Visa fullständig version : Hitta socialt värde
Behöver hjälp med att hitta socialt värde (mina ord). Skrev att jag tänkt logga ut i träningsforumet men är här nu och accepterar att jag skrivit klart för idag, men bara i allt utom allmänt då det här känns viktigt nog. Ser det som fundamentalt viktigt att jag hittar vad som är viktigast för mig som samtidigt måste ses som bra i samhället i stort. Har inget just nu men har skitit i det här länge då jag inte trott det varit värt ansträngningen för mig. Men har blivit att jag mest trotsar systemet om jag inte velat känna mig svag/dålig/whatever i nåt avseende i det jag sett värde på. Men nu tycker jag mest jag blir förvirrad om jag inte bestämt vad som är viktigt långsiktigt och konsekvent. Tror nu jag MÅSTE hitta vad jag värderar mest som samtidigt ska vara bra socialt. Annars kan jag alltid komma med ursäkter för varför jag inte fortsätter med vad jag tyckte var centralt men nu inte är det. Inget ankare/fast punkt har existerat då jag tidigare bara gillat läget typ att jag har Asperger och därför haft svart på vitt att jag inte är som alla andra och inte haft tydliga riktlinjer då självklara ideal för folk jag pratat med inte betytt nåt för mig. Men jag vet och har uttråkat mig själv över tröskelvärdet för vad jag kan få ut av livet på andra områden att det nu är värt att skriva om det här här. För vissa räcker det med påverkar från andra genom mobbing/social manipulation att rätta sig in i ledet och det är klart jag inte är immun mot det men här menar jag och försöker få fram något konkret genuiunt för mig själv att se som egenvärde socialt som inte bygger på tvång/påverkan utifrån. Har faktiskt ingen aning vad jag vill ha för svar men om jag har tur blir jag förvånad och får genuin hjälp. Om det finns en chans och jag hittar genuint värde (jag låter hur flummig som helst) är det ovärdeligt och jag kommer bort åtminstone ett steg från all yta och meningslöshet i tillvaron. Har varit med om försök med religiös dogma/kristendom i min vardag men jag köper det inte helt enkelt. Samt psykologi där man uppmanas själv identifiera sina egna värderingar. Där litar jag inte på mina egna svar och kommer mest med ursäkter.
Tror inte det jag skrivit hittils varit konkret nog för bra svar så måste fortsätta trots att jag faktiskt ogillar att skriva långa texter för jag bajsar ut fler ord utan att det betyder så mycket mer som antalet extra ord. Det blir mer och mer ordbajseri och folk ser det mer och mer som löjligt och ovärt för andra att läsa, men är tvungen för jag själv inte hittar vad jag vill åt.
Om jag anstränger mig det yttersta för att få fram en definition: socialt accepterat högre syfte jag själv respekterar och värderar på djupet.
Lägger till vad som jag ser som hinder som andra oftast inte har:
Jag är och känner mig konstant tvunget på min vakt när "folk" på ett "självklart sätt" förklarar för mig (typ som att dom talar om vad som är sunt förnuft) vad jag borde sträva mot eller hur jag ska bete mig. Ja, vissa saker är svart-vita do's and don'ts, men vissa ger det här skenet när saken inte är okontroversiell, och har man inte sociala koder i ryggmärgen/är neurotypisk (icke-Asperger tex) tänker man inte ens på det här
Kan inte känna intuitivt och djupt själv vad som är värdefullt på lång sikt och har typ störst värde på viktighet*långsiktighet
När jag skrivit det här tror jag det jag behöver hjälp med att hitta och komma in på rätt spår är vad som är bäst för mig själv och också socialt accepterat/respekterat/med status långsiktigt i tid*upplevd viktighet för mig själv som är idealiskt och moraliskt i samhället. Jag måste krångla till det så här för att dels undvika bli manipulerad av uteslutande yttre social påverkan oavsett form typ grupptryck/mobbing (vad andra kanske tycker men inte jag), dels bara göra det jag själv tycker men inte andra (förvirring på lång sikt då subjektiva värden förändras och är oberäknerliga över tid.
Skulle gärna hjälpa till, men jag förstår verkligen ingenting
Det du i princip frågar är "vad ska man satsa på all out livet ut och aldrig behöva oroa sig för att ändra vilja angående".
Det är fel sätt att tänka på. Man utvecklas ju äldre man blir och du kan inte bara bestämma dig för något för att det känns mindre stressigt.
Lider du av ångest btw?
Vet att jag skriver flummigt och bara själv tycker det jag skriver är det bästa som skrivits av någon och perfekt formulerat.
