Visa fullständig version : När får man arrangera ett SM?
Tjao
Jag undrar vilka kriterier som måste uppfyllas för att få arrangera ett officiellt SM inom en sport. Måste idrotten vara knuten till RF? Vad är det som gäller egentligen?
Sen för att utveckla mer, vad krävs för att få arrangera ett officiellt EM?
Jag har försökt googla men jag antar att mina googleskills är för låga.
Lättaste är väl att kontakta RF och fråga
RF bestämmer bara över RF-ansluten verksamhet och där finns det regler som jag tror står på hemsidan men det är antagligen specialidrottsförbundet (med vissa undantag) som som har de exakta bestämmelernsa.
I övrigt får man kalla en tävling vad man vill.
Det är upp till varje förbund att avgöra, att vara ansluten till RF kan knappast vara ett krav, det finns ju SM i saker som inte är idrotter. SM-tävlingen blir ju då officiell för det förbundet, så skulle det finnas flera förbund så gäller ju mästerskapet bara det förbundet man tävlar för. I SL finns det väl mer än ett internationellt förbund om jag inte har fel?
Som sagts, vem som helst får kalla vad som helst för SM. Däremot ifall man vill ordna ett SM under RF, med RF-medaljer, svenska mästare under RF osv så krävs det att sporten är med i RF samt ett antal kriterier till bla tillräckligt med deltagare etc. Senior och junior är de åldersklasser som är aktuella som RFs SM. Ofta brukar man om man tävlingen inte är klassad som ett SM, kalla det för RiksMästerskap just för att påvisa statusskillnaden för de som skall tävla att det inte är ett RF-SM (något som man inte gör i SL längre).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.