handdator

Visa fullständig version : Mat utan fibrer?

Saga
2013-08-24, 19:30
Tjena!
Jag ska springa Tjejmilen om två veckor och som anmäld får man lite info och pep på mailen. För någon dag sedan trillade det in ett mail med kostråd inför ett lopp skrivet av någon erfarne löpare/dietist/någonting.

Bland annat att man skulle äta som vanligt och varierat veckorna innan. Fine, det köper jag. Dricka ordentligt dagarna innan osv. Men så kommer det som förbryllar mig lite (glad amatör som jag är och vill ta till mig sånt som låter vettigt). För att undvika löparmage och börja leta toalett under loppet skulle man undvika gluten de sista dagarna och de två sista dagarna helt undvika fibrer i maten?!

Vilken mat innehåller inte fibrer? Mjölk? Ägg?

På riktigt? Hur hårt ska jag följa detta råd? Och vad ska jag äta som inte innehåller fibrer och ändå få energi till att springa en mil?

Sverker
2013-08-24, 19:35
Ät som du brukar. Stresa inte upp magen med något nytt.

Gluten gör varken från eller till. Vill du inte äta gluten så skippa pasta och limpsmörgåsar och ät ris och potatismos istället.

Wzup2u
2013-08-24, 19:45
vanlig glutenfri pasta eller bröd??? inga fullkornsvarianter...
easy...
snabba kolhydrater några timmar innan loppet pasta e kanon...
sen en stund innan drai dig lite energidryck [malto kanske?, några kex, lite vitt bröd, riskakor, energy bars m.m]
alltså jag skulle ätit stort några timmar innan med ex vis riktigt lass med pasta och sedan något enklare en stund innan.
semper har grymmt mycket sådant i glutenfritt, både pasta, kex, bars, riskakor m.m m.m

Kinbote
2013-08-24, 20:03
Jag förslår att du äter som du brukar göra dagarna före, om du till vardags äter väldigt lite kolhydrater så kan du se till att höja intaget något dagen före.

På själva tävlingsdagen kan det finnas en poäng i att äta lättsmält mat timmarna före start. Tre timmar innan start kan det vara lagom att äta sista måltiden, ju närmare start du väljer att äta desto mer lättupptaglig bör näringen vara.
Frukter med låg fiberhalt (t ex banan, vattenmelon, persika) kan vara ett alternativ. Proteinkällan kan t.ex. vara ägg, kalkon, kyckling eller fisk.

Tolkia
2013-08-24, 20:30
Ät som du brukar. Stresa inte upp magen med något nytt.
Det här är typ det bästa rådet som finns. Att börja trixa med maten är för en glad amatör i regel mest ett effektivt sätt att skaffa sig problem.

Viktigt att komma ihåg här är att Tjejmilen är just EN MIL. Det är ingen sträcka man behöver tänka på att kolhydratladda eller göra något annat special-special för. Om man har för avsikt att vinna den är det en annan sak, men då har man i regel så bra koll att man inte behöver ställa den här typen av frågor på ett ställe som det här.

Svält dig inte, ät dig inte proppmätt, sov ordentligt, ha kul.

begt
2013-08-24, 20:46
"alltså jag skulle ätit stort några timmar innan med ex vis riktigt lass med pasta och sedan något enklare en stund innan."

Absolut inget att testa om man inte är van vid det. I såna fall ska man äta mycket åtskilliga timmar innan, kanske 5-6 timmar, men inte 2-3 timmar innan.

Säger som Tolkia, 10 km är inte mycket och det behöver man inte ladda för såvida man inte äter väldigt lite kolhydrater. Då kan en del havregryn eller pasta vara bra (men absolut inte några större mängder) dagen före eller flera timmar före loppet vara bra. Sedan någon frukt före kanske.

Viktigast är att inte experimentera med något man inte gjort förut. I värsta fall får man uppblåst mage och känner illamående hela loppet.

Saga
2013-08-25, 05:49
Tack för svaren!

Nu har jag en bekräftelse på hur jag tänkte kring maten innan detta mail kom. Ät som vanligt!

Nej, jag går inte in för att vinna utan för att ha roligt och för att ta mig förbi en milstolpe i mitt nya liv som en tränande människa. Och jag tänker också som Tolkia, att en mil är inget man behöver ladda nått speciellt inför. Det är ju som en vanlig träningsrunda i stort sett och då laddar jag inget speciellt.

Men som amatör vill jag gärna lyssna på allt för att hitta russinen som passar mig, och då är det lätt att bli förvirrad i träskets alla pekpinnar.

Satt och läste igenom kostråden igen i gårkväll och blir än mer förvirrad. Först ladda med mer kolhydrater i ett stycke i början av texten. Senare längre den -ät inga fibrer. Jag har lust att maila och fråga vilken mat hon menar man ska äta som inte innehåller fibrer men ändå är rik på kolhydrater...

Tolkia
2013-08-25, 08:54
Det som brukar bli resultatet av att kolhydratladda när man inte är van är att man känner sig väldigt tung och klumpig. Och det är ju ungefär den sista känslan man vill ha tävlingsdagen. Skall man experimentera med maten inför tävling skall man ha provat det innan, så att man vet vad som händer.

Men det är sunt förnuft, och sunt förnuft är väldigt tråkigt och brukar därför inte finnas med så mycket i reklam/tipsutskick.