Försöker kortare:
Behöver hjälp att hitta vad som är viktigt både för mig själv och omgivningen. Ett enkelt svar för vissa är religion, och det verkar vara fantastiskt för dom som köper det. Verkligheten är ju att det inte finns något enkelt, centralt och allmängiltigt svar för en tänkande person. Vet bara att jag själv inte hittar rätt helt och hållet själv. Då nöjer jag mig alltid med nån sorts ursäkt för jag inte behöver stå till svars inför någon/något.
Kan väl fråga vad andra som jag (med Asperger) här på Kolo har för ideal, riktlinjer, etc i samhället i den mest generella meningen.
För dom flesta är det här onödigt krångel och slöseri mid tid att ens skriva om det verkar intuitivt och självklart. Dom följer "hjärtat" om man frågar om deras mest generella riktlinjer. Dom har nån sorts övertygelse som oavsett hur man beskriver den i flummiga ord "djup", "självklar", bevisligen håller dom på den enda och rätta banan för dom i livet och hindrar ifrågasättande. Dom är också i majoritet vilket får oss utan den här egenskapen att verka konstiga, krångliga och ofattbara.
Jag har ångest. Alla har det, från och till. Ibland tycker folk jag är sjukt orolig, ibland för lugn för sakerna jag går igenom. Jag har mycket existentiell ångest som jag ofta dövar med alkohol. Tror nästan ingen har så mycket existentiell ångest som jag. Det är det bästa ordet (eller två orden) jag har i det här läget som beskrivning. Många verkar upptagna med och oroar sig för saker jag inte oroar mig för men jag oroar mig mycket mer för det här existentiella verkar det som.
ah fan ja dricker rödvin hit och dit nästan varje dag, har fan med ångest och tycker just nu allt suger as.......
gymmet , maten & familj och nära vänner får mig uppåt så ja klarar av allt.
dont give up , i dont! we can do it together m8!
Sheogorath
2013-08-24, 17:14
Jag har ångest. Alla har det, från och till. Ibland tycker folk jag är sjukt orolig, ibland för lugn för sakerna jag går igenom. Jag har mycket existentiell ångest som jag ofta dövar med alkohol. Tror nästan ingen har så mycket existentiell ångest som jag. Det är det bästa ordet (eller två orden) jag har i det här läget som beskrivning. Många verkar upptagna med och oroar sig för saker jag inte oroar mig för men jag oroar mig mycket mer för det här existentiella verkar det som.
All else aside (har inte läst din post): om du dövar din ångest med alkohol kan det vara läge att få en medicinering under kontroll istället kan jag tycka. Det finns medicin med snarlik verkan som alkohol men som sliter på levern mindre.
Poängen är svårigheten att hitta rätt utan flykter (i vilken form som helst) i vad som känns rätt för mig utan att jag lurar mig själv eller blir lurad (tex ser JAG det som att troende är falskt övertygade om att hitta rätt väg vad gäller livsvärderingar. Personligen lurar JAG mig själv främst med alkohol (det känns som mest rätt för mig trots att jag vet det är falsk. Folk tror dom har hittat rätt i livet på olika sätt men utan att det är genuint. Alltså måste man hitta rätt genuin väg i livet, och det kan kännas som man följer hjärtat tillfälligt (med droger, det känns jätterätt men bara tillfällig och man lurar sig själv. Troende/religiösa verkar permanent känna att dom är på rätt spår men det är ju inte genuint ur min synvinkel. Dom är permanent lurade (enligt MIG, men inte enligt dom själva såklart).
Vad gäller mig och min överkonsumption av alkohol är det tragiskt och säger helt enkelt att jag inte varit (åtminstone fram tillls nu förmögen) att hitta något genuint rätt och långsiktigt. Men vem har gjort det perfekt? Om det vore allmänt känt och universellt applicerbart hade det inte funnits nån existentiell ångest. Det tragiska att det kortsiktiga i att det som känns helt rätt nära 100% (men falskt och uppenbart dåligt på sikt är det bästa som finns till buds i förvirringen.)
All else aside (har inte läst din post): om du dövar din ångest med alkohol kan det vara läge att få en medicinering under kontroll istället kan jag tycka. Det finns medicin med snarlik verkan som alkohol men som sliter på levern mindre.
Jaja. Du är hjälpsam och det är en typ universellt accepterat bra egenskap men det här är ett sidospår för mig. Poängen är att hitta rätt (känslomässigt) och kunna förutse att det kommer ge bäst kombination intensitet*duration. Jag tror verkligen att det är det här som det gäller att maximera även om många missförstår mig här. Det är lätt att ge upp tidsaspekten och nöja sig med intensitet (tex knarkare och fyllon som skiter i livskvalitéen och nöjer sig med sina rus och totalt gett upp meningen med livet etc). Sen finns det asketer (jag stavar som en kratta) och fundamentalister med övertygelse som går efter uteslutande durationen utan intesiteten/upplevelser. Båda har snöat in på en faktor utan att bry sig om den andra).
