Logga in

Visa fullständig version : Hur mycket tror ni kost påverkar hyn? (Finnar akne)

Babyface
2013-08-29, 10:24
1. Som topic
2. Hur vet man om man får finnar av kost eller om det är av hormoner?

Mental
2013-08-29, 10:26
Hur vet du att hormonerna inte påverkas av kosten?

tjing
2013-08-29, 10:28
Vassledelen av mjölkprotein är starkt implikerat i acne. Även andra insulinogena livsmedel överlag. Acne är inget normaltillstånd per se utan tecken på en "överdriven" anabol signalering.

Det har inget med tro att göra, det kan man göra i kyrkan.

Babyface
2013-08-29, 12:17
Vassledelen av mjölkprotein är starkt implikerat i acne. Även andra insulinogena livsmedel överlag. Acne är inget normaltillstånd per se utan tecken på en "överdriven" anabol signalering.

Du verkar påläst baddi, sen jag börjat gymma har jag fått finnar som fan. Tröttnade och gick och fick roaccutan. Har ätit det i 2 månader (kuren är i 6) valde att hoppa av giftet och ta tag i kost och livsstil istället.

Du vet alltså att det är vad man äter som påverkar finnar? Dricker whey på morgonen till gröten, efter och före träning blir det whey/gainer. Äter även kvarg varje dag.

Eaa bcaa och malto kanske är något för mig? Vad tycker du, var det inte bra att hoppa av giftet? Har lindrig/måttlig akne inte så farligt egentligen men man ville ha n snabb lösniing med roa

Tacos
2013-08-29, 13:28
Du verkar påläst baddi, sen jag börjat gymma har jag fått finnar som fan. Tröttnade och gick och fick roaccutan. Har ätit det i 2 månader (kuren är i 6) valde att hoppa av giftet och ta tag i kost och livsstil istället.

Du vet alltså att det är vad man äter som påverkar finnar? Dricker whey på morgonen till gröten, efter och före träning blir det whey/gainer. Äter även kvarg varje dag.

Eaa bcaa och malto kanske är något för mig? Vad tycker du, var det inte bra att hoppa av giftet? Har lindrig/måttlig akne inte så farligt egentligen men man ville ha n snabb lösniing med roa

Kan du inte testa att sluta helt med kosttillskott under en period och sedan utvärdera?

Babyface
2013-08-29, 14:03
Kan du inte testa att sluta helt med kosttillskott under en period och sedan utvärdera?

Tror det blir så, använder också massa krämer och skit. Kanske bäst att bara äta vanlig mat och kvätta fejjset med vatten bara. Känns dock skönt att inte ta roaccutan mer, man har ju hört om biverkningarna

Beemel
2013-08-29, 14:28
1. Som topic
2. Hur vet man om man får finnar av kost eller om det är av hormoner?

Du får ursäkta. Men jag finner ditt användarnamn i kombination med denna topic helt underbart roande på sitt eget ironiska vis.

;)

Babyface
2013-08-29, 14:44
Du får ursäkta. Men jag finner ditt användarnamn i kombination med denna topic helt underbart roande på sitt eget ironiska vis.

;)

Haha ja men det är lite tanke bakom det :)

tjing
2013-08-29, 15:00

Ja, det man äter kan med all sannolikhet påverka acne.

T ex:

Whey protein precipitating moderate to severe acne flares in 5 teenaged athletes.

"...All 5 patients had poor response to acne treatment regimens of oral antibiotics, topical retinoids, and benzoyl peroxide. Lesions fully cleared in 4 patients after discontinuation of whey protein supplementation, but 1 patient's acne flared after reinitiation of the whey protein supplement. Two patients did not immediately discontinue whey protein supplementation; 1 of them cleared after he discontinued whey protein during his second course of isotretinoin and 1 was lost to follow-up."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22988649

Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.

"...Acne vulgaris, the most common skin disease of western civilization, has evolved to an epidemic affecting more than 85% of adolescents. Acne can be regarded as an indicator disease of exaggerated insulinotropic western nutrition. Especially milk and whey protein-based products contribute to elevations of postprandial insulin and basal insulin-like growth factor-I (IGF-I) plasma levels."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335995

Det jag hade provat först är följande:

*Bort med vassle/gainer (finns andra proteinsorter också för övrigt)
*Bort med maltodextrin.
*Drick inte mjölk

Om det fungerar, bra. Annars får du kanske göra mer drastiska åtgärder.

Babyface
2013-08-29, 15:56
Ja, det man äter kan med all sannolikhet påverka acne.

T ex:

Whey protein precipitating moderate to severe acne flares in 5 teenaged athletes.

"...All 5 patients had poor response to acne treatment regimens of oral antibiotics, topical retinoids, and benzoyl peroxide. Lesions fully cleared in 4 patients after discontinuation of whey protein supplementation, but 1 patient's acne flared after reinitiation of the whey protein supplement. Two patients did not immediately discontinue whey protein supplementation; 1 of them cleared after he discontinued whey protein during his second course of isotretinoin and 1 was lost to follow-up."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22988649

Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.

"...Acne vulgaris, the most common skin disease of western civilization, has evolved to an epidemic affecting more than 85% of adolescents. Acne can be regarded as an indicator disease of exaggerated insulinotropic western nutrition. Especially milk and whey protein-based products contribute to elevations of postprandial insulin and basal insulin-like growth factor-I (IGF-I) plasma levels."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335995

Det jag hade provat först är följande:

*Bort med vassle/gainer (finns andra proteinsorter också för övrigt)
*Bort med maltodextrin.
*Drick inte mjölk

Om det fungerar, bra. Annars får du kanske göra mer drastiska åtgärder.
Oj vilket bra svar man fick här då. Värsta källor och grejjer, detta var ju precis vad jag ville ha. Shit vad bra.

Har packat ner gainer och allt whey och gömmer det i källaren så jag inte kan ta det. Malto äger jag inget av mjök dricker jag ej.

Men visst känns det bra att gå denna väg först innan något giftigt roaccutan!!

1.kvarg (lätt)
2.eaa/bcaa
3.kreatin

Vad säger du om dessa 3 gossar i akne syfte?

tjing
2013-08-29, 16:01
Ännu mer:

The effect of a high-protein, low glycemic-load diet versus a conventional, high glycemic-load diet on biochemical parameters associated with acne vulgaris: a randomized, investigator-masked, controlled trial.

Abstract:

BACKGROUND:
No previous study has sought to examine the influence of dietary composition on acne vulgaris.

OBJECTIVE:
We sought to compare the effect of an experimental low glycemic-load diet with a conventional high glycemic-load diet on clinical and endocrine aspects of acne vulgaris.

METHODS:
A total of 43 male patients with acne completed a 12-week, parallel, dietary intervention study with investigator-masked dermatology assessments. Primary outcomes measures were changes in lesion counts, sex hormone binding globulin, free androgen index, insulin-like growth factor-I, and insulin-like growth factor binding proteins.

RESULTS:
At 12 weeks, total lesion counts had decreased more in the experimental group (-21.9 [95% confidence interval, -26.8 to -19.0]) compared with the control group (-13.8 [-19.1 to -8.5], P = .01). The experimental diet also reduced weight (P = .001), reduced the free androgen index (P = .04), and increased insulin-like growth factor binding protein-1 (P = .001) when compared with a high glycemic-load diet.

LIMITATIONS:
We could not preclude the role of weight loss in the overall treatment effect.

CONCLUSION:
This suggests nutrition-related lifestyle factors play a role in acne pathogenesis. However, these preliminary findings should be confirmed by similar studies.

tjing
2013-08-29, 16:03
Oj vilket bra svar man fick här då. Värsta källor och grejjer, detta var ju precis vad jag ville ha. Shit vad bra.

Har packat ner gainer och allt whey och gömmer det i källaren så jag inte kan ta det. Malto äger jag inget av mjök dricker jag ej.

Men visst känns det bra att gå denna väg först innan något giftigt roaccutan!!

1.kvarg (lätt)
2.eaa/bcaa
3.kreatin

Vad säger du om dessa 3 gossar i akne syfte?

Prova. Finns potentiella risker, men testa. Jag har för mig att kreatin ökar DHT-nivåer, vilket är väldigt o-bra för acne men prova som sagt. Vasslet är sannolikt största boven (och finns även i gainern).

Om det inte blir bättre, ta bort kreatinet också på prov.

Babyface
2013-08-29, 18:01
Prova. Finns potentiella risker, men testa. Jag har för mig att kreatin ökar DHT-nivåer, vilket är väldigt o-bra för acne men prova som sagt. Vasslet är sannolikt största boven (och finns även i gainern).

Om det inte blir bättre, ta bort kreatinet också på prov.

Ska göra det baddi, kvarg och bcaa då? Lättkvarg är det lungt fast det är mjölk? Behöver det verkligen

henok
2013-08-29, 18:17
Visst finns det studier på att kost påverkar acne, även om flera hudläkare inte vill inse det. Hur som finns det nog absolut ingen garanti för att acnen blir bättre om du lägger om din kost.

Jag själv provade utesluta allt i mjölkväg och mat med hög glykemiskt laddning när finnarna envist började komma tillbaka två år efter Roaccutan-kuren. Under 3-4 månader uteslöt jag alltså sådana produkter, men märkte inte av någon förbättring.

