Visa fullständig version : Skogshuggare i Kanada?
Tja!
Har haft en baktanke en tid nu, och det är att flytta till Kanada nångång för att jobba med skogsarbete (nu snackar jag om att fälla stora träd med vanlig motorsåg, lite som i hell-lodgers eller vad det nu hette på discovery).
Finns det någon som vet om hur arbetsmarknaden ser ut/kan man typ bilda firma och bli framgångsrik inom det? (Vad jag förstått så har Kanada typ mest skog i världen och engelska kan jag mycket bra redan)
Är det Hobbes som bor i Kanada? Eller vad heter han...
Tacksam för alla svar!
Dom tjänar inte massa pengar och det är ingen bransch du blir framgångsrik i. Dessutom har Nordamerika världens mest ineffektiva skogsbruk.
Ev. framgång beror nog främst på hur mycket erfarenhet du har och hur duktig du är. Dra igång nån enmansfirma tror jag kan bli rejält svårt, särskilt utan ett stort etablerat kontaktnät.
Dom tjänar inte massa pengar och det är ingen bransch du blir framgångsrik i. Dessutom har Nordamerika världens mest ineffektiva skogsbruk.
Utveckla gärna. Googlade på världens mest inneffektiva skogsbruk och fick inte upp nånting alls så det kan inte vara nån artikel du råkat läst heller vilket gör det än mer intressant att få veta nått av nån som vet.
Utveckla gärna. Googlade på världens mest inneffektiva skogsbruk och fick inte upp nånting alls så det kan inte vara nån artikel du råkat läst heller vilket gör det än mer intressant att få veta nått av nån som vet.
Man behöver ju veta hur det går till här gentemot därborta, men det finns ju lite att läsa om här:
http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=1&t=6512
Skillnaden är ju hur virket huggs och transporteras bland annat.
Jag har inte full koll på Kanada men dom transporterar väl träden mer i fulla längd, här kapas dom av redan i skogen vid rätt kvalitet och längden blir därefter. Sedan funderar jag, kör dom inte med skördare och skotare? Är det motorsåg som gäller vid slutavverkning så måste det vara ohyggligt ineffektivt.
Har du någon 'skogshuggarutbildning' ?
Du kan ju alltid söka arborist-jobb och såga sönder och lyfta iväg "skräpet"
Tungt jobb.
Jag har inte full koll på Kanada men dom transporterar väl träden mer i fulla längd, här kapas dom av redan i skogen vid rätt kvalitet och längden blir därefter. Sedan funderar jag, kör dom inte med skördare och skotare? Är det motorsåg som gäller vid slutavverkning så måste det vara ohyggligt ineffektivt.
Dom kör med fällare/läggare och sen drar dom ut virket i dess fulla längd medelst lunnare. Hög bränsleförbrukning, stor risk för att något går sönder och dessutom förstörs naturen. Motorsåg används bara där fällare/läggare inte kommer åt.
Ja de kör väl med skördare, men de stora träden på bergssluttningar kommer man inte åt lika lätt.
Ja de kör väl med skördare, men de stora träden på bergssluttningar kommer man inte åt lika lätt.
Dom använder inga skördare. I bergsluttningar tillämpas den så kallade "helstamsmetoden".
Tackar för svar. Jag var tvungen att googla fällare/läggare och det ska då vara en maskin som fäller träden i hela lägder, den kapar inte upp trädet i kortare stockar och kvistar dom inte heller. Då borde det bli mkt motorsågsarbete.
Tackar för svar. Jag var tvungen att googla fällare/läggare och det ska då vara en maskin som fäller träden i hela lägder, den kapar inte upp trädet i kortare stockar och kvistar dom inte heller. Då borde det bli mkt motorsågsarbete.
Nej, träden dras ju ut hela och kapas i maskin, om det nu inte är i ett för brant område. Dvs motorsågar används väldigt sällan.
Diomedea exulans
2013-08-25, 18:40
Varför vill du jobba med det?
Jag hittade en film på hur det hela är upplagt om nu nån fler än jag är intresserad av att veta hur det går till "over there". En fällare/läggare, en "utdragare", en kvist och kap-maskin och sedan transport, det är många moment...
ZCfLW54VCOY
Jag hittade en film på hur det hela är upplagt om nu nån fler än jag är intresserad av att veta hur det går till "over there". En fällare/läggare, en "utdragare", en kvist och kap-maskin och sedan transport, det är många moment...
Det där är en skidder/lunnare beroende på vad man vill kalla den :)
Johanss0n
2013-08-25, 19:09
Med tanke på bla de stora problem de har haft med tallbarkborren och den allmänna lågkonjunkturen de senaste åren borde efterfrågan på arbetskraft vara stendöd.
Med tanke på bla de stora problem de har haft med tallbarkborren och den allmänna lågkonjunkturen de senaste åren borde efterfrågan på arbetskraft vara stendöd.
Så stora är inte problemen, åtminstone inte där skogen är välskött.
Johanss0n
2013-08-25, 19:38
Så stora är inte problemen, åtminstone inte där skogen är välskött.
Du låter insatt, utveckla gärna hur det egentligen står till med den kanadensiska virkesmarknaden.
Jag gissar bara, men med tanke på hur mkt problem de har haft i BC i kombination med att det tydligen ska vara rätt nedåt i östra Kanada och läget på världsmarknaden borde göra att efterfrågan på utländsk arbetskraft inom ett lågstatus-/låglöneyrke inte borde vara särskilt stor.
:ike :ike :ike :ike :ike
TvW6Q09MlpY
TS: Har du någon skogsvana överhuvudtaget?
Har du jobbat med motorsåg någon längre tid?
Kan du fälla träd?
Du låter insatt, utveckla gärna hur det egentligen står till med den kanadensiska virkesmarknaden.
Jag gissar bara, men med tanke på hur mkt problem de har haft i BC i kombination med att det tydligen ska vara rätt nedåt i östra Kanada och läget på världsmarknaden borde göra att efterfrågan på utländsk arbetskraft inom ett lågstatus-/låglöneyrke inte borde vara särskilt stor.
Så kul är det inte att skriva.
PM:a Hobbes här på forumet.
spoonchest
2013-08-25, 21:51
Min kusin jobbar som "logger" i BC, Kanada.
Jag har inte satt in mig så mycket i hans jobb, men det är rätt slitigt. Han äger en skördare med sin far som han turas om med att köra tolvtimmarsskift med i X antal dagar. Sedan har de ett par dagar ledigt. Och sen tillbaka ut i skogen. Jag vet inte hur det går rent ekonomiskt, men de har trivsamt hög levnadsstandard. Detta trots att han har en hemmafru (som förvisso sköter bokföring, skatter och allehanda jävelskap med firman), och en rätt dyr hobby då han kör funnycar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.