handdator

Visa fullständig version : lowcarb

kilen
2004-03-06, 14:30
Jag söker er som provat eller VET, inte tror:bpump:

Efter att ha provat och misslyckats i de flesta diet sammanhang så har jag hakat på lowcarb för första gången:eating:

Jag kan det mesta om träning och diet efter 20 år i gymet men vad gäller nu?

Jag är 42 år 112 kg och tränat alltid:bpump: Kan jag äta 20-30-40-60 gr kolisar per dag eller inte? skall jag äta 200-300 gr protein per dag? fett?
Efter 10 dygn på lowcarb har inget hänt så nu tänkte jag så här:

Måndag till fredag 10-50 gr kolisar per dag 200-300 gr protein per dag 100-200 gr fett per dag träna 60 min intervall/jogga + 60 min i gymet varje vardag sedan äta lördag söndag skräpmat:eating: :cheers:

Obs jag har mkt svårt att dieta 2000 kcal på vanlig diet gör ingen nytta alls trots mkt träning.

KIRE
2004-03-06, 15:19
Ska du köra keto så gör det ordentligt!!

Alltså ligg runt 25g kolhydrater/dag som max och ät dom inte samtidigt. Sen lägger du in en laddningsfas på helgen i tex 24h.
Kör glykogentömmning innan bara.
Ingen HIIT utan bara gympass är att rekommendera på den
dieten. Jag har kört en del keto så vill du ha utförligare svar är
det bara att fråga! :thumbup:

Räkna ungefär såhär
25g kolhydrater som max/dag
3.5-4g protein per kilo kroppsvikt
Resten fett upp till den energinivå du tänker ligga.

I ditt fall är nog lite över 3000Kcal lagom att starta på.
Sen kör du lite promenader och dina gympass i veckan.
På lördagmorgonen kör du tömmingspass och sen börjar du
ladda runt 6000kcal kolhydrater, 1500kcal protein och så lite fett som möjligt. Detta under ett dygn.

När det gäller maten så kan du skita i om det är mättat fett eller inte det är bara att köra på ändå.

Köp ketostiks på apoteket och pissa på så vet du när du är inne i ketosis och kan eventuellt justera upp 25g carbgränsen och kolla om du åker ur eller inte. Lite individuellt. Sen är inte fettbränningen maximal när du är FÖR djupt in i ketosis därför kan du tex testa att slänga in 50g broccoli i dom vanliga måltiderna. Men det får du se bara att testa helt enkelt:eating:

kilen
2004-03-06, 15:31
:thumbup:
Ok, tack för svar!

Vad är bra tömningspass tycker du?
Kan jag inte tömma på fredagen och äta (ladda) från fredag kväll till lördag kväll? Det skulle passa resten av familjen bra..

Då jag har en lång väg att gå (20-30 kg) så behöver jag en lätt helg att följa om jag äter 50 gram fett på laddar dygnet förstör jag allt då?

Jag tänker mig att först gå ner till 100 kg sedan 90 och om det behövs ytterliggare 5-10 till.

KIRE
2004-03-06, 15:40
Originally posted by kilen
:thumbup:
Ok, tack för svar!

Vad är bra tömningspass tycker du?
Kan jag inte tömma på fredagen och äta (ladda) från fredag kväll till lördag kväll? Det skulle passa resten av familjen bra..

Då jag har en lång väg att gå (20-30 kg) så behöver jag en lätt helg att följa om jag äter 50 gram fett på laddar dygnet förstör jag allt då?

Jag tänker mig att först gå ner till 100 kg sedan 90 och om det behövs ytterliggare 5-10 till.

Javisst!
Fredagkvällen är utmärkt att tömma på! Så gjorde jag själv.
Du kan tex tömma mellan 18-20 på fredagen och sedan ladda till sängdags på lördagen. 50g fett är absolut ingen fara!!
Det jag mest menade var att man inte bör ladda på pizzor
utan hålla sig till hyffsat fettsnåla livsmedel.
Ät vad du vill men tänk lite på fettet alltså.