Jag ser det som att jag är relativt dålig på att hitta vad som är bra vad gäller duration och dricker tex ganska mycket alkohol för det ger en relativt bra intensitet utan att ge knark-upplevelser för att det är för extremt och drar ner livskvalitéen allt för mycket. Jag ser livskvalitee som något långvarit (duration) och i exemplet jag tänker på här får knarkare generellt kanske lite intensivare upplevelser men väldigt kortvariga och drar ner durationen på vad som känns rätt överlag i livet produkten intensitet*duration blir helt enkelt mycket lägre än någon som brukar mycket alkohol utan att vara ren alkoholist. Det blir många timmars helvete och dålig känsla som kostnad helt enkelt oavsett form (konsekvenser generellt) och repressalier av samhället. Den här löjligt enkla formeln intensitet(upplevelsens styrka)*duration är mitt egna påhitt men det är enkelt och det bästa jag har att illustrera min poäng. Ingen människa har det perfekta svaret och det blir alltid kompromisser mellan enkelhet och begriplighet, vad som är praktiskt och annat.
Du vill hitta något du är bra på och kan känna dig stolt över? Som i sin tur ger dig ett socialt värde.
Vad skulle det vara menar du?
Sheogorath
2013-08-24, 18:01
Vad skulle det vara menar du?
Pregabalin (Lyrica) var den jag tänkte på specifikt men annars är ju vanliga antidepressiver i regel effektiva vid ångest också. Så slipper man gå på bensodiazepinerna.
Vettig bok. Kort och koncis. Fastnar du för den finns uppföljarna "Turning Pro" och "Do the Work". Det är väl det enda svaret jag kan ge. Lycka till!
http://lottawanner.files.wordpress.com/2012/11/the-war-of-art.jpg?w=599
Du vill hitta något du är bra på och kan känna dig stolt över? Som i sin tur ger dig ett socialt värde.
Det är en bra förenkling och tillräckligt bra förtydling av min ståndpunkt. Försökte posta mer text (det var mycket men sket sig).
En annan grov förenkling jag tänker på men som påverkar många (och gjorde mig) är sexdriften. Den har jag slagit ut temporärt men så länge jag vill och som en bieffekt av min medicinering (ej alkohol). På gott och ont. Mest ont kanske för de flesta och också mig tidigare men nu ser jag det primärt som jag har eliminerat min största svaghet och i det allmäna fallet mäns största svaghet iaf berusade som kvinnor uttnyttjar. Ja, det är tråkigt att jag missar njutningen i att ligga man just nu i min livssituation jag har nu överväger fördelarna att inte låta sig manipuleras framförallt när man inte kan tänka. Nu är det inget problem. Trots att jag inte tänker lika mycket känner jag inte behovet helt enkelt. Ett enkelt svar på "du behöver bara ligga, inte tänka. Nej, det är bevisligen viktigare att skriva av mig även om jag yrar, annars hade jag ju inte gjort det.
Att ge dig rådet att ta tag i ditt alkoholberoende är inte ett sidospår. Du skriver hur många inlägg som helst om att du mår dåligt här, när du är berusad. Det är uppenbart för alla läskunniga att du behöver göra något åt ditt beroende om du vill få må bättre. Jag fattar att det inte är lätt att göra det, men det hjälps inte.
Mer strategiskt ser jag det alltså som ett hinder med en sexdrift (iaf om den är stor, eller bara att man själv tycker den är för stor för den slukar dyrbar tid i livet som självklart är bland det skönaste man kan göra men också lurar en då det är existentiellt meningslöst och därför leder till mer ångest av den typen). Det skulle bara kunna fungera om kunde ligga 24/7 och därmed konstant vara lurad existentiell men utan att tänka på det. Praktiskt ogenomförbart.
Att ge dig rådet att ta tag i ditt alkoholberoende är inte ett sidospår. Du skriver hur många inlägg som helst om att du mår dåligt här, när du är berusad. Det är uppenbart för alla läskunniga att du behöver göra något åt ditt beroende om du vill få må bättre. Jag fattar att det inte är lätt att göra det, men det hjälps inte.
Problemet är att jag inte köper behandlingen, om vi tänker tolvsteg som kanske inte är religiöst i strikt meningen men kalla det spirituellt då. Jag måste köpa något långvarigt för att ha hittat rätt om det ska vara rätt spår. Problemet är att hitta något jag köper, och alla köper något, men det är olika saker. Det är standardmallar som är populära som är tillräckligt generella och bra formulerde som gör att så många neurotypiska köper en och samma mall och det blir ett socialt syfte.