Men prova du, det kan ju fungera för dig. Jag själv anser nu i efterhand att det är onödigt att börja förändra sin kost för att potentiellt bli av med sin acne, eftersom det finns väldigt bra mediciner. Förutom mirakelmedicinen Roaccutan, finns det effektiva receptbelagda krämer (som du förvisso säkert har testat). Jag själv har haft stor nytta av Epiduo, tack vare den krämen slapp jag ännu en Roaccutan-kur. Från ett stort antal nya finnar varje dag till i stort sett problemfri hy på några månader. Och då äter jag mer vassle och maltodextrin än någonsin.

wessmen
2013-08-29, 19:03
Har man ytlig akne kan det säkert hjälpa, men har man grövre typ så är problemet troligtvis hormonellt/kroppsligt.

watertouch
2013-08-29, 19:39
BabyFace hur gammal är du? Och bra att du ger fan i skiten Roacuttan!

Vitamin B5 pantoten i höga doser kan även hjälpa. Så slipper du antibiotika meds...

Skön
2013-08-29, 19:45
Jag vet inte vad all forskning hit och dit säger men små lätta finnar och dålig hy skulle jag säga att jag bara får om jag typ fingrar med feta smutsiga fingrar i ansiktet.

Simonbaws
2013-08-29, 20:37
jag har inte haft en enda finne sen jag slutade med vassle och började dricka EAA istället.

Babyface
2013-08-29, 22:00
Tack för alla tips. Saken är ju den att jag har ju inte haft akne i tonåren så måste vara något sen jag började träna! Testar att följa han killen som linkade studiers råd :)

Varför vill inte hudläkare erkänna kosten? Cash cash dollar dollar bill yall?

tjing
2013-08-29, 22:10
Läkare är i regel inte så inne på kostens effekt på sjukdom mer än att man ska hålla sig slank och äta "blandad" kost enligt SLV:s rekommendationer. Vilket beror på att de inte lär sig något om det på sin utbildning.

Läkare lär sig att behandla med mediciner etc.

Babyface
2013-08-29, 22:21
Läkare är i regel inte så inne på kostens effekt på sjukdom mer än att man ska hålla sig slank och äta "blandad" kost enligt SLV:s rekommendationer. Vilket beror på att de inte lär sig något om det på sin utbildning.

Läkare lär sig att behandla med mediciner etc.

Ok förstår, du vet du om kvarg är lika påverkade som gainer och whey för känsliga personer?

watertouch
2013-08-29, 22:38
Ok förstår, du vet du om kvarg är lika påverkade som gainer och whey för känsliga personer?

Nej gainer och whey har en större effekt på insulinet och IGF-1

Klein
2013-08-29, 23:38
Det räcker inte med att utesluta mjölkprodukter, vassle och gainer om du har svår acne. Du måste även utesluta socker ur kosten samt se till att inte överlaga din mat så att du får i dig mer antiinflammatoriska komponenter. Ät steken rare, äggulan rinnande och satsa på färsk mat istället för konserver och halvfabrikat.

Donkens
2013-08-30, 02:49
Har problem med acne i samband med intag av omega 3 tillskott.

Tog t.ex HMB, D - Vitamin, Zink och Omega 3 under mörka kalla halvåret och där uppstod dem. När jag la av med omega 3'n så slutade det upp och så var det under repeterade fall. Dock har jag upplevt det från en särskild tillverkare bara.

Klein
2013-08-30, 04:05
Har problem med acne i samband med intag av omega 3 tillskott.

Tog t.ex HMB, D - Vitamin, Zink och Omega 3 under mörka kalla halvåret och där uppstod dem. När jag la av med omega 3'n så slutade det upp och så var det under repeterade fall. Dock har jag upplevt det från en särskild tillverkare bara.

Intressant observation. Överprocessade härsknade fetter kan säkerligen vara dåliga för hyn. Bäst att äta färsk sashimi om man är ute efter omega 3.

Babyface
2013-08-30, 08:28
Hoppas jag kan lösa det via kosten för jag vill helst inte ta medicin :( har som sagt lindrig akne kanske måttlig nu när jag tagit mycket whey men absolut inte grav iaf

Nutrid
2013-08-30, 09:01
Sitt mindre vid datorn.
Sola mer.
Ha rena sängkläder (viktigast imo).
Duscha varje dag.
Testa utesluta vassle/mjölk.

tjing
2013-08-30, 10:45
Nej gainer och whey har en större effekt på insulinet och IGF-1

Nej, kvarg höjer IGF-1 mer än whey.

Babyface, som jag skrev som svar till dig i PM, testa vassle först. Var beredd på att testa och plocka bort kvargen också om det inte hjälper. Jag tror faktiskt att du kan få en markant förbättring av din acne med ett par kostmodifikationer, med framförallt mjölkprodukter då.

Problemet är att mjölkprodukter är väldigt insulinogena och höjer IGF-1 och du har IGF-1 receptorer i talgkörtlar som både stimuleras av insulin, IGF-1 och androgener. Insulin och IGF-1 ökar också mängden androgener (genom att de "öppnar upp" androgen-receptorn i cellkärnan) och det hela är en soppa av anabola signalering och ökad talgbildning > finnar.

Babyface
2013-08-30, 11:12
Sitt mindre vid datorn.
Sola mer.
Ha rena sängkläder (viktigast imo).
Duscha varje dag.
Testa utesluta vassle/mjölk.

Sitter mycket vid mobilen, vad gör datorn?

Nutrid
2013-08-30, 12:03
Sitter mycket vid mobilen, vad gör datorn?

Högstrålande skärmar kan irritera hyn och ge rodnad vilket lär vara det sista man med akneproblem behöver.

stafh
2013-08-30, 12:43
Högstrålande skärmar kan irritera hyn och ge rodnad vilket lär vara det sista man med akneproblem behöver.

Hur manga är det som fortfarande har CRT-skärmar?

Nutrid
2013-08-30, 13:39

Hur ska jag kunna svara på det?

Babyface
2013-08-30, 15:52

Iphone och plattskärmar till datorn ger väl inte sånt som han pratar om?

otherside
2013-08-30, 21:11
Har man ytlig akne kan det säkert hjälpa, men har man grövre typ så är problemet troligtvis hormonellt/kroppsligt.

Precis ! Har laborerat med allt sen 2008 för att fixa hyn , kosten är allt för min hy, tragiskt nog,

Paul chek är duktig på hud problem, vete, laktos är största bovarna

otherside
2013-08-30, 21:12
Det räcker inte med att utesluta mjölkprodukter, vassle och gainer om du har svår acne. Du måste även utesluta socker ur kosten samt se till att inte överlaga din mat så att du får i dig mer antiinflammatoriska komponenter. Ät steken rare, äggulan rinnande och satsa på färsk mat istället för konserver och halvfabrikat.

Grymt bra inlägg

otherside
2013-08-30, 21:17
Hoppas jag kan lösa det via kosten för jag vill helst inte ta medicin :( har som sagt lindrig akne kanske måttlig nu när jag tagit mycket whey men absolut inte grav iaf

Lägg ner whey en period,

Bra fetter, kokosolja, ekologiska nötter, linfrö olja och oliolja funkar perfekt och gör hyn finare, kokosolja är antibakteriellt och bra för magen,

Pressa en citron på morgonen som detox innan kaffet,

Hydrate! Massor av vatten

Thorne formula v multivitamin! Tagit blodprover och en massa annat skit och hade grava brister,

Babyface
2013-08-31, 01:36
Lägg ner whey en period,

Bra fetter, kokosolja, ekologiska nötter, linfrö olja och oliolja funkar perfekt och gör hyn finare, kokosolja är antibakteriellt och bra för magen,

Pressa en citron på morgonen som detox innan kaffet,

Hydrate! Massor av vatten

Thorne formula v multivitamin! Tagit blodprover och en massa annat skit och hade grava brister,

Låter mad nice :)

Babyface
2013-08-31, 12:40
Hoppas verkligen kosten och min hy går hand i hand. Skulle vara kanon slippa bry sig.

Det sjuka, hade inte ens akne under puberteten utan det kom när jag började träna?

tjing
2013-08-31, 14:24
Tror starkt på vassle och kanske kvarg i så fall.

Babyface
2013-08-31, 18:37
Tror starkt på vassle och kanske kvarg i så fall.

Hoppas, tack för tipsen. Men man klarar väl sig bra utan pulver också egentligen? Dock smidigt på morgonen t.ex kanske testar egg eller soya.

Är det värt att ta bcaa på morgonen eller är det bara under och efter träning?

Klein
2013-08-31, 22:28
Hoppas, tack för tipsen. Men man klarar väl sig bra utan pulver också egentligen? Dock smidigt på morgonen t.ex kanske testar egg eller soya.

Är det värt att ta bcaa på morgonen eller är det bara under och efter träning?

Du behöver inte ta några proteintillskott alls som ung frisk tränande person. Det ger dig noll och intet. Satsa istället på kreatin, fiskolja och d-vitamin. Och för de som undrar så ger inte kreatin några finnar om man sköter kosten.

Babyface
2013-09-01, 11:00
Du behöver inte ta några proteintillskott alls som ung frisk tränande person. Det ger dig noll och intet. Satsa istället på kreatin, fiskolja och d-vitamin. Och för de som undrar så ger inte kreatin några finnar om man sköter kosten.

Varför D vitamin vad är det bra för i ditt syfte?

tjing
2013-09-01, 13:18
Och för de som undrar så ger inte kreatin några finnar om man sköter kosten.

Nähä? Källa på det. Sluta vara så kategorisk Klein, när du inte vet det du säger till 100%.

Kreatin kan öka DHT-nivåer och dessa kan i teori påverka acne negativt. Jag vet inte om det är så i praktiken, men det är inte omöjligt.

Three weeks of creatine monohydrate supplementation affects dihydrotestosterone to testosterone ratio in college-aged rugby players.