Ett bra tömmningspass är om du går ut från gymmet helt tömd på glykogen. Svårt att uppnå och alla kan inte göra lika. Men prova att köra en massa reps på stora muskelgrupper (minst 150)
och 50-80 rep på dom mindre. Sen kan du gå tillbaka till första övningen och testa hur du känner dig. Är det riktigt segt så
har du lyckats tömma ganska bra. Annars kör du bara en runda
till på alla muskelgrupper tills du blir nöjd.

Ketodiet kan man köra hur länge man vill och du kommer bara må bättre med tiden så lycka till!!
Du kommer nå ditt mål om du är envis.
Var bara beredd på att du kommer vara duktigt seg i kolan i början och även delvis senare men man vänjer sig

:D

kilen
2004-03-06, 15:52
Ingen fara med seg i kolan har redan gått 11 dagar på lowcarb åt mina första igårkväll. När det gäller att tömma sig finns en massa olika förslag.
Räcker det inte med att jogga lufsa intervalla 60 minuter och sedan lyfta i 60 min måste jag köra 60-150 rep på varenda muskelgrupp:confused: rygg,bic,tric,bröst,ben,bak,rumpa,vad,mage,+några mindre blir en j-a massa rep

Skidåkare åker ju bara en timma och är sedan tömda enligt dem själva..

En läkare jag pratade med sa' att om jag går på 25 gr kolisar/dag i fem dagar så finns det väldigt lite glykogen kvar att tömma på fredagen.

F-n det ser som jag tjatar emot men jag vill bara att det skall fungera under lång tid så att jag inte tröttnar. En sak undrar jag över ? Varför har jag inte släppt någon vätska(vikt) första 10 dagarna?

KIRE
2004-03-06, 16:10
Ingen fara med seg i kolan har redan gått 11 dagar på lowcarb åt mina första igårkväll. När det gäller att tömma sig finns en massa olika förslag.
Räcker det inte med att jogga lufsa intervalla 60 minuter och sedan lyfta i 60 min måste jag köra 60-150 rep på varenda muskelgrupp:confused: rygg,bic,tric,bröst,ben,bak,rumpa,vad,mage,+några mindre blir en j-a massa rep

Skidåkare åker ju bara en timma och är sedan tömda enligt dem själva..

En läkare jag pratade med sa' att om jag går på 25 gr kolisar/dag i fem dagar så finns det väldigt lite glykogen kvar att tömma på fredagen.

F-n det ser som jag tjatar emot men jag vill bara att det skall fungera under lång tid så att jag inte tröttnar. En sak undrar jag över ? Varför har jag inte släppt någon vätska(vikt) första 10 dagarna?

Som sagt är det ju individuellt hut mkt man behöver köra för att bli tömd. Beror mkt på hur du tränat tidigare i veckan och hur du käkat under förra laddningen osv. Jag skrev bara vad jag själv brukar köra. Jag kör ingen cardio för att tömma utan bara
gym. Men det är inte så farligt med 150rep på tex ben. Bara kör 10set med 15rep i knäböjen på hyffsat mkt vikt så är det klart.
Sen 7 set 10rep i bic tex det är ju som ett vanligt träningspass nästan. Bara att det låter mkt vid första anblicken.

Har du kört keto i 10 dagar utan att tappa vikt är det MKT konstigt!! Du borde tappat massor av gykogen och vätska samt nått halvkilo fett i bästa fall. Ketodieter är ju riktiga jojjodieter i
vikthänseende även om fett% behålls konstant eller minskar.

När jag körde var skillnaden ca 8kg från helt urladdad till full med vätska och glykogen igen. Räkna med ca 0.5kg i veckan i fettminskning och att du lätt lägger på dig fett igen efteråt!!!
Iofs lägger även på dig muskler mkt lätt efteråt och det är ju kul.

Har du förresten verkligen testat att ligga runt 3200Kcal
med 350g protein 250g carbs och resten fett. Sett till att
käka rätt energi vid rätt tillfälle och ha en ätardag i veckan.
Dessutom 3-4 gympass och HIIT träning efter varje gympass samt
på gymfria dagar?
Och sedan sänka sakta på kalorierna i takt med viktminskningen?

Jag tror det skulle funka bara du gjorde helt rätt och det skulle vara lite mera effektivt och skonsamt än en ketogen diet.

Keto är bra om man ska toppa formen till en tävling men det är
inte rätt recept för att lägga om en livsstil.

