handdator

Visa fullständig version : Om kebab och ris... och sås

Limstift
2004-03-06, 12:31
Kebab med ris och vitsås.

Hur farligt är det egentligen att äta efter träningen?

Innehåller det mycket "skräp" så att säga?

King Grub
2004-03-06, 12:38
Definiera "farligt".

Garnax
2004-03-06, 15:28
Kebab är ett fett kött i sig.
Vitsåsen är rätt fet. Vissas fetare än andras.
Riset är oftast inte det bästa utan riktiga snabbvarianter.

Finns både värre och bättre alternativ.

//garnax

Limstift
2004-03-07, 19:57
Originally posted by King Grub
Definiera "farligt".

Ja innehåller det mycket skit som inte är bra för kropp och knopp?

King Grub
2004-03-07, 20:10
Originally posted by Limstift

Ja innehåller det mycket skit som inte är bra för kropp och knopp?

Ris är inte skit. Rent kött är inte skit. Inte ens fett kött. Jag tror du lugnt kan äta din kebab. Du blir fetare av ett energiöverskott, inte av fett i maten i sig. Visst är fettet i kebaben och såsen inte av bästa kvalitet, men det är inte dålig mat det är frågan om.

ralph
2004-03-09, 18:15
Hur gör man kebabkött? Blandar dom kött från olika delar till en "färs" och sen kryddar eller? Oftast så är det väl nötkött man får? Har hört att man har lamkött i så kallad ÄKTA kebab. Sen så undrar jag oxå hur mkt protein och fett det kan vara i köttet.

King Grub
2004-03-09, 18:22
Originally posted by ralph
Hur gör man kebabkött? Blandar dom kött från olika delar till en "färs" och sen kryddar eller? Oftast så är det väl nötkött man får? Har hört att man har lamkött i så kallad ÄKTA kebab. Sen så undrar jag oxå hur mkt protein och fett det kan vara i köttet.

Det här är i alla fall innehållsförteckningen på en förpackning Lithells kebabkött:

Nötkött, vatten, blodprotein från nöt, koksalt, potatisfibrer, kryddor (koriander, svartpeppar, timjan, spiskummin, vitpeppar, kryddpeppar, senap, cayenne, ingefära), köttbuljong av nöt, lök.

Protein: 16g
Kolhydrater: 1.5g
Fett: 18g

Limstift
2004-03-12, 21:40
Originally posted by King Grub

Ris är inte skit. Rent kött är inte skit. Inte ens fett kött. Jag tror du lugnt kan äta din kebab. Du blir fetare av ett energiöverskott, inte av fett i maten i sig. Visst är fettet i kebaben och såsen inte av bästa kvalitet, men det är inte dålig mat det är frågan om.

Ris förstår jag att det inte är skit. Misstänker dessutom att stället där jag äter på har jasmine-ris och det är väl lite bättre än vanligt? Kebaben är ju bara nötkött så den har funderat lite på och jag tänkte typ det du skrev så. :P Såsen är väl olika från olika pizzerior..

supremo
2004-03-13, 09:30
Originally posted by Limstift

Ris förstår jag att det inte är skit. Misstänker dessutom att stället där jag äter på har jasmine-ris och det är väl lite bättre än vanligt? Kebaben är ju bara nötkött så den har funderat lite på och jag tänkte typ det du skrev så. :P Såsen är väl olika från olika pizzerior..

Jasmineris har betydligt högre GI-värde än "vanligt" ris.
Så i de flesta fall är de sämre, förutom efter träning...

Pdaddy
2004-03-14, 14:21
Tack veta Gyros kebab (fläskkarre) med ris ... mmmmmmm
Såndär vanlig kebab kallar jag för hundkött me brösmulor

Sen så är den vanliga vita såsen äcklig... Tacka veta dem som gör en sås som har lite mer kryddor i sig å smakar betydligt bättre.. ingen jävla yougurt sattsiki vitlöks smörja..

Im the KEBAB eating king :D
och den bästa kebaben finns i Nyköping (jag bor i sthlm)

MArcus

z_bumbi
2004-03-14, 16:53
Originally posted by Pdaddy
och den bästa kebaben finns i Nyköping (jag bor i sthlm)

MArcus

OT Vilket ställe?