handdator

Visa fullständig version : Varför pekar mina fötter utåt?

mikaelj
2013-08-27, 08:09
Och vad kan jag göra åt det? Mina fötter behöver peka rakt framåt. Särskilt högerfoten pekar väldigt mycket utåt. Jag kommer inte fram till vad jag behöver göra.

andeem
2013-08-27, 08:18
Korta höftböjare?

Crippa90
2013-08-27, 08:26
Korta höftböjare?

Höftböjare är fan som visdomständer. Ställer bara till med en massa problem.

speedy83
2013-08-27, 08:29
Har samma problem och särskilt högerfoten. funderar om det har med bilkörning att göra, att man blir kort i musklerna på framsida smalben eller dyl. Kan ibland bli trött där när jag kör långt.

Skön
2013-08-27, 08:50
Om du ligger raklång drar knäskålarna och foten mycket utåt då?

svenbanan
2013-08-27, 08:59
Hur har du det med rörlighet i fotleden?

Jag har dålig rörlighet i min ena fotled pga en massa broskbildning eller nåt från diverse stukningar. Den foten har en tendens att vilja peka utåt också. Särskilt då jag böjer i fotleden vid typ knäböj eller liknande.

mattepatte
2013-08-27, 09:01
Jag, min brorsa, och min pappa har väldigt utåtpekande fötter, vi alla är födda så.
Har haft min fot så i 24 år iaf, från dag ett till idag.

Att aldrig någon tänker att det kan vara så?

tntballe
2013-08-27, 09:04
Har så jag med, men har lyckats få bort det värsta. Är det som för mig så sitter mycket eller allt i skinkmusklerna. Mycket av det du redan börjat stretcha på för att ta hand om knät tror jag att det var.

mikaelj
2013-08-27, 09:36
Om du ligger raklång drar knäskålarna och foten mycket utåt då?

Ja, högerfoten ligger >45 grader ut från rakt upp, medans vänsterfoten kan stå rakt upp och rentav lite lite inåt.

Hur har du det med rörlighet i fotleden?

Jag har dålig rörlighet i min ena fotled pga en massa broskbildning eller nåt från diverse stukningar. Den foten har en tendens att vilja peka utåt också. Särskilt då jag böjer i fotleden vid typ knäböj eller liknande.

God rörlighet.

Har så jag med, men har lyckats få bort det värsta. Är det som för mig så sitter mycket eller allt i skinkmusklerna. Mycket av det du redan börjat stretcha på för att ta hand om knät tror jag att det var.

Jag tror inte att det sitter i skinkmusklerna, för själva töjningen för skinkmusklerna är just specifikt den utåtrotationen i foten som jag vill bli /av/ med.

http://www.rockyroadrunning.com/wp-content/uploads/2012/08/sport-yoga-pigeon-pose1.jpeg

Kolla främre benet och se vad som händer med foten. Är inte det precis vad man vill motverka?

tjing
2013-08-27, 09:45
Mina fötter pekade inåt när jag var liten, det gjorde mig ledsen. Jag frågade min mor vad jag skulle säga till kompisar som frågade varför de pekade inåt och hon svarade: "För att ni ska ha någonting att fråga om".

True story.

Ärligt talat vete tusan, är det något som påverkar dig i övrigt?

mikaelj
2013-08-27, 09:47
är det något som påverkar dig i övrigt?

Ja, mitt knä.

-------------------

Jag kan sitta med högerfoten på vänster knä, och då ha höger knä i samma höjd som vänster knä. Det är alltså utåtrotation av foten och en vanlig stretch för rumpan.

Vad i ben/höft är det som roterar foten utåt?

svenbanan
2013-08-27, 10:00
Det är väl glueus eller priformis eller nån av rumpmusklerna som roterar benet utåt. Så ifall dessa fibrer är korta så får du ju rimligvis detta problem.

Jag har för mig att Kelly Starrett pratat om det i nån av sina video mwods. Jag vill minnas att det hade med löpsteg att göra, om du vill leta rätt på den. Jag minns tyvärr inte vad han ordinerade för "medicin" mot detta. Jag kan leta efter videon senare idag.

hurril
2013-08-27, 10:02
Svenbanan skrev det jag tänkte. Jag har själv en del av den varan i högerbenet (det roterar lättare utåt) och det verkar hänga ihop med en stel högerröv.

tntballe
2013-08-27, 10:08
Kolla främre benet och se vad som händer med foten. Är inte det precis vad man vill motverka?

Testa att stå på ett ben, sedan spänner du stjärten på det ben du har i luften. Hur beter sig benet?

mikaelj
2013-08-27, 10:49
Nu är jag med på noterna. Jag tänkte fel i min töjövning.

Mapa
2013-08-27, 11:17
Starrett menar att det är stela höftböjare som gör det. Men om du inte är extremt stel så kan det göra skillnad att bara vara väldigt medveten om hur du står och går. Jag hade samma problem för något år sen. Men sen dess har jag bara varit noga med hur jag går och står. Nu behöver jag inte tänka på det längre

svenbanan
2013-08-27, 11:21
Tror det var denna jag tänkte på:

http://www.mobilitywod.com/2011/08/episode-305-solving-problems-with-the-tunnel-the-foot-strike/

Fast de verkar ju snarare stretcha i höftböjarna...

EDIT: Hann inte se Mapas inlägg. Men ja, det verkar ju vara höftböjarne Kstarr inriktar sig på...