Detta av den enkla anledningen att du inte kommer lära dig hur du ska äta/ träna under normala förhållanden. Därför kommer du köra på i samma spår efter dieten och med en dessutom temporärt sänkt ämmnesomsättning.
Det betyder att alla uppoffringar du gjort för dieten kan vara bortkastade på kort tid.

Att köra en normal diet är en utmärkt skola för hur man bör leva
hela tiden i vanliga livet för att erhålla en stark frisk kropp! Bara att öka mängden mat av samma livsmedel sedan

:)

kilen
2004-03-06, 16:31
Jag lever mkt sunt i min vardag jag äter ingen skräp mat överhuvudtaget då jag blir fet av "allt"

Exempelvis så gick jag upp 10 kg nov-dec bara för att jag åt samma lunch som min kompis o åt den middag som min sambo lagat hemma..

Så att leva sunt är lugnt det kan jag, den 7 januari började jag minska kcal samt öka cardio men det hände ingenting trots att jag tlls slut var nere på 1800 kcal och cardio+ gym 5-6 dagar i veckan.

Men i somras gick jag ner 13 kilo bara genom att låta bli bröd pasta ris potatis på vardagarna

Jag har kollat min ämnesomsättning och sådant det är inga fel där men jag har en tjock släkt, så det är jobbiga gener..::confused:

Då jag är lite 40 års desperat kan vissa tillskott ha stoppat min vätskeförlust bl.a. mkt kreatin.

z_bumbi
2004-03-06, 16:34
Kör man 350 g protein så finns det ju en risk att proteinet gör att man inte hamnar i keto.

KIRE
2004-03-06, 16:46
Originally posted by z_bumbi
Kör man 350 g protein så finns det ju en risk att proteinet gör att man inte hamnar i keto.

Jao men han väger 107 ! + att han kommer kolla med ketostiks.

Jag har käkat 450g protein och dessutom ganska mkt av det i pulverform och ändå kommit för djupt i ketosis så jag fick
komplettera med lite carbs för att komma lagom.
Iofs vägde jag 117-103 då men iallafall. Inga problem i slutet
heller.

Som sagt individuellt och en bra tanke från bumbi.

kilen
2004-03-06, 16:54
112kg:smokin:

Står det på ketosispinnarna hur djupt jag är i ketos?

z_bumbi
2004-03-06, 16:59
Originally posted by KIRE
Som sagt individuellt och en bra tanke från bumbi.

Jag har snott den rakt av från McDonalds. :)
Håller just på att bli klar med hans "ketobok".

KIRE
2004-03-06, 17:16
112kg:smokin:

Står det på ketosispinnarna hur djupt jag är i ketos?

Nja dom ändrar färg sen får du jämföra med färgmatchningsskalan.

Eller så kanske du vet nån som har en blodsockermätare som du kan låna?

KIRE
2004-03-06, 17:17
Originally posted by z_bumbi

Jag har snott den rakt av från McDonalds. :)
Håller just på att bli klar med hans "ketobok".

BRA bok!!!
Kanske nått för kilen att läsa??
Alltid kul att ha lite övergripande koll på vad man håller på med!

kilen
2004-03-06, 17:39
Läser NHE av Rob Faigin men den är så dåligt upplagd att man inte förstår honom:

7dagar utan kolisar sedan kolisar var 3 dag växelvis var 4 dag och en massa fakta termer om hans ideer. www.extique.com

Om jag kan låna en blodsockermätare vad skall titta på då?

z_bumbi
2004-03-06, 17:51
kilen: trots att jag tlls slut var nere på 1800 kcal och cardio+ gym 5-6 dagar i veckan.

Hur snabbt gick du ner i kalorierna under den här perioden? Du väger 112 kg och åt ungefär vad en normal frukost innehåller fast den var utspridd under en hel dag?
En gissning mellan tumme och pekfingrer är att du borde hamna runt 3500 kcal för att med all den träningen gå ner ganska bra i alla fall. Hur åt du innan du började gå ner? Runt 4000 kcal borde vara en rimlig gissning och med all den träningen så borde det vara högre ändå. :)

KIRE: Jo boken är bra och jag blev positivt överraskad, mycket mer än bara dieten som det brukar vara i sådana böcker. Han mässar inte heller om att det är det bästa eller mest effektiva som så många andra tenderar att göra.