Jag önskar faktiskt jag köpte mer än jag faktiskt gör för det vore enklast. Men antingen är man övertygad eller inte. Det går inte låtsas, eller det går men är meningslöst etc.
Fast det finns beroendebehandling som inte är religiös, spirituell eller tolvstegs. Och du varken missbrukar för att du är så himla speciell, eller blir himla speciell för att du missbrukar. Du missbrukar inte heller för att du är så mycket mer klarsynt än pöbeln, och genomskådar världens ruttenhet så mycket bättre än du gör. Det är ungefär världens äldsta och mest utnötta ursäkt/förklaring.
Men ingen kan tvinga någon att göra upp med ett beroende. Det måste man välja själv, och du väljer hur du vill göra.
Jag ser mig bara speciell i den meningen jag bevisligen är det på pappret och mina egna erfarenheter. Självklart vill alla känna sig unika och jag är inte immun mot det behovet. Många oinsatta tvivlar tex på att jag har just Asperger, men de insatta har gett mig det svart på vitt och jag tror mer på dom trots att dom kanske är färre än lekmän som inte tror jag har det (oavsett om dom tror jag lider av något annat psykopati/generella sociala problem/tvångstankar/inget alls. Tycker själv inte Asperger passar perfekt på mig (det känns inte som jag har det) tycker bara kriterierna passar bäst av alla diagnoser samtidigt som jag faktiskt är diagnosticerad med det. Psykologi är ingen säker vetenskap men har blivit att jag läst mycket om det då jag tycker det beskriver mycket av verkligheten i sin helhet och mångfald tillräckligt bra (tex fysik är mycket träffsäkrare men förlorar i helhetsbild även om jag tex gillar fysik och var bra på det i skolan), i jämförelse med religion som många har som beskrivning av verkligheten och ger värderingar som känns bra om man kan köpa det. Tyvärr kan jag inte köpa det likt psykologi som tyvärr däremot saknar värderingingar men gett mig förklaringar till vissa saker som jag känt mig tvungen till att läsa till och erfarenheterna jag fått och varför jag inte bara gillar läget och följer strömmen/slutar ser mig som speciell. Ser det som naturligt. Tror du tex att jag bara inbillar mig att jag inte bara köper Den sociala koden för jag vill vara så speciell och har tråkat ut mig på pöbeln? Du tror inte jag hellre hade skitit i allt onödigt ifrågasättande och konsterier här och helt enkelt varit en helt oidentifier vanlig grå medlem i massan och varit helt nöjd med det helt utan existentiell ångest som helt naturligt varit utan mitt behov att yra och om jag druckit aldrig hade stannat kvar på kolo för jag helt enkelt aldrig tänkt tanken?
Pregabalin (Lyrica) var den jag tänkte på specifikt men annars är ju vanliga antidepressiver i regel effektiva vid ångest också. Så slipper man gå på bensodiazepinerna.
Jaså, är Lyrica som alkohol? Har iofs hört/läst om att det går att halvt som halvt flumma lite på.
Vanliga SSRI-mediciner har rätt tråkig effekt. I s f får man väl köra saker som också slår på katekolaminer för att man ska bli lite stimulerad; Venlafaxin, Valdoxan och vad man nu kan tänka sig som har lite off-label ADHD-användningsområde.
Sedan har vi ju metylfenidat och liknande.
Men att någon av ovanstående har samma effekt som alkohol, vet jag inte. Dock kan nog många må bättre av någon slags medicin, vilket gör att de kanske håller sig ifrån alkohol.
Ja, benzo är bara skit. Förutom vid typ missbruks-avgiftning etc. Folk blir beroende av dem och har sedan ett helvete att sluta. Vilket iofs lett till att man inte skriver ut dem så ofta längre.
Sheogorath
2013-08-24, 18:55
Nu pratade jag iofs inte om saker att bli rolig på. Det tror jag är det sista TS behöver.
Jag är personligen inte intresserad av av mer mediciner. Många ser det som ett socialt stigma det här men jag erkänner att jag tar mediciner. Jag upprepar mig väl ofta och därför kan det verka som jag tom skryter/är stolt/skyltar med att jag är ett sånt medicinskåp. Men känner att har jag sagt något en gång kan jag lika gärna överdriva tom. Vill minska stigman och allt vad tabun heter och betalar priset i det kommer ut som tonårshysteriskt och omoget när intentionen bara är att exponera mig tydligt om jag uppfattar att jag har social ångest och behöver utsätta mig för ångesten så att jag lär mig first hand att det inte är något att vara rädd för typ.
