Visa fullständig version : Olympisk skivstång vid styrkelyft
Hejsan!
Har en fråga , jag tränar hemma med en billig stång jag köpte för typ 1000kr och nu hade jag tänkt att investera i en ny och Jordan har en Jordan Elite Fitness Olympisk stång för ca 3000kr och är testad för 750kg och jag undrar om det finns några nackdelar att träna styrka ( Marklyft , Böj , Bänk etc ) med en sån stång (alltså en sån som roterar bättre) ?
Arne Persson
2013-08-30, 14:23
Hejsan!
Har en fråga , jag tränar hemma med en billig stång jag köpte för typ 1000kr och nu hade jag tänkt att investera i en ny och Jordan har en Jordan Elite Fitness Olympisk stång för ca 3000kr och är testad för 750kg och jag undrar om det finns några nackdelar att träna styrka ( Marklyft , Böj , Bänk etc ) med en sån stång (alltså en sån som roterar bättre) ?
För styrkelyft skall du ha en anpassad stång. Den skall vara 29 mm i diameter och bronslagrad för lägre rotation samt 81 cm mellan ringarna. Den är betydligt styvare än en OL-stång. Satsa på en Eleikostång om du har råd istället för billigt skräp.
Okej tyvärr är det väl 3000:- som är budget nu. Vad är anledningen då? Kan man bli ostabil om vikterna börjar roterar eller?
Det går alldeles utmärkt att köra med en OL-stång. Marklyftet blir något lättare för att stången sviktar lite och det kan smaka lite i handlederna i bänkpressen på grund av rullet. Det är inte optimalt men det är bra nog.
DarcyGrahn
2013-08-30, 14:29
det går alldeles utmärkt att köra med en ol-stång. Marklyftet blir något lättare för att stången sviktar lite och det kan smaka lite i handlederna i bänkpressen på grund av rullet. Det är inte optimalt men det är bra nog.
+1
Okej tyvärr är det väl 3000:- som är budget nu. Vad är anledningen då? Kan man bli ostabil om vikterna börjar roterar eller?
Ja, speciellt i mark och bänk.
Arne Persson
2013-08-30, 14:29
Den kan bli svajig i tex tunga böj, vara glatt i lättringen och kvalitetsproblem med lager mm.
Försök hellre komma över en beg. Eleiko eller Leoko SL-stång.
bertbert
2013-08-30, 19:17
Trots att jag är f d styrkelyftare så om jag måste ha bara en stång så väljer jag en OL-stång. Den är visserligen halare och mjukare men också mer mångsidig eftersom man kan göra SL-momenten och moment som kräver lagrad stång.
Landström
2013-08-31, 13:26
Ju mer du tänkt lyfta desto viktigare är det med SL-stång.
Knäböjer du 120 kg spelar det ingen roll men är det över 200 kg så börjar skillnaden stängerna emellan bli väldigt tydlig.
tntballe
2013-08-31, 13:29
Fast har man en ol-stång från början så vänjer man sig vid det och kan då hantera stora vikter även med den.
Landström
2013-08-31, 13:33
Fast har man en ol-stång från början så vänjer man sig vid det och kan då hantera stora vikter även med den.
Självklart. Som löpare kan du, för ändamålet, välja sämre anpassade skor. Du kan springa fort ändå.
Har man vant sig vid en OL-stång när man markar så kan det bli en smärre chock att marka med SL-stång. (Marklyftet blir lättare med OL. Ju större vikter på stången, desto större skillnad.)
Gymleco har en skivstång (GYMLECO INTERNATIONELL STYRKELYFTSTÅNG 414) för 3500 kanske satsa på den istället för jordan. Dock har denna 31mm d men tror inte det spelar mig någon roll jag som bara tränar , den jag har nu är 30.
PureWhey
2013-08-31, 14:05
Frågan är vad som är bäst..
tntballe
2013-08-31, 14:10
Självklart. Som löpare kan du, för ändamålet, välja sämre anpassade skor. Du kan springa fort ändå.
Har man vant sig vid en OL-stång när man markar så kan det bli en smärre chock att marka med SL-stång. (Marklyftet blir lättare med OL. Ju större vikter på stången, desto större skillnad.)
Jag tänker mig att ol-stången är, som bertbert säger, mer mångsidig. Det är något som brukar värderas högt när man inte gärna lägger ut pengar på fler stänger.
Landström
2013-08-31, 15:05
Jag tänker mig att ol-stången är, som bertbert säger, mer mångsidig. Det är något som brukar värderas högt när man inte gärna lägger ut pengar på fler stänger.
Ja den är mer mångsidig och beroende på hur man tränar så kan den naturligtvis vara att föredra.
Men så som titeln på tråden är utformad så är en SL-stång att föredra.
tntballe
2013-08-31, 15:20
Ja den är mer mångsidig och beroende på hur man tränar så kan den naturligtvis vara att föredra.
Måste man läsa titeln? :/
Kan tipsa om att nordic fighter säljer ivanko skivstänger för 5000kr. Köpte själv en tidigare i somras, är riktigt nöjd med stången och servicen från nordic fighter.
bertbert
2013-08-31, 16:04
Men man tränar inte "styrkelyft" själv, hemma. Styrkelyft sysslar man med på atletklubb (om man inte är Mike Tuschsherer, och det är TS inte). På atletklubb finns både SL-stång och OL-stång - inga kompromisser.
Om man måste ha endast en stång hemma är min åsikt att en OL-stång är mer mångsidig - även om man ska "leka styrkelyft".
Finns en hel del som tränar SL i garagen. Sisu bl.a.
exevision
2018-01-30, 21:37
Om man tar 200kg i marklyft med en OL-stång, har man då verkligen tagit 200?
Hur stor skillnad är det jämför med en SL?
Om man tar 200kg i marklyft med en OL-stång, har man då verkligen tagit 200?
Hur stor skillnad är det jämför med en SL?200 kg kan kännas som 180 med en styv stång. Lyft vikten har man givetvis.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
exevision
2018-01-30, 21:50
200 kg kan kännas som 180 med en styv stång. Lyft vikten har man givetvis.
Tycker du det blir lättare med en SL-stång?
Skillnaden är väl borta så fort ingen viktkaka på stången längre nuddar marken.
Tycker du det blir lättare med en SL-stång?Nej. Skrev visst otydligt.
exevision
2018-01-31, 13:53
Jo, det borde väll göra skillnad när man redan fått rörelse i stången.
Men svajet och rullet kanske gör det tyngre?
Anders The Peak
2018-01-31, 18:31
OL stången är sämst i bänkpress eftersom det blir sladdrig pga att den har för glatta lager. Knäböj/mark kan man utnyttja stångens elasticitet som kan göra lyften en aning enklare.
Diomedea exulans
2018-01-31, 19:08
Fast redan ett par cm kortare lyftväg i mark kan änna göra det lättare.
Så länge du inte ändrar riktning så lär det inte märkas något. Eller jag kan inte se någon nackdel av mer flexibel och lagrad skivstång i marklyft iafl. I böj och bänk är det ju såklart inte önskvärt.
Fast redan ett par cm kortare lyftväg i mark kan änna göra det lättare.
Oh ja, i sport så avgörs det ofta på tiondelar, decimetrar och enstaka kilon. Lyckas man få lite snabbare fart på stången innan sin sticking point är det ju guld värt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.