handdator

Visa fullständig version : Endast variera en måltid.

Dödslyft
2013-08-25, 09:04
Hej, jag ska gå ner ett par kg i vikt och håller på med ett upplägg jag kan följa.
Tänkte bara kolla med er hur viktigt det är med variation, jag äter gärna samma saker då jag tycker det blir smidigare att följa.

Säg att man äter samma frukost och lunch och bara varierar middagen på kvällen, tror ni det kan fungera?

Kan ta som exempel det jag fått fram hittills.

Frukost:

50g Havregryn, 2 ägg, 1dl whey, 3g omega 3, 2dl mellan mjölk.
596,53,41,22 (Kcal,P,K,F)

Lunch:

500g Kvarg, 1-2 frukter, 20g nötter.
ca 553,64,41,15 (Kcal,P,K,F)

Sen vid middagen så varierar jag lite, ett par dagar kyckling, ett par dagar nötkött, potatis ibland, ris ibland osv.

Kan det fungera tror ni eller missar man något?

Middagen kommer bli hyfsat stor också, äts efter träningen på kvällen, 6-800kcal.

raddum
2013-08-25, 09:14
skulle rekomendera lite mer variation så du får i dig alla mikronutrienter, samtidigt som du inte överdoserar andra

lofito
2013-08-25, 12:50
skulle rekomendera lite mer variation så du får i dig alla mikronutrienter, samtidigt som du inte överdoserar andra

Har det någon påverkan på muskelbygge om man äter ensidigt
men trots det får i sig proteinet för dagen och så?

King Grub
2013-08-25, 12:51
Absolut, på sikt, om du får i dig för lite vitaminer och mineraler.

Tobbey
2013-08-25, 12:51

+1 om man verkligen inte vet vad man gör ska man inte äta efter en ensidig kost för länge, då slutar det oftast med någon form av vitamin/mineral brist eller överdosering. Enklast är att hela tiden variera sin mat, helst vid varje måltid varje dag. Då menar jag inte heller att man kan äta kyckling och ris varje dag och slänga in en multivitamin tablett och tro att allt är frid och fröjd.

Dödslyft
2013-08-25, 14:18
De två första målen la jag upp mest för att de är smidiga och det är billigt protein, det räcker alltså inte med att variera den sista måltiden bara?

Om man ska variera de andra två kan det räcka att göra det veckovis?

King Grub
2013-08-25, 14:36
De två första målen la jag upp mest för att de är smidiga och det är billigt protein, det räcker alltså inte med att variera den sista måltiden bara?

Beror på vad du får i dig med målen och om du supplementerar.

Dödslyft
2013-08-25, 15:03
Beror på vad du får i dig med målen och om du supplementerar.

De två första målen kommer nog bestå utav.

nr 1: 50g Havregryn, 2 ägg, 1dl whey, 3g omega 3, 2dl mellan mjölk.
nr 2: 500g Kvarg, 1-2 frukter, 20g nötter

Glömde nämna att jag tar 1 vitamin/mineraler i tablett form också.

Ett exempel på sista målet skulle kunna vara, kyckling/nötfärs med ris/potatis och någon grönsaksblandning till, lite extra fett av någon form också om jag ligger lågt.

Jag har inte kollat något på hur mycket man får i sig utav alla mineraler och vitaminer, blev lite rörigt i huvudet när jag började gå in så detaljerat :)

Trapz
2013-08-25, 15:42
Jag käkar typ kvarg med havregryn, bär, nötter och banan till frukost varje dag.
Sedan frysta wokgrönsaker med kyckling och råris till lunch/middag.
Plus lite shakes osv vid träning. Möjligtvis nåt äpple ibland också.
Käkar omega3 kapslar, d-vitamin, c-vitamin och ZMA som tillskott vid sidan av, finns det något jag kan gå miste om?

King Grub
2013-08-25, 16:20
Jag har inte kollat något på hur mycket man får i sig utav alla mineraler och vitaminer

Men det är det som är det viktiga här, och jag tror inte någon annan orkar kontrollräkna åt dig.

tjing
2013-08-25, 16:22
Dumbbell.se är en rätt bra sida för att kolla vad man får i sig. Den är kopplad till SLV-databasen.

Dödslyft
2013-08-25, 16:35
Tack ska kolla den hemsidan!

Finns det någon annan sida där det står lite om vad man ska sikta på när det kommer till vitaminer/mineraler.