Men om jag ger sken av att få drogtips? Nej. Jag har recept på medicinen jag tar och dom sociala konsekvenserna av att ta olagliga saker är för mig för stora. Jag kan inte anpassa mig bland kriminella personligheter med psykopati och ADHD och det köret. Det är inte sån jag är även om oinsatta svänger sig med ord dom inte känner till egentligen för att aftonbladet använder dom på det sättet. Om man pekar på skillnader analyserar man/och ägnar sig åt hårklyverier. Sen har jag ingen koll vad det allmänna intrycket av min text är spontant och folk kan ha en uppfattning och det råder konsensus ibland fast jag är omedveten om vad folk tycker spontant och jag menar något annat och det blir ofta missuppfattningar.
Det skulle nog underlätta om du försökte simplifiera vad du försöker säga.
Nu pratade jag iofs inte om saker att bli rolig på. Det tror jag är det sista TS behöver.
Det var ju dock precis vad du gjorde:
Det finns medicin med snarlik verkan som alkohol men som sliter på levern mindre.
Sheogorath
2013-08-24, 19:21
Nej. Det var du som tolkade det som en uppmaning om något att flumma på. Det är inte det jag menar med att få en medicinering under kontroll.
Det skulle nog underlätta om du försökte simplifiera vad du försöker säga.
Tycker ofta problemet kan vara att man inte vill något (åtminstone tillräckligt starkt) och problemet då är att reda ut det själv men det underlättar i text så man skriver fast man letar själv när man inte är säker. Jag skriver ofta för att underlätta för mig själv men det blir otydligt för andra innan man hittat rätt.
Vad får du för hjälp? Förutom mediciner.
Nebuchadnezzar
2013-08-24, 19:28
Det var en intressant tolkning av "det är nog bättre med medicin än att supa bort ångesten". :D
Vad får du för hjälp? Förutom mediciner.
Om du menar psykolog så, ja jag har provat det. Har dock inget konkret behov av det så ser inte poängen med det. Trivs med att skriva här tex istället. Om man tänker på att jag fått kommentarer som "sök hjälp" så är ju det i all välmening men duger inte gå till herr Psykolog med "jag behöver hjälp", psykologen: "med vad?", jag: "det vet jag inte...". Jag ogillar inte psykologer och jag är en nyfiken person olika psykologer säger helt olika saker och kan rent av säga emot varandra. Nu blottar jag mitt privatliv och jag vill faktiskt inte synas naturligt men exponerar mig för jag har ångest över att skriva för långt och okoncist och gör därför precis tvärt om men en psykolog sa tex om mig att jag har social fobi medans en annan utbrast "men du har ju ingen ångest!" olika sammanhang och tillfällen iof.
Om du menar annan hjälp så igen har jag inget konkret att be om hjälp med. JAG kan be om hjälp för missbruk av alkohol men utan egen övertygelse blir "svaret" bara typ "du har ingen insikt" eller "varför ber du om hjälp? det är inga mängder du dricker" "varför är du här? du ser inte ut att behöva hjälp". Tycker mest meningsfullhet jag behöver få hjälp/bli visad riktlinjer jag kan köpa som inte är påtvingade och inse när varför folk tycker det är patetiskt när jag gör som jag vill och hur jag kan vara en respektabel medborgare och samtidigt tycka det själv på bästa sätt.
Tänker ju på ett nytt begreppspar/dualism nu. Dualismer är svartvita och speglar inte verkligheten men det är sköna förenklingar för hjärnan. Jag har problem med den överdrivna relativism som råder nu för tiden. Allting är relativt och det finns för få absoluta sanningar och det gör mig förvirrad och rotlös. Allt mindre går att tro på och man måste ändra uppfattningar med tiden. Meningsfullheten urholkas allt är öppet för debatt. Kortsiktighet framför långsiktighet. Bla bla. Man orkar inte bygga för framtiden när man måste tänka om varje dag. Bla bla.
Ha! Naivt av mig att hoppas på enkla svar när jag startade tråden. Nåja, ingen skada skedd. Bara mer bevis att jag måste våga prova nya saker irl som kräver mer uppoffringar. Är väl bara att riskera mer tid/energi och skita i tankar som "det inte finns något att vinna och att jag inte bryr mig om resultatet och inse att alternativet bara är tråkiga upprepningar av vad som redan hänt i mitt liv utan chans till mer utan slit. Jag kan bli Manchester United-fanatiker om jag bara ger mig fan på det!
Alltså jag fattar inte vad problemet är?
Du letar absoluta sanningar och blir helt till dig så fort du kommer på att det kan finnas alternativ. Det är ju det som är meningen med livet.
