handdator

Visa fullständig version : Viktminskning. Det händer ingenting!

Mats
2004-03-06, 12:52
Jag försöker gå ner i vikt, men det händer ingenting. Jag har läst på en massa, både här i forumet och på andra ställen, och försökt anamma de tips jag hittat.

Jag är en man på 40 år, 1.78 lång och väger 84 kg. Jag har som mål att gå ner till ca 78 kilo. Är väl främst magen jag vill minska, vet att den försvinner sist, tyvärr. I november och december förra året tog jag en morgonpromenad fem dagar i veckan, dock betydligt färre kring jul och nyår (är ingen julmatsfantast så jag åt inte mer än vanligt). Från och med den tionde januari i år har jag simmat två till tre gånger per vecka, oftast på förmiddagen ibland kvällen. Övriga dagar har jag tagit en morgonpromenad, dock oftast med undantag av söndagsmorgonen. Jag promenerar en timme, i ett tempo av ca 7 km/tim. Jag äter inget innan men dricker en kopp kaffe, det anses ju öka förbränningen. Simmar gör jag i 60 till 75 minuter, ca 1750 – 2000 meter. När jag simmar på fm har jag ätit frukost ca två timmar innan.

Jag försöker äta så regelbundet som möjligt och så nyttigt jag kan utan att det skall vara extremt. Äter enligt följande (tidpunkterna varierar lite men försöker hålla dem så regelbundna som möjligt):

Frukost 08:30
Müsli med lättfil och en grov smörgås med skinka, ibland ost.

Mellanmål 11:00
Frukt.

Lunch 13:30
Pasta, potatis eller ris med kött, tex köttfärssås (på nötfärs), kött (för det mesta nötkött men ibland fläskfilé eller liknande), kyckling eller fisk. Morötter eller annan sallad. Dricker lättmjölk.

Mellanmål 16:00
Frukt.

Middag 19:00
Samma upplägg som vid lunch.

Från december 2002 till maj 2003 gick jag ner från ca 92 till 82 kilo. Åt detsamma då men tog endast morgonpromenader fem morgnar i veckan. När jag nu återupptagit min sundhetslinje så händer det däremot ingenting. Har hittat en del inlägg här om att det är så lätt att gå ner i vikt, men verkar inte stämma för mig.

Det finns så många olika teorier så man blir lite villrådig. Har de senaste dagarna försökt kolla hur mycket jag äter och även försökt få fram min förbrukning med hjälp av tillgängliga beräkningsprogram på nätet. Verkar ligga minst 500 kcal under i intag i förhållande till min förbrukning. Tycker det är svårt att veta om man äter för lite eller för mycket, det tar ju tid innan kroppen ställt om sig så det är svårt att prova sig fram. Använder olivolja så mycket som möjligt i min matlagning. Har aldrig tyckt om fett kött så det blir så magert som möjligt.
Tycker mycket om kakor och godis, men låter bli sådant nu, förutom på lördagen då jag äter lite smågodis. Unnade mig även det förra vintern och våren. Optimalt vore givetvis att låta bli det helt, men eftersom jag gick ner förra vintern och våren så borde det funka även nu.

Väldigt tacksam om någon har några tips om vad jag gör för fel och måste förändra.

King Grub
2004-03-06, 13:04
Du äter för LITE! Alldeles för lite protein, t ex. I stort sett har du bara två mål då du får i dig rejält med protein. Du behöver ha riktiga proteinkällor varje mål, fem gånger om dagen.

Du har alldeles för långt mellan de riktiga målen. En frukt är inte en måltid. Ett vettigt mellanmål kan vara mjukt flerkornsbröd med makrill i tomat på, ett glas mjölk, och en frukt.

Med det där kostschemat kommer kroppen att ställa in sig på sparlåga och strypa fettförbränningen.

Med tre till fyra timmars mellanrum bör du äta mindre måltider. Du behöver inte ha ett par stora mål och några mindre, utan det går utmärkt, kanske bäst, att dela upp dagens energiintag på 5 lika stora mål, och varje mål skall innehålla kolhydrater (långsamma), protein och fett. Inte frukthalvmesyrer.

Tränar du styrketräning? Om inte så är det högeligen rekommenderat, om du vill att fortsatt nedgång skall bestå av kroppsfett och inte muskelmassa och vätska. Styrketräning bevarar muskelmassan du har och ger din ämnesomsättning en boost som inget annat.

Lite intensiv konditionsträning skulle säkert heller inte skada. Springa eller cykla dig riktigt flåsig, gärna i intervaller och i ett tempo där du inte klarar mer än 20-30 minuter, högst.

Viveqa
2004-03-06, 13:34
Styrketränar du också?
isåfall kan du ju ha ersatt fettet med muskler = jättebra

Annars så är det något som är fel ja...

Mats
2004-03-06, 14:45
Tack för ditt svar King Grub!

Då blev det ännu mer förvirrat. Tycker många ”läror” rekommenderar tre rejäla mål om dagen, med mellanmål, typ frukt, däremellan. Får försöka ändra mitt matintag en del nu förstår jag. När bör man märka en förändring, så jag vet att jag är på rätt väg?

Jag tränar inte styrketräning, inte i någon större omfattning i alla fall. Har ett par hantlar som jag använder hemma så gott det går. Dock har det inte blivit mycket av det i vinter. Mitt mål är i första hand att bli av med överskottsmagen. Visst, vet att styrketräning ökar förbränningen, men det är inte aktuellt i någon större omfattning nu.

Löpning har jag svårt för, får så ont i mina knän och ben av det rätt jag använder bra skor. Har däremot tänkt plocka fram cykeln när kylan ger med sig.

King Grub
2004-03-06, 15:01
Då blev det ännu mer förvirrat. Tycker många ”läror” rekommenderar tre rejäla mål om dagen, med mellanmål, typ frukt, däremellan.

Det är nog mer "banta med Hemmets Journal"-lärorna, och dessa fungerar... mindre bra. Det som gäller är att energiintaget understiger energiförbrukningen under dagen. Sedan är det bara en fördel om måltiderna du sprider ut energiintaget på kommer med jämna 3-4 timmars mellanrum och innehåller samtliga näringsämnen, för att få bra och jämna blodsocker- och insulinkurvor.

När bör man märka en förändring, så jag vet att jag är på rätt väg?

Är din förbränning inte helt sänkt (och det tror jag inte; det låter inte så) så bör du se en förändring på kort tid. Den allra första tiden kanske kroppen får en chock och lägger på sig vikt, framför allt i form av vätska och ökad glykogeninlagring, men det bör normalisera sig snart.

Jag tränar inte styrketräning, inte i någon större omfattning i alla fall. Har ett par hantlar som jag använder hemma så gott det går. Dock har det inte blivit mycket av det i vinter. Mitt mål är i första hand att bli av med överskottsmagen. Visst, vet att styrketräning ökar förbränningen, men det är inte aktuellt i någon större omfattning nu.

Synd att du inte kan leta dig ner till något gym och köra ett par tre pass i veckan. Förutom förbränningseffekterna ser en styrketränad kropp med samma vikt betydligt bättre ut än en "bantad" kropp med samma vikt. :)

King Grub
2004-03-06, 15:31
Förresten: just simning - en utmärkt hälsosam motionsform i sig - är inte den allra bästa i fettminskningssyfte. Simmare har ofta en högre andel kroppsfett jämfört med t ex löpare som både väger och äter lika mycket, och förbränningsträning med simning ger ofta ett sämre resultat än vad som kan förklarars med energibalansen:

http://www.ausport.gov.au/ais/Swimming/articles3.htm