dreas
2013-09-01, 20:30
Jag vidhåller att bänkpresströja är fjanterier. Man skall lyfta det som kroppen klarar av. Ca 50 % mer med tröja blir fel.

Lite ämnesbyte här, men ni vet att världsrekordet i höjdhopp är slaget sedan en tid tillbaks? Höjdhopp går enligt mig ut på att med bara sin egen kropp ta sig över en så hög ribba som möjligt.

Nedan klipp visar en som lyckats slå Sotamayors världsrekord med 1 cm till 2.46. Vad sägs?

http://www.youtube.com/watch?v=yBCKQevaEmwKläm ner dig i en tröja och återkom.

aldrig testat bänk tröja undrar om jag skulle prestera mycket mera?Om du lär dig att hantera den så ja.

Börjar du med en stor f6a så blir det nog ganska kul att ge sig i kast med det.

z_bumbi
2013-09-01, 20:34

Nej det går ut på att springa med speciella spikskor på ett speciellt underlag framtaget för att kunna både ha hög fart och få ett bra sista kliv för att sedan hoppa så högt som möjligt för att sedan landa på en extremt tjock madrass.
Mitt rekord som jag slog med vanliga eccoskor på gräsmatta borde med andra ord vara mer värt då jag inte hade massor av onödiga hjälpmedel.

Payter
2013-09-01, 20:37
ROM snacket är väl mest aktuellt när man jämför olika förbund tycker jag.Har ju sett en del böj som definitivt inte når parallelt och ändå får vitt.När det gäller bänk så får man ju inte hålla hur brett som helst och det borde väl vara för att man inte ska få för kort ROM?
Om man inte tycker om tröjorna,så kan man ju bara räkna världsrekord som sattes innan tröjorna kom,eller?
Men då har du problemet med att veta vad som sattes av rena lyftare och vad som sattes av dopade.Om folk tycker om att lyfta i tröja så är de välkomna att göra det,själv skulle jag aldrig göra det.
Trots att det finns regler så kommer det alltid att finnas personer som inte håller med.Jag till exempel tycker att man inte ska marka med mixat grepp och ser snett på lyft gjorda med remmar och/eller mixat grepp,men det är min högst personliga åsikt och jag förväntar mig inte att folk ska hålla med.

tlk
2013-09-01, 20:53

http://www.youtube.com/watch?v=yBCKQevaEmw

Du förstår väl mycket väl att det där golvet inte är godkännt i höjdhopps-sammanhang?

Payter
2013-09-01, 20:56
Tänk hur högt man hoppade när man landade i en sandgrop (höjd och stav).
All idrott är ju lite materialsport.Det finns snabba banor i sprint t.ex.

DrViolet
2013-09-01, 21:09
Du förstår väl mycket väl att det där golvet inte är godkännt[sic] i höjdhopps-sammanhang?

Där håller jag med dig faktiskt. Det skall vara vanlig "löparbana" eller vad de nu använder på OS etc. Ville mest illustrera att det förefaller vara möjligt att hoppa högt, kanske ta världsrekord, på annat sätt än genom traditionellt höjdhopp.

TranceII
2013-09-01, 21:18
Jag har förklarat många och det har faktiskt aldrig varit några problem. Enda gången är när man ska berätta för någon grov preppad byggare varför jag böjer mer än alla han hört talas om utan att vara lika grov som han.

Fuska bort rom-snacket begriper jag mig inte på och dessutom börjar det lukta troll om dig. Bryggan sänker ROM:en men du inser väl att just din ROM som antaget korrekt är fullkomligt godtycklig - det finns inte en chans i världen att du kan motivera varför den ska vara korrekt. På en sådan plattform går det knappast att berätta varför någon annans kortare är mer fel eller fuskig.

Ditt problem precis som som många andras är som vanligt. Ni tänker på era värdelösa gymlyft på tårna med röven snett uppe i luften, platt utskitna på bänken med en regelvidrig stång, på ett rymdskepp till bänk i ett sönderpreppat gym. Uppe på den vita hästen kastar ni bajskorvar på en sport som liksom... inte behöver er. Förstår du inte att du blir fotbollsfan:et som kallar ishockey för en bögsport för att spelarna böjer sig framåt och klämmer en klubba?

Men du har rätt, att tävla i vem som är starkast är faktiskt rätt löjligt och vi är rätt töntiga vi som gört. Men vi gillart så fuck you :)

Med fuska bort ROM så menade jag inte bryggan. Även om den kan vara lite löjlig också. Titta t.ex. på detta

6ndaY6aQ04M

och sedan reflektera över ditt hånande av de som lyfter med röven upp i luften. Förresten jag har för mig att bänka på tårna är tillåtet i tävlingsgrenen bänkpress i vissa federationer.

Hur som helst. Tycker du sporten är bättre med utrustning och i så fall varför? Jag vet att alternativ finns men just nu är utrustning rätt dominant.

TranceII
2013-09-01, 21:25
Nej det går ut på att springa med speciella spikskor på ett speciellt underlag framtaget för att kunna både ha hög fart och få ett bra sista kliv för att sedan hoppa så högt som möjligt för att sedan landa på en extremt tjock madrass.
Mitt rekord som jag slog med vanliga eccoskor på gräsmatta borde med andra ord vara mer värt då jag inte hade massor av onödiga hjälpmedel.

För det första så förstår jag inte varför alla blir så gnälliga. Det är ingen som jämför sina egna bänkningar med rekord i tröjbänk. De flesta är nog medvetna att de som slår rekorden även kan nysa upp större vikt än de flesta här.

Det finns en rätt viktig skillnad. Det du skriver handlar om saker som är vitala (ja, skor får man nog se som vitala) för sporten. Så en bättre jämförelse skulle vara att man knäböjer med en perfekt balanserad stång iklädd stabila böjskor.

Inte att man lägger till ytterliggare utrustning som enbart är till för att höja vikterna.

hurril
2013-09-01, 21:32
Med fuska bort ROM så menade jag inte bryggan. Även om den kan vara lite löjlig också. Titta t.ex. på detta

6ndaY6aQ04M

och sedan reflektera över ditt hånande av de som lyfter med röven upp i luften. Förresten jag har för mig att bänka på tårna är tillåtet i tävlingsgrenen bänkpress i vissa federationer.

Hur som helst. Tycker du sporten är bättre med utrustning och i så fall varför? Jag vet att alternativ finns men just nu är utrustning rätt dominant.

Jag hånade inte dem som lyfter med röven i luften, Trance, utan försökte förklara att *det* inte är det rätta sättet att bänkpressa utan bara ett av alla. Din linje är därmed trasig.

Min egen position vacklar lite och ändras lite hit och dit. Jag gillar själv att tävla både med och utan utrustning och tycker faktiskt att raw-lyftning är rätt tråkigt att kolla på ofta eftersom det är så otroligt få som är duktiga. Utrustningstävlan är mycket svårare.

svenbanan
2013-09-01, 21:42
Sicken söndertrollad tråd.

Personligen tycker jag styrkelyft är rörigt beroende att det är så många olika organisationer vilka jag antar tillåter olika typer av tröjor och lindor. Skulle inte chansen att få med SL i OS öka väsentligt om de flesta tävlade under ett förbund?

Vad gäller bänktröjors vara eller icke vara så är det ju helt enkelt så att man har materiel till de flesta sporter. Gränsdragningen för exakt vilken typ av materiel som ska vara tillåtet är ju nåt som förmodligen ändras årligen (eller i alla fall mellan varje årtionde) i de flesta sporter. I spjutkastning har du ju flyttat tyngdpunkten och förbjudit viss typ av räffling tror jag. I löpning får (de flesta) inte ha på sig bladerunner ben. etc. Om det är nån "avart" som blir väldigt populär så blir det rimligtvis tillslut en egen sport (eller i alla fall en egen gren). Det är väl helt enkelt det som skett i styrkelyft. Det blev populärt att tävla med tröja, för att man kanske skadade sig mer sällan eller att man lyfte mer. Spela roll varför. Men det har väl då kanske å andra sidan fått vissa andra (negativa) bieffekter, som det jag skrev ovan om OS.

filmjölk
2013-09-01, 21:46
Jag brukade tycka att bänktröjan var ghey. Sen rackade jag ut 20kg mer än mitt max och bara tanken på att sänka det där till bröstet var såpass obehaglig att bänktröje-bänk slutade vara ghey.

Rikard Jansson
2013-09-01, 21:52

Det här. Med tävlingsgrenen bänkpress kommer flertalet faktorer som både ger och tar kg jämfört med en standard gymbänk:

-kg: du måste stanna på bröstet
-kg: du får inte lyfta på röven

+kg: i standardvarianten får man använda tröja
+kg: du får brygga som en 9årig ballerina

Det hela blir lättare när man inser att det verkligen inte alltid är den med mest styrka som vinner. (vilket jag personligen tycker är synd)

svenbanan
2013-09-01, 21:54
Jag brukade tycka att bänktröjan var ghey. Sen rackade jag ut 20kg mer än mitt max och bara tanken på att sänka det där till bröstet var såpass obehaglig att bänktröje-bänk slutade vara ghey.

Det kanske var du som blev gay, smittad av gaybacillen via bänktröjan?

Pepz
2013-09-01, 21:57
Det hela blir lättare när man inser att det verkligen inte alltid är den med mest styrka som vinner. (vilket jag personligen tycker är synd)

om det bara var styrkan som spelade roll så skulle man istället mäta den i maskin så har vi en klar vinnare som är starkast.

tekniska moment (i detta fall bänktröja) är försvårande och tillför en dimension i både träning och tävling. = du måste vara duktig (mer så än raw) och inte bara stark

Rikard Jansson
2013-09-01, 21:58
Förövrigt är det lite löjligt med "lägg tröjan på bänken och se hur mycket den lyfter"-argumentet. Skillnaden mot stavhopp/höjdhopp är att det är klart och tydligt två olika sporter. Det enda jag egentligen har emot tröjan i sig är att folk stoltserar med sina tröjresultat som om dem vore raw.

"Hur mycket tar du i bänk då?"
"350 kg"
"Jaha. Och det är då med ett slags hjälpmedel som jag aldrig har hört talas om, som gör att det skiljer sig ~100 kg från sättet 99% av alla andra tränande lyfter på?"

Pepz
2013-09-01, 22:00
Skillnaden mot stavhopp/höjdhopp är att det är klart och tydligt två olika sporter."

jaså?
du ska hoppa över en ribba
i det ena utan hjälpmedel
i det andra med ett hjälpmedel

Rikard Jansson
2013-09-01, 22:01
om det bara var styrkan som spelade roll så skulle man istället mäta den i maskin så har vi en klar vinnare som är starkast.

tekniska moment (i detta fall bänktröja) är försvårande och tillför en dimension i både träning och tävling. = du måste vara duktig (mer så än raw) och inte bara stark

Jag gillar också tekniska moment. Det är bara ovanstående jag ogillar med tröja. Ogillar även rörlighetsfaktorn i sporten, eftersom det är en väldigt avgörande faktor som man bara får om man ser till att bryta ordentligt när man är ung eller föds rörlig. (för att inte tala om att det ärligt talat ser löjligt och icke-styrkifierande ut, jag skäms redan trots att jag knappt får under ett 10cm rör under ryggen.)

Rikard Jansson
2013-09-01, 22:02
jaså?

Visuellt, pratar jag om.

MackeJuve
2013-09-01, 22:06
De hade ju superdräkter i simsporten förut, men de togs bort. Det kanske fungerar som liknelse? Ingen aning om var jag vill komma med det här inlägget.

Godnatt :D

Herman H
2013-09-01, 22:06
För mig är tröjan något helt otroligt kul, den tillför den där extra svårighetsgraden i lyftning som jag helt enkelt saknar i klassisk lyftning. Det krävs så enormt mycket mer vana och träning att kunna hantera en "lätt" tröja för att då inte tala om en "svår" tröja än vad gemen man någonsin skulle kunna föreställa sig.
Sen tillför det mer vikt på stången, och oavsett vad folk tycker om tröjor så visst fan är det coolt att se Stefan J racka av 308kg och sätta ett världsrekord!

Ytterligare på plussidan för mig är att även om jag klämmer ur mig +70kg med en hård tröja så är axelhälsan betydligt bättre nu än när jag nästan bara tränade klassisk bänkpress. För mig som är målare så är det en enorm vinst att kunna utföra min favoritsport på ganska så många kg jämfört med vad jag ens vågar sänka till bröstet klassiskt.

Vi har ju fler sporter som har stora diskussioner om material hit och dit. Min grabb är cyklist, har ni kolla vilket enormt jävla spann det är i pris mellan en bra cykel som de flesta kan tävla på och en cykel som de stora proffstallen använder?

Men det är klart, vi kanske ska skita i alltihopa och återgå till ursprunget och kasta diskus, kasta spjut och springa maraton, nakna, som de gamla olympierna gjorde, något mer "ursprungligt" finns nog inte.