"...RESULTS:

After 7 days of creatine loading, or a further 14 days of creatine maintenance dose, serum T levels did not change. However, levels of DHT increased by 56% after 7 days of creatine loading and remained 40% above baseline after 14 days maintenance (P < 0.001). The ratio of DHT:T also increased by 36% after 7 days creatine supplementation and remained elevated by 22% after the maintenance dose (P < 0.01)."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19741313

An update on the role of the sebaceous gland in the pathogenesis of acne.

"...Enhanced sebaceous gland activity is attributed to the potent androgen 5α-DHT as sebaceous gland cells possess all necessary enzymes for conversion of testosterone to 5α-DHT. The isozyme 5α-reductase type I, which catalyses the conversion from testosterone to 5α-DHT in peripheral tissues by a NADPH-dependent reaction is expressed predominantly in skin. It is present in the cytoplasm and cell membrane compartment in skin cells and particularly in facial sebocytes, illustrating the key role of sebaceous gland cells in androgen metabolism.

The effects of testosterone and 5α-DHT are mediated by binding to the nuclear androgen receptor (AR), also expressed in human sebaceous gland cells. AR is a member of the steroid superfamily of ligand-dependent transcription factors. 5α-DHT binds to the AR with greater affinity than testosterone and the 5α-DHT/AR complex appears to be more stable and therefore, more effective."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3051853/?report=classic

tjing
2013-09-01, 13:35
Anekdotalt verkar det som att det finns både de som får mer finnar av kreatin och de som inte får det; i e det finns som vanligt individuella skillnader.

Jag hittar ingen egentligen studie på kreatin och acne, faktiskt.

Ola Wallengren
2013-09-01, 13:41
Klipper in ett svar som jag skrev i BODY Magazine.
Bidrar kanske inte med något nytt iofs

Man har länge trott att det finns kopplingar mellan kost och acne. Dessvärre är det ganska tunt med bra forskning på området, men det finns några kopplingar som det verkar ligga något bakom. Kolhydrater med högt GI och mjölkprodukter verkar vara livsmedel som ökar risken för acne.
Högt blodsocker ökar halterna av insulin och IGF-1 (som är en tillväxtfaktor), dessa verkar direkt eller indirekt via androgener (testosteron/DHT) stimulera talgkörtlarna så att risken för akne ökar. Både snabba kolhydrater och mjölk ökar halterna insulin och IGF-1 och det är därför man gjort denna koppling. Det finns även studier där en låg-GI kost minskat acnebesvär. Kosttillskottsmässigt så är det alltså gainers, diverse kolhydratpulver och de flesta proteinpulver (speciellt vassle) som teoretiskt sett skulle öka risken för acne.
Det finns även en studie där man sett att kreatin kan öka halterna av dihydrotestosteron (DHT) vilket möjligtvis kan öka acnen. Det finns en hel del anekdotiska rapporter att både kreatin och gainers gett mer finnar och även om orsakerna till acne är många så kan det ligga något bakom men mer forskning behövs för att ge några definitiva besked.

Babyface
2013-09-01, 16:57
Klipper in ett svar som jag skrev i BODY Magazine.
Bidrar kanske inte med något nytt iofs

Tack så mycket. Har lagt ner gainer,whey,kreatin och tänkte testa. Blir det inte bättre kanske jag tar bort kvargen också.

Kan man inte få hjälp av någon med sånt här? Dvs någon "natur" doktor som tar reda på vad jag är kännslig emot? :)

Klein
2013-09-02, 00:20
Varför D vitamin vad är det bra för i ditt syfte?

Snabbare återhämtning från träning. Förbättrat immunförsvar, minskad risk för diabetes och framför allt minskad inflammation i huden (1 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2659525/)).

Hata TR, Kotol P, Jackson M, Nguyen M, Paik A, Udall D, Kanada K, Yamasaki K, Alexandrescu D, Gallo RL. Administration of oral vitamin D induces cathelicidin production in atopic individuals. J Clin Allergy Immunol 2008; 122(4): 829-831.

Klein
2013-09-02, 00:26
Anekdotalt verkar det som att det finns både de som får mer finnar av kreatin och de som inte får det; i e det finns som vanligt individuella skillnader.

Jag hittar ingen egentligen studie på kreatin och acne, faktiskt.

Ditt problem är att du bara ser ena sidan av myntet: hormonnivåerna. Den andra sidan av myntet spelar lika stor roll: kostens antiinflammatoriska potential.

Klein
2013-09-02, 00:33
Tack så mycket. Har lagt ner gainer,whey,kreatin och tänkte testa. Blir det inte bättre kanske jag tar bort kvargen också.

Kan man inte få hjälp av någon med sånt här? Dvs någon "natur" doktor som tar reda på vad jag är kännslig emot? :)

Opastöriserad mjölk ger ingen acne så det kan ju vara ett alternativ om du känner att du behöver mjölkprodukter i din kost och ids ta dig ut till en bonde.

Babyface
2013-09-02, 06:17
Opastöriserad mjölk ger ingen acne så det kan ju vara ett alternativ om du känner att du behöver mjölkprodukter i din kost och ids ta dig ut till en bonde.

Opastöriserad? Vadå finns det i whey? Får testa det när jag blivit balanserad

Klein
2013-09-02, 08:17
Opastöriserad? Vadå finns det i whey? Får testa det när jag blivit balanserad

Nej det är mjölk direkt från kon som bara kan köpas direkt hos mjölkbonden. Det finns inte i livsmedelsbutik och ej heller i proteinpulver.

Babyface
2013-09-02, 10:39
Nej det är mjölk direkt från kon som bara kan köpas direkt hos mjölkbonden. Det finns inte i livsmedelsbutik och ej heller i proteinpulver.
Okok. Sedan jag slutat med vassle/gainer har huden blivit bättre faktiskt. Dock kanske inte roaccutan-kuren gått ur än och stressar på med finnar.

Vad tror du om kvarg (fettfri) triggar den akne för samma personer som är känsliga mot whey?

Klein
2013-09-02, 10:44
Okok. Sedan jag slutat med vassle/gainer har huden blivit bättre faktiskt. Dock kanske inte roaccutan-kuren gått ur än och stressar på med finnar.

Vad tror du om kvarg (fettfri) triggar den akne för samma personer som är känsliga mot whey?

Det är helt meningslöst att spekulera i detta. Du måste köra en strikt kost tills dess att du är helt finnfri. Det kan ta upp emot en månad. Sedan får du introducera kvarg och testa i en veckas tid. Har du inga finnar efter att ha vräkt i dig kvarg i en vecka så vet du att det är ok.

Babyface
2013-09-02, 11:12
Det är helt meningslöst att spekulera i detta. Du måste köra en strikt kost tills dess att du är helt finnfri. Det kan ta upp emot en månad. Sedan får du introducera kvarg och testa i en veckas tid. Har du inga finnar efter att ha vräkt i dig kvarg i en vecka så vet du att det är ok.

Äter redan strikt men sjukt svårt och kommer ta tid att veta. Ganska påfrestande att gå runt och tänka på vad det är som gör det :(

Klein
2013-09-02, 12:20
Om du är intresserad kan jag ge dig ett kostupplägg som råder bot på dina finnar via pm. Helt gratis.

tjing
2013-09-02, 12:43

Nej, det måste han inte alls.

Kör på Kleins upplägg om du vill; rått kött och pastoriserad mjölk. Blir nog toppen.

Fortsätt köra utan vassle/gainer och hjälper det, finemang. Jag har redan postat studier i tråden på ämnet, men vill du köra en hittepå-diet så kör hårt.

Faktum är, gör vad du vill.

Babyface
2013-09-02, 12:44
Om du är intresserad kan jag ge dig ett kostupplägg som råder bot på dina finnar via pm. Helt gratis.

Ja kan ju testa

Klein
2013-09-03, 01:17
Nej, det måste han inte alls.

Kör på Kleins upplägg om du vill; rått kött och pastoriserad mjölk. Blir nog toppen.

Fortsätt köra utan vassle/gainer och hjälper det, finemang. Jag har redan postat studier i tråden på ämnet, men vill du köra en hittepå-diet så kör hårt.

Faktum är, gör vad du vill.

Har du någon egen erfarenhet av svår acne och att bli kvitt den medelst kostförändringar? Om inte så är det på sin plats att backa tillbaka några steg och lyssna på dem som har erfarenhet. De kostförändringar du föreslår räcker inte för en person som har stora problem med huden. Detta eftersom det inte bara handlar om proinflammatoriska faktorer utan även om antiinflammatoriska faktorer. Det handlar inte bara om vilka födoämnen man utesluter utan även om vilka man inkluderar. För den sakens skull behöver man inte äta rått kött eller dricka opastöriserad mjölk.

Babyface
2013-09-03, 09:08
Har du någon egen erfarenhet av svår acne och att bli kvitt den medelst kostförändringar? Om inte så är det på sin plats att backa tillbaka några steg och lyssna på dem som har erfarenhet. De kostförändringar du föreslår räcker inte för en person som har stora problem med huden. Detta eftersom det inte bara handlar om proinflammatoriska faktorer utan även om antiinflammatoriska faktorer. Det handlar inte bara om vilka födoämnen man utesluter utan även om vilka man inkluderar. För den sakens skull behöver man inte äta rått kött eller dricka opastöriserad mjölk.

Hur mycket tror du kosten gör? Kan man bli av med aknen helt eller måste man ha dyra mediciner och krämer? Ligger på lindrig/måttlig akne

Klein
2013-09-03, 09:24
Hur mycket tror du kosten gör? Kan man bli av med aknen helt eller måste man ha dyra mediciner och krämer? Ligger på lindrig/måttlig akne

Du kan bli av med acnen helt om du äter tillräckligt bra.

Babyface
2013-09-03, 09:54
Du kan bli av med acnen helt om du äter tillräckligt bra.