Hur du väljer rätt och även långsiktigt är något du hittar inom dig själv för då känns det rätt. Du behöver liksom inte noja över att det finns många alternativ när allt ändå inte tilltalar dig.
När jag var yngre brukade jag spela fotboll. När jag var yngre åkte jag skateboard. När jag var yngre så spelade jag gameboy. Det var awesome just då och kändes helt rätt. Ska jag då efter detta ångra mig och säga att det inte var långsiktiga val trots att det gav mig något just då? Nej.
Så helt enklelt: Acceptera att livet går i stadier och att alla tider har sina anledningar.
Sedan så kan man inte säga att "exakt så här ska jag göra med allt i mitt liv för att då kan jag satsa all out och behöver aldrig ha second thoughts. Okej, låter skönt men tanken med att utvecklas är att kunna adaptera sig och då måste du kunna ändra dig också.
Alltså jag fattar inte vad problemet är?
Du letar absoluta sanningar och blir helt till dig så fort du kommer på att det kan finnas alternativ. Det är ju det som är meningen med livet.
Hur du väljer rätt och även långsiktigt är något du hittar inom dig själv för då känns det rätt. Du behöver liksom inte noja över att det finns många alternativ när alla ändå inte tilltalar dig.
Helt normalt svar om man själv hittar rätt spontant och det råkar ses som respektabelt i allmänhet. Men vad händer om en grupp alternativ känns lika bra och en annan grupp känns lika dåliga? Samma sak om flera känns lika bra även om resten känns dåliga även om dom inte är lika dåliga.
Stefan J
2013-08-24, 21:00
Helt normalt svar om man själv hittar rätt spontant och det råkar ses som respektabelt i allmänhet. Men vad händer om en grupp alternativ känns lika bra och en annan grupp känns lika dåliga? Samma sak om flera känns lika bra även om resten känns dåliga även om dom inte är lika dåliga.
Om en grupp alternativ känns lika bra och en annan grupp känns lika dåliga så kan vissa dåliga alternativ kännas lika bra som de bra alternativen gjorde innan de dåliga alternativen blev dåliga och den bra gruppen bra såtillvida att de dåliga alternativen inte lurades från första början och egentligen var bra alternativ i en listig förklädnad.
Jag tycker nog du ska logga av och sova ruset av dig och fortsätta det här imorgon när du nyktrat till! :)
Om en grupp alternativ känns lika bra och en annan grupp känns lika dåliga så kan vissa dåliga alternativ kännas lika bra som de bra alternativen gjorde innan de dåliga alternativen blev dåliga och den bra gruppen bra såtillvida att de dåliga alternativen inte lurades från första början och egentligen var bra alternativ i en listig förklädnad.
Jag tycker nog du ska logga av och sova ruset av dig och fortsätta det här imorgon när du nyktrat till! :)
Jo, men du jobbar/jobbade som vårdare och säger det här i all välmening till samtidigt gillar du när trådar spårar ur och hoppas därmed också i hemlighet att mitt trotssyndrom ska kicka in efter din provocerande kommentar så jag tiltar och jag skriver roliga kommentarer innan jag bannas och du fick din kvälls flin på läppen.
Men tråkigt nog känner jag mig trött iaf...
Försökte mer göra en poäng av att inget av det du skriver makes any sense just nu. Jag tror det är bra om du fortsätter det här i nyktert tillstånd istället.
Jo, får ofta den kritiken av mina rants men jag får vissa värdefulla inlägg och kommentarer och likt förbannat är jag här många lördagar och det är samma visa igen. Förstår inte problemet dock samma tugg spelas om och om igen på radion och det kallas pop. Musiken är mer poppis än jag är men utan att den är av högre kvalité. Jag är avundsjuk.
Stefan J
2013-08-24, 21:47
Jo, får ofta den kritiken av mina rants men jag får vissa värdefulla inlägg och kommentarer och likt förbannat är jag här många lördagar och det är samma visa igen. Förstår inte problemet dock samma tugg spelas om och om igen på radion och det kallas pop. Musiken är mer poppis än jag är men utan att den är av högre kvalité. Jag är avundsjuk.
Jag tror det största felet som du gör är att du använder ett språkbruk som du inte riktigt behärskar och utan att vara medveten om det. Du tycker att du formulerar dig jättebra men oftast dribblar du bara bort dig själv och dina texter blir ibland utan något riktigt sammanhang. Denna kombination gör att det kliar i mångas dryghetsfingrar (bland annat mina, sorry) och du får nog lite mer dryga svar än du förtjänar på grund av detta. Jag ber om ursäkt och jag ska låta bli i fortsättningen, har efter att ha läst tråden lite noggrannare förstått att du mår uppriktigt dåligt. Jag är verkligen inte ute efter att sparka på någon som redan ligger ner.
