handdator

Visa fullständig version : Nicotine declassified

kaspen
2013-08-30, 13:52
John Kiefer, mannen bakom carb backloading och dangerously hardcore har nu släppt en ny E-bok där han använder sig av ett protokoll med nikotin för att maximera fettförbränning.

I vanliga fall skulle jag avfärda det som absolut skit, men i mina ögon är Kiefer en expert och en person jag tycker har en enorm kunskap och som är enormt trovärdig.

Vad har ni för tankar om detta?

http://nicotinedeclassified.com/?hop=rwm2005

tlk
2013-08-30, 15:20
Sökfunktionen är rätt så bra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203948&highlight=nikotin

Utgår från att Kiefer, som i sina två tidigare verk, kommer att fylla den med lösa påstående som inte underbyggs av studierna han citerar. ;)

tjing
2013-08-30, 17:30
Carb backloading-boken sög ju åsneballe visserligen. Ångrade att jag läste den. Vill minnas att det var ett par hundra sidor varav 60-80 sidor som överhuvudtaget sa någonting vettigt om forskning. Men när Kiefer sade att det inte spelar roll hur mycket fett maten innehåller när man "back-loadar" och att en pizza går utmärkt, raderade jag skiten.

Kiefer kan säkert någonting, men hans skriverier är hopkok av försäljningsargument, slarvigheter och lite forskning på ett hörn.

Nikotin fungerar däremot säkert rätt bra för det ändamålet.

kaspen
2013-08-30, 18:51
Jag är faktiskt inte bekant med hans böcker, har bara läst vad han skrivit på sitt forum och sagt i sin podcast så jag kanske får revidera min åsikt om honom.

tjing
2013-08-30, 19:15
Inte p g a det vi sade hoppas jag, skapa dig din egen åsikt.

kaspen
2013-08-30, 22:40
Såklart, trodde inte jag behövde nämna det.

qozmox
2013-08-31, 09:23
Carb backloading-boken sög ju åsneballe visserligen. Ångrade att jag läste den. Vill minnas att det var ett par hundra sidor varav 60-80 sidor som överhuvudtaget sa någonting vettigt om forskning. Men när Kiefer sade att det inte spelar roll hur mycket fett maten innehåller när man "back-loadar" och att en pizza går utmärkt, raderade jag skiten.

Kiefer kan säkert någonting, men hans skriverier är hopkok av försäljningsargument, slarvigheter och lite forskning på ett hörn.

Nikotin fungerar däremot säkert rätt bra för det ändamålet.

kiefer plockar ju lite av vad det han känner för ja, så tänkte jag kunde göra samma.
kör i princip CBL; protein/fett pre, protein/kolhydrater post, som de flesta
hävdar att man måste göra för att få resultat (förutom kiefer då) om man kollar CBL-forumet.
men huruvida dessa resultat beror på systemet eller ej låter jag vara osagt.
jag mår bättre utan kolhydrater innan träningspass, så jag kör på.

tjing
2013-08-31, 10:07
Jag kör också så och tycker det är ett bra sätt att lägga upp kosten personligen.

Fast det var innan jag insåg att det fanns något som hette "carb-backloading". Det var ett sätt att hålla skärpan hög utan att fasta regelrätt som jag experimenterade med. Särskilt vid träning tenderar jag att bli seg av kolhydrater innan (styrketräning d v s; inte alltid men ofta).

straycat
2013-09-01, 15:09
Klart att nikotin ökar ämnesomsättningen, det är liksom ett gift och måste ut ur kroppen bums, trodde jag var allmänt känt vid det här laget.

tlk
2013-09-01, 16:04
Klart att nikotin ökar ämnesomsättningen, det är liksom ett gift och måste ut ur kroppen bums, trodde jag var allmänt känt vid det här laget.

Det är ju inte som så att saker ökar ämnesomsättningen bara pga. deras toxicistet eller att "utrensning ur systemet" skulle ge någon markant höjning av ämnesomsättning.

Helt klart är det, i huvudsak, substansens farmakologi och inte farmakokinetiken som står för den ökade ämnesomsättningen.

Simonbaws
2013-09-01, 16:04
finns väl någon studie som visar att 2mg nikotin tillsammans med 100mg koffein ökade förbränningen med 9.8% vid träning

tjing
2013-09-01, 16:09
Det handlar ju om en ökning av stresshormon, som påverkar metabolismen.

Donkens
2013-09-02, 01:12
Paulun nämnde något år sen att nikotin påverkade insulinkänsligheten negativt efter ett tag av användande.

tjing
2013-09-02, 08:49
Visst är det så, men tränar du ökar den i muskulatur. Nettoeffekten blir en försämrad insulinkänslighet i fettvävnad; d v s tanken är att mer energi går till musklerna.

Det är också Kiefers rationale med stimulanter vill jag minnas.

Rawrx
2013-09-02, 09:49
Jag har tränat och deffat både under långt snusuppehåll (1 år) och snusandes som en tok. Någon skillnad har jag aldrig märkt. Det måste vara marginella effekter.

tjing
2013-09-02, 12:39
För att du inte märker det när du sitter och tittar på din mage menar du?

Okej.