Allt jag någonsin vetat och räknat efter är kalorier,protein,kolhydrater och fett, inte lämnat någon direkt tanke åt allt annat.

RobinEH
2013-08-25, 17:39
Markalkyl.se är också baserad på SLVs databas. Där ser du även RDI för specifika åldrar samt kön. Du kan även kolla upp vilka livsmedel som är rika/fattiga på specifikt näringsämne.

Tobbey
2013-08-25, 18:38
Dumbbell.se är en rätt bra sida för att kolla vad man får i sig. Den är kopplad till SLV-databasen.

Tack! Alltid velat hitta en sådan här sida så jag kan hålla koll på micronutrienter också. Skrev in 3-dagars ätande och det visade sig vara 0mg C-Vitamin om dagen cofffee Kanske dags att börja äta lite mer frukt...

lofito
2013-08-25, 21:26
Fler som använder dumbbell? Verkar vara riktigt vettig.

Fördelar / nackdelar med den sidan?

lofito
2013-08-25, 21:31
Absolut, på sikt, om du får i dig för lite vitaminer och mineraler.

Var svaret till mig? Alltså när jag skrev:

"Har det någon påverkan på muskelbygge om man äter ensidigt
men trots det får i sig proteinet för dagen och så?"

Well, ensidigt. Jag menar, jag vet inte om jag äter ensidigt eller inte
men eftersom jag är sjukt lat när det kommer till att laga mat så är det väl
det här som jag äter främst utav under veckorna: Skinka, kalkon, salami,
lax, ärtor, ostkaka, riskakor, tonfisk, makrill, kvarg, keso, bröd emellanåt,
ost, youghurt, fiskpinnar. Det är väl det främst typ, sen äter jag även omega 3
kapslar, 2-3 om dagen. Är det här för ensidigt, eller? Jag gillar verkligen mat och
kan äta mycket annat utöver det här, men som sagt, jag är ganska lät när det
kommer till att laga mat, tyvärr.

raddum
2013-08-25, 22:18
dumbell är toppen! är sammanlänkad med en app ocks, så du kan slå in saker on the run. Dessutom kan du självklart lägga in egna matvaror

Dödslyft
2013-08-26, 11:10
Fasen jag har kollat kosten lite på dumbell nu, missar massor med grejer, enda jag träffar med min kost är i stort sett järn, fosfor, zink och alla vitamin b varianterna.

Fungerar det att kompensera med vitamin/mineral tillskott?, jag har en ifrån Smartsups som ska täcka allt.

För isådanafall kan man ju käka som jag tänkt och kompensera med tabletterna.

tjing
2013-08-26, 11:20
Beror ju på innehållet i vitamintabletterna, men visst kan man det i regel. Om man vill.

Dödslyft
2013-08-26, 11:31
Beror ju på innehållet i vitamintabletterna, men visst kan man det i regel. Om man vill.

Det låter ju bra, då slipper jag noja över kosten, då kan jag köra på mina 2 fasta mål och variera det tredje lite efter vad jag känner för, dra 1 tablett utöver det :)

Får väl inte länka till andra webbshoppar men den jag tar innehåller.

Vitamin A 41,6 μg 100 %
Vitamin B1 1,1 mg 100 %
Vitamin B2 1,4 mg 100 %
Vitamin B3 (Niacin) 16 mg 100 %
Vitamin B5 (Pantotensyra) 6 mg 100 %
Vitamin B6 (Pyridoxin) 1,4 mg 100 %
Vitamin B7 (Biotin) 50 μg 100 %
Vitamin B9 (Folsyra) 200 μg 100 %
Vitamin B12 5 μg 100 %
Vitamin C 40 mg 50 %
Vitamin D3 5 μg 100 %
Vitamin E 2 mg 15 %
Krom 40 μg 100 %
Koppar 1 mg 100 %
Jod 150 μg 100 %
Järn 14 mg 100 %
Magnesium 100 mg 27 %
Mangan 2 mg 100 %
Selen 55 μg 100 %
Zink 10 mg 100 %

Så den täcker väl det mesta, iallafall det som var med på dumbell.

tjing
2013-08-26, 11:32
Ser bra ut.

Beroende på vad du får i dig för lite av; vitamin C, E och magnesium är rätt lågt i tabletten. Får du knappt i dig någonting av dem i kosten så kanske du skulle äta mer varierat.