TranceII
2013-09-01, 22:11
jaså?

De heter olika saker, ser extremt olika ut och har olika regler. Stavhopp har ett helt annat tillvägagångssätt och teknik. Staven där är en tydlig del av momentet.

Jämför det med t.ex. knälindor och dräkt i böjen. Tekniken blir annorlunda men momentet och reglerna annars är exakt lika. Det handlar inte om att använda utrustning för att tävla i ett annat moment utan det handlar om att använda utrustning så man kan lyfta mer i samma moment.

TranceII
2013-09-01, 22:14
Jag hånade inte dem som lyfter med röven i luften, Trance, utan försökte förklara att *det* inte är det rätta sättet att bänkpressa utan bara ett av alla. Din linje är därmed trasig.

Min egen position vacklar lite och ändras lite hit och dit. Jag gillar själv att tävla både med och utan utrustning och tycker faktiskt att raw-lyftning är rätt tråkigt att kolla på ofta eftersom det är så otroligt få som är duktiga. Utrustningstävlan är mycket svårare.

Utan att vara extremt insatt så känns det som att det i alla fall delvis borde bero på att de bästa har traditionellt kört utrustad bänk? Samt träningssätten borde även de mest utvecklas för utrustad styrkelyft.

TranceII
2013-09-01, 22:52
Sen tillför det mer vikt på stången, och oavsett vad folk tycker om tröjor så visst fan är det coolt att se Stefan J racka av 308kg och sätta ett världsrekord!

Det är ännu en sak som jag ogillar med tröjor. Det världsrekordet är 180 kilo mindre än detta:

33DfrRL8puA

(ja, det skulle nog inte godkänts men det finns fler sådana lyft runt den vikten)

Nu vet jag inte viktklass men oavsett så är det mycket vikt som skiljer. Nu vet jag inte om Stefan J är starkare än denna killen eller inte, det ser ut som de gör samma lyft men utrustningen skiljer såpass mycket att vikterna är inte ens är nära.

Sedan antar jag att killen i videon inte tävlar i ett förbund som testar till skillnad från Stefan men ändå.

Stefan J
2013-09-01, 23:16
Det är ännu en sak som jag ogillar med tröjor. Det världsrekordet är 180 kilo mindre än detta:

33DfrRL8puA

(ja, det skulle nog inte godkänts men det finns fler sådana lyft runt den vikten)

Nu vet jag inte viktklass men oavsett så är det mycket vikt som skiljer. Nu vet jag inte om Stefan J är starkare än denna killen eller inte, det ser ut som de gör samma lyft men utrustningen skiljer såpass mycket att vikterna är inte ens är nära.

Sedan antar jag att killen i videon inte tävlar i ett förbund som testar till skillnad från Stefan men ändå.

Alltså det där är världsrekordhållaren i tyngsta klassen i ett av förbunden där man får preppa fritt. Helt fritt. Självklart är killen på videon mycket starkare än jag, han är till och med mycket starkare än Freddi Smulter som är en av IPF:s starkaste bänkpressare RAW i den tyngsta viktklassen.

Det är anmärkningsvärt att ingen hakar upp sig på den detaljen. Fritt prepp där du får toppa kurerna, trippla dosen och spränga levern veckorna innan tävling för den där lilla extra turbon... det är ungefär samma skillnad mot en ren lyftare som mellan en lyftare som tävlar klassiskt och i bänktröja. Men det är inte fusk, en osynlig kemisk bänktröja?

Lägg sedan på en trippeltröja ovanpå det så har du förklaringen till varför cirkusförbundens bänkar är 120kg över IPF-världsrekordet.

Jag vill helst inte bli jämförd med de där missbrukarna tack, det är snudd på förolämpning. Det är inte riktigt samma villkor som jag och de bedriver vår träning och tävling på.

TranceII
2013-09-01, 23:31
Jag nämnde i slutet att jag antog att han tävlade i ett förbund där man inte testar (vilket självklart betyder att de bästa dopar sig fullt ut).

Men min poäng var nog mer mot tröjorna; även om han skulle varit ren så antar jag att de skulle tagit mycket mer just på grund av de tredubbla tröjorna. Så även om man kan säga "det är inte samma sport" så sticker det förmodligen lite i ögonen att han kallar sig världsmästare och kan säga att han bänkat 40 kilo mer (om vi drar bort ett gäng slumpmässiga kilon för dopingen).

mikaelj
2013-09-02, 06:34
Sicken söndertrollad tråd.

Personligen tycker jag styrkelyft är rörigt beroende att det är så många olika organisationer vilka jag antar tillåter olika typer av tröjor och lindor. Skulle inte chansen att få med SL i OS öka väsentligt om de flesta tävlade under ett förbund?

IPF är största förbundet och jag tror att chansen är störst att det är deras regler som kommer med i OS. Det är i alla fall intrycket jag fått från att ha läst IPF:s nyhetsbrev.

Vad gäller bänktröjors vara eller icke vara så är det ju helt enkelt så att man har materiel till de flesta sporter. Gränsdragningen för exakt vilken typ av materiel som ska vara tillåtet är ju nåt som förmodligen ändras årligen (eller i alla fall mellan varje årtionde) i de flesta sporter. I spjutkastning har du ju flyttat tyngdpunkten och förbjudit viss typ av räffling tror jag. I löpning får (de flesta) inte ha på sig bladerunner ben. etc. Om det är nån "avart" som blir väldigt populär så blir det rimligtvis tillslut en egen sport (eller i alla fall en egen gren). Det är väl helt enkelt det som skett i styrkelyft. Det blev populärt att tävla med tröja, för att man kanske skadade sig mer sällan eller att man lyfte mer. Spela roll varför. Men det har väl då kanske å andra sidan fått vissa andra (negativa) bieffekter, som det jag skrev ovan om OS.

Tröjan ger väldigt få extrakilon. Mer relevant vore att jämföra med en sån här, för TS:

http://www.gometal.fi/images/kuvat/971354_large.jpg

eller en sån här:

http://www.voimaharjoittelu.fi/media/ram1.png

Utmärkta verktyg för att få bättre utlåsningsstyrka och för att få hantera tyngre vikter/få viktvana, även om man inte tänkt tävla med tröja. (De är inte tillåtna i IPF:s regelverk.)

Sedan bör TS prova att göra en tröjbänk innan hen fortsätter spekulera på snillens vis.

RobbanColeman
2013-09-02, 06:52
Bra om man vill få muskelvana...

z_bumbi
2013-09-02, 06:54
För det första så förstår jag inte varför alla blir så gnälliga. Det är ingen som jämför sina egna bänkningar med rekord i tröjbänk. De flesta är nog medvetna att de som slår rekorden även kan nysa upp större vikt än de flesta här.

Det finns en rätt viktig skillnad. Det du skriver handlar om saker som är vitala (ja, skor får man nog se som vitala) för sporten. Så en bättre jämförelse skulle vara att man knäböjer med en perfekt balanserad stång iklädd stabila böjskor.

Inte att man lägger till ytterliggare utrustning som enbart är till för att höja vikterna.

Det som du uppfattar som gnälligt beror antagligen på att argumenten är så extremt underliga och från folk som inte ens vet hur reglerna faktisk ser ut.

Nej det är inte vitala delar i höjdhopp då det uppenbarligen går att hoppa utan specialbyggda skor för varje enskild hoppare, speciella banor och en madrass som underlättar landningen. Allt det har bara införts för att folk ska kunna hoppa högre. Höjdhopp är helt enkelt en materialsport precis som de flesta andra idrotterna som finns idag.

Emil Brännmark
2013-09-02, 08:39
Men det är ju ändå ett problem för idrotten styrkelyft och framför allt dess möjlighet att nå en något mer bred publik, att det är så splittrat och svårt att jämföra folks resultat. Hade det bara varit klassiskt eller utrustning och allt inom IPF så hade det ju varit lugnt, men alla dessa multiply-federationer som också kallar sig för styrkelyft ställer ju till det.

bertbert
2013-09-02, 09:12
Men det är ju ändå ett problem för idrotten styrkelyft och framför allt dess möjlighet att nå en något mer bred publik, att det är så splittrat och svårt att jämföra folks resultat. Hade det bara varit klassiskt eller utrustning och allt inom IPF så hade det ju varit lugnt, men alla dessa multiply-federationer som också kallar sig för styrkelyft ställer ju till det.

+1

Vi har det väldigt bra här med endast ett dominerande förbund. I USA är det en jäkla soppa...

qozmox
2013-09-02, 09:20
+1

Vi har det väldigt bra här med endast ett dominerande förbund. I USA är det en jäkla soppa...

40J8-3KbN0w
aka multiply hi-squat

Rikard Jansson
2013-09-02, 09:23
Variation och tillgång är bra, tycker jag. Jag skulle tro att det håller dopingen borta från IPA, eller vad nu IPF-motsvarigheten i U.S.A. heter.

joseferiksson
2013-09-02, 09:27
fusk

DrViolet
2013-09-02, 09:44
Personligen kan jag nog förstå att dessa tröjor och hjälpmedel uppfanns för att minska skaderisken eller för att få muskelvana, men då anser jag att man skall använda dem när man tränar, men inte när man tävlar.

Dessutom borde bakdel och rygg ligga an mot bänken så att det blir traditionell bänkpress där man går hela vägen ner till bröstet, och inte ca halva som nu. Ser dessutom förjävla fjolligt ut med gigantisk svank.

Jämför med Ferrari och Lamborghini: Ingen turbo, inte för mycket extradetaljer. Det skall vara RAW.

bubbe
2013-09-02, 09:47
Sluta larva dig nu.

filmjölk
2013-09-02, 09:58
Ser dessutom förjävla fjolligt ut med gigantisk svank.

.

Det finns få saker som är mer erotiskt eggande än en kvinnlig lyftare som bryggar upp rejält och lägger sig tillrätta på en bänk. Just fyi.

qozmox
2013-09-02, 10:00
Jämför med Ferrari och Lamborghini: Ingen turbo, inte för mycket extradetaljer. Det skall vara RAW.

http://gifmansion.com/GM/uploads/2012/03/80sguy.gif

man kanske helt enkelt får sluta använda skivstänger och vikter också?
inte ens att tala om maskiner!
tacka vet jag rocky i ryssland

hurril
2013-09-02, 10:10
Personligen kan jag nog förstå att dessa tröjor och hjälpmedel uppfanns för att minska skaderisken eller för att få muskelvana, men då anser jag att man skall använda dem när man tränar, men inte när man tävlar.

Dessutom borde bakdel och rygg ligga an mot bänken så att det blir traditionell bänkpress där man går hela vägen ner till bröstet, och inte ca halva som nu. Ser dessutom förjävla fjolligt ut med gigantisk svank.

Varför tycker du att man ska använda din dåliga bänkpresstil? Inser du inte att du låter som någon som glider in på en Baseboll-plan och tycker att pitchern rör sig fjolligt när han kastar och om han kunde sluta med det?

I övrigt verkar du i ditt trollande missa att man får tävla utan tröja och att många gör det.

hurril
2013-09-02, 10:10
fusk

Då jobbar du med en egen ordbok där det ordet betyder något annat än för alla andra.

130kg finsk sisu
2013-09-02, 10:23
-Som världselitlyftare både med tröja&raw så håller jag med TS att bänkpresströja är skit,fusk,löjligt osv osv. Men trots det tar jag inte dina åsikter på allvar eftersom du inte har en aning om vad som krävs för att bli en bra tröjpressare. De aspekter som behövs är mod,bra teknik, crazyness och en bra lockoutstyrka. Raw så är det mer råstyrka som krävs rakt igenom.
- Trots ovannämnda har jag respekt för bra tröjlyftare. Och håller med om att raw-tävlingar är ganska tråkiga. Men som styrkesport är RAW bättre än utrustat.
-Men det intressanta är att TS inte nämner 1 gång någonting om doping.
-Sedan håller jag med Coach bög-Hurril att TS och övriga inte vet ett skit om skillnaden mellan gymbänk och tävlingsbänk. Får jag fuska så mycket jag kan så lägger jag på 50kg på min tävlingsbänk. Skulle jag träna fribrottningsbänken skulle jag säkert lägga på 70kg.

130kg finsk sisu
2013-09-02, 10:26
Sedan har DrViolet inte fattat att brygga för det mesta ger endast några 1-10kg vikt på stången.
Bryggan är mer för att ge en säker bänkpressposition. Visa mig den lyftaren som får 10-tals kilon av bryggan.

fereddy
2013-09-02, 10:27
*kopiera bildlänk*

underbart ;)

Rikard Jansson
2013-09-02, 10:29
Sedan har DrViolet inte fattat att brygga för det mesta ger endast några 1-10kg vikt på stången.
Bryggan är mer för att ge en säker bänkpressposition. Visa mig den lyftaren som får 10-tals kilon av bryggan.