Jag tror att om du vill ha ut mer av dina trådar så tjänar du på att förenkla språkbruket en smula till en nivå som du behärskar felfritt och där du istället enkelt får fram vad du vill ha sagt utan att snurra till det.
Om du menar psykolog så, ja jag har provat det. Har dock inget konkret behov av det så ser inte poängen med det. Trivs med att skriva här tex istället. Om man tänker på att jag fått kommentarer som "sök hjälp" så är ju det i all välmening men duger inte gå till herr Psykolog med "jag behöver hjälp", psykologen: "med vad?", jag: "det vet jag inte...". Jag ogillar inte psykologer och jag är en nyfiken person olika psykologer säger helt olika saker och kan rent av säga emot varandra. Nu blottar jag mitt privatliv och jag vill faktiskt inte synas naturligt men exponerar mig för jag har ångest över att skriva för långt och okoncist och gör därför precis tvärt om men en psykolog sa tex om mig att jag har social fobi medans en annan utbrast "men du har ju ingen ångest!" olika sammanhang och tillfällen iof.
Om du menar annan hjälp så igen har jag inget konkret att be om hjälp med. JAG kan be om hjälp för missbruk av alkohol men utan egen övertygelse blir "svaret" bara typ "du har ingen insikt" eller "varför ber du om hjälp? det är inga mängder du dricker" "varför är du här? du ser inte ut att behöva hjälp". Tycker mest meningsfullhet jag behöver få hjälp/bli visad riktlinjer jag kan köpa som inte är påtvingade och inse när varför folk tycker det är patetiskt när jag gör som jag vill och hur jag kan vara en respektabel medborgare och samtidigt tycka det själv på bästa sätt.
Vet inte vad jag tänkte på riktigt, om du är inskriven via psykiatrin, stöd från föräldrar, någon spec behandling för Aspbergers (om det finns)...nått sånt. Väldigt tråkigt att du ska må dåligt och behöva bedöva det med alkohol.
watertouch
2013-08-24, 22:00
Sluta blanda Concertan med Alkohol?...
watertouch
2013-08-24, 22:16
Jaså, är Lyrica som alkohol? Har iofs hört/läst om att det går att halvt som halvt flumma lite på.
Vanliga SSRI-mediciner har rätt tråkig effekt. I s f får man väl köra saker som också slår på katekolaminer för att man ska bli lite stimulerad; Venlafaxin, Valdoxan och vad man nu kan tänka sig som har lite off-label ADHD-användningsområde.
Sedan har vi ju metylfenidat och liknande.
Men att någon av ovanstående har samma effekt som alkohol, vet jag inte. Dock kan nog många må bättre av någon slags medicin, vilket gör att de kanske håller sig ifrån alkohol.
Ja, benzo är bara skit. Förutom vid typ missbruks-avgiftning etc. Folk blir beroende av dem och har sedan ett helvete att sluta. Vilket iofs lett till att man inte skriver ut dem så ofta längre.
Nej Voxra,Zyban/bupropion är väll snarast likt nått amfetamin om du granskar molekylen... Parnate oxå kanske iaf efter levern gjort sitt..
Sen vet jag inte vart du fått dina tankar om Benso om, men dem hjälper många, ja man kan bli beroende, ja dem kan va jobbiga att sluta med specielt om man inte gör det rätt... Men att du dissar dem sådär det känns ju bara fel... Det får du läsa på om, på ångestforum ex och inte bara negativa effekter folk haft... Tycker du tar ut svängarna lite väl mycket här.
filmjölk
2013-08-24, 23:18
Enkelt tips, men testat samtalsterapi med en psykiatriker istället för en psykolog? Om jag får vara plump och generalisera, så är en psykiatriker mycket bättre än en psykolog i din situation.
watertouch
2013-08-24, 23:31
Enkelt tips, men testat samtalsterapi med en psykiatriker istället för en psykolog? Om jag får vara plump och generalisera, så är en psykiatriker mycket bättre än en psykolog i din situation.
Du inser att Psykiatrikern är mer än läkare väll och står för ev. Medicinering medans Psykologen ska försöka fixa va som nu felar...?
Men visst många är väldigt visa så aaa... Men deras primära uppgift är medicineringen....
watertouch
2013-08-24, 23:38
och okej det kan finnas en kognetiv nedsättning så inte Tjing kommer med det som motargument...Vid bensobruk.;)
filmjölk
2013-08-24, 23:43
Du inser att Psykiatrikern är mer än läkare väll och står för ev. Medicinering medans Psykologen ska försöka fixa va som nu felar...?
