handdator

Visa fullständig version : Viktbalans

valmo
2013-08-28, 10:10
Tjena kolo!

Jag gjorde i våras en liten deff och gick ner från 80 till 73 kg, under stort sätt hela deffen låg jag på 2000 kalorier med ett par promenader i veckan och styrketräning 4 gånger/vecka.
Under sommaren har jag hållit min form men då har jag legat på 2-2,2k kalorier, fortsatt styrketräningen och ibland även gått promenader. Så fort jag höjer intaget så märker jag viktuppgång. Jag är ganska aktiv i min vardag och borde väl ha en kaloribalans på runt 2.6-2.9k kalorier? Jag är 180cm, väger i skrivande stund 76 kg, 18 år och skulle tippa att jag har bf på runt 10-13%.
Har läst lite runt lite och det kanske är läge för en refeed? Vet inte riktigt hur det fungerar men det kanske kan trigga igång förbränningen?

Reaper123
2013-08-28, 10:41
Om jag förstår dig rätt så har du hittat din kcalbalans men vill höjja denna siffra (permanent) med hjälp av en refeed?

Inte helt säker på att refeeden gör mer än ger dig en tillfällig "boost" utan det du helt enkelt måste göra är att öka ditt energibehov...

För man kan inte lura systemet, vilket din egna analys tydligt visar. En teoretisk siffra är i bästa fall en kvalificerad gissning!

z_bumbi
2013-08-28, 10:49
Under hur lång tid har du höjt intaget?

valmo
2013-08-28, 11:10
Höjde intaget under 1-2 veckor med ca 300-500kcal och märke av viktuppgång i form av fett(tror jag) men skulle ju möjligtvis kunna vara vatten.
Antar att jag får öka intaget successivt och se vad som händer, för en balans på runt 2000 känns ju förbannat tråkigt haha

begt
2013-08-28, 11:12
Höjde intaget under 1-2 veckor med ca 300-500kcal och märke av viktuppgång i form av fett(tror jag) men skulle ju möjligtvis kunna vara vatten.
Antar att jag får öka intaget successivt och se vad som händer, för en balans på runt 2000 känns ju förbannat tråkigt haha

Mest troligt vatten och maginnehåll, särskilt om du ätit ganska lite kolhydrater.