Jag skulle ju dock tippa på att många i de allra lägsta viktklasserna säkert plockar på sig 20-30 kg, vilket är ganska mycket procentuellt om man bänkar 100-150 kg.

http://www.youtube.com/watch?v=bxAc97K2I5M för att inte nämna någon svensk lyftare

Landström
2013-09-02, 10:30
Som en jämförelse...

Längdskidor, är det fusk?

Klassisk bänkpress vs (utrustad) bänkpress kan jämföras med löpning vs skidlöpning (längdskidor)

Tävlar man i skidlöpning så är det inte fusk med skidor.

Problemet är att "Svensson" inte vet skillnaden mellan klassisk bänkpress och "utrustad" bänkpress. Så när denne frågar en tävlande vad denne gjorde för resultat och svaret blir "310 kg" så refererar "Svensson" det resultatet till klassisk bänk. Detta trots att resultatet var med bänktröja.

Detta kan jämföras med om motsvarande fråga hade ställts till en löpare/skidlöpare. Hade inte "Svensson" förstått skillnaden mellan löpning och skidlöpning så hade många missförstånd angående prestation och resultat uppkommit.

fereddy
2013-09-02, 10:37
jag tävlar tillsammans med min klubb i lag om 3 i division2 och kör utrustat.
själv tycker jag det är kul med dem större kg man kan lasta på. men att bara dra på sig en dräkt eller tröja gör dig inte till en världsmästare. som raw bänk och som med tröja måste man ha olika teknik för att kunna avancera. jag är inte ute efter att imponera på någon utan för jag själv tycker det är kul. tycker du raw är bäst så får du tycka det men inget är mer irriterande än någon som prompt måste få rätt till att raw är det enda.

StorEric
2013-09-02, 10:53
Jag tycker det är fusk. Om man inte är skadad så och det hjälper rehabilitering eller liknande.

L-Sami
2013-09-02, 10:57
Det är inte fusk någonstans att bänkpressa med tröja. Enda gången jag kan se att det är fusk när man tar på sig tröjan i en RAW-tävling eller annan tävling där det är förbjudet med bänkpress tröja. Däremot om man nämner att man bänkar 200kg utan att nämna att man har gjort det med tröja är att undanhålla sanningen, om inte det handlar om bänkpress med tröja det man pratar om. Det är dock inte samma sak som fusk.

hurril
2013-09-02, 11:02
Jag tycker det är fusk. Om man inte är skadad så och det hjälper rehabilitering eller liknande.

Kan du inte sätta ord på vad som gör att använda en tillåten utrustningsdetalj till fusk?

PureWhey
2013-09-02, 11:08

Du tävlar ju mot andra i tröja, det är en del av momentet, hur är det fusk?

fereddy
2013-09-02, 11:13

där slog du nog huvudet på spiken

filmjölk
2013-09-02, 11:14
Tävlingsgrenen där tröja är tillåten heter faktiskt bänkpress. Namnet är inte "bänkpress med tröja", "tröjbänk" eller liknande. Så på frågan "How much do ya bench?" är det helt ok att säga kort tex: "130kg!" och inte "130kg fast med tröja av speciellt material som hjälper till" om det är det man lyft i bänkpress.

Så det är faktiskt det omvända som gäller. "How much do ya bench?" "155kg!" då kan svaret betyda att man tagit just 155kg, men isf om man tycker det är viktigt får man berätta att det är utan bänktröja. tex: "155kg! Utan en sån där fuskig jävla bänktröja!" *banka knytnäven i väggen för emfas och lägg till* "bänktröja är fuuuuusk!" *Avge ett rabiat ylande och hota utfrågaren med stryk för att poängtera allvaret i att bänktröja inte användes*

hurril
2013-09-02, 11:18
Problemet med en sådan fråga, filis, är att ditt svar måste bli 0kg eftersom du inte har något resultat i den grenen. Om du får svara däremot så får jag svara 220kg (vilket är gjort med tröja på tävling) eller 240 (vilket är med tröja på träning).

Vad vi inte kan ha är att alla utom styrkelyftare får bestämma sin egen definition av vad bänkpress är.

Payter
2013-09-02, 11:20
Klart att alla kan ha sin egen definition:crossfittare kallar ju sina sprattelövningar för pullups,handstand pushups och annat.

hurril
2013-09-02, 11:21
Klart att alla kan ha sin egen definition:crossfittare kallar ju sina sprattelövningar för pullups,handstand pushups och annat.

Det leder till att just byggare och töntar (som i den här tråden) som är de som inte förstår att styrkelyft är en sport som använder utrustning är dem som förlorar ändå. Jag definierar själv t ex bänkpressmaskinen på Exhale som bänkpress och i den gör jag 350kg så... Y'all: PWNT.

bubbe
2013-09-02, 11:22
Problemet med en sådan fråga, filis, är att ditt svar måste bli 0kg eftersom du inte har något resultat i den grenen. Om du får svara däremot så får jag svara 220kg (vilket är gjort med tröja på tävling) eller 240 (vilket är med tröja på träning).

Vad vi inte kan ha är att alla utom styrkelyftare får bestämma sin egen definition av vad bänkpress är.

Man får försöka uppfatta vem det är som frågar, någon som vet något om styrkelyft, gymplucke eller farbror sven som gjort 120kg i bänk för 25 år sen alt grannens 10 åriga pojk.

Eller ja, 10 åringarna brukar mest bara fråga hur mycket man kan lyfta oavsett vilket moment som avses...

filmjölk
2013-09-02, 11:26

jag sa ju ungefär det:)

Rikard Jansson
2013-09-02, 11:28
Man får försöka uppfatta vem det är som frågar, någon som vet något om styrkelyft, gymplucke eller farbror sven som gjort 120kg i bänk för 25 år sen alt grannens 10 åriga pojk.

Eller ja, 10 åringarna brukar mest bara fråga hur mycket man kan lyfta oavsett vilket moment som avses...

perfekt läge att dra till med totalen :D

hurril
2013-09-02, 11:36
jag sa ju ungefär det:)

Bah, orka läsa :)

Det här är ändå inget problem. Enda gångerna jag haft problem med att få någon att förstå så har det handlat om dogmatiska lyftare som inte vågar tävla eller grova preppade byggare som upplever sig själva som starka. Alla andra fattar.

Payter
2013-09-02, 11:37
Så finns det en annan aspekt som glöms också:vilken stång använder man?Har själv märkt att det kan skilja avsevärt på vikt,känsla osv beroende på vilken stång man använder.

filmjölk
2013-09-02, 11:39
Om jag själv får frågan "how much do ya bench" känner jag mig nödgad att svara: "155 med stopp i vad jag tror är tävlinsgodkännt, 150 med stopp paralympiskt, 150 i fu med stopp och semismalt grepp, 150 smalt med stopp, 145 smalt med stopp fu, 145 snett, 140 snett med stopp och 102,5 i militär" bara för att verkligen poängtera att jag inte är så dålig som min bänkpress säger att jag är :D

RobbanColeman
2013-09-02, 11:44
Jag brukar fråga, vad tror du? Svaret som följer är alltid rätt bra så jag kör då på det! :d

DrViolet
2013-09-02, 11:51
Som tidigare påpekats. Styrkelyftningssporten kanske inte är 100 % mån om sin image, vad vet jag?

I andra sporter eftersträvar man renhet (nu talar jag inte om doping) så att atleten endast använder sin kropp i den specifika grenen (som kan vara stavhopp). Bågskyttarna har undantag mot detta men även där tycker jag det ser fjantigt ut med alla prylar som sticker ut.

Simmarna har slutat med hajdräkten då det ansågs vara extra hjälp, spjutkastarna har slutat med räfflor och t.o.m. gjort om spjutet så att det inte går för långt då längderna började bli för långa.

De flesta idrotter eftersträvar renhet i atletens utförande, dvs. så få hjälpmedel som möjligt. Atletens kropp skall göra hela jobbet. Skor och kläder måste man givetvis ha på sig så där kan man jobba lite grann med material etc. Kom nu inte dragandes med att i stavhopp är stav är ett hjälpmedel då det är en helt separat gren från höjdhopp med helt olika tekniker.

Skulle jag vara högsta chef i styrkelyftarnas världsförbund skulle jag omedelbart förbjuda alla extra attiraljer förutom möjligtvis midjebälte. Ingen svank och hela ryggen mot bänken.

Så som folk vanligtvis lyfter på gym. Då blir det mer jämförbart dessutom för Svensson.

VoDaresVins
2013-09-02, 11:53
Klart att det inte kan kallas fusk. Däremot är ju jämförelsen stavhopp - längd bara för dålig. Hur många namn finns det i toppen för friidrott som tävlar i både stav och längd?

filmjölk
2013-09-02, 11:54
Jag brukar fråga, vad tror du? Svaret som följer är alltid rätt bra så jag kör då på det! :d

Haha, funkar för dig. men isf hade jag lyft typ 80kg.

hurril
2013-09-02, 12:11
Som tidigare påpekats. Styrkelyftningssporten kanske inte är 100 % mån om sin image, vad vet jag?

I andra sporter eftersträvar man renhet (nu talar jag inte om doping) så att atleten endast använder sin kropp i den specifika grenen (som kan vara stavhopp). Bågskyttarna har undantag mot detta men även där tycker jag det ser fjantigt ut med alla prylar som sticker ut.

Simmarna har slutat med hajdräkten då det ansågs vara extra hjälp, spjutkastarna har slutat med räfflor och t.o.m. gjort om spjutet så att det inte går för långt då längderna började bli för långa.

De flesta idrotter eftersträvar renhet i atletens utförande, dvs. så få hjälpmedel som möjligt. Atletens kropp skall göra hela jobbet. Skor och kläder måste man givetvis ha på sig så där kan man jobba lite grann med material etc. Kom nu inte dragandes med att i stavhopp är stav är ett hjälpmedel då det är en helt separat gren från höjdhopp med helt olika tekniker.

Skulle jag vara högsta chef i styrkelyftarnas världsförbund skulle jag omedelbart förbjuda alla extra attiraljer förutom möjligtvis midjebälte. Ingen svank och hela ryggen mot bänken.

Så som folk vanligtvis lyfter på gym. Då blir det mer jämförbart dessutom för Svensson.

Det behövs inga attacker på det vis du levererar dem eftersom du är så dåligt påläst.

Ditt första exempel tar upp stavhopp som ett exempel på en sport som endast använder den egna kroppen. Tycker du inte att du talar emot dig själv fullständigt?

Varför ska det spela någon roll för andra att du tycker att det ser fjantigt ut? Vad du tycker är fjantigt handlar om dina preferenser och de styr vilka sporter du tittar på och/ eller deltager i. Inget annat. Vi kan försöka läsa fjantigheten som att du är säker på att alla andra också tycker att de sporter du pekar ut är fjantiga men då vill jag läsa ett djupare resonemang så att något finns att bemöta.

Varför ska man ha hela ryggen mot bänken? Den tekniken utsätter axlarna för högre skaderisk och man lyfter mindre vikt. Utöver det blir det direkt ett problem eftersom få personer faktiskt _KAN_ ha hela ryggen i bänken när de ligger ned. Om de inte är muffinsfeta så att de saknar svank.

Så som folk vanligtvis lyfter på gym är med röven i luften, foten spretande, vänder innan stången träffar bröstet och på 70kg. Allt för att de läst i någon preppblaska att det är så man träffar bröstet för maximal muskelutveckling. Detta är inte det gudagivna korrekta sättet att bänkpressa utan ett av dem.

Du jämför liksom terrängskutt/ glädjefnatt i naturen av en person som precis skitnödigt slängt sig ur bilen på E4:an för att undvika blow out med tresteg av en elitidrottsman.

Johanss0n
2013-09-02, 12:12

Du glömde rövlyft, , inget stopp och en kompis som bara håller i stången och absolut inte hjälper till...

Payter
2013-09-02, 12:15
Sk "all you" lyft!

hurril
2013-09-02, 12:16
Grejen är så här:

1. Alla måste inte gilla styrkelyft precis som alla inte måste gilla fotboll eller dart
2. Att det heter längdhopp innebär inte att det ett barn gör i sandlådan med sina kompisar måste bestämma hur friidrottsmomentet ska se ut
3. Att du tycker att det är töntigt att klappa till en gummitrissa i kylan med en träpinne ruckar faktiskt inte på något vis sporten Ishockeys grundvalar
4. Cirkulera.

DrViolet
2013-09-02, 12:49
Jag har för avsikt att framföra mina åsikter lite "utifrån". Håller inte på med styrkelyft och förstår inte allt om sporten, helt rätt. Folk får göra som de vill och träna och tävla hur de vill.

Så mycket av ryggen som är rimligt mot bänken då, men ingen svank. Jag kör ju bröstträning på olika sätt ibland och man märker att man klarar av mer om man lyfter rumpan och svankar lite.