Är redo att göra det. Skulle äta gräs varje dag om det gav mig mukkler och aknefri hy

Babyface
2013-09-03, 21:22
Har varit fri från whey och gainer i några dagar nu och jag märker redan stor skillnad! Helt sjukt.

Har gått från måttlig till lindrig på bara några dagar. Nu blir det bara att slipa på detaljerna så kanske jag blir kvitt aknen helt. Har fått många riktigt bra tips.

Saken är den att sen när jag fått bukt på detta vill jag gärna ha något tillskott iaf känner jag. Kommer förmodligen träna en del på lunchen och då hinner jag inte både äta+träna på 1timme så eaa/bcaa med 50g malto efter passet skulle sitta fint. Så kan jag äta när jag kommer hem sen

Klein
2013-09-04, 00:23
Har varit fri från whey och gainer i några dagar nu och jag märker redan stor skillnad! Helt sjukt.

Har gått från måttlig till lindrig på bara några dagar. Nu blir det bara att slipa på detaljerna så kanske jag blir kvitt aknen helt. Har fått många riktigt bra tips.

Saken är den att sen när jag fått bukt på detta vill jag gärna ha något tillskott iaf känner jag. Kommer förmodligen träna en del på lunchen och då hinner jag inte både äta+träna på 1timme så eaa/bcaa med 50g malto efter passet skulle sitta fint. Så kan jag äta när jag kommer hem sen

Det finns ingen direkt anledning att trycka malto efter passet om du inte skall träna igen om några timmar. Över ett dygn så är glykogeninlagringen densamma oavsett om du trycker malto eller ej bara du äter tillräckligt med protein och kolhydrater. Har man lätt för att få finnar bör man undvika raffinerade kolhydrater alla tidpunkter på dygnet, även runt träning. Rå honung är ett undantag som inte ger finnar i min erfarenhet men det är ju i vilket fall näringsfattigt och onödigt för en vanlig rekreationstränande person. Håll dig till komplexa kolhydrater och frukt och grönsaker.

Babyface
2013-09-04, 19:38
Det finns ingen direkt anledning att trycka malto efter passet om du inte skall träna igen om några timmar. Över ett dygn så är glykogeninlagringen densamma oavsett om du trycker malto eller ej bara du äter tillräckligt med protein och kolhydrater. Har man lätt för att få finnar bör man undvika raffinerade kolhydrater alla tidpunkter på dygnet, även runt träning. Rå honung är ett undantag som inte ger finnar i min erfarenhet men det är ju i vilket fall näringsfattigt och onödigt för en vanlig rekreationstränande person. Håll dig till komplexa kolhydrater och frukt och grönsaska ker.

Ska testa det! Dock "borde" bcaa och eaa vara rätt lungt?

tjing
2013-09-04, 19:52
Nja, men bättre än whey och gainer, som verkar vara de viktigaste (och mjölkprodukter överlag).

Leucin är ett problem i sammanhanget då det i sig kan styra hela grejen och vara substrat för fett.

svag74
2013-09-04, 20:16

Du kan säkert ta lite vassle om du har behov av det, typ 20-25g pulver funkar för mig, om jag kör "rätt" märke.
Whey 80 t.ex. var inte alls bra, och jag vet andra som skrivit det med, medan Whey FX verkar vara en av de bättre för de med akneproblem.
Fråga mig inte hur, men det verkar skilja en del mellan olika märken.
Fråga mig inte heller varför 20-25g vassle funkar bra, när det ju motsvarar en ganska rejält stor mängd mjölk, och det räcker med några dl mjölk för att jag ska få problem. Även testat byta vassle mot mjölk som proteinkälla men det funkar inte lika bra för mig.

tjing
2013-09-04, 20:19
Iofs inte jättekonstigt om olika märken ger skillnader i insulinutsöndring, samt skillnader i mängden glukogena aminosyror, bcaa (leucin) osv.

svag74
2013-09-04, 20:33
Iofs inte jättekonstigt om olika märken ger skillnader i insulinutsöndring, samt skillnader i mängden glukogena aminosyror, bcaa (leucin) osv.

Men det kanske inte är insulinutsöndring som ger akne ... inte för mig i alla fall, då skulle ju malto/dextro vara mycket värre än en bit ost.

tjing
2013-09-04, 22:05
Som sagt är mjölkprodukterna förmodligen ett stort problem i sammanhanget. Postade lite om det någon sida tillbaka i tråden. Insulin är definitivt med på ett hörn.

Babyface
2013-09-04, 22:37
Nja, men bättre än whey och gainer, som verkar vara de viktigaste (och mjölkprodukter överlag).

Leucin är ett problem i sammanhanget då det i sig kan styra hela grejen och vara substrat för fett.

Hur då för fett menar du? Kan du förklara lite mer "lätt" typ :)

tjing
2013-09-04, 22:52
Leucin stimulerar direkt mTOR (anabol nutrientsensor), som i sin tur aktiverar SREBP som är en huvudsaklig transkriptionsfaktor (påverkar genuttryck i DNA i dina celler) för lipogenes (fettsyntes).

"...Metabolic signals of Western diet are sensed by the nutrient-sensitive kinase, mammalian target of rapamycin complex 1 (mTORC1), which integrates signals of cellular energy, growth factors (insulin, IGF-1) and protein-derived signals, predominantly leucine, provided in high amounts by milk proteins and meat. mTORC1 activates SREBP, the master transcription factor of lipogenesis."

Leucin kan också omvandlas direkt till fett i talgkörtlar (som du har i huden i ansiktet t ex) och är således ett substrat i talgproduktion.

"...Leucine stimulates mTORC1-SREBP signaling and leucine is directly converted by sebocytes into fatty acids and sterols for sebaceous lipid synthesis."

Dietary intervention in acne.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3408989/

skyclaw
2013-09-05, 00:29
Leucin stimulerar direkt mTOR (anabol nutrientsensor), som i sin tur aktiverar SREBP som är en huvudsaklig transkriptionsfaktor (påverkar genuttryck i DNA i dina celler) för lipogenes (fettsyntes).

"...Metabolic signals of Western diet are sensed by the nutrient-sensitive kinase, mammalian target of rapamycin complex 1 (mTORC1), which integrates signals of cellular energy, growth factors (insulin, IGF-1) and protein-derived signals, predominantly leucine, provided in high amounts by milk proteins and meat. mTORC1 activates SREBP, the master transcription factor of lipogenesis."

Leucin kan också omvandlas direkt till fett i talgkörtlar (som du har i huden i ansiktet t ex) och är således ett substrat i talgproduktion.

"...Leucine stimulates mTORC1-SREBP signaling and leucine is directly converted by sebocytes into fatty acids and sterols for sebaceous lipid synthesis."

Finns det några studier publicerade gällandes hur pass mycket kosten påverkar psoriasis?

Babyface
2013-09-05, 09:59

Då låter ju bcaa/eaa helt åt skogen för mig!

Har ju slutat tagit roa nu och jag misstänker att det kan vara det som triggar också. Borde det inte ta flera veckor för kroppen att driva ur starka kurer som roa?

doh
2013-09-05, 10:05

Abstract... "An attenuation of mTORC1 signaling is only possible by increasing the consumption of vegetables and fruit, the major components of vegan or Paleolithic diets."

Om det jag äter innehåller mycket leucin (kyckling, kött, ägg), då är det massa frukt och grönt till måltiden för att få ner mTORC1 aktiveringen tolkar jag det som.

Har fortfarande en del problem och då är jag över 30.

tjing
2013-09-05, 10:29
Nja, poängen är väl att det i svåra fall kan kräva en rejäl kostomläggning. Eller någon fungerande medicin.

Både vegankost och paleolitisk kost tar bort mjölkprodukter t ex, vilket författaren vill ha fram tror jag. Och just mjölkprodukter är starkt implikerade i acne. Med att öka mängden frukt och grönsaker, minskar du mängden av annat i kosten.

Problemet är som sagt den anabola signaleringen via mTOR (insulin/IGF-1 osv) och den västerländska kosten stimulerar potent anabolism via den typ av mat vi äter; vete, mjölk, kött etc.

Äter du mjölkprodukter, proteinpulver etc?

tjing
2013-09-05, 10:40
Finns det några studier publicerade gällandes hur pass mycket kosten påverkar psoriasis?

Diet and psoriasis: experimental data and clinical evidence.

"...Psoriasis is considered as a T-cell-mediated inflammatory skin disease which is characterized by hyperproliferation and poor differentiation of epidermal keratinocytes. While susceptibility to psoriasis is inherited, the disease is influenced by environmental factors such as infections and stress. Diet has been suggested to play a role in the aetiology and pathogenesis of psoriasis.

Fasting periods, low-energy diets and vegetarian diets improved psoriasis symptoms in some studies, and diets rich in n-3 polyunsaturated fatty acids from fish oil also showed beneficial effects. All these diets modify the polyunsaturated fatty acid metabolism and influence the eicosanoid profile, so that inflammatory processes are suppressed.

Some patients with psoriasis show an elevated sensitivity to gluten. In patients with IgA and/or IgG antigliadin antibodies the symptoms have been shown to improve on a gluten-free diet. The active form of vitamin D, 1,25-dihydroxyvitamin D(3), exhibits antiproliferative and immunoregulatory effects via the vitamin D receptor, and thus is successfully used in the topical treatment of psoriasis."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16181450

Babyface
2013-09-05, 14:22
Tjing

Hur länge tror du det tar innan roa gått ur kroppen? La ner kuren för 1 vecka sen och har ätit i 2 månader skulle äta i 6

Tycker du det var bra att lägga ner medicin och försöka ändra kosten först?

doh
2013-09-05, 14:31
Nja, poängen är väl att det i svåra fall kan kräva en rejäl kostomläggning. Eller någon fungerande medicin.