Vill man ha tag på boken i Sverige så kan man nog PM:a Matti här på kolozzeum så kan han ha någon kvar, jag köpte min där i alla fall.

kilen
2004-03-06, 18:03
[
Hur snabbt gick du ner i kalorierna under den här perioden? Du väger 112 kg och åt ungefär vad en normal frukost innehåller fast den var utspridd under en hel dag?
En gissning mellan tumme och pekfingrer är att du borde hamna runt 3500 kcal för att med all den träningen gå ner ganska bra i alla fall. Hur åt du innan du började gå ner? Runt 4000 kcal borde vara en rimlig gissning och med all den träningen så borde det vara högre ändå. :)
fall. [/B][/QUOTE]

Jag har alltså provat alla varianter som finns utom lowcarb.
Jag har tränat och dietat i 20 år men alla genetiska förusättningar för en "lean" kropp EMOT mig.

Dock så sitter musklerna på plats:smokin:

kilen
2004-03-09, 22:27
Märkligt utan kolisar så går det utmärkt att träna disco :
dropset,pyramid,koncentration,isolations övningar går kanon men inte att lyfta tungt helt kört..

Tanman
2004-03-10, 10:15

Jag har alltså provat alla varianter som finns utom lowcarb.
Jag har tränat och dietat i 20 år men alla genetiska förusättningar för en "lean" kropp EMOT mig.

Kan det inte vara just det som är problemet? Har du dietat i 20 år och legat för lågt på kalorier (2000kcal på 112kg ÄR för lågt hur du än räknar) måste du nog acceptera en viktuppgång innan du kan påbörja en ny dietomgång.

Ang keto så kör inte intervallpass under dieten, till det behövs kolhydrater som du inte har.

kilen
2004-03-10, 19:30
Om jag skulle förlora fett på 3500 kcal per dag så skulle jag inte gå på keto...

Jag har givetvis provat det oxå, alla uppenbara sätt är redan gjorda..

Varför inte intervall när jag är i ketos?? Om jag inte har kolisar så gör ketosstadiet att kroppen tar fett..
Det är liksom det som är hela iden..

z_bumbi
2004-03-10, 19:40
Om jag skulle förlora fett på 3500 kcal per dag så skulle jag inte gå på keto...

Jag har givetvis provat det oxå, alla uppenbara sätt är redan gjorda..

Varför inte intervall när jag är i ketos?? Om jag inte har kolisar så gör ketosstadiet att kroppen tar fett..
Det är liksom det som är hela iden..

Intervallträning kräver att du har skapligt med glukogen i kroppen, när du är i ketos så har du inte det.

kilen
2004-03-10, 19:44
Intervallträning kräver att du har skapligt med glukogen i kroppen, när du är i ketos så har du inte det.

???

Men varför? Vad händer om jag inte får nyttan av fettförbränning? Varför skall jag inte intervallträna?? Skriv gärna motivering när kommer med sådan kommentarer:smash:

z_bumbi
2004-03-10, 19:52
Men varför? Vad händer om jag inte får nyttan av fettförbränning? Varför skall jag inte intervallträna?? Skriv gärna motivering när kommer med sådan kommentarer:smash:

Nyttan av fett fettförbränning? Jag förstår inte vad du menar faktiskt?
Nytta får du ju om du bränner bort fettet, detta sker ju genom att du får i dig mindre kalorier än vad du gör av med. Ketodiet är ju bara ett sätt att ersätta kolhydraterna, till stor del eller totalt.

Du kör ju intervall för att bränna kalorier, men för att kunna träna intervall måste du ha kolhydrater så att musklerna kan jobba. Allt under ca 70 % av maxpuls går tydligen bra men sen blir det för hård belastning och kroppen måste ha glykogen för att orka träna.

Vilken variant av keto kör du?

Hur mycket fett har du kvar just nu?

Edit: Att jag kör korta svar kan ju bero på att du har tränat i 20 år samt tydligen hållit på med dieter under tiden. Du lär väl vara på en annan nivå vad gäller näringslära och fysiologi än många andra som frågar.

kilen
2004-03-10, 20:11
Jag menar att genom mitt ketogeniska tillstånd så använder kroppen fett som bränsle. Så varför är inte intervall bra?

