Visa fullständig version : 1fråga ang. R.O.M och millitärpress
Hej! Kör nu mycket sittande triceps extension för jag tycker den är grym!
När jag kör den försöker jag alltid gå så djupt som möjligt, men jag undrar om det är nödvändigt att gå exakt hela vägen ner? Exempel:
http://instagram.com/p/de2wN_npwT/ Samir Troudi
Nu när jag tänker efter lutar det mer åt ett JA! Men tänkte att det är bäst att fråga :)
Sen det andra är om millitärpress, var ska man hålla händerna för att aktivera axeln bäst? Jag kör ungefär 10 cm efter den blanka delen på stången http://cdn.blocket.com/static/2/images/62/6232874120.jpg
Fliptones
2013-08-28, 07:13
Samirs set är gristungt. ROM kan gott vara lite större enligt mej...
Vad gäller militärpressen så ska greppet vara axelbrett, eller strax utanför. Armbågarna framåt.
Samirs set är gristungt. ROM kan gott vara lite större enligt mej...
Vad gäller militärpressen så ska greppet vara axelbrett, eller strax utanför. Armbågarna framåt.
Axelbrett blir ju jättesmalt?
Jag försöker hålla så att underarmarna är så lodräta som möjligt under så stor del av rörelsebanan som möjligt. Brukar bli nån cm smalare än i bänk.
Tokruska
2013-08-28, 11:57
Jag brukar köra militärpress axelbrett (2 cm utanför blanka) och klokovpress som jag bänkar ungefär. ;)
Fliptones
2013-08-28, 12:22
Axelbrett blir ju jättesmalt?
Inte om man är bredaxlad... ;)
Skämt åsido, men jag har lärt mej att bäst aktivering för avsedda muskler uppnås vid ungefär axelbrett grepp.
blaaargh
2013-08-28, 12:55
Inte om man är bredaxlad... ;)
Skämt åsido, men jag har lärt mej att bäst aktivering för avsedda muskler uppnås vid ungefär axelbrett grepp.
Håller faktiskt med, och dessutom krasar inte mina axlar när jag kör såhär.
Om ni talar främre delta så håller jag med.
Tycker det verkar ologiskt att mellersta delta skulle aktiveras bäst av ett axelbrett grepp. Överarmarnas rörelse sker ju framför kroppen, inte på sidan (som torde aktivera nämnda muskel bättre).
Vad gäller rörelselängden i tricepsövningen skulle jag föredra att inte gå hela vägen upp med överarmarna då belastningen på triceps borde vara ganska liten i det läget. Hellre stanna lite längre ned men även gå längre ned bakom huvudet för ett bättre sträck.
Om ni talar främre delta så håller jag med.
Tycker det verkar ologiskt att mellersta delta skulle aktiveras bäst av ett axelbrett grepp. Överarmarnas rörelse sker ju framför kroppen, inte på sidan (som torde aktivera nämnda muskel bättre).
Vad gäller rörelselängden i tricepsövningen skulle jag föredra att inte gå hela vägen upp med överarmarna då belastningen på triceps borde vara ganska liten i det läget. Hellre stanna lite längre ned men även gå längre ned bakom huvudet för ett bättre sträck.
ok, tack! :) Är det någon som vet en video med ett bra utförande på den övningen?
PatrikSjöstjärna
2013-08-28, 15:42
Detta utförandet tycker jag ser okej ut, även om jag själv kör plan bänk samt går lite djupare. http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBInclineTriExt.html
Bättre; http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html
pezrulezhaakon
2013-08-28, 17:25
PatrikSjöstjärna, det andra länkutförandet är mindre effektivt än första länken. Anledningen är för smalt grepp, inåtrotation i överarmen och ändläget är för långt ner.
Jag brukar köra militärpress axelbrett (2 cm utanför blanka) och klokovpress som jag bänkar ungefär. ;)
Klokov press är väl samma sak som press bakom nacke med ryckgrepp? bänkar du med ryckgrepp verkligen? :Virro
Blir kort lyftväg om man bänkar med ryckgrepp......
PatrikSjöstjärna
2013-08-29, 09:44
PatrikSjöstjärna, det andra länkutförandet är mindre effektivt än första länken. Anledningen är för smalt grepp, inåtrotation i överarmen och ändläget är för långt ner.
För att aktivera även det långa huvudet är det nödvändigt att gå så pass djupt? Stången går precis runt huvudet tills dess att underarmarna är i lod. Vill även minnas att Arne i sin tricepsträningsguide hävdar att handfattningen ska vara ganska smal. Tycker du att den ska vara mer axelbred?
pezrulezhaakon
2013-08-31, 18:45
PatrikStjöstjärna, med det utförandet minskar du även belastningen för långa ursprunget. Det börjar aktiveras mycket tidigare i rörelsen. Genom att inte gå så långt ökar du muskelträningen mer. Och genom att hålla omkring axelbrett, och även ha armbågarna i samma linje minskar du onödiga krafter för armbågarna.
Sheogorath
2013-08-31, 18:46
För att aktivera även det långa huvudet är det nödvändigt att gå så pass djupt? Stången går precis runt huvudet tills dess att underarmarna är i lod. Vill även minnas att Arne i sin tricepsträningsguide hävdar att handfattningen ska vara ganska smal. Tycker du att den ska vara mer axelbred?
Ingen pressövning är särskilt effektiv för triceps' långa, i jämförelse med många andra övningar.
Är de ingen som kan posta en video på det effektivaste sätt att bygga just Triceps genom overhead extensions? :)
pezrulezhaakon
2013-11-05, 14:29
MaxHBG
Hur effektiva pressövningarna är för triceps beror en del på hur du medvetet eller omedvetet låter triceps arbeta. Så effektiviteten kan variera mellan olika individer vid samma övning.