Både vegankost och paleolitisk kost tar bort mjölkprodukter t ex, vilket författaren vill ha fram tror jag. Och just mjölkprodukter är starkt implikerade i acne. Med att öka mängden frukt och grönsaker, minskar du mängden av annat i kosten.

Problemet är som sagt den anabola signaleringen via mTOR (insulin/IGF-1 osv) och den västerländska kosten stimulerar potent anabolism via den typ av mat vi äter; vete, mjölk, kött etc.

Äter du mjölkprodukter, proteinpulver etc?

Jag åt kvarg och en hel del kasein proteinpulver innan sommaren, men jag märker inte någon direkt skillnad just nu. Har från den här veckan även slutat med malto/glukossirap och tagit bort mjölkbaserade produkter helt. Nu återstår bara 20g BCAA runt träning.

Blir att utvärdera i några vecka och se vad som händer.

tjing
2013-09-05, 15:22
Jag åt kvarg och en hel del kasein proteinpulver innan sommaren, men jag märker inte någon direkt skillnad just nu. Har från den här veckan även slutat med malto/glukossirap och tagit bort mjölkbaserade produkter helt. Nu återstår bara 20g BCAA runt träning.

Blir att utvärdera i några vecka och se vad som händer.

Vassle verkar vara en större bov i sammanhanget än kasein.

Lycka till och rapportera gärna igen om hur det gått.

tjing
2013-09-05, 15:30
Tjing

Hur länge tror du det tar innan roa gått ur kroppen? La ner kuren för 1 vecka sen och har ätit i 2 månader skulle äta i 6

Tycker du det var bra att lägga ner medicin och försöka ändra kosten först?

"...Plasma concentrations of isotretinoin (Roaccutan, min anm.) following single and multiple doses peak between 2 to 4 hours and exhibit elimination half-lives of 10 to 20 hours."

Clinical pharmacokinetics of the retinoids.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3882304

Den lär vara helt ute nu, ja.

Jag hade definitivt provat kost först. Finns en hel del biverkningar rapporterade med Roaccutan, även psykiska som depression. Men jag kan inte bestämma åt dig.

Babyface
2013-09-05, 15:32
"...Plasma concentrations of isotretinoin (Roaccutan, min anm.) following single and multiple doses peak between 2 to 4 hours and exhibit elimination half-lives of 10 to 20 hours."

Jag hade definitivt provat kost först. Finns en hel del biverkningar rapporterade med Roaccutan, även psykiska som depression. Men jag kan inte bestämma åt dig.

Så det ska gå ur kroppen direkt? Tycker fortfarande jag är torr om läppar och hy. Jäkla gift att dra i sig kan ju inte vara bra.

Kan du mycket om roa eller? Vad tycker du om det?

tjing
2013-09-05, 16:19
Effekterna kanske sitter i ett tag efteråt, ingen aning.

Nej, inte direkt. Det jag läst mig till på internet. Har ingen personlig åsikt om Roaccutan alls.

Babyface
2013-09-05, 16:39

Jag kände av biverkningar + vissa kan stanna livet ut.
Nej nu kör vi på detta.

Babyface
2013-09-06, 18:28

Men allt sånt som finns i aminosyror finns inte det i vanlig mat också? Borde inte allt protein påverka mig och ge fett i talgkörteln osv ?

tjing
2013-09-06, 18:35
Mjölkprodukter är lite speciella i sammanhanget och har setts ge kraftig insulinfrisättning och ökade nivåer av IGF-1 jämfört med annan mat.

Babyface
2013-09-06, 19:23
Mjölkprodukter är lite speciella i sammanhanget och har setts ge kraftig insulinfrisättning och ökade nivåer av IGF-1 jämfört med annan mat.

Tänkte i aminosyror sånt där leucirin eller vad det var som ger fett? Finns inte sånt i vanlig kost också?

tjing
2013-09-06, 19:29
Jo men det hänger ihop med signalering, IGF-1, insulin, androgener etc som stimulerar acne i första taget. Men visst, en högprotein-bulkkost är definitivt anabol och ingen hälsokur direkt; leucin stimulerar mTOR och vidare anabol signalering vid sidan om att själv fungera som substrat för fett och talg. D v s det kan mycket väl stimulera acne i vanlig kost också och man har sett att t ex ett lägre glycemiskt index kan minska acne.

Det där är invecklat, men poängen är mjölkprodukter i praktiken ofta är en stor del av problemet. Mjölkprodukter har också setts höja IGF-1 mer än kött t ex. Man har (som jag postat tidigare) sett tydliga effekter på acne av att plocka bort just vassle från kosten.

I det här fallet är ju vad som funkar i praktiken viktigast, eftersom jag antar att du inte har lust att lägga ner byggandet. Ta bort det mest onda av två saker då på prov; mjölkprodukterna.

I övrigt får du väl satsa på lågprotein-vegankost. Valet är ditt.

trapz star
2013-09-06, 19:52
Jo men det hänger ihop med signalering, IGF-1, insulin, androgener etc som stimulerar acne i första taget. Men visst, en högprotein-bulkkost är definitivt anabol och ingen hälsokur direkt; leucin stimulerar mTOR och vidare anabol signalering vid sidan om att själv fungera som substrat för fett och talg. D v s det kan mycket väl stimulera acne i vanlig kost också och man har sett att t ex ett lägre glycemiskt index kan minska acne.

Det där är invecklat, men poängen är mjölkprodukter i praktiken ofta är en stor del av problemet. Mjölkprodukter har också setts höja IGF-1 mer än kött t ex. Man har (som jag postat tidigare) sett tydliga effekter på acne av att plocka bort just vassle från kosten.

I det här fallet är ju vad som funkar i praktiken viktigast, eftersom jag antar att du inte har lust att lägga ner byggandet. Ta bort det mest onda av två saker då på prov; mjölkprodukterna.

I övrigt får du väl satsa på lågprotein-vegankost. Valet är ditt.

Skiter helt i allt som har med mjölk att göra och har packat ner alla satans tillskott och ställt dom på vinden. Saken är den att byggning och hälsa verkar inte gå hand i hand riktigt, är jag helt fel?

Känns som att allt som har med byggning att göra är "mot naturen" osv tvinga kroppen till saker den inte är konstruerad för. Konstigt egentligen, kvinnor får deras former helt naturligt men vi män måste kämpa mot kroppens egna vilja för att få en sexig kropp?

Tycker allting känns jättekonstigt och förvirrande. Men för en så hälsosam bulk som möjligt tänkte jag balansa på vilodagar och överskott på träningsdagar och satsa på max 1 kg i månaden. Sen hålla igång konditionen samtidigt.

Hur lång är du tjing och vad är en hälsosam vikt för dig?

Själv är jag 190 och då är ju egentligen inte 90-95 kg mycket om man kan hålla en naturlig form med dom kilorna. Sen vet jag inte vad som klassas som en hälsosam vikt och BF per längd?

tjing
2013-09-06, 20:11
Det är ju invecklat. Muskler i sig är hälsosamt, men vägen dit är ofta inte det om vi pratar stora muskler. Och en stor kropp är inte förenat med ett långt liv. Men det beror ju på en myriad av faktorer, hur man äter och i vilka mängder, hur man tränar, sover, stressar, lever, GENER.

Själv har jag aldrig haft som mål att bli jättestor. Ligger närmare 80 nu. Har hellre en god allmän form och styrka än jättestora muskler om jag måste välja. Kör dock bulk-mode nu och planerar att väga 85 till nästa sommar med hyffsad form.

Men för en så hälsosam bulk som möjligt tänkte jag balansa på vilodagar och överskott på träningsdagar och satsa på max 1 kg i månaden. Sen hålla igång konditionen samtidigt.

Låter som en rätt bra idé om du vill öka långsamt.

trapz star
2013-09-06, 20:18
Det är ju invecklat. Muskler i sig är hälsosamt, men vägen dit är ofta inte det om vi pratar stora muskler. Och en stor kropp är inte förenat med ett långt liv. Men det beror ju på en myriad av faktorer, hur man äter och i vilka mängder, hur man tränar, sover, stressar, lever, GENER.

Själv har jag aldrig haft som mål att bli jättestor. Ligger närmare 80 nu. Har hellre en god allmän form och styrka än jättestora muskler om jag måste välja.

Jo iofs :) Jag tror iaf man vinner på att köra en clean bulk, "nyttig mat" i stora mängder och satsa på att gå upp väldigt sakta.

tjing
2013-09-06, 20:21
Ja, alltså trots att man bulkar kan man ju undvika charkprodukter, få i sig de vitaminer/mineraler man behöver, omega-3 etc. Så en bulk kan onekligen vara mer eller mindre "dålig".

trapz star
2013-09-06, 20:30
Ja, alltså trots att man bulkar kan man ju undvika charkprodukter, få i sig de vitaminer/mineraler man behöver, omega-3 etc. Så en bulk kan onekligen vara mer eller mindre "dålig".

Sant, men frågan är. Kommer man nöja sig eller ständigt vilja bli bigger,stronger and faster!

Vad gör du denna fredagskväll? Har du några tips på bra filmer om byggning? Inte för mycket fakta utan underhållning. Pumping iron, bigger stronger faster Lätt och underhållande.

btw, vad ligger du själv på för vikt,längd bf? och vad är målet med bulken?

tjing
2013-09-06, 20:34
Beror nog på; jag tror att många hittar en form de är nöjda med och finslipar på den i fortsättningen. Men det kan nog dröja ett tag.

Tänkte lira lite dataspel nu. Har du sett "I want to look like that guy"? En soffpotatis som tränas av Jeff Willet.