Normalt så använder vår kropp kolisar som bränsle (i huvudsak) men för att kroppen skall byta till fett som huvudbränsle så försätter man sig i ketos. Så när jag intervalltränar så använder kroppen fett som energikälla:thumbup:

Jag intervall tränar och det går jättebra:confused:

Jag äter 20-40 gr kolisar om dagen resten fett o prot upp till 2000-2500 kcal.

z_bumbi
2004-03-10, 20:25
Jag menar att genom mitt ketogeniska tillstånd så använder kroppen fett som bränsle. Så varför är inte intervall bra?

Normalt så använder vår kropp kolisar som bränsle (i huvudsak) men för att kroppen skall byta till fett som huvudbränsle så försätter man sig i ketos. Så när jag intervalltränar så använder kroppen fett som energikälla:thumbup:

Jag intervall tränar och det går jättebra:confused:

Jag äter 20-40 gr kolisar om dagen resten fett o prot upp till 2000-2500 kcal.

Du använder väl inte fett som bränsle när du kör intervall, i alla fall inte om du har något tempo?

Hur högt ligger du med protein? Käkar du för mycket så kan det ju förklara att du har glykogen nog.

kilen
2004-03-10, 20:37
Varför kan jag inte köra intervall??

Kroppen använder fett som bränsle när man är i ketos, jag har inte hittat någon studie som säger att kroppen tar proteinet som bränsle vid träning vare sig det är intervall eller inte.
Se min dagbok här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20481

Om du vet något som jag missat så säg det, men referera till källan:confused:

z_bumbi
2004-03-10, 20:52

Kroppen använder fett som bränsle när man är i ketos, jag har inte hittat någon studie som säger att kroppen tar proteinet som bränsle vid träning vare sig det är intervall eller inte.
Se min dagbok här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20481

Kroppen använder inte enbart fett som bränsle när man är ketos.

Du bildar ketonkroppar av fettet samt så bildar du glukos av protein.

Du gör av med ketoner, fria fettsyror samt glukos som bränsle. Du äter ungefär så mycket kolhydrater som går åt för att täcka hjärnans behov (ca 25 g krävs) men äter du för mycket protein så kan du bilda glukos i alla fall.

Den variant av keto du kör är vad som rekommenderas till folk som inte tränar seriöst på något sätt utan bara kör lugna promenader.

Hur lågt ligger du i kroppsfett?

Källa: The ketogenic Diet av Lyle McDonald

kilen
2004-03-10, 21:05
30% HÖGT inte lågt fett%

Jag använder mig av olika källor men läser en del av www.extique.com Rob Fagin NHE bodybuilding.

En läkare jag pratade med sa' att ketos bildar kroppen pga bristen på glukos, men du säger ett glukos kommer från (kan bildas av) proteinet?

Jag läste även i en biokemi lärobok på biblioteket att hjärnan kräver 150-200 gr glukos per dygn.

Verkar lurigt att vi har olika uppgifter, men vad händer om jag intervalltränar? Är det dåligt enligt Lyle Mcdonalds?

kilen
2004-03-10, 21:11
Hittat Lyle på nätet skall skriva ut o läsa ikväll..
Tack för viljan att bemöta o "tjöta":D

z_bumbi
2004-03-10, 21:17
Först och främst.
Har du 30% underhudsfett så gör du något fundamentalt fel i din viktnedgång.

Hur länge har du försökt deffa? På vilka kalorinivåer?
Min gissning är att du på något sätt har sabbat din förmåga att tappa fett genom att ligga för lågt för länge eller har du något medicinskt fel som gör att du inte tappar fett.

I andra hand.
Har du inte läst på vad som händer i kroppen vid en ketodiet? Det kan ju vara läge att göra det i så fall, gärna innan du fortsätter.

kilen
2004-03-10, 22:05
Jag gör inga fel vid mina diet jag hjälper andra att gå ner i vikt, med mkt stor framgång.

Jag har inte sabbat min förmåga att bränna fet min kropp lägger sig på 30% blixtsnabbt har så gjort hela mitt liv..

