handdator

Visa fullständig version : Hälsorisk med tonfisk på burk varje dag?

Armed Dingo
2013-08-23, 04:15
Tjenis kollo.
Jag är student och har till min stora bedrövelse kommit underfund med varför alla studenter klagar på sin ekonomi. Tonfisk är väldigt billigt där jag bor och jag äter 140 gram varje dag (avrunnen vikt). Det är inget jag älskar men det är enormt smidigt att kasta ner två små burkar och några brödskivor i väskan på 30 sekunder varje dag istället för att förbereda lunch.

Tonfisken är packad i Thailand, mer ursprung än så kan jag inte få tag på. Finns det några hälsorisker med tungmetaller eller liknande med detta? Förutom lukten som sprider sig när man öppnar burken dvs. Jag äter det till lunch minst 5 dagar i veckan.

*hug*

lofito
2013-08-23, 04:27
Tjenis kollo.
Jag är student och har till min stora bedrövelse kommit underfund med varför alla studenter klagar på sin ekonomi. Tonfisk är väldigt billigt där jag bor och jag äter 140 gram varje dag (avrunnen vikt). Det är inget jag älskar men det är enormt smidigt att kasta ner två små burkar och några brödskivor i väskan på 30 sekunder varje dag istället för att förbereda lunch.

Tonfisken är packad i Thailand, mer ursprung än så kan jag inte få tag på. Finns det några hälsorisker med tungmetaller eller liknande med detta? Förutom lukten som sprider sig när man öppnar burken dvs. Jag äter det till lunch minst 5 dagar i veckan.

*hug*

Jag befinner mig i samma "sits" då jag också käkar minst en tonfiskburk varje dag. Bra med proteiner och gott är det tycker jag. Har dock läst det där
med metaller för ett tag sen. Men hur farligt är det egentligen undrar
jag också?

Armed Dingo
2013-08-23, 04:33
Jag befinner mig i samma "sits" då jag också käkar minst en tonfiskburk varje dag. Bra med proteiner och gott är det tycker jag. Har dock läst det där
med metaller för ett tag sen. Men hur farligt är det egentligen undrar
jag också?

Har precis gjort min läxa och det verkar som att tonfisk på burk klarar sig bättre än annan tonfisk pga att de fångas när fisken fortfarande är ung och inte hunnit dra på sig lika mycket bly. Däremot är det fortfarande inte riskfritt och man borde hålla sig till 2-3 servings per vecka, där 150 gram är 1 serving. Jag borde alltså halvera mitt intag av tonfisk. Helskotta. Det värsta är att det går på hjärnan också om man intar för mycket bly kroniskt och det är inte det roligaste.

Om du kommer på nåt bra substitut som är lika enkelt att ta med så får du gärna dela med dig. Faan rentav. Aldrig kan det vara enkelt.

King Grub
2013-08-23, 04:54
Tonfisken som finns i svenska butiker finns det inga restriktioner för. Amerikanska innehåller mycket met metsller, och det är för dessa burkar ovanstående rekommendationer gäller.

Armed Dingo
2013-08-23, 05:02
Tonfisken som finns i svenska butiker finns det inga restriktioner för. Amerikanska innehåller mycket met metsller, och det är för dessa burkar ovanstående rekommendationer gäller.
Vet du hur det ligger till med australienska?

Bryggan
2013-08-23, 06:33
Vad skönt att du kan äta stora mängder tonfisk på burk. Själv fick jag magont i samband med att jag åt tonfisk. Färsk stekt eller på burk spelade ingen roll så jag slutade äta det helt enkelt. Perfekt föda och gott också.

Lance Uppercut
2013-08-23, 18:40
King Grub, hur ligger det till med tonfisk i solrosolja. Denna olja är inte speciellt nyttig va?

Wzup2u
2013-08-23, 18:51
lance spelar väl inte så stor roll om man äter bra fetter generellt.
inte världens bästa omega fetter men du äter ju tonfisken och behöver inte dricka oljan så handlar ju inte om jättemängder.

Lance Uppercut
2013-08-23, 18:57
lance spelar väl inte så stor roll om man äter bra fetter generellt.
inte världens bästa omega fetter men du äter ju tonfisken och behöver inte dricka oljan så handlar ju inte om jättemängder.

Tänkte mer på om man åt det dagligen, vilket jag gjorde under en ganska lång period.

tjing
2013-08-23, 19:17
Nja, solrosolja är rik på omega-6, men det handlar ju om mängder och kanske mer kvoten omega-3/omega-6.

Simel
2013-08-23, 19:20
Eldorados tonfisk? Innehåller den för mycket tungmetaller för att äta säg, en per dag/varannan dag?