Tänkte lägga på mig lite mer muskler och styrka. Samt behålla kondition. Väger kring 80 på 187 cm, gått upp c:a 6 kg hittills detta året, med lite oplanerade avbrott i det hela. Målet är kring 85 till nästa sommar som sagt.

trapz star
2013-09-06, 21:27
Beror nog på; jag tror att många hittar en form de är nöjda med och finslipar på den i fortsättningen. Men det kan nog dröja ett tag.

Tänkte lira lite dataspel nu. Har du sett "I want to look like that guy"? En soffpotatis som tränas av Jeff Willet.

Tänkte lägga på mig lite mer muskler och styrka. Samt behålla kondition. Väger kring 80 på 187 cm, gått upp c:a 6 kg hittills detta året, med lite oplanerade avbrott i det hela. Målet är kring 85 till nästa sommar som sagt.

Tack för tipset, ska kolla på den ikväll! Har också som mål att ligga runt 85 till nästa år! Vad ligger ditt BF på? Är lite längre än dig 190cm och har tyvärr 15% BF på samma vikt (runt 80)

Tack för alla tips och info du ger oss på forumet

DJJOHANSSON
2013-09-07, 10:59
När jag låg på balans och åt vad jag ville, kinderägg och nötter varje dag. Inte en finne.

Nu äter jag 'cleant' uppemot 4000kcal dagligen och har 5-10 finnar i ansiktet som avbyter varandra.

4 stora mål och 90g whey om dagen.

Jag tror alltså inte att maten har med saken att göra, jag har en period nu när jag är mer anabol än vad jag var förut(iofs är jag väl mer ana tack vare maten(?) därav dålig hy.

trapz star
2013-09-07, 14:38
När jag låg på balans och åt vad jag ville, kinderägg och nötter varje dag. Inte en finne.

Nu äter jag 'cleant' uppemot 4000kcal dagligen och har 5-10 finnar i ansiktet som avbyter varandra.

4 stora mål och 90g whey om dagen.

Jag tror alltså inte att maten har med saken att göra, jag har en period nu när jag är mer anabol än vad jag var förut(iofs är jag väl mer ana tack vare maten(?) därav dålig hy.

Och hur vet du att det inte är whey som du också är kännslig emot?

tjing
2013-09-07, 15:15
Djjohansson: Vad du tror om mat och acne är irrelevant.

När du äter den mängden energi gissar jag att dina insulinnivåer är höga en stor del av det vakna dygnet och det ger vidare effekter på IGF, androgener och acne; du producerar mer testosteron i pungkulorna, androgenreceptorn aktiveras i dina cellers DNA, höga nivåer insulin och IGF signalerar via sammansatta insulin/IGF-receptorer och alla dessa hänger ihop och påverkar varandra på olika sätt mot anabolism, d v s kroppslig tillväxt. Proteinsyntes och fettsyntes.

Förutom alltså rent specifika matvaror som mjölkprodukter som på egen hand ger en kraftig anabol effekt.

TranceII
2013-09-07, 21:22
Djjohansson: Vad du tror om mat och acne är irrelevant.

När du äter den mängden energi gissar jag att dina insulinnivåer är höga en stor del av det vakna dygnet och det ger vidare effekter på IGF, androgener och acne; du producerar mer testosteron i pungkulorna, androgenreceptorn aktiveras i dina cellers DNA, höga nivåer insulin och IGF signalerar via sammansatta insulin/IGF-receptorer och alla dessa hänger ihop och påverkar varandra på olika sätt mot anabolism, d v s kroppslig tillväxt. Proteinsyntes och fettsyntes.

Förutom alltså rent specifika matvaror som mjölkprodukter som på egen hand ger en kraftig anabol effekt.

Du säger vad han tror spelar ingen roll sedan tar du och gissar i en hel paragraf?

Babyface
2013-09-07, 22:36
helt sjukt, skulle ha tagit en före efter bild för såhär bra resultat kunde jag inte ens drömma om. Tack som fan för tipsen.

Ni med akne testa att ta bort alla tillskott och mjölprodukter och ät "cleant" man märker skillnad på bara några dagar!

Mat och hård träning bygger musklerna, men tillskott är ju smidigt och skönt dock

Babyface
2013-09-21, 08:54
Fan vad skit det känns:(

Jag har märkt att när jag äter nyttig och clean mat går det bra, får inte direkt någon aktiv akne.

Men såfort jag unnar mig någonting kommer det. Kul att ha det såhär hela livet? Min syster fyllde år igår och alla åt tårta och sånt och jag fick sitta med ångest.

Dom säger att roaccutan kan orsaka självmordstankar. Men vad gör inte detta då? Behöva tänka på varje gram man stoppar in i munnen. Knäcker mig psykiskt totalt och förstör träningen och bulken. Man vågar knappt käka längre snart :(

Mår inte bra

Babyface
2013-09-21, 09:01
http://www.styrkelabbet.se/proteinrik-nyttig-frukost/

Vad ska man äta om man har problem med akne då? Gröt med vatten?
Fan vad det tar på psyket att bulka med detta i huvudet. Hela livet känns tungt.

Nästan så man har lust att käka roaccutan och skita i allt, kan ju omöjligt bli att må sämre psykiskt iaf

tjing
2013-09-21, 11:19
Du säger vad han tror spelar ingen roll sedan tar du och gissar i en hel paragraf?

Gissar...?

Är du dum i huvudet eller spelar du? Jag har ju postat länkar genom tråden där du kan verifiera precis vad jag skrivit. Sida 1 och 3.

tjing
2013-09-21, 11:21
http://www.styrkelabbet.se/proteinrik-nyttig-frukost/

Vad ska man äta om man har problem med akne då? Gröt med vatten?
Fan vad det tar på psyket att bulka med detta i huvudet. Hela livet känns tungt.

Nästan så man har lust att käka roaccutan och skita i allt, kan ju omöjligt bli att må sämre psykiskt iaf

Menar du allvarligt att mjölkprodukter styr din lycka?

Käka en omelett t ex. Eller kör Roaccutan.

Babyface
2013-09-21, 16:22
Menar du allvarligt att mjölkprodukter styr din lycka?

Käka en omelett t ex. Eller kör Roaccutan.

Iofs, nä bort med roa.

Jag är ju faktiskt inte ensam, finns ju ingen som kan äta vad som helst och hålla sig i svinbra form. Är ju iofs inget problem att komma upp i kcal eller protein utan mejeri.
Men smidigheten saknar man, så enkelt att bara ta en shake

doh
2013-09-22, 16:22
Iofs, nä bort med roa.

Jag är ju faktiskt inte ensam, finns ju ingen som kan äta vad som helst och hålla sig i svinbra form. Är ju iofs inget problem att komma upp i kcal eller protein utan mejeri.
Men smidigheten saknar man, så enkelt att bara ta en shake

Det är då inga problem att få i sig protein som du säger utan mejeri produkter. Kött/kyckling/fisk/äggvita och BCAA ingår i min dagliga kost.

Varför slutade du med roaccutan? Jag har ätit två kurer och hade inga problem förutom torr hud. Jag planerar att ta det en gång till, för som du skriver är det även rätt påfrestande att tänka på vad man kan och inte kan äta hela tiden.

henok
2013-09-22, 16:32
Om du mår psykiskt dåligt av att hålla kosten så strikt kan det vara värt att trappa ned på det. Du kanske bara kan ha i åtanke att inte äta jättemycket av det du får akne av? Sen finns det effektiva utvärtes läkemedel mot akne än roaccutan (vilket jag tipsat om tidigare, bara gå till vårdcentralen och få utskrivet!).

Som tillägg finns det inte mycket som stödjer att Roaccutan skulle öka risken för depression. Snarare handlar det nog om det faktum att akne-patienter är en högriskgrupp för depression, och att vissa patienter av ren tillfällighet insjuknar under Roaccutan-behandlingen.

Så mitt tips är att hitta lämpligt läkemedel och minska ditt fokus på kosten om det får dig att må dåligt.

TheIsh
2013-09-22, 16:32

Går det att koppla till ungdomar som genomgår puberteten? Jag menar, om någon har sådär sjukligt mycket finnar, borde personen i fråga ha lättare att bygga i teorin? Jag vet, jag har skulle tankar *facepalm*

tjing
2013-09-22, 17:02
Om du mår psykiskt dåligt av att hålla kosten så strikt kan det vara värt att trappa ned på det. Du kanske bara kan ha i åtanke att inte äta jättemycket av det du får akne av? Sen finns det effektiva utvärtes läkemedel mot akne än roaccutan (vilket jag tipsat om tidigare, bara gå till vårdcentralen och få utskrivet!).

Som tillägg finns det inte mycket som stödjer att Roaccutan skulle öka risken för depression. Snarare handlar det nog om det faktum att akne-patienter är en högriskgrupp för depression, och att vissa patienter av ren tillfällighet insjuknar under Roaccutan-behandlingen.

Så mitt tips är att hitta lämpligt läkemedel och minska ditt fokus på kosten om det får dig att må dåligt.

Nej, det finns dåligt med direkta bevis för att Roaccutan skulle öka risken för depression men det finns med som biverkning och självmordsförsök har kopplats till medicinen.

Intressant nog finns rön för att retinoider kan påverka serotonin och minska nybildandet av neuroner i hippocampus (d v s precis samma effekter som t ex tros motverkas av SSRI-mediciner).

Retinoid-mediated regulation of mood: possible cellular mechanisms.

"...We suggest that 13-cis-RA (Roaccutan, min anm.) treatment may induce depression-related behaviors by decreasing adult neurogenesis and/or altering the expression of components of serotonergic neurotransmitter system, thereby leading to impaired serotonin signaling."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296731

Sanningen ligger förmodligen i att en del kan bli nedstämda på biologisk väg av medicinen och en del klarar sig. Individuella biologiska skillnader lär spela stor roll.

