Visa fullständig version : Styrke- och konditionsträning?
Bragster
2013-08-24, 11:03
Hej, tänkte bara höra hur det är med att konditionsträna och styrketräna samtidigt? Går det bra att dra ut och jogga på morgonen och sedan gymma någon timme senare?
Eller är det bättre att till exempel styrketräna fem dagar i veckan och sedan jogga de två dagarna jag inte styrketränar?(Styrketräningen är prio ett)
King Grub
2013-08-24, 11:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163251&highlight=samtida
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129803&highlight=samtida
Bragster
2013-08-24, 12:17
Tack så mycket! Går det bra med powerwalk då?
Kom ihåg att många studier som gjorts på interferens (AMPK vs. mTOR) är gjorda i kontexten konditionsträning och styrketräning av SAMMA muskelgrupper, t ex ben.
Vad gäller cykling t ex har man i studier sett att det inte blir någon interferens när man cyklar 30 min medelintensivt efter att ha styrketränat benen. Skulle tro att crosstrainer/trappmaskin också är mer skonsamt, än löpning.
Jag tycker den här interferensen är lite överskattad (vid sidan om löpning då förmodligen). De största hindren jag ser för en kombination är:
1) Mycket konditionsträning och styrketräning av samma muskelgrupper
2) Mycket konditionsträning leder till central trötthet och sämre prestation i styrketräningen.
3) Mycket konditionsträning taxerar glykogenlager och kräver att man äter ofta bra mycket mer för att kompensera.
Lättare träning, som att jogga taxerar givetvis glykogenlagren mindre än att springa fortare också och ger inte samma fosforylering av AMPK. Promenader leder inte till AMPK-fosforylering alls och inte heller lågintensiv konditionsträning; medelintensiv och högintensiv däremot.
Det ska sägas att även styrketräning ökar fosforyleringen av AMPK, men huvudsakligen en annan subtyp som dirigerar nutrientupptag utan att inhibera den anabola signaleringskedjan.
Man har i en studie sett att människor som cyklade i en timme hade ökad fosforylering av AMPK i tre timmar. Något som onekligen visar på att hela dygnet inte är kört för att du tränat konditionsträning, om någon inbillade sig det.
Andra saker som näringstiming etc påverkar givetvis det hela också.
Dessutom finns rön som visar att konditionsträning på morgonen faktiskt kan öka anabol signalering vid styrketräning senare under dagen.
Sammanfattning: Självklart kan du jogga på morgonen två dagar i veckan och styrketräna fem dagar i veckan och växa bra. Allt annat är trams. Men kom ihåg att äta mer kalorier de dagar du även joggar, om du vill ligga på ett överskott.
svenbanan
2013-08-24, 17:28
Kom ihåg att många studier som gjorts på interferens (AMPK vs. mTOR) är gjorda i kontexten konditionsträning och styrketräning av SAMMA muskelgrupper, t ex ben.
Vad gäller cykling t ex har man i studier sett att det inte blir någon interferens när man cyklar 30 min medelintensivt efter att ha styrketränat benen. Skulle tro att crosstrainer/trappmaskin också är mer skonsamt, än löpning.
Jag tycker den här interferensen är lite överskattad (vid sidan om löpning då förmodligen). De största hindren jag ser för en kombination är:
1) Mycket konditionsträning och styrketräning av samma muskelgrupper
2) Mycket konditionsträning leder till central trötthet och sämre prestation i styrketräningen.
3) Mycket konditionsträning taxerar glykogenlager och kräver att man äter ofta bra mycket mer för att kompensera.
Lättare träning, som att jogga taxerar givetvis glykogenlagren mindre än att springa fortare också och ger inte samma fosforylering av AMPK. Promenader leder inte till AMPK-fosforylering alls och inte heller lågintensiv konditionsträning; medelintensiv och högintensiv däremot.
Man har i en studie sett att människor som cyklade i tre timmar hade ökad fosforylering av AMPK i tre timmar. Något som onekligen visar på att hela dygnet inte är kört för att du tränat konditionsträning, om någon inbillade sig det.
Andra saker som näringstiming etc påverkar givetvis det hela också.
Dessutom finns rön som visar att konditionsträning på morgonen faktiskt kan öka anabol signalering vid styrketräning senare under dagen.
Sammanfattning: Självklart kan du jogga på morgonen två dagar i veckan och styrketräna fem dagar i veckan och växa bra. Allt annat är trams. Men kom ihåg att äta mer kalorier de dagar du även joggar, om du vill ligga på ett överskott.
Glöm inte det viktigaste av allt:
4) Benstyrketräning gör att man blir trött i benen vilket påverkar löpträningen väldigt negativt.
Så sant. Och vice versa.
Men det är skillnad på "löpträning" och att "jogga".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.