handdator

Visa fullständig version : Socker i livsmedel

wannabegrunten
2004-03-06, 00:30
På senare tid har det blivit populärt att ange hur många sockerbitar det finns i olika matvaror. Såg på debatt idag och det var nån "expert" där som sågade yoghurt med låg fetthalt. Det var X (kommer inte ihåg vilken siffra hon sa) antal sockerbitar. Likadant med ketchup. Tror jag läste en artikel i aftonbladet för ett tag sen som även den tog upp hur många sockerbitar olika livsmedel innehöll.

Jag förutsätter att detta är överdrifter men ingen rök utan eld. Är t.ex. Yoggi (0.2% fett) så dåligt som "experten" ville få det till?

acidbl00d
2004-03-06, 00:35
Inte svar på din fråga men danone yoghurt är gjord på aspartam och skitgod drick den!

Garnax
2004-03-06, 03:46
problemet är att dom räknar om alla sötningsmedel till sockerbitar.

Så lite aspartan i din läsk så är det iaf 5 sockerbitar osv...t.ex

Och skillnaden mellan aspartan och sockerbitar är juh påtaglig :)

//garnax

Marre-Sthlm
2004-03-06, 10:35
Originally posted by Garnax
problemet är att dom räknar om alla sötningsmedel till sockerbitar.

Så lite aspartan i din läsk så är det iaf 5 sockerbitar osv...t.ex

Och skillnaden mellan aspartan och sockerbitar är juh påtaglig :)

//garnax

Aaa bäste exemplet på just det är juh att aftonbladet sa:
Det är 30 sockerbittar i en flarra ketchup.

Vilket måste bero på att dom räknar "annat" socker.

Sverker
2004-03-06, 11:24
Det är socker i ketchup, rent socker.

Ketchup är ju egentligen koncentrerad tomatpure som man späder med ätticka och vatten för att få den att flyta ut ur ketchupsflaskan.
Socker tillsätter man därefter för att få en sötare smak OCH för att det konserverar.
Sockret är konserverande i ketchup precis som i sylt och saft och alltså mycket svår att ersätta med något sötningsmedel som tex aspartam.

z_bumbi
2004-03-06, 11:36
Sen äter man ju inte en hel flaska ketchup om dan, den lilla mängden socker i den ketchup man äter är ju försumbar i det stora hela.

Vad gäller yoghurten får du väl kolla vad den innehåller och jämföra med en vanlig yoghurt, är den inte smaksatt så innehåller den nog inte mer socker en någon annan yoghurt.

Är den smaksatt så innehåller den antagligen lika mycket socker som en smaksatt med den vanliga fetthalten.

Jag har bara snabbkollat på livsmedelsverket men jag får det intrycket.

King Grub
2004-03-06, 11:43
Originally posted by Marre-Sthlm

Aaa bäste exemplet på just det är juh att aftonbladet sa:
Det är 30 sockerbittar i en flarra ketchup.

Vilket måste bero på att dom räknar "annat" socker.

Det där räknandet irriterar mig oerhört. Speciellt när det gäller mitt favoritpålägg messmör.

"Så och så många sockerbitar i varje burk!" ropar rubrikerna ut. Bah! Det är väl runt 5 gram sackaros per 100 gram messmör. Resten är mjölksocker. En katastrof om man är laktosintolerant, men inte annars. Men Aftonbladet sätter glatt likhetstecken mellan alla sockerarter, oavsett om det är galaktos eller fruktos eller vad det nu är, och strösocker! :smash:

subliminal
2004-03-06, 14:11
Apropå ketchup, det innehåller ju som sagt ättika. Om jag inte minns fel så gör syran i ättikan att GI sänks. Då borde väl sockret i ketchupen plus den lilla mängd ketchup som oftast används göra att ketchupens "dåliga" effekt är försumbar, eller?