Tycker dock att tävlingsmomentet skall vara helt "rent" från sådana saker. Det skall vara enkelt, rent och kraftfullt. Sedan att en del svankar så mycket att de i princip bara behöver gå ner halva sträckan till bröstet ser också förjävligt ut. Det har blivit så mycket modifikationer att det till slut för gemene man (som mig) knappast kan kallas bänkpress längre. Fjollpress kanske.

En riktig man ligger med rygg och rumpa mot bänken och går hela vägen ner till bröstet och pressar sedan ända upp utan hjälpmedel.

(Inte meningen att göra seriösa styrkelyftare upprörda här med mina rakt-på-sak-argument, försöker mest beskriva min synvinkel på det hela från mitt medelsvensson-perspektiv. Se det som konstruktiv kritik. Lite "food for thought" för er att fundera kring bara.)

Rikard Jansson
2013-09-02, 12:55
Det hela med att ligga platt som en sill är lite väl retarderat i och med att det skulle kasseras axlar på löpande band.

hurril
2013-09-02, 12:59
Jag har för avsikt att framföra mina åsikter lite "utifrån". Håller inte på med styrkelyft och förstår inte allt om sporten, helt rätt. Folk får göra som de vill och träna och tävla hur de vill.

Så mycket av ryggen som är rimligt mot bänken då, men ingen svank. Jag kör ju bröstträning på olika sätt ibland och man märker att man klarar av mer om man lyfter rumpan och svankar lite.

Tycker dock att tävlingsmomentet skall vara helt "rent" från sådana saker. Det skall vara enkelt, rent och kraftfullt. Sedan att en del svankar så mycket att de i princip bara behöver gå ner halva sträckan till bröstet ser också förjävligt ut. Det har blivit så mycket modifikationer att det till slut för gemene man (som mig) knappast kan kallas bänkpress längre. Fjollpress kanske.

En riktig man ligger med rygg och rumpa mot bänken och går hela vägen ner till bröstet och pressar sedan ända upp utan hjälpmedel.

(Inte meningen att göra seriösa styrkelyftare upprörda här med mina rakt-på-sak-argument, försöker mest beskriva min synvinkel på det hela från mitt medelsvensson-perspektiv. Se det som konstruktiv kritik. Lite "food for thought" för er att fundera kring bara.)

Det är konstruktivt och klarsynt på samma vis som att komma till en hästhoppningstävling och utbrista ett: Alltså, om det här ska gå att sälja till allmänheten så måste hästarna sluta bajsa för det luktar skit.

Så mycket som möjligt av ryggen? Varför? Bänkpresstävling är inte bröstträning och att du fokuserar på just det är problemet här. Du sätter din egen värld som viktig för en sport du inte vet så mycket om. Det är helt irrelevant för alla att du tycker att sporten ser fjantig eller fjollig ut eftersom ingen av oss beror av ditt godkännande.

Något du kan testa nästa gång du tränar bänkpress är att hålla fötterna (hela - så du kan inte använda dina gympadojor) i golvet, häcken mot bänken (den får inte lätta någon gång), stanna med stången en sekund mot bröstet (på någon annans kommando). Gör därefter om samma sak men med så mycket svank och brygga du kan och se om du lyfter med. I båda fallen tror jag vi kommer att finna att du lyfter lägre vikt i en singel än du annars gör 5-6 reps på.

Antar att ingen av oss är riktiga män då :)

Dina rakt-på-sak-argument liknar med fylleförklaringar av hur världen egentligen ligger och hur alla andra egentligen skulle ha allt bättre om de bara visste allt du vet. :)

DrViolet
2013-09-02, 13:00
Jo, men man kan ju öva med bänktröja eller liknande?

Dessutom tror jag att gemene man lättare skulle identifiera sig med styrkelyftarnas bänkpress om det skedde utan svank och utan hjälpmedel. Då får en normalsvenne större likheter.

Nu blir det mer "man måste ha supersvank och bänktröja för att ens kunna jämföra sig."

Återigen, ville mest skapa lite funderingar. Vi tycker alla olika.

hurril
2013-09-02, 13:03

Dessutom tror jag att gemene man lättare skulle identifiera sig med styrkelyftarnas bänkpress om det skedde utan svank och utan hjälpmedel. Då får en normalsvenne större likheter.

Nu blir det mer "man måste ha supersvank och bänktröja för att ens kunna jämföra sig."

Du har inte sagt en enda sak som är ny, särskilt genomtänkt eller som på något sätt ifrågasätter något. Det du säger om gemene man påminner mer om vad gemene byggare säger som använder sin egen bröstträning som regel för hur en annan sport ska få tävla. DÖDLIGT ointressant ärligt talat :)

hurril
2013-09-02, 13:07
Det jag själv upplever som mins begripligt har ofta varit något helt vanliga också har svårt att förstå och det är en del domslut.

T ex djupet i böjen kan vara svårt att se men brukar förstås efter en kort förklaring. Sänkningar och ojämna pressar däremot kan vara helt obegripliga för... typ alla. Om vi nu snackar om att allmänheten och begriplighet.

beerbear
2013-09-02, 13:08
Kör krigsbänk(vad alla nu kallar det), mer manligt blir det ju inte.

Dock så tror jag inte styrkelyft skulle vara så populärt med bänktröjor osv i OS-sammanhang om det någonsin skulle hända, alla vill ju kunna jämföra sig med eliten och att då behöva dra på sig en tröja med hjälp av 2 andra känns ju lite extremt, men det är bara min åsikt.

Hade du bara behövt komma till tävling i träningsbyxor t-shirt och ett bälte så hade nog fler tävlat, bara dra med sig polarna.

Populära sporter är alltid lätta att hålla på med, fotboll kan alla spela, bänka med bänktröja utan tidigare erfarenhet eller instruktion blir då ganska svårt så som jag förstått det.

Är jag ute o cyklar? Bara en tanke :)

hurril
2013-09-02, 13:11
Är det alltså så att ni fortfarande inte förstår att man kan tävla med som enda tillåtna utrustningsdetaljer ett bälte och ett par knävärmare?

Wibba
2013-09-02, 13:13
Dessutom tror jag att gemene man lättare skulle identifiera sig med styrkelyftarnas bänkpress om det skedde utan svank och utan hjälpmedel. ...normalsvenne...

Svar på det fetstilta: Svanka själv. Hur stor fördel ger det? Det är mer skadeförebyggande än extremt protip som ger dig +30 kg direkt.

Understruket(*slap*): Man är inte normalsvenne för att man gjort en SL-/bänk tävling?

Jämför med RAW-resultat så slipper du problemet som du anser dig ha.

tntballe
2013-09-02, 13:18

Jag har ingen stavhopps-stång hemma, är inte det då fusk och smutsigt av dom att använda något annat än fjolårets julgran i den grenen? Det finns olika varianter eller svårighetsgrader inom många sporter, det innebär ju inte att det enklaste är det rätta.

Bänka som på gymmet? Du menar studs i bröstet, ingen utlåsning, bara halvvägs ner, röven i luften eller med hjälp upp av kompisarna? Vilket av dessa är rätt?

Humor att du nämner att det ska vara så enkelt och bort med allt annat, men bälte, det ska vara kvar. Det råkar inte vara så att du inte kan svanka men gärna använder bälte för att klara mer i övningar.

Vad är inte enkelt, rent och kraftfullt med brygga i bänk?

andeem
2013-09-02, 13:25
Men för tusan, är det inte dags att låta den här tråden dö?

bertbert
2013-09-02, 13:43

En riktig man? Är det verkligen det bästa du har att komma med? *screwy*

Betyder det att kvinnor ska bänka på något annat sätt?

Payter
2013-09-02, 13:44
Vi kan väl utveckla den till att även handla om böjdräkt,djupet i böjar och om man ka kalla det böj om man använder en monolift!Bör man inte backa ut med stången? Se där,nu kan man fortsätta 10 sidor till!

sweetkarolina
2013-09-02, 14:03
Det finns få saker som är mer erotiskt eggande än en kvinnlig lyftare som bryggar upp rejält och lägger sig tillrätta på en bänk. Just fyi.

:naughty:

Det där är ju bara lite lätt fysiologiskt omöjligt.

Och du kan väl starta ditt eget förbund. Finns en hel drös i USA just av de anledningar som du presenterar, den tycker det är fusk med lindor men inte med bänktröja, den andra tvärtom, i det tredje är allt tillåtet och i det fjärde behöver man inte böja för det är ju ändå bara jobbigt. Så varsågod. Starta ditt eget förbund där du är enväldig härskare.

Jag förstår inte vad som är fördelen med att gemene man ska kunna jämföra sig hit och dit. Det är väl det lite smått fantastiska i att toppidrottsmän/kvinnor presterar sjukt mycket bättre som gör idrott intressant.
Om den kvinnliga världseliten i höjdhopp var lika oformligt klumpiga som jag och hjälpligt klarade sig över mitt pers på 1,08 m skulle nog inte många finna det intressant att titta på. Men du kanske tycker man skulle återgå till saxstilen eller ta bort ansatsen för att gemene man lättare skulle kunna identifiera sig med resultaten? Om det nu ens skulle ha nån poäng.

Vill man bli bäst i en idrott så måste man optimera sin teknik till fullo inom det regelverk som finns. Annars blir man bara en internetkrigare.
Och som idrott måste ju de resultat som världseliten gör kunna sticka i ögonen på gemene man. Annars är det ju inget intressant.

Kör krigsbänk(vad alla nu kallar det), mer manligt blir det ju inte.

Dock så tror jag inte styrkelyft skulle vara så populärt med bänktröjor osv i OS-sammanhang om det någonsin skulle hända, alla vill ju kunna jämföra sig med eliten och att då behöva dra på sig en tröja med hjälp av 2 andra känns ju lite extremt, men det är bara min åsikt.

Hade du bara behövt komma till tävling i träningsbyxor t-shirt och ett bälte så hade nog fler tävlat, bara dra med sig polarna.

Populära sporter är alltid lätta att hålla på med, fotboll kan alla spela, bänka med bänktröja utan tidigare erfarenhet eller instruktion blir då ganska svårt så som jag förstått det.

Är jag ute o cyklar? Bara en tanke :)

Men alltså att börja tävla i styrkelyft är nog rätt exakt lika svårt som att börja spela fotboll. Vill jag börja spela organiserad fotboll så måste jag kontakta en klubb, lösa medlemskap, köpa/få ett matchställ + fotbollsskor, delta i organiserade träningar etc. Om jag däremot vill lira boll med mina kollegor på lunchen så kan jag ju bara ta med en boll o träningskläder till jobbet, men det kommer ju inte på minsta sätt gagna idrotten fotboll i medlemsantal.

Vill jag delta i tävlingar i styrkelyft/bänkpress måste jag kontakta en klubb, lösa medlemsskap, köpa/få en trikå (obligatoriskt) + så mycket utrustning (skor, dräkter, bälten, tröjor) som jag vill, delta i så pass mycket organiserad träning som klubben ställer krav om (antagligen vill de iaf träffa dig en gång). Och vill jag däremot bara lira bänkpress med polarna på gymmet så behöver jag ju inte mer än tillgång till vikter etc. Men det i sin tur ger ju inte sporten styrkelyft fler utövare.

Säg någon sport som du bara kan dyka upp på en tävling och förvänta dig att få delta? Visst när man är 6 år gammal kanske, men i någorlunda vuxen ålder.

Jag förstår inte detta behov att behöva jämföra sig med eliten. Jag äger inga spikskor men jag fattar ändå att 100 m på 10 sek är sjukt mycket bättre än vad jag sprang 100 m på i gympadojor på grus när jag gick i 7:an. Jag behöver inte att Bolt ska springa i gympadojor på grus för att jag ska kunna "jämföra" med mina resultat (fast jag har iofs glömt eller förträngt hur fort jag sprang.)

Stefan J
2013-09-02, 14:38

Grejen med att använda stora ord är att man får ha lite tyngd bakom dem. Annars blir det bara löjligt.

Alla är berättigade till en åsikt, det säger jag inget om. Men man kanske först ska passera damerna i de lättaste klasserna själv innan man slår sig för bröstet och använder ord som fjolla och riktiga män.

RobbanColeman
2013-09-02, 14:46
När ändå Sveriges bästa inom området lägger ned tid på detta, vad tar ni raw jämfört med dräkter/tröjor? Det är intressant bara att veta, jag har ingen aning nämligen hur mycket det skiljer... :)

Jag skulle nog förresten komma lika högt med stav som utan är jag rädd för... :D

Stefan J
2013-09-02, 14:47
När ändå Sveriges bästa inom området lägger ned tid på detta, vad tar ni raw jämfört med dräkter/tröjor? Det är intressant bara att veta, jag har ingen aning nämligen hur mycket det skiljer... :)

Jag skulle nog förresten komma lika högt med stav som utan är jag rädd för... :D

Har gjort 232,5 raw med stopp som bäst på träning och 308 som bäst på tävling i tröja. Jag hade länge tröja-är-fusk-och-löjligt mentaliteten och gick runt och fick stryk av allt och alla på tröjtävlingar och tyckte allt var orättvist eftersom jag lyfte mest raw.