Sedan kanske en del t o m blir gladare, för att deras acne försvinner. Men man bör ha i åtanke att det finns en teoretisk koppling till depression, så "placebo" är nog inte tillämpbart i alla fall. Sedan finns det som sagt en ökad psykiatrisk morbiditet redan hos folk med acne. Det är rätt stigmatiserande med finnar särskilt i ansiktet i en kultur där man ska se fräsch och fin ut.

tjing
2013-09-22, 17:05
Går det att koppla till ungdomar som genomgår puberteten? Jag menar, om någon har sådär sjukligt mycket finnar, borde personen i fråga ha lättare att bygga i teorin? Jag vet, jag har skulle tankar *facepalm*

Ja, ungdomar går igenom en anabol spurt i puberteten.

Babyface
2013-09-22, 17:28
Anledningen att jag slutade med roaccutan var för att jag läste att många får linjer och rynkor i förtid för att huden blir så tunn och torr

Går hellre runt med lindrig akne (som förhoppningsvis försvinner) än att huden åldras i förtid.

Sen kan man även bli permanent kännslig emot solen, vilket inte heller är så sjyst för hudåldrande.

Babyface
2013-09-22, 17:29

Har du erfarenhet av någon bra kräm eller så på recept?

henok
2013-09-22, 18:40
Nej, det finns dåligt med direkta bevis för att Roaccutan skulle öka risken för depression men det finns med som biverkning och självmordsförsök har kopplats till medicinen.

Intressant nog finns rön för att retinoider kan påverka serotonin och minska nybildandet av neuroner i hippocampus (d v s precis samma effekter som t ex tros motverkas av SSRI-mediciner).

Retinoid-mediated regulation of mood: possible cellular mechanisms.

"...We suggest that 13-cis-RA (Roaccutan, min anm.) treatment may induce depression-related behaviors by decreasing adult neurogenesis and/or altering the expression of components of serotonergic neurotransmitter system, thereby leading to impaired serotonin signaling."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18296731

Sanningen ligger förmodligen i att en del kan bli nedstämda på biologisk väg av medicinen och en del klarar sig. Individuella biologiska skillnader lär spela stor roll.

Sedan kanske en del t o m blir gladare, för att deras acne försvinner. Men man bör ha i åtanke att det finns en teoretisk koppling till depression, så "placebo" är nog inte tillämpbart i alla fall. Sedan finns det som sagt en ökad psykiatrisk morbiditet redan hos folk med acne. Det är rätt stigmatiserande med finnar särskilt i ansiktet i en kultur där man ska se fräsch och fin ut.

Intressant, hade inte koll på dessa rön. Då är det ju inte helt otänkbart att Roaccutan kan spela in.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17556790
Här hittades åtminstone ingen koppling mellan Roaccutan och depression. Kan ju dock vara så att den psykologiska effekten av att få mycket finare hy vägde upp för negativa biologiska effekter. Vore intressant att testa Roaccutan mot placebo för personer utan akne, men även då skulle psykosociala faktorer spela in då Roaccutangruppen kommer få snustorr och fjällande hy.

Har du erfarenhet av någon bra kräm eller så på recept?

Epiduo och Duac är två receptbelagda krämer som är likvärdigt effektiva (bättre än bl.a. Basiron i studier), men verkar på lite olika sätt. Jag skulle börja med att testa Epiduo, då det är fritt från antibiotikum.

Babyface
2013-09-22, 21:14
Intressant, hade inte koll på dessa rön. Då är det ju inte helt otänkbart att Roaccutan kan spela in.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17556790
Här hittades åtminstone ingen koppling mellan Roaccutan och depression. Kan ju dock vara så att den psykologiska effekten av att få mycket finare hy vägde upp för negativa biologiska effekter. Vore intressant att testa Roaccutan mot placebo för personer utan akne, men även då skulle psykosociala faktorer spela in då Roaccutangruppen kommer få snustorr och fjällande hy.

Epiduo och Duac är två receptbelagda krämer som är likvärdigt effektiva (bättre än bl.a. Basiron i studier), men verkar på lite olika sätt. Jag skulle börja med att testa Epiduo, då det är fritt från antibiotikum.

Ska testa Epiduo!

tjing
2013-09-23, 00:06
Kan ju dock vara så att den psykologiska effekten av att få mycket finare hy vägde upp för negativa biologiska effekter. Vore intressant att testa Roaccutan mot placebo för personer utan akne, men även då skulle psykosociala faktorer spela in då Roaccutangruppen kommer få snustorr och fjällande hy.

Ligger nog mycket i det, ja.

Babyface
2013-09-23, 06:38
Utesluta mjölk & socker
Käka multivitamin,d,zink omega 3
Epiduo
Duscha före läggdags
Återfukta huden och dricka vatten hela tiden
Inte pilla och klämma ofc

Hjälper inte detta till jul eller blir bättre då kanske det är roa som gäller? Att man har någon hudsjukdom

svag74
2013-09-23, 09:09
Utesluta mjölk & socker
Epiduo
Duscha före läggdags

Hjälper inte detta till jul eller blir bättre då kanske det är roa som gäller? Att man har någon hudsjukdom

Till jul?
Du lär ju se effekt efter en vecka eller två av rejäl kostförändring, plus allt det andra med nya medel och tillskott som bonus.

Jag tror inte på sockret däremot, så får du bra effekt och märker att det är jobbigt att leva utan socker så kan du nog lätt börja trappa upp det igen som ett test.

Denna är bra återfuktning förresten, svagt bakteriedödande med, toppen :)

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=204675

Babyface
2013-09-23, 11:01
Till jul?
Du lär ju se effekt efter en vecka eller två av rejäl kostförändring, plus allt det andra med nya medel och tillskott som bonus.

Jag tror inte på sockret däremot, så får du bra effekt och märker att det är jobbigt att leva utan socker så kan du nog lätt börja trappa upp det igen som ett test.

Denna är bra återfuktning förresten, svagt bakteriedödande med, toppen :)

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=204675

Tror på några månader faktiskt för dag och natt resultat.
Synd att man måste "tvångs" klämma finnarna gör det värre.

Denna kräm är för torr hy, jag har mer fet. Blir flottig i pannan/näsan och torr på kinderna, och det är iprincip bara kinderna som blir sprängda av finnar?

Inget på ryggen,bröstet utan bara på kinderna. Kan det vara för att jag sover på sidan?

otherside
2013-09-23, 11:34
Tror på några månader faktiskt för dag och natt resultat.
Synd att man måste "tvångs" klämma finnarna gör det värre.

Denna kräm är för torr hy, jag har mer fet. Blir flottig i pannan/näsan och torr på kinderna, och det är iprincip bara kinderna som blir sprängda av finnar?

Inget på ryggen,bröstet utan bara på kinderna. Kan det vara för att jag sover på sidan?

Använd servetter om du måste klämma, ge helst fan i det :)

Renlighet har inget med akne, tvättat sönder min hy tidigare, nu Max en gång om dagen, funkar kanon, örn gott kan du byta varje dag, alltså kudden, så kanske du kan slappna av mer och känna att du gör det bästa avsitsen,

Vh

Babyface
2013-09-23, 11:38
Använd servetter om du måste klämma, ge helst fan i det :)

Renlighet har inget med akne, tvättat sönder min hy tidigare, nu Max en gång om dagen, funkar kanon, örn gott kan du byta varje dag, alltså kudden, så kanske du kan slappna av mer och känna att du gör det bästa avsitsen,

Vh

Ta inte detta fel, men först renlighet har inget med akne att göra sen byta örngott varje dag? No hate baddi

Något du vill lägga till i det jag skrev ovanför som jag ska göra till jul?
Funderar på att skita i Epiduo först testa med en vanlig kräm för fet hy.

Tvättar du bara fejjset på kvällen?

Babyface
2013-09-24, 15:54
Problem

Tränar på lunchen ibland, och med ett intensivt pass+ta sig till träningen så har jag ca 5-10 minuter att få i mig något efter träningen. Annars blir det inte förrens ca 3 timmar senare jag kan äta.

Tror ni det gör mycket att ta bcaa+60g malto direkt efter träningen?
Jag intar inte en mjölkprodukt eller godis/pizza osv F.ö

Finns det något annat jag kan ta som är helt ok i smak och bra för mig med akne-anlag?

D-Crawler
2013-09-24, 16:02
Utesluta mjölk & socker
Epiduo
Duscha före läggdags

Jag testade alla dessa saker plus en hel del till under ett antal år, helt utan framgång. Sen plötsligt en vacker dag/vecka/månad, who cares, slutade finnarna att komma helt och hållet. Mao, hormonperioder suger riktigt mycket kamelsnorre (men dom går iaf över, för dom flesta).

Babyface
2013-09-24, 18:05
Jag testade alla dessa saker plus en hel del till under ett antal år, helt utan framgång. Sen plötsligt en vacker dag/vecka/månad, who cares, slutade finnarna att komma helt och hållet. Mao, hormonperioder suger riktigt mycket kamelsnorre (men dom går iaf över, för dom flesta).

Ålder på dig när du hade aktiv akne och när det försvann?

otherside
2013-09-24, 23:11
Ta inte detta fel, men först renlighet har inget med akne att göra sen byta örngott varje dag? No hate baddi

Något du vill lägga till i det jag skrev ovanför som jag ska göra till jul?
Funderar på att skita i Epiduo först testa med en vanlig kräm för fet hy.

Tvättar du bara fejjset på kvällen?