Jag har läst om ketodieter innan jag började, olika böcker men de tycks tala emot Lyle. M.

Mina föräldrar var tjocka mina släktingar är tjocka mina gener är mitt problem..
Jag har varit tjock sedan 5-årsåldern, jag dietade första gången vid 17-årsåldern samtidigt som jag började på gym.
Även första gången var det skitsvårt..

Så fort jag släpper kontrollen det minsta så flyger kilona på mig, åren 88-91 gick jag ner till 78 kg genom att träna gym o cardio 25 dag i månaden samt strikt kaloridiet.

Gick sedan sakta upp till 90 under 10 år TROTS träning o koll på kalorierna, jag har aldrig kunnat äta som mina vänner, jobbarkompisar, tjejer osv.

95-97 gick jag upp 26 kg pga att jag var mindre på gymet för mina barn kom till världen.(visst åt jag mer än vanligt men inte såå mycket)

Om jag lever lite slappt med mindre träning samt umgås med vänner under sommaren så 8-10-12 kg direkt.

Jag har dietat på alla nivåer och alla sätt du kan tänka dig.(men inga idiot grejor typ äggdieten eller ananasmetoden) Umgåtts och jobbat med tävlande bodybuilders hela mitt liv)

Har gått på Sahlgrenska universitetssjukhus 1 ggn/vecka i 18 månader för diet o test av det som styr fettförbränning mm.

Alltså jag väldigt svårt att dieta därför provar jag nu keto men vad händer om jag intervalltränar??

Lite mer info till dig/er som läser

Jag åt 2400 kcal på min förra diet 20030601-20031201 jag gick ner 13 kg på 15 första veckorna men sen vart det tvärstopp då gjorde vad jag gör på mina "klienter" höjde fettet lite samt ökade cardio då gick jag upp 1 kg i veckan så jag sänkte igen. Men i oktober så la jag mig på 2800kcal efter 2 månader hade jag gått upp 10 kg...(trots gym + lite cardio)

Så ni fårstår nog att jag söker med ljus o lykta efter nya ideer..

:bpump:

Tanman
2004-03-10, 23:12

Jo du kan köra intervaller men oftast när man pratar om intervaller brukar man mena ganska hårda upprepningar där man tränar över sin mjölksyratröskel. Eftersom då syrebrist uppstår kan du inte bränna enbart fett eftersom fett kräver syre för sin förbränning. Det är alltså omöjligt att du bränner bara fett vid hårda intervaller och då återstår bara att du antingen

1. ätit så mycket protein att kroppen omvandlat lite till glukos
2. att du springer sakta med ganska låg puls under dina intervaller

Nummer 2 är ok men stämmer nummer 1 bör du äta mindre protein.

Källa: vilken idrottsbok som helst.

kilen
2004-03-11, 06:15
Tack äntligen lite konstruktivt..
Nu säger du att jag KAN träna intervall om jag inte kör så hårt..

Intervall för mig är 15-30 sek så fort jag kan sedan lika länge s a k t a dett gör jag för att förbättra min kondition så att jag kan jogga/lufsa med mina 112 kg när våren kommer..

z_bumbi
2004-03-11, 11:35
Tack äntligen lite konstruktivt..
Nu säger du att jag KAN träna intervall om jag inte kör så hårt..

Intervall för mig är 15-30 sek så fort jag kan sedan lika länge s a k t a dett gör jag för att förbättra min kondition så att jag kan jogga/lufsa med mina 112 kg när våren kommer..

15-30 s intervall så snabbt du kan är ju kreatin allt glykogen, har du laddat med kreatin så funkar det kanske, men 30 s är ju lite över kreatinets fas så då borde det innebära att det blir tungt utan kolhydrater.

Har gått på Sahlgrenska universitetssjukhus 1 ggn/vecka i 18 månader för diet o test av det som styr fettförbränning mm.

Vad kom de fram till då?

Lite mer info till dig/er som läser

Jag åt 2400 kcal på min förra diet 20030601-20031201 jag gick ner 13 kg på 15 första veckorna

Här går du ner ganska mycket per vecka?

kilen
2004-03-11, 21:58
Inga fel på mig allt är normalt..(när det gäller förbränning och energi förbrukning alltså)