MaxHBG
Hur effektiva pressövningarna är för triceps beror en del på hur du medvetet eller omedvetet låter triceps arbeta. Så effektiviteten kan variera mellan olika individer vid samma övning.
Ok, men overhead extensions är en super övning för just triceps långa huvud? Om de är så som jag skriver så undrar jag om det finns en video på just det som instrueras så bra som möjligt.
Exakt! Har hört det massa gånger av er anatomi experter! :D
pezrulezhaakon
2013-11-05, 14:52
MaxHBG
Nej, press över huvudet är inte effektiv för långa ursprunget på triceps. Det ursprunget arbetar i motsatt belastningsriktning.
MaxHBG
Nej, press över huvudet är inte effektiv för långa ursprunget på triceps. Det ursprunget arbetar i motsatt belastningsriktning.
Rekommenderar du att köra med EZ stång eller rak?
pezrulezhaakon
2013-11-05, 16:05
oggmar
För triceps del spelar stångvalet ingen roll.
MaxHBG
Vilken övning rekommenderar du för maximal träning av triceps långa huvud?
pezrulezhaakon
2013-11-05, 23:11
Pintan
Finns en hel del övningar och varianter.
Liggande tricepspress (scullcrusher), OH tricepsdrag i CC. Men även roddövningar engagerar långa ursprunget.
Man ska försöka köra allt med så stort rörelsemoment som möjligt, åtminstone de första 15-20 åren av sin karriär på gymmet.
delta_mats
2013-11-05, 23:24
Tar inte liggande pullover rätt bra på triceps långa huvud?
Gurragurk
2013-11-06, 00:16
Har definitivt inte Pez's eller Sheo's kunskap men min hobbykunskap/gissning skulle säga att det långa huvudet aktiveras i den negativa fasen, men inte mycket totalt i övningen då den vanligen utförs för bröst- eller latsträning beroende på utförande. För att fokusera på triceps långa huvud blir det som skullcrushers men med hantel.
Pintan
Finns en hel del övningar och varianter.
Liggande tricepspress (scullcrusher), OH tricepsdrag i CC. Men även roddövningar engagerar långa ursprunget.
Tillräckligt för att stimulera tillväxt? Jag trodde att triceps långa endast hade funktion som stabilisator i dragövningar.
Skulle du säga att roddar engagerar långa huvudet mer än drag uppifrån, och isf varför?
Sheogorath
2013-11-06, 06:09
Jo, mycket bra. Det är en övning man definitivt kan "ha" för triceps långa huvud, om man nu vill "ha" en övning för just den delen av muskeln. Dock: är man alldeles för stark i muskeln redan kan bröst, teres eller kanske t.o.m. lats att sätta gränsen och då får man välja en annan övning. Man får gå på hur och var det känns dagarna efter. ;)
Sheogorath
2013-11-06, 06:12
Tillräckligt för att stimulera tillväxt? Jag trodde att triceps långa endast hade funktion som stabilisator i dragövningar.
Skulle du säga att roddar engagerar långa huvudet mer än drag uppifrån, och isf varför?
Triceps långa fäster på ett sätt som gör den mer engagerad i extension (rodd, pullover) än adduktion (chins, latsdrag). Den aktiveras dock i båda.
Jag skulle också vilja kalla triceps långa för "bara" en stabilisator i roddövningar. Det har att göra med att man böjer i armbågen samtidigt som man gör extensionen i axeln, och då förlängs muskeln över armbågen samtidigt som den förkortas över axeln. Det definierar en dynamisk stabilisator. Samma sak med hamstrings i benpress eller biceps i bänkpress t.ex.
pezrulezhaakon
2013-11-06, 10:44
Pintan
Ja, rodd är mer fördelaktigt för långa ursprunget. Även att triceps förlängs i armbågsleden i draget, så förkortas den mer över axelleden i jämförelse. Därmed mer koncentriskt arbete än vid ren dynamisk stabilisering.
Kommer säkert låta jobbig och korkad nu. Men måste ha svar på mina frågor.
Vilken övning är bäst för långa huvudet? Behöver man köra någon annan övning för triceps?
Hur byggs bäst utsida axlar genom sittande millitär pressar?
pezrulezhaakon
2013-11-06, 12:48
MaxHBG
Det går inte att säga vilken övning som tar bäst på långa ursprunget, pga ett flertal individuella faktorer.
Utsida axlar (mellersta delta) bygger du inte med pressar, utan med sidolyftövningar.
Sheogorath
2013-11-06, 13:34
Som vanligt håller jag inte med pez och så får vi återigen släppa det där.
pezrulezhaakon
2013-11-06, 15:13
Sheogorath
Så genom ditt ställningstagande, anser du att du har rätt?
Triceps långa fäster på ett sätt som gör den mer engagerad i extension (rodd, pullover) än adduktion (chins, latsdrag). Den aktiveras dock i båda.
Jag skulle också vilja kalla triceps långa för "bara" en stabilisator i roddövningar. Det har att göra med att man böjer i armbågen samtidigt som man gör extensionen i axeln, och då förlängs muskeln över armbågen samtidigt som den förkortas över axeln. Det definierar en dynamisk stabilisator. Samma sak med hamstrings i benpress eller biceps i bänkpress t.ex.
Pintan
Ja, rodd är mer fördelaktigt för långa ursprunget. Även att triceps förlängs i armbågsleden i draget, så förkortas den mer över axelleden i jämförelse. Därmed mer koncentriskt arbete än vid ren dynamisk stabilisering.
Tack för svaren.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.