En dag satte jag mig ner och tänkte om jag vill gå runt och vara en lokal gymhjälte resten av livet och tycka att allt är fusk eftersom jag är "starkast på riktigt" eller göra jobbet och komma ut på den internationella arenan. Jag valde det senare, tog hjälp av lyftarna i Sundsvall och sedan gick det ganska bra om jag får säga det själv. :)

Payter
2013-09-02, 14:50
Stefan J: gjorde du det under mer eller mindre samma tidsperiod?

Carcer
2013-09-02, 14:54
Min alldeles egna personliga åsikt är att tröja/dräkter är meningslösa sätt att mäta styrka på.

RobbanColeman
2013-09-02, 14:55
Har gjort 232,5 raw med stopp som bäst på träning och 308 som bäst på tävling i tröja.

Aha, rätt mycket skillnad mot vad jag trodde egentligen men det kanske är för att det är så stora vikter du fixar raw redan. Eller tänker jag fel nu, en kille på 80kg lär väl inte få ut lika mycket vikt i kg på tröjan? Jag menar om man tar 110kg raw och med tröja gör 185kg blir det lite vatten på kvarn för TS kan jag tycka.

Få som gör 232,5kg med stopp! Imponerande! :)

spoon
2013-09-02, 14:57
I klass -93 så ligger VR på runt 300 kg med tröja. Jag tippar att dom bänkar mellan 200-220 utan tröja. Så det går att få ut en hel del kilon även om man är lätt.

Stefan J
2013-09-02, 15:01
Stefan J: gjorde du det under mer eller mindre samma tidsperiod?

Mer eller mindre. Jag hade en dipp i tröja det året (2011) jag bantade ner mig från 110kg till 105kg men raw-träningen gick desto bättre.

hurril
2013-09-02, 15:03
Det är inte helt lätt att föra resonemang om vad man Får Ut av en tröja eftersom det är ett annat lyft som på många sätt ställer andra krav. Givetvis finns även likheter.

Man är sällan i en form som ger bäst rawlyft samtidigt som man hanterar tröjan mest optimalt eftersom träningsmetoderna skiljer sig åt och ibland motarbetar varandra.

RobbanColeman
2013-09-02, 15:07
Det är inte helt lätt att föra resonemang om vad man Får Ut av en tröja eftersom det är ett annat lyft som på många sätt ställer andra krav. Givetvis finns även likheter.

Man är sällan i en form som ger bäst rawlyft samtidigt som man hanterar tröjan mest optimalt eftersom träningsmetoderna skiljer sig åt och ibland motarbetar varandra.

Japp! Börjar haja att det är stor skillnad. Vad gör du raw resp med tröja/dräkt i momenten? :)

Finns det dem som är kassa i den ena och grymma i den andra varianten eller går det ändå hand i hand?

Matsa
2013-09-02, 15:09
Min alldeles egna personliga åsikt är att tröja/dräkter är meningslösa sätt att mäta styrka på.

Frågan är om det verkligen spelar någon roll. Kan inte idrotten ha ett värde i sig självt utan att vara en styrkemätare för oinvigda? Det funkar ju uppenbarligen för löpning att ha olika distanser, eller borde vi ta bort alla kortdistanser utom 100m eftersom den är "bäst" mått på snabbhet?

Stefan J
2013-09-02, 15:09
Grejen är att jag förstår exakt vad TS menar, jag har haft det tänket själv när det kommer till utrustning och har det delvis fortfarande. Jag menar, jag är mer intresserad av vad mina tröjkonkurrenter gör raw än i tröja, och då tävlar jag ändå i tröja.

Det jag vänder mig mot är bara att man får ha lite kött på benen själv innan man skrattar åt andra, pekar finger och hånar. Om man nu måste skratta, peka finger och håna. Att bänka 90 själv och skrika att killen som bänkar 220 raw fuskar och är fjollig för att han går upp i brygga och inte lyfter som en riktig man... ja det blir lite fel. :)

Mitt tips är: lär dig en bra teknik själv. Du kommer lyfta lite mer och minska risken för skador. Och när du fått dina 10-15 gratiskilon som tekniken kanske ger kommer du få en större ödmjukhet inför idrotten. För då har du fortfarande 70-80kg kvar till de svenska raw-rekorden i din viktklass eller hur mycket det nu kan vara och inser att oj, man måste nog vara jävligt stark för att bänka de vikterna trots allt, teknik eller ej.

RobbanColeman
2013-09-02, 15:16
Grejen är att jag förstår exakt vad TS menar, jag har haft det tänket själv när det kommer till utrustning och har det delvis fortfarande. Jag menar, jag är mer intresserad av vad mina tröjkonkurrenter gör raw än i tröja, och då tävlar jag ändå i tröja.

Det jag vänder mig mot är bara att man får ha lite kött på benen själv innan man skrattar åt andra, pekar finger och hånar. Om man nu måste skratta, peka finger och håna. Att bänka 90 själv och skrika att killen som bänkar 220 raw fuskar och är fjollig för att han går upp i brygga och inte lyfter som en riktig man... ja det blir lite fel. :)

Jag håller med! Dock blir det löjligt om den som tröjbänkar 200kg inte tar mer än 120kg utan tröja, det är inte ens starkt. Relativt givetvis, men jag menar ngn i min size ungefär. Det är väl då det blir fjantigt utifrån TS resonemang.

Alla som tar 200kg eller mer raw är mycket imponerande i min bok!*flex*

Pepz
2013-09-02, 15:18
Aha, rätt mycket skillnad mot vad jag trodde egentligen men det kanske är för att det är så stora vikter du fixar raw redan. Eller tänker jag fel nu, en kille på 80kg lär väl inte få ut lika mycket vikt i kg på tröjan? Jag menar om man tar 110kg raw och med tröja gör 185kg blir det lite vatten på kvarn för TS kan jag tycka.

Få som gör 232,5kg med stopp! Imponerande! :)

jag tränade ett år med tröjan.
gjorde som bäst 180kg på träning, 170 på tävling
och då gjorde jag ca150kg raw (klassiskt)

tröjträning är svååååårt

hurril
2013-09-02, 15:19
Japp! Börjar haja att det är stor skillnad. Vad gör du raw resp med tröja/dräkt i momenten? :)

Finns det dem som är kassa i den ena och grymma i den andra varianten eller går det ändå hand i hand?

Just nu gör jag nästan 0 i båda eftersom jag varit skadad och/ eller omotiverad under en längre period. Är igång med hård träning bara sedan några veckor tillbaka.

Första gången jag böjde 300kg i full utrustning så var mitt 1RM 200kg vilket är en rejäl skillnad. På mitt senaste och förhoppningsvis inte sista SM gjorde jag 345kg (och 355kg men det fann inte nåd hos våra kära domare [som alltså garanterat dömde korrekt!]). Då var mitt raw-1RM 255-260kg vilket jag visade på tävling cirka två månader senare (med 257.5kg) så det är inte några hockey- eller bullshitsiffror på gymlyft med SATS-viktplattor och 3dm för grunt.

I bänken har jag gjort 171kg i ett helt igenom bra lyft på träning och (tror jag?) 167.5kg på tävling utan tröja. 180 har jag gjort i ett gymlyft (dvs touch-n-go och lite rövlyft). Med tröja har jag 220kg tävlingsgodkänt och 240 med en smula rövlyft och touch-n-go.

I marken har jag gjort 321kg raw på gymmet och 375kg på tävling med dräkt.

Det verkar helt klart som att man kan vara kass i det ena och inte det andra OCH vice versa. Jag själv är inte någon rawfantom och de duktigare lyftarna i sverige piskar mig i allt från och med 105:an ungefär. Med full utrustning däremot är(/ var) jag långt med konkurrenskraftigm och lyckades ta en medalj på SM. Min träning var dock helt utrustningstävlingsanpassad på alla sätt och vis vilket inte utvecklar raw-styrkan maximalt.

RobbanColeman
2013-09-02, 15:20
jag tränade ett år med tröjan.
gjorde som bäst 180kg på träning, 170 på tävling
och då gjorde jag ca150kg raw (klassiskt)

tröjträning är svååååårt

Japp! Jag hajar att det är ett tävlingsmoment i sig, att kunna få ut max av tröjan...;)

Stefan J
2013-09-02, 15:22
Jag håller med! Dock blir det löjligt om den som tröjbänkar 200kg inte tar mer än 120kg utan tröja, det är inte ens starkt. Relativt givetvis, men jag menar ngn i min size ungefär. Det är väl då det blir fjantigt utifrån TS resonemang.

Alla som tar 200kg eller mer raw är mycket imponerande i min bok!*flex*

Nä och det har du helt rätt i.

hurril
2013-09-02, 15:23
Japp! Jag hajar att det är ett tävlingsmoment i sig, att kunna få ut max av tröjan...;)

Den grejen är bland annat det vi lyftare tycker skänker vårt tävlande innehåll och mening. För att det är jävligt svårt och för att det kräver en rekorderlig proverbial testikelpung att hålla i tunga vikter.

svenbanan
2013-09-02, 15:33
Bra mycket intressantare diskussion då TS håller sig tyst...

spoon
2013-09-02, 15:38
Generellt så kan man säga att en okej utövare kan få ut 20% extra på totalen med utrustning. Efter ett tag så kan man inte få ut mer av utrustningen och då måste man ändå bli starkare.

hurril
2013-09-02, 15:40
Generellt så kan man säga att en okej utövare kan få ut 20% extra på totalen med utrustning. Efter ett tag så kan man inte få ut mer av utrustningen och då måste man ändå bli starkare.

Här är det viktigt att förstå att "ändå bli starkare" gäller båda klassernas lyftare men att det inte är exakt samma saker som behöver stärkas.

spoon
2013-09-02, 15:44
Helst hade jag använt uttrycket bättre. Man tävlar ju om att bli den bästa styrkelyftaren. Den bästa styrkelyftaren är ju den som klarar att lyfta mest på plattformen med tillåten utrustning. Inte nödvändigtvis den starkaste.

DrViolet
2013-09-02, 16:03
Det jag vänder mig mot är bara att man får ha lite kött på benen själv innan man skrattar åt andra, pekar finger och hånar.

Nja, jag var mer rakt på sak utifrån ett externt perspektiv. Har inte haft för avsikt att reta upp folk.

Jag tror att om man börjar styrkelyfta, kommer in i det osv. så accepterar man det lättare efter ett tag. Speciellt som om det verkar vara vanligt med bänkpressartröjor på tävlingar? Det bildas en acceptans som smyger sig in.

För mig som kommer utifrån kan jag dock aldrig acceptera det fullt ut. Man kan se det som ett sätt att höja wow-känslan för sporten. "Wow, klarade du över 300 kg i bänkpress?" (I stället för ca 225 kg (?) utan tröja.)

Tänk om hajdräkten förbättrat simtiderna med upp till ca 30 - 50 % som tröjan gör? Hade aldrig någonsin accepterats.

Sammanfattat: Tröjan är ett alltför integrerat hjälpmedel i själva momentet samt att resultaten blir så markant mycket bättre, upp till ca 30 - 50 %.
Därav blir det inte "rent", åtminstone inte för mig.

Nu har dock tröjan blivit så allmänt accepterad att det blir svårt att vänja av sporten med tröjan.

hurril
2013-09-02, 16:14
Nja, jag var mer rakt på sak utifrån ett externt perspektiv. Har inte haft för avsikt att reta upp folk.

Jag tror att om man börjar styrkelyfta, kommer in i det osv. så accepterar man det lättare efter ett tag. Speciellt som om det verkar vara vanligt med bänkpressartröjor på tävlingar? Det bildas en acceptans som smyger sig in.

För mig som kommer utifrån kan jag dock aldrig acceptera det fullt ut. Man kan se det som ett sätt att höja wow-känslan för sporten. "Wow, klarade du över 300 kg i bänkpress?" (I stället för ca 225 kg (?) utan tröja.)

Tänk om hajdräkten förbättrat simtiderna med upp till ca 30 - 50 % som tröjan gör? Hade aldrig någonsin accepterats.

Sammanfattat: Tröjan är ett alltför integrerat hjälpmedel i själva momentet samt att resultaten blir så markant mycket bättre, upp till ca 30 - 50 %.
Därav blir det inte "rent", åtminstone inte för mig.

Nu har dock tröjan blivit så allmänt accepterad att det blir svårt att vänja av sporten med tröjan.

Jag tror inte du förstår, trots kanske fyra försök att förklara för dig hittills. Utrustat respektive outrustat tävlande existerar parallellt idag. Det senare kallar vi för klassisk styrkelyft och i det tidigare använder man _alltid_ bänkpresströjan (med något enstaka undantag.)