Detta fick mig att tänka på andra "sura" livsmedel, typ inlagda rödbetor och gurkor som kanske skulle kunna funka som GI-sänkare. Är det någon som vet om de är tillräckligt sura för att kunna användas i detta syfte?

ivandrago
2004-03-06, 17:38
jag flög i taket när de likställde ett glas apelsinjuice med x antal sockerbitar! skräpjournalistik när den är som värst.

Arwen
2004-03-06, 18:38
å andra sidan är ketchup endast en ursäkt och genväg till att äta "dålig" mat - undvik!

Fatalist
2004-03-07, 21:33
Originally posted by ivandrago
jag flög i taket när de likställde ett glas apelsinjuice med x antal sockerbitar! skräpjournalistik när den är som värst.

Fast just (kanske inte finpressad) apelsinjuice som till exempel Del Montes exceptionellt goda är det väldigt mycket socker i. Drick en hel och få sockerkick :D

z_bumbi
2004-03-07, 21:42
Originally posted by Arwen
å andra sidan är ketchup endast en ursäkt och genväg till att äta "dålig" mat - undvik!

:confused:

Jax
2004-03-07, 23:52
Den dagen man lyssnar på aftonbladets och expressens experter kanske det är dags att läsa på lite.

shirunai
2004-03-08, 00:50
Originally posted by z_bumbi

han menar att ketchup har man på bara för att slippa smaken på maten :D

Arwen
2004-03-08, 07:58

Med andra ord - Om man lagar bra, och god mat så förhöjs smaken knappast av ketchup.....:smash:

z_bumbi
2004-03-08, 09:55
Originally posted by Arwen

Med andra ord - Om man lagar bra, och god mat så förhöjs smaken knappast av ketchup.....:smash:

Då har vi skilda åsikter i den frågan, iofs finns det ju alltid soja och hp-sås också. :eating: :D

Thin Lizzy
2004-03-08, 18:56
Enligt deras sätt att se det så innehåller

ju t. ex en apelsin 3-4 sockerbitar, men den jämförelsen görs

aldrig. Frukt är ju nyttig mat (förvisso riktigt).

GhostFace
2004-03-31, 10:23
Originally posted by Jax
Den dagen man lyssnar på aftonbladets och expressens experter kanske det är dags att läsa på lite.

Med andra ord borde den procentandel som tror verkligen på artiklarna sätta sig ner och ta reda på vad som egentligen gäller ang. sockerarter o dess nedbrytning?

Ska vi runda neråt och säga att det rör sig om en läsekrets på ca 200-300.000 personer...

Blir en hel del med folk att omskola.

aliquis
2004-03-31, 10:56
Originally posted by wannabegrunten
Jag förutsätter att detta är överdrifter men ingen rök utan eld. Är t.ex. Yoggi (0.2% fett) så dåligt som "experten" ville få det till?
Naturell yoghurt och en hembyggd osötad müsli, knäckebröd eller torkad frukt är ju en rätt enkel lösning.
Sen äter man ju inte en hel flaska ketchup om dan, den lilla mängden socker i den ketchup man äter är ju försumbar i det stora hela.

Att äta uppemot 100g ketchup på en dag går ju dock, och gissningsvis är det en hel del socker så det kan ju ändå röra sig om så mycket som en 30g eller så? Har av den anledningen tänkt skippa ketchup (åt det aldrig förr för jag visste inte om innehåller var ok)... man kan ju faktiskt göra någon typ av röra på krossade tomater, lök och röda linser eller dylikt att ha till den andra maten så blir det ju lite mer smak.
Originally posted by subliminal
Detta fick mig att tänka på andra "sura" livsmedel, typ inlagda rödbetor och gurkor som kanske skulle kunna funka som GI-sänkare. Är det någon som vet om de är tillräckligt sura för att kunna användas i detta syfte?
Jag äter inlagda gurkor för att det är gott, inlagda rödbetor ser jag inget problem med, mängden kcal är så låg ändå och rödbetor är nyttigt så det socker sin finns får vara försumbart.. dessutom är väl större delen av det löst i lagen antar jag.