Visa fullständig version : Hjälp köttbullar
Ozziking
2013-08-26, 16:07
Tja! Min bror och jag försöker räkna ut näringsvärdet på hemlagade köttbullar som vi åt. Vi vägde upp 150g rå färs var.
Ingredienser: 2kg nötfärs 10% 1 gul lök, 1/2-1 Dl ströbröd, 1 ägg och lite kryddor samt 1/2 DL mjölk.
Hur ska vi räkna det? Om vi åt 150g var.
Jag förstår inte hur du menar.
Åt ni 150 gram köttbullar eller köttbullar på 150 gram färs?
Ozziking, det är inget du behöver veta. Ät på bara.
15-åringar som nojar om kalorier känns lite sådär.
Ozziking
2013-08-26, 16:37
1 kg färs var det.
Ozziking
2013-08-26, 16:48
Måste för att få köar matanalysen till min PT det var köttbullar på 150g färs med ingredienser.
Kolla sidan dumbbell.se.
Där kan du lägga in mat och se näringsvärden. Varför ska vi sitta och räkna på det åt er här?
Det är ju bara att slå ihop kalorierna från det ni ätit liksom. Lågstadiematematik, rentutav.
1 kg färs var det.
Du måste dock räkna med förlusten av kalorier vid stekningen. Glöm inte det.
wuut?
Om du nu har råkat få en PT som ska fixa upp din mat åt dig så låt hen göra jobbet med att räkna. Något ska de väl göra för pengarna.
Och PT som gör matschema till 15-årig :S
räkna det som att du nu blivit fet och ditt 8 pack försvunnit.
nae men ca 240kcal kanske.
150g=ca 10 små köttbullar.
varför undrar du mr......stickan.
http://365filmer.files.wordpress.com/2010/07/cloudy_with_a_chance_of_meatballs.jpg
Möjligen om man förkolnar färsen, annars lär man snarare tillföra kalorier i form av stekfett i normala fall.
Reaper123
2013-08-27, 10:38
SLVs näringsvärden borde duga mer än väl...
Per 100 gram stekta (!)
174 kcal
18,9g protein
5,6g kolhydrater
8,4g fett
Så gissningar du fått i tråden redan verkar stämma ypperligt ;)
Edit: Köttbullen är energisnålare per 100 gram innan stekning då den innehåller x % mer vätska (vatten = energilöst) än den färdiglagade, så därav att kcal per 100 gram är mer än nötfärsen/köttbullen i otillagat tillstånd!
Ozziking
2013-08-27, 10:43
Schysst tack! För jag gör matanalys. Jag vet vad jag håller på med. Tack för svar!
Schysst tack! För jag gör matanalys. Jag vet vad jag håller på med. Tack för svar!
Om du vet vad du håller på med borde du väl kunna räkna ut kcal på köttbullar?
Bara ät istället!
Bara ät istället!
Om du läst någon av TS andra trådar så hade du vetat att ingenting är enkelt. Inte ens när 10-20 personer säger samma sak är det tillräckligt för att övertyga.
Huruvida det handlar om ett brutalt troll eller någon vars ätatörning slagit ut hjärnan låter jag vara osagt. Vad klart är, är att sakliga svar ignoreras och frågor ställs om och om igen....
Ozziking
2013-08-27, 14:16
Bara ät istället!
Jag vet vad jag håller på med när jag vill ha reda på näringsvärderna*
SJag vet vad jag håller på med.
Famous last words... ;)
http://kostbevakningen.se/?foodinput=2kg%20n%C3%B6tf%C3%A4rs%0A1%20gul%20l%C 3%B6k%0A1%20Dl%20str%C3%B6br%C3%B6d%0A1%20%C3%A4gg %20%0A1%2F2l%20mj%C3%B6lk
http://kostbevakningen.se/ Rikgtigt grym och enkel sida.
Varför skulle en PT göra en matanalys/kostanalys på en 15-åring som precis börjat träna?
För att de vill håva in kosing.
Jag vet vad jag håller på med när jag vill ha reda på näringsvärderna*
Hur kan man hävda att man vet vad man håller på med om man inte klarar av något så grundläggande som att räkna ut ett näringsvärde. Mellanstadiematematik (eventuellt högstadie om man tänker göra en ekvation av det hela) borde vara en av de mest fundamentala förutsättningarna om man ska hävda att man vet vad man håller på med.
Möjligen om man förkolnar färsen, annars lär man snarare tillföra kalorier i form av stekfett i normala fall.
De kanske steks i teflonpanna?
De kanske steks i teflonpanna?
Jaha och? det lär inte minska näringsinnehållet i någon betydande omfattning.
DekeThornton
2013-08-28, 12:16
Nja, det beror väl på vad det är för köttbullar. Är de hemgjorda på en blandning av fläsk och nötfärs, vilket kan ge en hög fetthalt, 20% eller så, kan du definitivt steka bort en icke trivial kalorimängd.
Naturligtvis inget som en femtonåring på 56 kilo ska fundera på dock. Han ska bara träna och trycka i sig rejält med mat.
Nja, det beror väl på vad det är för köttbullar. Är de hemgjorda på en blandning av fläsk och nötfärs, vilket kan ge en hög fetthalt, 20% eller så, kan du definitivt steka bort en icke trivial kalorimängd.
Naturligtvis inget som en femtonåring på 56 kilo ska fundera på dock. Han ska bara träna och trycka i sig rejält med mat.
Sant. Men i just detta fall handlade det om 10% nötfärs. Tror att mängden som försvinner är ganska försumbar.
Och den sista meningen är utan tvekan väldigt sann.
Varje kalori räknas, det är viktigt.
Nä, men seriöst, jag blev bara lite trött när jag läste denna tråd. En 5-sekunders googling ger att 100g stekta köttbullar innehåller 175 kcal per 100g (http://www.kalorierna.se/k/k%C3%B6ttbullar-n%C3%B6tf%C3%A4rs-stekta.1119/). Varför starta en tråd?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.