Det är alltså inte fråga om något som blir allmänt accepterat eller så utan en integrerad del i sporten sedan 10+ år tillbaka - en som är precis lika integrerad som knälindor, knäböjsdräkt, bälte, marklyftsdräkt och handledslindor. Du har alltså ingen sak att komma med bakom din principfråga utan bara attacker från en ignorant plattform. Man kan inte ta dig på allvar.

Pepz
2013-09-02, 16:24
vi förtydligar ännu en gång

klassisk styrkelyft. där tillåts endast bälte och handledslindor
Styrkelyft - bänkpresströja, dräkter, lindor, bälte.

välkommen ner till en klubb redan ikväll och börja träna för att tävla utan fjolltröja.

DrViolet
2013-09-02, 16:31
Du har alltså ingen sak att komma med bakom din principfråga utan bara attacker från en ignorant plattform.

Tycker jag har ganska väl uppbyggda argument som baserar sig på analoga jämförelse med andra sporter, exempelvis simning och spjutkastning, där alltför stora justeringar inte har ansetts vara okej från respektive förbund. Och då talar vi betydligt mindre förbättringar än vad bänkpresströjan bidrar till.

hurril
2013-09-02, 16:34
Tycker jag har ganska väl uppbyggda argument som baserar sig på analoga jämförelse med andra sporter, exempelvis simning och spjutkastning, där alltför stora justeringar inte har ansetts vara okej från respektive förbund. Och då talar vi betydligt mindre förbättringar än vad bänkpresströjan bidrar till.

Din analogi haltar eftersom den egentligen i så fall hade avskaffat stavhoppet snarare än reglerat hur staven är beskaffad när det kommer till egenskaper och material. Materialregleringen finns inom SL i form av specifikationer för hur tröjan ska tillverkas/ se ut, vilka tyger, storlek på bälten osv osv.

DrViolet
2013-09-02, 16:35
välkommen ner till en klubb redan ikväll och börja träna för att tävla utan fjolltröja.

Tack. Kör dock på styrketräningsnivå några ggr/vecka som ett roligt experiment. Klarade 12 reps på 70 kg i dag vilket skulle innebära ca 95 - 100 kg i 1 RM. Stort för mig. Snart är 100 kg gränsen (utan tröja eller svank) nådd efter ca 8 månaders träning.

Om jag någonsin klarar ca 120-130 kg i bänk så är jag 100 % nöjd.

spoon
2013-09-02, 16:40
Om du vill ha ett mål att sträva efter DrViolet så finns det Svenska rekord utan bänktröja.

Här hittar du dom
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/Svenskarekord/RekordKlassiskStyrkelyft/

I din viktklass ligger rekordet på 172,5kg. Får du en 30-40kg på en bra brygga så är du snart där :thumbup:

J.V
2013-09-02, 16:44
I din viktklass ligger rekordet på 172,5kg. Får du en 30-40kg på en bra brygga så är du snart därBrygga är ju fusk! MAN SKA LIGGA PLATT!

DrViolet
2013-09-02, 16:47
Låt oss säga att höjdhoppare hade en kraftig, fjädrande gummidräkt på sig från midjan och nedåt som gav mer "schvung" i stegen så att det studsade mer och gav högre hoppresultat, skulle det då kunna vara en egen gren i exempelvis OS och bli betraktat som seriöst?

hurril
2013-09-02, 16:50
Låt oss säga att höjdhoppare hade en kraftig, fjädrande gummidräkt på sig från midjan och nedåt som gav mer "schvung" i stegen så att det studsade mer och gav högre hoppresultat, skulle det då kunna vara en egen gren i exempelvis OS och bli betraktat som seriöst?

Låt oss istället låta bli efterblivna exempel och istället hålla oss till verkligheten. Hoppare har skor på sig snarare än är barfota och springer på en matta som inte är skog. Du inser med ett par sekunders reflektion att allt utöver det är en anpassning från scratch för att bygga upp sporten höjdhopp.

Innan vi går vidare vill jag att du motiverar för oss alla varför höjdhoppare ska få ha skor på sig fortsatt eftersom sådana inte medger rena hopp som jag själv kan relatera till eftersom jag alltid är barfota.

svenbanan
2013-09-02, 16:54

Om tillräckligt många tycker den grenen är rolig att tävla i, och tillräckligt mycket publik tycker att det är intressant att titta på så finns ju möjligheterna att tävlingar anordnas. Om dessa tävlingar sker inom ramen för IAAF (internationella friidrottsförbundet eller ej beror ju på ifall IAAF tycker att det är en vettig gren eller ej. Tycker IAAF inte att det är nåt att hänga i granen så kommer väl några tjommar bilda nåt slags eget förbund och anordna tävlingar. Då kommer man dock inte se denna gren på friidrottsgalorna. Om den kommer dyka upp på OS är ju en fråga för IOK.

DrViolet
2013-09-02, 16:56
Grundutrustning måste vara okej, dvs underkläder, tröja, byxor eller shorts samt skor. Barfota känns lite väl överdrivet, man får väl ont i fötterna också av att springa på trackunderlag.

Är du inte lite väl inne i detaljer nu?

Kajsa Bergqvist i kraftiga gummibyxor, det vore nåt.

svenbanan
2013-09-02, 16:58
Grundutrustning måste vara okej, dvs underkläder, tröja, byxor eller shorts samt skor. Barfota känns lite väl överdrivet, man får väl ont i fötterna också av att springa på trackunderlag.

Grundutrustning?

De har för fan olika skor på höger och vänster fot för att kunna få till det optimala fästet till upphoppet.

Grundutrustning vore väl att ha på sig joggingdojor, eller?

hurril
2013-09-02, 17:04

Du får inte gömma dig bakom detaljer om du inte medger mig den premien samtidigt. Bänkpresströjan är en detalj.

Pepz
2013-09-02, 17:11
ts:
http://www.demotivation.us/media/demotivators/demotivation.us_TROLLING-Never-heard-about-it_133750671940.jpg

Payter
2013-09-02, 17:21
Hur tusan lyckas man få upp 325kg i 93:an i mark? Det var grymt imponerande!

spoon
2013-09-02, 17:25
Hur tusan lyckas man få upp 325kg i 93:an i mark? Det var grymt imponerande!

Nu vet jag inte vilket rekord som du pratar om? Erik Gunhamn drog 365kg i marklyft. Världsrekordet i bänkpress med utrustning har Adam Mamola med 301,5kg

Payter
2013-09-02, 17:29
Har feber,så läste väl fel,men det är ju ännu mer imponerande!

svenbanan
2013-09-02, 17:31
mycket talande bild
+1

spoon
2013-09-02, 17:34
Har feber,så läste väl fel,men det är ju ännu mer imponerande!

:thumbup:

MtotheM
2013-09-02, 17:36
Nu vet jag inte vilket rekord som du pratar om? Erik Gunhamn drog 365kg i marklyft. Världsrekordet i bänkpress med utrustning har Adam Mamola med 301,5kg

Gunhamn har också vad jag vet klassiska markrekordet i 93:an som ligger på just 325kg.

TranceII
2013-09-02, 17:39
Det som du uppfattar som gnälligt beror antagligen på att argumenten är så extremt underliga och från folk som inte ens vet hur reglerna faktisk ser ut.

Nej det är inte vitala delar i höjdhopp då det uppenbarligen går att hoppa utan specialbyggda skor för varje enskild hoppare, speciella banor och en madrass som underlättar landningen. Allt det har bara införts för att folk ska kunna hoppa högre. Höjdhopp är helt enkelt en materialsport precis som de flesta andra idrotterna som finns idag.

Nu är jag absolut ingen expert men jag tror inte jag missar något jätteviktigt i reglerna som gör att mina argument faller platt.

Om vi tar bort de absurda exemplen i höjdhopp (hoppa naken utan matta att landa på) utan jämför de lätta spikskorna och banorna så kommer det inte resultera att en höjdhoppare ökar hopphöjden med 50% som man kan se i tröjbänk.

Hela grejen är bara så onödig från mitt perspektiv från utsidan (intresserad men kommer aldrig tävla). Man behöver det helt enkelt inte i styrkelyft och jag tycker det förändrar grundtanken med momentet.

spoon
2013-09-02, 17:39
Gunhamn har också vad jag vet klassiska markrekordet i 93:an som ligger på just 325kg.

Ah, tänkte inte på det :) Tror han hade det rekordet ett tag. Nu ligger det på 330kg

http://records.powerlifting.org/world/?lan=en&gender=M&age=sen&e=1

hurril
2013-09-02, 17:43
Nu är jag absolut ingen expert men jag tror inte jag missar något jätteviktigt i reglerna som gör att mina argument faller platt.

Om vi tar bort de absurda exemplen i höjdhopp (hoppa naken utan matta att landa på) utan jämför de lätta spikskorna och banorna så kommer det inte resultera att en höjdhoppare ökar hopphöjden med 50% som man kan se i tröjbänk.

Hela grejen är bara så onödig från mitt perspektiv från utsidan (intresserad men kommer aldrig tävla). Man behöver det helt enkelt inte i styrkelyft och jag tycker det förändrar grundtanken med momentet.

Man behöver inte spikskor i löpning heller och att du försöker be frågan i det läget hjälper dig faktiskt inte.

Om det som stör dig är behovet av utrustning så kan du börja med en av följande två:

1. Vilket är behovet av styrkelyft från början?
2. Vilket är behovet av spikskor i vissa löpgrenar?

Hur lite får en utrustningsdetalj hjälpa och mot vilken referenspunkt? Varför den referenspunkten? Varför den storleken på hjälpen?

filmjölk
2013-09-02, 17:52
Men varför bry sig om utrustningen öht? Ok att det var lite ok att gnälla för ett par år sen, men nu?

Klassiskt finns. Själv "följer" jag bara klassiskt, vanlig styrkelyft försöker jag pricka in mina kolozzeumfavoriter när det webbsänds, men utöver det har jag klent intresse för sporten, så varför bry sig och bli upprörd över reglerna i något man inte ens är särskilt intresserad av?

Det enda jag surar på numera med utrustningslyftarna är vissa som här på Kolozzeum hävdar att de finns (eller själva är) bättre lyftare i utrustningslyftningen som hade vunnit om de bara ids ställa upp i klassiskt. Bevisa det eller stfu.

hurril
2013-09-02, 18:00
Men varför bry sig om utrustningen öht? Ok att det var lite ok att gnälla för ett par år sen, men nu?

Klassiskt finns. Själv "följer" jag bara klassiskt, vanlig styrkelyft försöker jag pricka in mina kolozzeumfavoriter när det webbsänds, men utöver det har jag klent intresse för sporten, så varför bry sig och bli upprörd över reglerna i något man inte ens är särskilt intresserad av?

Det enda jag surar på numera med utrustningslyftarna är vissa som här på Kolozzeum hävdar att de finns (eller själva är) bättre lyftare i utrustningslyftningen som hade vunnit om de bara ids ställa upp i klassiskt. Bevisa det eller stfu.

Varför är någon skyldig dig det?

TranceII
2013-09-02, 18:07
Man behöver inte spikskor i löpning heller och att du försöker be frågan i det läget hjälper dig faktiskt inte.

Om det som stör dig är behovet av utrustning så kan du börja med en av följande två:

1. Vilket är behovet av styrkelyft från början?
2. Vilket är behovet av spikskor i vissa löpgrenar?

Hur lite får en utrustningsdetalj hjälpa och mot vilken referenspunkt? Varför den referenspunkten? Varför den storleken på hjälpen?

Spikskor ändrar inte hur löpare springer till någon större grad. Jag är inte heller emot att material blir bättre i den utrustning som används men det jag är emot är att jag tycker man har lagt till onödigt material i strykelyft.

Om man skall mäta hur stark en person är på att knäböja så förstår jag inte poängen med att lägga till lindor och dräkt. Det är inte redskap som behövs och enda syftet är för att öka på vikterna.

Det är för mig som min åsikt om filmningar i fotboll. Jag vet att det nu är en del av sporten och att Cristiano Ronaldo är långt mycket bättre än mig men jag tycker fortfarande filmningar är skit.

qozmox
2013-09-02, 18:10
Det är för mig som min åsikt om filmningar i fotboll. Jag vet att det nu är en del av sporten och att Cristiano Ronaldo är långt mycket bättre än mig men jag tycker fortfarande filmningar är skit.

du jämför filmningar med utrustning?

TranceII
2013-09-02, 18:20
du jämför filmningar med utrustning?

Nej, jag säger att båda är en del av sporten som jag inte gillar.

dream_theater_
2013-09-02, 18:26
Hur är det med motorsport då? Människan är ju inte riktigt kapabel egentligen till att vina runt i 400 km/h runt en ring. Parkera Ferrarin och ta bussen istället.

TranceII
2013-09-02, 18:32
Hur är det med motorsport då? Människan är ju inte riktigt kapabel egentligen till att vina runt i 400 km/h runt en ring. Parkera Ferrarin och ta bussen istället.