Håll bra hygien , byt gärna örn gott varje dag, det sägs göra skillnad, men att tvätta ansiktet konstant hjälper inte, hud terapeuterna vill såklart detta då du förbrukar mer produkter, less is more även här, tvättar ansiktet påkvällen, duschar jag efter gym så kanske 2, helst inte :)

Köp bara Apotekets oliv kräm, tvätta med ekologisk oliv tvål

Funkar inte kosten så kanske du behöver nåt annat, hur gammal är du btw?

Babyface
2013-09-25, 11:41
Håll bra hygien , byt gärna örn gott varje dag, det sägs göra skillnad, men att tvätta ansiktet konstant hjälper inte, hud terapeuterna vill såklart detta då du förbrukar mer produkter, less is more även här, tvättar ansiktet påkvällen, duschar jag efter gym så kanske 2, helst inte :)

Köp bara Apotekets oliv kräm, tvätta med ekologisk oliv tvål

Funkar inte kosten så kanske du behöver nåt annat, hur gammal är du btw?

Funkar bättre och bättre, tack för tipsen. Dock kanske man måste vänta lite innan stora resultat? Funderar på kaffe är det lungt tror du/ni? Sen det med träning på lunchen, om en malto+eaa gör så mycket 2-3 ggr vecka?

Är 25 barre, var dock ca 4 år sen in i puberteten om det kan spöka med hormonerna?

Det sjuka är att jag hade inte akne i högstadiet/gymnasiet knappt. Det kom runt 20-21 när man börja discogymma och svepa tillskott

Babyface
2013-09-25, 22:51
Om man ska se en liten ljusning.
Är detta sant?

Min kropp kanske är extra mottaglig för gainZ pga mycket testosteron som ger anabola signaler. Därför jag får akne? För att nivåerna är höga?

Klein
2013-09-26, 02:16
Om man ska se en liten ljusning.
Är detta sant?

Min kropp kanske är extra mottaglig för gainZ pga mycket testosteron som ger anabola signaler. Därför jag får akne? För att nivåerna är höga?

Nej så är det inte. Du har inte acne på grund av ditt testosteron. Det går alldeles utmärkt att ha relativt höga testonivåer och vara acnefri trots att man har anlag för acne. Bara man sköter kosten.

Babyface
2013-09-26, 09:38
Nej så är det inte. Du har inte acne på grund av ditt testosteron. Det går alldeles utmärkt att ha relativt höga testonivåer och vara acnefri trots att man har anlag för acne. Bara man sköter kosten.

Hm ok, ser stora förändringar nu dock. Ett tag till och jag är typ fri. Har dock massa röda märken jag vill ha bort. Skulle man få bort alla röda märken skulle det knappt se ut som jag haft akne

Åt skogen med skräpmat, är inte ens sugen på godis och skräp när jag ser samband med vad det gör med mitt ansikte

svag74
2013-09-26, 19:18
Hm ok, ser stora förändringar nu dock. Ett tag till och jag är typ fri. Har dock massa röda märken jag vill ha bort. Skulle man få bort alla röda märken skulle det knappt se ut som jag haft akne

Åt skogen med skräpmat, är inte ens sugen på godis och skräp när jag ser samband med vad det gör med mitt ansikte

Hur säker är du på att det är godis då?
Du har väl slutat med massa saker, mjölkprodukter, nötter, godis, allt möjligt?
Du kan ju testa om ett tag att föra in en sak i taget och utvärdera någon vecka.
Min vilda gissning är mjölkprodukter ... *popcorn*

Babyface
2013-09-26, 22:33
Hur säker är du på att det är godis då?
Du har väl slutat med massa saker, mjölkprodukter, nötter, godis, allt möjligt?
Du kan ju testa om ett tag att föra in en sak i taget och utvärdera någon vecka.
Min vilda gissning är mjölkprodukter ... *popcorn*

Svårt att veta, fuskade igår. En jobbarkompis bjöd på fika, tog chokladbollar och vart sprängd dagen efter runt munnen! Och då hade jag fått bort bra mycket.

Sjukt ovärt! Tycker inte ens om fika längre men känns oartigt att säga nej när någon fyller och vill bjuda

Klein
2013-09-27, 00:27
Svårt att veta, fuskade igår. En jobbarkompis bjöd på fika, tog chokladbollar och vart sprängd dagen efter runt munnen! Och då hade jag fått bort bra mycket.

Sjukt ovärt! Tycker inte ens om fika längre men känns oartigt att säga nej när någon fyller och vill bjuda

Det är ju också en möjlighet att begränsa sig till en chokladboll när det bjuds. Samt göra ditt bästa för att förbättra insulinkänsligheten:

Högintensiv cardio några gånger i veckan utöver styrketräningen
Vitamin D
R-ALA
Probiotiska livsmedel

Babyface
2013-09-27, 07:30
Det är ju också en möjlighet att begränsa sig till en chokladboll när det bjuds. Samt göra ditt bästa för att förbättra insulinkänsligheten:

Högintensiv cardio några gånger i veckan utöver styrketräningen
Vitamin D
R-ALA
Probiotiska livsmedel

Cardio där sa du något, det måste jag ta upp också.
Vad tycker du om probiotika tabs?

svag74
2013-10-18, 09:26

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5678042

Vill bara påpeka att jag står helt utanför pastöriseringsdebatten, jag bara förknippar det med klein liksom, så drar en quote här och postar detta så får ni diskutera vidare :d

sockerfar
2014-04-07, 14:02
Ni måste hjälpa mig med denna fråga!

Jag hade för några veckor sedan bra/ok hy, nu är den genast sämre. Äter bra överlag, mycket grönt och inga snabba carbs/tillskott/mejeri. Jag har dock börjat käka 100g keso med frukter. Kan det lilla påverka huden så den blir helt ur balans?

Kan vara att jag sovit dåligt och stressat mycket också sista tiden?

doh
2014-04-07, 14:21
Ni måste hjälpa mig med denna fråga!

Jag hade för några veckor sedan bra/ok hy, nu är den genast sämre. Äter bra överlag, mycket grönt och inga snabba carbs/tillskott/mejeri. Jag har dock börjat käka 100g keso med frukter. Kan det lilla påverka huden så den blir helt ur balans?

Kan vara att jag sovit dåligt och stressat mycket också sista tiden?

Snabba kolhydrater påverkar mig inte, men att äta på energiöverskott i några dagar gör och då skippar jag även mjölkprodukter.

Testa energibalans kanske?

sockerfar
2014-04-07, 14:28
Snabba kolhydrater påverkar mig inte, men att äta på energiöverskott i några dagar gör och då skippar jag även mjölkprodukter.

Testa energibalans kanske?

Har legat på balans så det kan vara keso jag ej tål då jag ser en plötslig försämring

Men samtidigt är 100g väldigt lite och är ju mitt totala mejeri-intag.

ubbe88
2014-04-08, 14:55
Gammal tråd men kosten (för mig) gör nästan allt. För några år sedan så åt jag onyttigt och fick inte i mig alla vitaminer och mineraler, till slut så ändrade jag kosten och såg mycket bättre ut i huden och har aldrig några finnar och akne längre.

sockerfar
2014-04-09, 10:22
Gammal tråd men kosten (för mig) gör nästan allt. För några år sedan så åt jag onyttigt och fick inte i mig alla vitaminer och mineraler, till slut så ändrade jag kosten och såg mycket bättre ut i huden och har aldrig några finnar och akne längre.

Undviker du snabba kolhydrater?
Mjölkprodukter?

Eller vad har du förändrat?

ubbe88
2014-04-28, 16:55
Undviker du snabba kolhydrater?
Mjölkprodukter?

Eller vad har du förändrat?

Förlåt för sent svar.

Jag dricker fortfarande mjölk (lättmjölk) och jag försöker väl undvika snabba kolhydrater om jag inte tränar eller spelar match (äter bananer isåfall)

Jag började att äta zink-tillskott, började dricka mer vatten och dricka grönt te. Börjar alltid dagen med att äta havregrynsgröt. Har även slutat helt med att äta bröd (om man bortser från några enstaka gånger man äter på subway) och smör.

Dessa saker har gjort så att jag mår bättre, har mycket finare hy, ser yngre ut och har aldrig några finnar längre. I mitt fall påverkade kosten i stort sett allt (vet ej om det varierar hos andra) men ville dela med mig vad som funkade för mig :)

Vivaldi
2015-01-13, 20:02
Bump'tish

Vet ni hur det ligger till med fetare mjölk ?

Trots deff fortsätter jag att dricka 3% Lantmjölk från skånemejerier då denna gudarnas dryck skrattar åt den vattendryck andra kallar för lättmjölk.
Jag ligger annars allmänt högt i fett och lågt i kolhydrater och isolerar enbart vassle + 3% mjölk innan träning.
Upplever lätta problem med mina finnar, speciellt på axlarna där de ibland blommar upp, dock inte så pass allvarligt som det tidigare varit.

Bör fettet neutralisera insulinpåslaget från vasslen eller bör jag helt utesluta mjölk och vassle och hålla mig till eaa istället och annat sluta med mjölken ?

Klein
2015-01-13, 22:57
Bump'tish

Vet ni hur det ligger till med fetare mjölk ?

Bör fettet neutralisera insulinpåslaget från vasslen eller bör jag helt utesluta mjölk och vassle och hålla mig till eaa istället och annat sluta med mjölken ?

EAA är även det associerat med acne.

Steg 1: Sluta bulka
Steg 2: Ät färsk minimalt processad mat och undvik raffinerade kolhydrater (socker, mjöl) och raffinerat protein (vassle, eaa, BCAA)
Steg 3: Uteslut mjölk och mjölkprodukter
Steg 4: Ta D-vitamin, fiskolja och r-ala i tillskottsform