handdator

Visa fullständig version : Snabb billig lunch som kan ätas kall?

Armed Dingo
2013-08-23, 04:46
Ja då var det dags igen med ännu ett önskemål om bra idéer. Tydligen har mitt tonfiskätande senaste fem veckorna inte varit speciellt nyttigt för min hjärna.

Jag söker något jag kan ersätta det med och det måste gå att äta samma sak varje dag utan övervägande risk för cancer, tungmetaller, genmutationer eller nya kroppsdelar som växer ut... en förbannelse att det inte går att äta vad man vill längre utan att riskera sjukdomar!

Som student så måste det vara hyfsat billigt också och dessutom näst intill fettfritt, mer än 10 gram fett per servering är på gränsen för mig. Smak bryr jag mig inte så mycket om, det är viktigare att det är pangmycket kolhydrater och en del protein. Om det går att göra en stor sats som klarar sig i kylskåp i tre-fyra dagar utan att det börjar se ut som baby-kräk är ett mycket tacksamt plus!

Off the top of my head tänker jag nån form av potatissallad på minimjölk och sparsamt med olivolja som ätes med tärnad kyckling. Kyckling ska väl vara hyfsat förskonat från risker? Att det är det tråkigaste som går att äta är en annan femma...

Alla idéer mottages hjärtligast! *popcorn**kissass*

Abbs
2013-08-23, 06:10
Pastasallad?

Beemel
2013-08-23, 07:30
Ja då var det dags igen med ännu ett önskemål om bra idéer. Tydligen har mitt tonfiskätande senaste fem veckorna inte varit speciellt nyttigt för min hjärna.

Jag söker något jag kan ersätta det med och det måste gå att äta samma sak varje dag utan övervägande risk för cancer, tungmetaller, genmutationer eller nya kroppsdelar som växer ut... en förbannelse att det inte går att äta vad man vill längre utan att riskera sjukdomar!

Som student så måste det vara hyfsat billigt också och dessutom näst intill fettfritt, mer än 10 gram fett per servering är på gränsen för mig. Smak bryr jag mig inte så mycket om, det är viktigare att det är pangmycket kolhydrater och en del protein. Om det går att göra en stor sats som klarar sig i kylskåp i tre-fyra dagar utan att det börjar se ut som baby-kräk är ett mycket tacksamt plus!

Off the top of my head tänker jag nån form av potatissallad på minimjölk och sparsamt med olivolja som ätes med tärnad kyckling. Kyckling ska väl vara hyfsat förskonat från risker? Att det är det tråkigaste som går att äta är en annan femma...

Alla idéer mottages hjärtligast! *popcorn**kissass*

Samtilga av dessa funkar att äta kalla:
Kvarg, kokt ägg, Kycklingfile, omelette, pasta, de flesta grönsaker, Bär, knäckebröd, riskakor, ost, mjölk, lättdressingar, ostkaka, nötter, frukt, pannkaka

Bara att blanda och njuta.

Filipb
2013-08-23, 07:37
Om du köper konserverad tonfisk innehåller de i de flesta fall en art som heter "skipjack" som inte lever särskilt länge och således inte innehåller lika mycket tungmetaller som riktig tonfisk.

Dödslyft
2013-08-23, 07:56
Min lunch det senaste året har varit 500g kvarg och en eller två frukter till, ibland lite hasselnötter.

Billigt och smidigt :)

StarkaUlf
2013-08-23, 08:10
Risgrynsgröt! 10g fett/tub om man köper ICAs iallafall.

Reaper123
2013-08-23, 11:15
Risgrynsgröt! 10g fett/tub om man köper ICAs iallafall.+1, men billigare att göra egen ;) (mina laddningar har iaf klarat sig ett par dagar i kylen utan problem, de få gånger dom nu inte ätits upp direkt!)

Dessutom blir det sjukligt opti ur fettsynpunkt om man kokar på lättmjölk...

Per 100 gram:
78 kcal
3,2P
14,9K
0,4F

Om proteinet ej räcker för en komplett måltid funkar väl en dutt keso/kvarg eller proteinshake som måltidsdryck.

Armed Dingo
2013-08-23, 11:24
+1, men billigare att göra egen ;) (mina laddningar har iaf klarat sig ett par dagar i kylen utan problem, de få gånger dom nu inte ätits upp direkt!)

Dessutom blir det sjukligt opti ur fettsynpunkt om man kokar på lättmjölk...

Per 100 gram:
78 kcal
3,2P
14,9K
0,4F

Om proteinet ej räcker för en komplett måltid funkar väl en dutt keso/kvarg eller proteinshake som måltidsdryck.

Låter nice! Har du lagt upp recept i Matlagningssektionen? *whatever*:Virro

Reaper123
2013-08-23, 11:52
Låter nice! Har du lagt upp recept i Matlagningssektionen? *whatever*:VirroUrsäkta, men provat att läsa på förpackningen/påsen ;)

Makros jag skrev är alltså på "orginalrecept med lättmjölk"

Alltså ingen magi bakom tillagning av risgrynsgröt, utan välj fetthalt på mjölken utefter hur fet du vill ha din gröt! (ju fetare desto godare dock, såklart!)

Sen kan man ju göra risgrynsdavos eller på annat sätt försöka proteinberika denna gudagåva men det är inget jag publicerat något recept på utan tar med mig denna "hemlighet" i graven! :d

Armed Dingo
2013-08-23, 14:33
Ursäkta, men provat att läsa på förpackningen/påsen ;)

Makros jag skrev är alltså på "orginalrecept med lättmjölk"

Alltså ingen magi bakom tillagning av risgrynsgröt, utan välj fetthalt på mjölken utefter hur fet du vill ha din gröt! (ju fetare desto godare dock, såklart!)

Sen kan man ju göra risgrynsdavos eller på annat sätt försöka proteinberika denna gudagåva men det är inget jag publicerat något recept på utan tar med mig denna "hemlighet" i graven! :d

Tror du smaken påverkas av att använda jasminris? Har nämligen tillgång till billigt sådant :D

Simonbaws
2013-08-23, 14:50
koka massa ris sen slänger du bara på lite Sweet & sour sauce och strimlad skinka som topping! Koka 1kg och lägg i en burk i kylskåpet :)

StarkaUlf
2013-08-23, 15:03
Tror du smaken påverkas av att använda jasminris? Har nämligen tillgång till billigt sådant :D

Det kommer det definitivt att göra.
Grötris är väl billigt?

andeem
2013-08-23, 15:18
Matkorn, matvete eller mathavre. Kycklingfilé, fläskfilé eller lövbiff. Lite tomat, paprika, isbergssallad, spenat samt röd lök t ex. Sås efter smak, till exempel ajvar.

Wzup2u
2013-08-23, 17:40
bröd bröd bröd tunnbröd! med olika fyllningar! fyll rulla och ät =)