Sverker
2013-08-23, 19:34
Tonfisk på burk innehåller inte kvicksliver enligt SLV:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-fisk/

Vill du äta tonfisk på burk så får du göras det. Men det är dumt att äta ensidigt och missa viktiga näringsämnen som järn.

tlk
2013-08-23, 19:39
Brukar väl vara tillräckligt med selen för att väga upp kvicksilvret ändå.

Dreas
2013-08-23, 21:54
Jag äter fem burkar tonfisk i veckan, är väl lite rädd för bisfenol A men annars rätt lugn.

Sen tonfisk på burk är ju i regel Skipjack vilket inte ska ha så mycket tungmetaller i sig pga. ålder.

RobinEH
2013-08-23, 21:55
Hur ser det ut med den andra burkfisken (makrill i tomatsås) då?
Har ätit en burk drygt 5 dagar per vecka i någon månad och de burkarna innehåller väl BPA?

lofito
2013-08-24, 00:15
Jag äter själv både mycket tonfisk på burk och makrill på burk här i Sverige. Bör man oroa
sig eller bör man skära ner på det en aning?

lofito
2013-08-24, 00:16
Har precis gjort min läxa och det verkar som att tonfisk på burk klarar sig bättre än annan tonfisk pga att de fångas när fisken fortfarande är ung och inte hunnit dra på sig lika mycket bly. Däremot är det fortfarande inte riskfritt och man borde hålla sig till 2-3 servings per vecka, där 150 gram är 1 serving. Jag borde alltså halvera mitt intag av tonfisk. Helskotta. Det värsta är att det går på hjärnan också om man intar för mycket bly kroniskt och det är inte det roligaste.

Om du kommer på nåt bra substitut som är lika enkelt att ta med så får du gärna dela med dig. Faan rentav. Aldrig kan det vara enkelt.

Ptja, inget jag kommer på nu direkt. Den stora fördelen med tonfisken är att den
innehåller mycket protein per 100 g. Sen att jag verkligen gillar tonfisk är ju
också en fördel. Vet inget annat substitut så här på rak arm. Tonfisk och ägg-
röra är satans gott :) Kall mjölk till det också!

Sverker
2013-08-24, 05:54
Brukar väl vara tillräckligt med selen för att väga upp kvicksilvret ändå.

:confused:

Hur får du ihop selen och kvicksilver ? Kroppen är inget krematorium.

tlk
2013-08-24, 09:33
:confused:

Hur får du ihop selen och kvicksilver ? Kroppen är inget krematorium.

Det förefaller som att selen har en skyddande effekt som motverkar kvicksilvrets negativa effekter.

Ta exempelvis en titt på referens 97-110 i http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19578467.

Hur det fungerar på lite djupare nivå är så vitt jag vet fortfarande okännt och det verkar forskas en hel del på vitlök för att utröna vilka mekanismer som ligger bakom.

Sverker
2013-08-24, 10:43
Jag tolkar texten som att när det inte finns andra alternativ kan man ändå äta fisk med kvicksilver eftersom selenet binder metylkvicksilvret.

En länk från din sida är http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20820953 som är en koreansk referens medan din var amerikansk.

Jag kan inte miljöbelastningen i de länderna,men vi kan fortfarande välja annan fisk.

exevision
2014-03-22, 12:56
Jag äter fem burkar tonfisk i veckan, är väl lite rädd för bisfenol A men annars rätt lugn.

Sen tonfisk på burk är ju i regel Skipjack vilket inte ska ha så mycket tungmetaller i sig pga. ålder.

Finns det någon tonfisk på burk som inte har bisfenol?

mela
2014-03-22, 13:12
Finns det någon tonfisk på burk som inte har bisfenol?

Vad jag vet (efter att ha läst på livsmedelsverkets hemsida och även naturskyddsföreningen) så finns Bisfenol A i konserver (och plast osv). Dock i väldigt små mängder, det finns starka restriktioner på hur mycket det får vara.

Vill du undvika bisfenolen helt så får du försöka hitta tonfisk i annat än konserv. Ingen aning om det finns?

Armed Dingo
2014-03-22, 14:57
Vad jag vet (efter att ha läst på livsmedelsverkets hemsida och även naturskyddsföreningen) så finns Bisfenol A i konserver (och plast osv). Dock i väldigt små mängder, det finns starka restriktioner på hur mycket det får vara.

Vill du undvika bisfenolen helt så får du försöka hitta tonfisk i annat än konserv. Ingen aning om det finns?
Jo, färsk. Och då är det genast mycket allvarligare med tungmetaller. Vissa sorter rekommenderas att man inte äter mer än 4 ggr per år eller vad jag nu läste.