Jag förstår inte din poäng.

qozmox
2013-09-02, 18:44
Nej, jag säger att båda är en del av sporten som jag inte gillar.

styrkelyft i utrustning är en egen sport.
det vore som för en höjdhoppare att säga att man inte gillar staven i stavhopp.
eller en formel1 förare som gnäller på dragracing osv osv osv.

om du inte gillar styrkelyft med utrustning så visst, men säg inte att utrustningen
förstör din sport, då du uppenbarligen ägnar dig åt en annan.

filmjölk
2013-09-02, 18:44
Varför är någon skyldig dig det?

Har jag sagt att någon är skyldig mig det? Det är en uppmaning. Ungefär som att du stör dig på byggare som har en åsikt om styrkelyft, så stör jag mig på lyftare som hävdar att de är bäst/nån annan är bäst i klassiskt utan att ens tävla i klassiskt.

DrViolet
2013-09-02, 18:57
Styrkelyft med hjälpredskap är inte någon egen gren (även om det anses vara det), det är en expansion av samma gren, därav problemet.

Ungefär som att höjdhopparna skulle hoppa med fjädrande gummibyxor. Pröva att mejla till IOK eller Svenska Friidrottsförbundet och föreslå det. Tror du att de skulle ta in den "grenen"?

Styrkeförbundet borde sluta med "wow"-hjälpmedel.

dream_theater_
2013-09-02, 18:58
Jag förstår inte din poäng.

Nej, det är klart att du inte gör.

qozmox
2013-09-02, 19:00
Styrkelyft med hjälpredskap är inte någon egen gren (även om det anses vara det), det är en expansion av samma gren, därav problemet.

om de inte är skilda grenar, hur kommer det sig då att de har skilda förbund och tävlingar?
om det vore en och samma, så hade man fått välja huruvida man
ville köra i utrustning eller ej, men så är ju inte fallet

TranceII
2013-09-02, 19:02
styrkelyft i utrustning är en egen sport.
det vore som för en höjdhoppare att säga att man inte gillar staven i stavhopp.
eller en formel1 förare som gnäller på dragracing osv osv osv.

om du inte gillar styrkelyft med utrustning så visst, men säg inte att utrustningen
förstör din sport, då du uppenbarligen ägnar dig åt en annan.

Jag har inte sagt att det förstör sporten. Jag har uttryckt min åsikt om att när man tävlar i SM i styrkelyft så är det med utrustning och jag tycker det är synd. Det behöver inte vara en sådan utrustningssport men är det.

Nej, det är klart att du inte gör.

Tror du att du klarar av att förklara den? Förstökte du dra en poäng om vad som är naturligt (vilket vi inte pratar om)? Lite gulligt i så fall.

Jeneric
2013-09-02, 19:06
Ungefär som att höjdhopparna skulle hoppa med fjädrande gummibyxor. Pröva att mejla till IOK eller Svenska Friidrottsförbundet och föreslå det. Tror du att de skulle ta in den "grenen"?

IOK bör inte användas som parameter för nånting vettigt

fsl53ft0byo

J.V
2013-09-02, 19:07

Styrkeförbundet borde sluta med "wow"-hjälpmedel.Sitter du och är lika förbannad åt Formel1, bara för att det finns folkrace?

"MOTORSPORTEN BORDE SLUTA MED ALLA 'WOW'-HJÄLPMEDEL!!!!!11 Trimma bilar, streamlajna chassin och hålla på, nonsens."

Klassisk styrkelyft och styrkelyft ÄR olika grenar, även om du inte har förstånd nog att acceptera det. Det finns SM i båda, olika förbund och hela baletten.

dream_theater_
2013-09-02, 19:14
Naaw, ett försök att förminska min förminskning? Det är lite gulligt.

DrViolet
2013-09-02, 19:17
Jag tror inte vi kommer så mycket längre i detta. Det blev mycket diskussion dock, alltid intressant med olika argument och åsikter.

Jag vidhåller att Styrkelyftarförbunden borde ta tag i detta och förbjuda tröjor och svank. Sporten skulle tjäna på det enligt mig.

bertbert
2013-09-02, 19:18

Styrkelyftförbundet borde ingenting, framför allt inte med hänvisning till vad någon som inte ens kan reglerna i sporten tycker.

Om du inte gillar styrkelyft med utrustning så behöver du inte bry dig. Du kan ju intressera dig för klassisk styrkelyft istället. Du behöver inte gilla det heller.

Jag kan tycka att man inte borde ligga ner och träna. Tror du styrkelyftarna bryr sig om det? Nej. Borde de bry sig? Nej.

Det är inte "naturligt" att ligga ner och träna, kan man ju tycka. Eller att sitta på en hästrygg (de flesta hästar man ser vilda saknar faktiskt ryttare). Hästsport finns ändå.

om de inte är skilda grenar, hur kommer det sig då att de har skilda förbund och tävlingar?

Men försök åtminstone ha en tillstymmelse till koll innan du uttalar dig. Man kan under förbundet IPF och den svenska grenen Svenska Styrkelyftförbundet VÄLJA om man vill tävla med eller utan utrustning. Klassisk lyftning och utrustningslyftning ingår i samma förund, det förbund som av en händelse också råkar vara världens största styrkelyftförbundet.

Så jo, det finns under samma tak. Och jo, man får välja.

Philley
2013-09-02, 19:18
Jag tror inte vi kommer så mycket längre i detta. Det blev mycket diskussion dock, alltid intressant med olika argument och åsikter.

Jag vidhåller att Styrkelyftarförbunden borde ta tag i detta och förbjuda tröjor och svank. Sporten skulle tjäna på det enligt mig.

Tur du inte har någon egentlig talan då.

qozmox
2013-09-02, 19:20
Men försök åtminstone ha en tillstymmelse till koll innan du uttalar dig. Man kan under förbundet IPF och den svenska grenen Svenska Styrkelyftförbundet VÄLJA om man vill tävla med eller utan utrustning. Klassisk lyftning och utrustningslyftning ingår i samma förund, det förbund som av en händelse också råkar vara världens största styrkelyftförbundet.

Så jo, det finns under samma tak. Och jo, man får välja.

självklart vet jag väl att man får välja, vad jag menade var att om man väljer
att tävla i utrustning, så får man inte tävla mot folk utan.

bertbert
2013-09-02, 19:26
Du skrev:

Och nu skriver du:

självklart vet jag väl att man får välja, vad jag menade var att om man väljer
att tävla i utrustning, så får man inte tävla mot folk utan.

Så då menade du naturligtvis inte heller att det är olika förbund utan samma förbund. När du skriver att det är olika förbund och att man inte får välja så är det ditt sätt att säga att man får välja, och att det är samma förbund.

Vi säger så. *kissass* *slap*

tntballe
2013-09-02, 19:26

Tror du att det bara är för att nya stavarna är fina som stavhoppare inte längre har stela trästavar som dom ursprungligen hade?

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

qozmox
2013-09-02, 19:30
nu ser jag missförståndet;
"om de inte är skilda grenar, hur kommer det sig då att de har skilda förbund och tävlingar?
om det vore en och samma (gren), så hade man fått välja huruvida man
ville köra i utrustning eller ej, men så är ju inte fallet"

dvs. det jag ville ha sagt var:
om de var samma gren/sport (utrustning och ej utrustning) så hade man
helt enkelt fått välja på tävlingsdagen om man ville ha en dräkt eller ej,
ungefär som om man skulle få välja mellan en formel1 eller en gokart

bertbert
2013-09-02, 19:32
nu ser jag missförståndet;
"om de inte är skilda grenar, hur kommer det sig då att de har skilda förbund och tävlingar?
om det vore en och samma (grenar), så hade man fått välja huruvida man
ville köra i utrustning eller ej, men så är ju inte fallet"

Du fattar ju inte. Under IPF finns styrkelyft med och utan utrustning. Det är samma grenar som körs - med och utan utrustning. En och samma lyftare kan ena tävlingen köra med utrustning och nästa utan.

På en och samma tävling ser du alltså både lyftare som kör med och utan utrustning.

dvs. det jag ville ha sagt var:
om de var samma gren/sport (utrustning och ej utrustning) så hade man
helt enkelt fått välja på tävlingsdagen om man ville ha en dräkt eller ej,
ungefär som om man skulle få välja mellan en formel1 eller en gokart

Du får välja på tävlingsdagen på ett DM eller en serietävling. Släpp det här nu, du har inte koll.

qozmox
2013-09-02, 19:34
ja. det vet jag. men utrustad tävlar inte mot raw.
och det är ju lite det TS verkar tro, eller åteminstone vara upprörd över.

du har helt enkelt missförstått det jag ville få fram, kanske inte så konstigt
då jag förmodligen författade mig uselt.

om det vore exakt samma sport, och man fick välja utrustning eller ej,
och man tävlade mot varandra, utrustad eller ej, då hade jag förstått TS.
men så är ju inte fallet.

Alltidxx
2013-09-02, 19:35
Hur blev en sån här tråd 14 sidor lång på en (1) dag är vad jag undrar...

qozmox
2013-09-02, 19:36
Hur blev en sån här tråd 14 sidor lång på en (1) dag är vad jag undrar...

för att supertrollfacemurdah slog till

mikaelj
2013-09-02, 19:56

Det är en egen gren.

Inom en tävling blandas aldrig material och utan material. Tävlar du i klassisk bänkpress har du och dina motståndare samma regelverk.

Eftersom du vill att man skall göra om tävlingsformen till shorts & t-shirt, för att underlätta för publik och utövare: skulle du kunna beskriva regelverket för en sådan tävling?

Hur ser ett godkänt lyft ut? Vad är tillåtet och vad är inte tillåtet i själva lyftet? Vad ger underkänt? Det här är något som ärligt talat gör mig väldigt intresserad. Du har tänkt på det ett tag och borde ha kommit fram till en känsla för vad du vill se på en sådan tävling.

qozmox
2013-09-02, 20:00
Det är en egen gren.

Inom en tävling blandas aldrig material och utan material. Tävlar du i klassisk bänkpress har du och dina motståndare samma regelverk.

Vaddå expansion? Vad svamlar du om?

det är väl det här jag ville ha sagt.
mitt blev bara lite längre och otydligare.

förutom det om föreningar då. men var rätt säker på att det fanns
föreningar som enbart tillåter raw eller utrustning.
tävlingar som enbart tillåter det ena eller det andra måste det väl ändå finnas?

TranceII
2013-09-02, 20:10
Ni som gillar utrustning, varför gör ni det?

Hur ser ni på framtiden och bättre utrustning, var går gränsen?

spoon
2013-09-02, 20:14

Det blir en till faktor som man ska bemästra. Det gör det roligare att utföra och i mina ögon mer imponerande att se på. Gränsen för material är redan dragen. Man får inte utveckla dräkterna mer. Jag vill inte att dräkterna ska bli mer eller mindre extrema. Jag vill att dom ska vara likadana så att man kan jämföra resultat över tid.

svenbanan
2013-09-02, 20:15

Gränsen går vid Smulter. Starkare än så får man inte vara. Då är det fusk!

TranceII
2013-09-02, 20:24
Det blir en till faktor som man ska bemästra. Det gör det roligare att utföra och i mina ögon mer imponerande att se på. Gränsen för material är redan dragen. Man får inte utveckla dräkterna mer. Jag vill inte att dräkterna ska bli mer eller mindre extrema. Jag vill att dom ska vara likadana så att man kan jämföra resultat över tid.

Ok, så du vill att styrkelyft skall vara mer teknik och mindre en tävling i ren styrka.

Är det inte lite naivt att tro att det inte kommer utvecklas mer? Det händer väl saker hela tiden. Dagens single ply är väl som gårdagens multiply.

Gränsen går vid Smulter. Starkare än så får man inte vara. Då är det fusk!

Vad menar du? Smulter ligger över hundra kilo under världsrekordet för bänkpress. Fast ja det kanske var fusk då.

spoon
2013-09-02, 20:32
Ok, så du vill att styrkelyft skall vara mer teknik och mindre en tävling i ren styrka.

Är det inte lite naivt att tro att det inte kommer utvecklas mer? Det händer väl saker hela tiden. Dagens single ply är väl som gårdagens multiply.

Nej jag vill att sporten ska vara så som den är idag.

Folk kommer bli duktigare på att använda den utrustningen som finns. Men det är satt ett stopp så att alla använder samma typ av utrustning.

Philley
2013-09-02, 20:38

Vad menar du? Smulter ligger över hundra kilo under världsrekordet för bänkpress. Fast ja det kanske var fusk då.

Vem säger egentligen att bänkpress bara handlar om ren styrka?

svenbanan
2013-09-02, 20:42

De som inte fattat att styrkelyft är en idrott, och tycker de som tävlar ska lyfta på samma sätt som när man tränar bänkpress för att få stora bröstmuskler.