Men visst många är väldigt visa så aaa... Men deras primära uppgift är medicineringen....
Jo absolut, men samtalsterapi ingår i utbildningen och själva grejen att ha en person att gå till som sköter hela behandlingen är bra för någon med Aspberger. Blir det flera olika "kockar" som säger lite olika saker blir det kaos. Jag gissar att i dagsläget finns både psykolog och varierande allmänläkare på vårdcentral och det funkar dåligt. psykiatriker är experter just på sådant som TS behöver hjälp med.
watertouch
2013-08-25, 00:06
Jo absolut, men samtalsterapi ingår i utbildningen och själva grejen att ha en person att gå till som sköter hela behandlingen är bra för någon med Aspberger. Blir det flera olika "kockar" som säger lite olika saker blir det kaos. Jag gissar att i dagsläget finns både psykolog och varierande allmänläkare på vårdcentral och det funkar dåligt. psykiatriker är experter just på sådant som TS behöver hjälp med.
Jo självklart VC har bättrat sig bra på det. Är han 18+ så tror jag dock att öppenpsykiatrin är bättre...
Ajsomfan
2013-08-25, 06:10
Vet ej om detta skulle passa dig på grund av asperger.
Men kolla upp lite om iboga/ibogainebehandling. Då kan du ställa frågor om allt du undrar om världen och framförallt, dig själv, och man skall få svar/sanning. Sen hjälper den även mot alkohomissbrukl oxo om du lyckats utveckla ett beroende. Hjälper dock mer för opiatmissbrukare, men även Andra substanser.
filmjölk
2013-08-25, 08:56
Men kolla upp lite om iboga/ibogainebehandling. .
Den specifika läkaren som propagerar för detta i Sverige behandlar även diverse åkommor med att köra upp en size XXXXL-hand i stjärten på sina patienter.
Wilt the Stilt
2013-08-25, 11:14
Jaha. Jag känner igen mig i dig Newb för hur jag var för ett par år sedan. Har också AS. Iaf så tar jag idag en spruta mot psykos varannan vecka.
Joråsåatte
stahlberg
2013-08-25, 17:02
Jag har läst för lite i tråden för att försöka svara på inledningsfrågan.
Men angående sanningar finns absoluta sanningar och relativa sanningar. En absolut sanning är t.ex att 2+2= 4 och att en frisk hund oftast har fyra ben och ett huvud. Men i värderingsfrågor finns sällan absoluta sanningar.
Detta hindrar väl ingalunda att en enskild individ skapar egna "sanningar" som överensstämmer med hans eller hennes värderingar. Sannolikt kommer många att hålla med om dessa sanningar, medan andra tycker tvärtemot. Men i värderingsfrågor kan man inte tillfredsställa alla. Däremot kan man ställa upp "sanningar" som man själv kan följa.
Tror inte det jag skrivit hittils varit konkret nog för bra svar så måste fortsätta trots att jag faktiskt ogillar att skriva långa texter för jag bajsar ut fler ord utan att det betyder så mycket mer som antalet extra ord. Det blir mer och mer ordbajseri och folk ser det mer och mer som löjligt och ovärt för andra att läsa, men är tvungen för jag själv inte hittar vad jag vill åt.
Om någon kastar "men det är ju sunt förnuft!!1" i ansiktet på dig kan du kräva en förklaring och meddela att du varken är en tankeläsare eller delar deras uppväxt/liv. Bara pappskallar som inte reflekterar över tillvaron som följer strömmen. Hatar när folk hänvisar till deras luddiga & odefinierade regler som om de vore naturlagar. Får du inget svar är de inte värda att umgås med.
Se även tråden "Vad är en människas sociala värde?" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164308).
Nej. Det var du som tolkade det som en uppmaning om något att flumma på. Det är inte det jag menar med att få en medicinering under kontroll.
Du skrev "snarlik verkan som alkohol". Formulera dig mer i enlighet med vad du vill ha sagt, då. Hur går det överhuvudtaget att tolka som någonting annat.
Sen vet jag inte vart du fått dina tankar om Benso om, men dem hjälper många, ja man kan bli beroende, ja dem kan va jobbiga att sluta med specielt om man inte gör det rätt... Men att du dissar dem sådär det känns ju bara fel... Det får du läsa på om, på ångestforum ex och inte bara negativa effekter folk haft... Tycker du tar ut svängarna lite väl mycket här.
Hjälper och hjälper, akut kanske. Men det är ofta en björntjänst. Ångest blir aldrig bättre i längden av undvikande och benzo är, de facto ett undvikande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.