Knatcharn
2013-08-26, 11:52
Du kan alltid komplementera med en "multivitamineral" och lite fiskolja så är det nog lugnt. :) Enkelt och inte alltför dyrt. Jag kan rekommendera "Opti-Men", det är den jag kör med , effekt går aldrig att recensera men den smakar inte dåligt i alla fall.

Dödslyft
2013-08-26, 11:52
Ser bra ut.

Beroende på vad du får i dig för lite av; vitamin C, E och magnesium är rätt lågt i tabletten. Får du knappt i dig någonting av dem i kosten så kanske du skulle äta mer varierat.

Jo det är sant, kanske ska slänga in lite mer frukt och grönt för C och E.
Jag ska fila lite till på det här, tack för infon :)

Dödslyft
2013-08-26, 11:56
Du kan alltid komplementera med en "multivitamineral" och lite fiskolja så är det nog lugnt. :) Enkelt och inte alltför dyrt. Jag kan rekommendera "Opti-Men", det är den jag kör med , effekt går aldrig att recensera men den smakar inte dåligt i alla fall.

Precis hoppas på att det fungerar :)

Har inte jätte mycket pengar att lägga på mat så omega 3 och multivitamineral skulle underlätta allt.

Ser dyrt ut att pricka in alla de där vitaminerna bara genom käk.

Ska kolla in den du tipsade om också, tack!

SKSKSK
2013-08-26, 12:00
du kan ju alltid använda dig av s.k näringsdatabaser och lägga in dina hypotetiska måltider för att verifiera att rdi för både vitaminer och mineraler samt dina makros uppfyller dina mål. Så gör jag och det tycker jag fungerar ypperligt

begt
2013-08-26, 12:22
Var svaret till mig? Alltså när jag skrev:

"Har det någon påverkan på muskelbygge om man äter ensidigt
men trots det får i sig proteinet för dagen och så?"

Well, ensidigt. Jag menar, jag vet inte om jag äter ensidigt eller inte
men eftersom jag är sjukt lat när det kommer till att laga mat så är det väl
det här som jag äter främst utav under veckorna: Skinka, kalkon, salami,
lax, ärtor, ostkaka, riskakor, tonfisk, makrill, kvarg, keso, bröd emellanåt,
ost, youghurt, fiskpinnar. Det är väl det främst typ, sen äter jag även omega 3
kapslar, 2-3 om dagen. Är det här för ensidigt, eller? Jag gillar verkligen mat och
kan äta mycket annat utöver det här, men som sagt, jag är ganska lät när det
kommer till att laga mat, tyvärr.

Ärtor är mycket nyttiga, men det skadar inte med lite mer grönsaker och frukt. Kanske lite havregryn eller andra fullkornsprodukter för att få i sig mer magnesium också.

Alltidxx
2013-08-26, 12:58
Fördelen med att äta ensidigt under deff så länge man komponerar bra är att det är lättare att hålla samma nivå av kcal och att göra justeringar utan att behöva räkna.

z_bumbi
2013-08-26, 14:02
För att få noll mg c-vitamin bör man nog äta väldigt underligt så jag gissar att det inte bara är de två uppradade målen som har betydelse utan även det som äts på kvällen och kanske t o m hela synen på kosten.

tjing
2013-08-26, 14:23
Skippa grönsaker och frukt så hamnar du nära 0 mg c-vitamin.

Många äter skitdåligt.

raddum
2013-08-26, 20:14
Är det inte fortfarande lite hit och dit angående tillgängligheten i multivitamintiabletter bland vetenskapskretsarna?

lofito
2013-08-26, 22:52
dumbell är toppen! är sammanlänkad med en app ocks, så du kan slå in saker on the run. Dessutom kan du självklart lägga in egna matvaror

Fixade dumbbell idag och fan, jag är jävligt imponerad. Det här får mig att bli
mer strukturerad, främst när det gäller kosten. Det finns dock ett problem dock.
De flesta livsmedel får jag fylla i själv vilket gör att jag inte får med exakt alla
"ingredienserna" eftersom allt inte står ifyllt på förpackningen. Jag menar,
näringsvärdet för makrill på dumbbell behöver ej stämma överens med just
makrillen jag köpt. Okej, det skiljer kanske inte mycket, men i längden, dvs.
sett över en hel dag kan det ju skilja några kalorier / protein / fett etc. om man
följer dumbbells. Så istället lägger jag in mina egna och där blir det ju främst
att fylla i energin, proteinet, kolhydrater och oftast finns även natrium med. Detta i sin tur gör
att jag inte får med allt i den där tabellen :/