Själv pysslar jag inte alls med styrkelyft, men hur svårt kan det vara att fatta?

qozmox
2013-09-02, 20:43

och vad är "ren styrka" egentligen?
styrka utan teknik finns inte.
tekniken må vara värdelös, men den finns där.

Dreas
2013-09-02, 20:44

Ren styrka? Jag tror du missuppfattat varenda sport som finns. Ytterst få som inte har bra teknik till sin styrka för att kunna flytta de vikter de gör.

IPF har satt stopp, du får inte göra någon ny utrustning. Nu kom iofs Super Katana lowcut, men då, som jag förstod det sänkte man mest halsen och ändrade befintlig tröja.

mikaelj
2013-09-02, 20:47
förutom det om föreningar då. men var rätt säker på att det fanns föreningar som enbart tillåter raw eller utrustning.

Förbund, kanske. Men jag ser inte varför en förening skulle vilja begränsa sina lyftare att bara tävla i en viss sport?

Du verkar inte helt veta skillnaden på föreningar och förbund. Öppna Riksidrottsförbundets hemsida och läs på.

tävlingar som enbart tillåter det ena eller det andra måste det väl ändå finnas?

Ja, naturligtvis. På klassiska SM i Halmstad 2013 var det bara klassisk bänkpress och klassisk styrkelyft. På vanliga SM i vintras gick styrkelyft och bänkpress med material. Mer på http://styrkelyft.tv

qozmox
2013-09-02, 20:48
Du verkar inte helt veta skillnaden på föreningar och förbund. Öppna Riksidrottsförbundets hemsida och läs på.
aaah.
du har helt rätt.
my bad

TranceII
2013-09-02, 20:53

Ingen som någonsin har bänkat?

Jag säger inte att det bara är ren styrka självklart. Men genom att föra in en utrustning som kräver teknik (mycket sådan enligt postare här) så ökar teknikberoendet mer och det är större chans att det avgörs på grund av teknikskillnader hos de tävlande.

mikaelj
2013-09-02, 20:55

Jag säger inte att det bara är ren styrka självklart. Men genom att föra in en utrustning som kräver teknik (mycket sådan enligt postare här) så ökar teknikberoendet mer och det är större chans att det avgörs på grund av teknikskillnader hos de tävlande.

Så är det. Materialet tillför ytterligare en teknisk färdighet att bemästra.

Till er som inte lyft med material: det är en jäkligt häftig känsla att hålla tunga vikter i händerna/på nacken.

hurril
2013-09-02, 22:15

Många av oss gillar den aspekten. De som inte gör det tävlar nog inte med utrustning lika frekvent eller gärna.

hurril
2013-09-02, 22:16

Varför gillar du spagetti?

Utvecklingen verkar tyvärr inte se så bra ut tycker jag. Extremare material hela tiden trots "stopp". :/

Carcer
2013-09-03, 02:39
Frågan är om det verkligen spelar någon roll. Kan inte idrotten ha ett värde i sig självt utan att vara en styrkemätare för oinvigda? Det funkar ju uppenbarligen för löpning att ha olika distanser, eller borde vi ta bort alla kortdistanser utom 100m eftersom den är "bäst" mått på snabbhet?

Uppenbarligen så har den ju ett värde, då det tävlas ganska friskt med utrustning.

Har provat utrustning själv och tycker att det blir väldigt annorlunda, därav min kommentar.

Hemi
2013-09-03, 04:35
Har aldrig bänkat med utrustning eller utan heller riktigt ordentligt men så stor skildnad som det blir i klättring med - utan utrusting kan det knappast bli. Jag tänker då först på klätterskor. Man brukar jämföra människa - apa, ja just det, ta av skorna först så får vi se hur det går.

DrViolet
2013-09-03, 05:31
Jag har tydligt förstått att klassisk styrkelyft och styrkelyft med utrustning inte tävlar mot varandra. Det är inte det som är grejen.

Det blir lite av ett löjets skimmer över sporten när man tillåter bänkpresströja, dels för att man utåt sett (mot publiken) kan uppvisa högre vikter. Det blir lätt lite grovhuggen "arbetarkänsla" över det hela, känns inte särskilt akademiskt rent, vilket ökar på med fördomarna gentemot sporten. Man borde röja upp helt enkelt.

Och som någon påpekade, hur skall man kunna jämföra över tid när nya tröjor och nytt material kommer hela tiden? (Se min ursprungsbild i första posten.) Hela tiden så glider man bort från ursprungstanken att enkelt ligga ner på en bänk och pressa upp en stång med sina muskler.

Ju mer jag tänker på det, desto mer anser jag att bänktröja är fel. Det värsta av allt är att det förefaller ha blivit ingrott. Det krävs väl att någon pamp sätter ner foten ordentligt.

Torsk_ole
2013-09-03, 06:20
Vad är egentligen problemet?

Det går bra att tävla RAW och det är populärt i Sverige. Vill man syssla med utrustning så gör man det. Tävlingarna är på lika villkor oavsett.

Rahf
2013-09-03, 06:36
Skriv till RF om du nu vill jaga med basun och blåslampa. SL, med eller utan utrustning, är två olika monster.

mini
2013-09-03, 07:06
Jag vet inte om du förstår hur idrott bedrivs. En pamp som går in och beslutar saker på egen hand utan stöd i medlemsorganisationerna finns inte. Organisationerna skall arbeta åt det håll idrotten vill, inte efter vad en internetkrigare i Sverige anser på Kolozzeum.

Rahf
2013-09-03, 07:33
Just därför skall det skrivas till RF. Då slipper vi sånt här skitsnack, och han kan, med framgång, bli ignorerad från förbundets håll.

RobbanColeman
2013-09-03, 08:11
Försökte styra upp den här tråden igår men det har sedan dess blivit överspolat och backat till ruta ett vad jag nu kan se...

mini
2013-09-03, 08:19
Just därför skall det skrivas till RF. Då slipper vi sånt här skitsnack, och han kan, med framgång, bli ignorerad från förbundets håll.

Men RF äger inte styrkelyft. Det gör Svenska Styrkelyftförbundet. Det är dit man ska vända sig om man har ett förslag på regeländring. Dock skulle jag tipsa om att faktiskt veta vad det är för regler, och vara en del av idrotten du vill förändra eftersom förbundet jobbar för sina medlemsföreningar.

PureWhey
2013-09-03, 09:07
Så är det. Materialet tillför ytterligare en teknisk färdighet att bemästra.

Till er som inte lyft med material: det är en jäkligt häftig känsla att hålla tunga vikter i händerna/på nacken.

Kan jag verkligen tänka mig, det är ju vikterna man lyfter som är en del av träningen.
Hoppas jag får pröva någon gång :-)

Le iPhone

mikaelj
2013-09-03, 09:23
Ju mer jag tänker på det, desto mer anser jag att bänktröja är fel. Det värsta av allt är att det förefaller ha blivit ingrott. Det krävs väl att någon pamp sätter ner foten ordentligt.

Eftersom du vill att man skall göra om tävlingsformen till shorts & t-shirt, för att underlätta för publik och utövare: skulle du kunna beskriva regelverket för en sådan tävling?

Hur ser ett godkänt lyft ut? Vad är tillåtet och vad är inte tillåtet i själva lyftet? Vad ger underkänt?

Det här är något som ärligt talat gör mig väldigt intresserad. Du har tänkt på det ett tag och borde ha kommit fram till en känsla för vad du vill se på en sådan tävling.

karbunkel
2013-09-03, 09:30
Utrustningslyftandet har snarare stärkt sitt existensberättigande efter att man införde klassisk lyftning. Tidigare när tävlingar i RAW inte medgavs kändes utrustningen som ett hinder i att känna tjusningen inför den rena råstyrkan som tävlingsmoment. Numer går det att få sitt lystmäte i den råstyrkan som de som tävlar i klassisk uppvisar samtidigt som man kan förtjusas över de extrema vikter som utrustningen medför. Att börja tävla i gymbänk enligt TS beskrivning är inget alternativ som någon seriös skulle föreslå, men det är kanske inte heller som seriös som TS vill framstå.

G.W
2013-09-03, 09:41
Tilltalas inte av tävlingar med "utrustning".

Det känns mer naturligt, funktionellt och äkta med en tävling där så lite utrustning som möjligt används. Hade jag fått välja hade jag valt att besöka raw-tävlingen. Det känns bättre för mig.

filmjölk
2013-09-03, 09:44
TS, handikappslyftning kanske är något för dig? ingen tröja tillåten och ingen av deltagarna kan få till en bra brygga.

hurril
2013-09-03, 09:51
Tilltalas inte av tävlingar med "utrustning".

Det känns mer naturligt, funktionellt och äkta med en tävling där så lite utrustning som möjligt används. Hade jag fått välja hade jag valt att besöka raw-tävlingen. Det känns bättre för mig.

Varför får du inte välja?

G.W
2013-09-03, 09:57
Varför får du inte välja?

Får välja, "hade jag fått välja" är ett mer ett uttryck som beskriver att jag föredrar raw-tävlingen i detta fallet.

Exempel:

- "Vad är godast, ketchup eller senap på körven?"
- "Ja hade jag fått välja hade jag tagit senap"
Alternativt svar, om man får välja båda sorternas tillbehör:
- "Ja hade jag fått välja hade jag tagit både och"

För övrigt tycker jag att vi slutar med idrotts-liknelserna i denna tråd och gör över till mat-liknelser.

hurril
2013-09-03, 10:00
Spikskor ändrar inte hur löpare springer till någon större grad. Jag är inte heller emot att material blir bättre i den utrustning som används men det jag är emot är att jag tycker man har lagt till onödigt material i strykelyft.

Om man skall mäta hur stark en person är på att knäböja så förstår jag inte poängen med att lägga till lindor och dräkt. Det är inte redskap som behövs och enda syftet är för att öka på vikterna.

Jag har inte påstått att det ändrar hur de springer till någon grad, min analogi handlar om att det ger en resultatförbättring. Du svarade inte på de frågorna heller.

I din andra paragraf slår du fast att styrkelyft finns till för att mäta styrka endast. Som att säga att fotboll finns till för att skjuta mål. Det är inte därför någon av sporterna finns till, centrala som egenskaper eller ej, utan för att den även i år skänker innehåll och mening till sina deltagare och sin publik.

Jag gillar din åsikt om filmning men det är ett löst problem i styrkelyft eftersom klassisk lyftning finns och växer. Cirkulera :)

hurril
2013-09-03, 10:01
Får välja, "hade jag fått välja" är ett mer ett uttryck som beskriver att jag föredrar raw-tävlingen i detta fallet.

Exempel:

- "Vad är godast, ketchup eller senap på körven?"
- "Ja hade jag fått välja hade jag tagit senap"
Alternativt svar, om man får välja båda sorternas tillbehör:
- "Ja hade jag fått välja hade jag tagit både och"

För övrigt tycker jag att vi slutar med idrotts-liknelserna i denna tråd och gör över till mat-liknelser.

Visst, men i din analogi så hade du stått inne i korvkiosken med pengarna framme men ÄNDÅ hade du klagat på andra som väljer ketchup. Ta senapen och dra för fan! :)

andeem
2013-09-03, 10:08
Fascinerande att TS inte nöjer sig med att det finns raw-tävlingar eller att hen kan arrangera sina egna gymbänksmästerskap med godtyckliga regler, utan förväntar sig att ”någon pamp” ska ”sätta ner foten ordentligt” och, antar jag, faktiskt förbjuda utrustade tävlingar. Om inte någon pamp kliver fram återstår kanske bara att ropa på lagstiftning?

Alltidxx
2013-09-03, 11:22
Visst, men i din analogi så hade du stått inne i korvkiosken med pengarna framme men ÄNDÅ hade du klagat på andra som väljer ketchup. Ta senapen och dra för fan! :)
Och lite alkohol på det så har vi en lördagsklassiker med smockan i luften atmosfär :)

StorEric
2013-09-03, 11:26

Om alla cyklister tog EPO skulle det innebära att de inte fuskar?

Röda Björnen
2013-09-03, 11:31
Jag har en fråga!

Borde inte Bänkpress med tröja kunna öka din RAW bänk mer än om du bara körde RAW ?
Vid så pass tunga vikter är ju mycket psykiskt oavsett tröja eller inte.

Är ju ungefär som att träna med kedjor och gummiband då du kan träna på vikter över ditt 1RM utan gummiband och kedjor. Jag vet ju själv att jag fått mycket bättre teknik och styrka genom dessa hjälpmedel.

MVH

Lillgrabben
2013-09-03, 11:33
Om alla cyklister tog EPO skulle det innebära att de inte fuskar?

Precis - åtminstone ifall internationella cykelförbundet / WADA tar bort EPO från dopinglistan.

För de som inte förstår vad fusk innebär så är det när man medvetet / omedvetet bryter mot de inom sporten uppsatta regelverken.