Visa fullständig version : Proteinupptag utan insulin (diabetiker)
Tillgodogör sig musklerna till fullo det protein du äter även utan insulin? Exempel: Du är på stan och äter en burk keso, ditt blodsockret rör sig knappt. Behöver kroppen i detta läge insulin för att ta upp protein/ta upp det effektivare?
Proteinet i sig ger en insulinutsöndring.
Förhoppningsvis har diabetikern ett långsamverkande insulin i bakgrunden som motverkar att blodsockret skenar upp för högt efter måltiden.
Utan insulin tar du inte upp aminosyrorna från blodet. Levern förbränner dem eller skickar ut dem i blodet som glukos. Blodsockret skjuter i höjden timmarna efteråt.
Fasen, uppfattade inte att det handlade om diabetes.
Sverker har helt rätt.
A.Steinbach
2013-08-22, 19:15
Så här
In normal man, the fasting state is characterized by release of alanine and glutamine from muscle and in situ muscle catabolism of branched chain amino acids (leucine, isoleucine, and valine). The alanine released by muscle is utilized by the liver for gluconeogenesis. Muscle nitrogen repletion occurs during protein feeding primarily by means of selective hepatic escape and muscle uptake of branched chain amino acids in ingested protein. In the diabetic, amino acid catabolism is exaggerated in the fasting state as reflected by increased uptake of alanine by the liver for gluconeogenesis and accelerated branched chain amino acid catabolism in muscle. After protein feeding, uptake of branched chain amino acids by muscle is reduced and these amino acids accumulate in increased amounts in arterial blood. Protein feeding also exaggerates the hyperglycemia of diabetes by causing an increase in hepatic glucose production. Diabetes is thus characterized by accelerated protein catabolism during fasting as well as diminished nitrogen repletion and hyperglycemia after protein feeding. The hyperketonemia of diabetes may however, have a restraining influence on protein catabolism thereby reducing alanine availability for gluconeogenesis.
Arch Intern Med. 1977;137(4):507-513.
Amino Acid and Protein Metabolism in Diabetes Mellitus
Förhoppningsvis har diabetikern ett långsamverkande insulin i bakgrunden som motverkar att blodsockret skenar upp för högt efter måltiden.
Utan insulin tar du inte upp aminosyrorna från blodet. Levern förbränner dem eller skickar ut dem i blodet som glukos. Blodsockret skjuter i höjden timmarna efteråt.
Pga små förändringar vad gäller sockret har jag aldrig tagit insulin till exempelvis proteinet före/efter träning. Total Epic fail från min sida?
Du gör vad som fungerar för dig.
Jag tar insulin och återhämtningsdryck ( läs RR ) precis efter träningen. Kommer hem och äter en halvtimme senare. Insulinkänsligheten är som störst efter träningen och musklerna ska fyllas på.
Du gör vad som fungerar för dig.
Jag tar insulin och återhämtningsdryck ( läs RR ) precis efter träningen. Kommer hem och äter en halvtimme senare. Insulinkänsligheten är som störst efter träningen och musklerna ska fyllas på.
Menar dock inte vad som fungerar för mig utan vad som fungerar generellt. OM man tar protein före/efter bör detta kombineras med insulin för effektivare upptag även om sockret knappt rör sig utan insulin? Kan exempelvis äta kycklingsallad på stan, knappt någon rörelse av sockret, men hade en liten dos likväl varit bra? Å andra sidan, läkaren sa att man kan ha en viss del egen produktion kvar vilket givetvis påverkar. Ska ta just detta med dietisten i nästa vecka, men tackar och bockar för svaren!
Medelamerikanen, 80 kg, tar upp ca 80 gram glukos per timme. Har för mig att medelamerikanen tar upp 10 gram aminosyror per timme. Blodsockersvaret blir givetvis långsammare när du jämför protein med kolhydrat.
Verkar rimligt att en sallad av kyckling och gröna bladgrönsaker och gurka knappt påverkar blodsockret akut. De sista aminosyrorna absorberas ungefär samtidigt med nästa måltid.
Jag, och jag tror fler diabetiker på Kolozzeum, får högre blodsocker av vassleprotein än kasein, intaget vid motsvarnde tillfällen och samma typ av måltid.
Man tar upp mindre än 10 gram protein/timme i en blandad kost, Sverker.
3-8 g/h någonstans är rimligare siffror beroende på proteinkälla, fibrer etc. På en högproteinkost ökar dock upptaget och oxideringen.
Man tar upp mindre än 10 gram protein/timme i en blandad kost, Sverker.
3-8 g/h någonstans är rimligare siffror beroende på proteinkälla, fibrer etc. På en högproteinkost ökar dock upptaget och oxideringen.
Vart har du fått det ifrån?
Från studier som jag läst. Upptaget kan vara ännu lägre i en del fall och högre (t ex vassle) i en del fall. Äter man mer protein tar man också upp mer och använder mer protein till energibehov (glukoneogenes).
A review of issues of dietary protein intake in humans.
"...The key issues are the rate at which the gastrointestinal tract can absorb amino acids from dietary proteins (1.3 to 10 g/h) and the liver's capacity to deaminate proteins and produce urea for excretion of excess nitrogen."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921
Bumpar tråden då frågetecken kvarstår. Framförallt: tar kroppen upp protein om jag har i princip NOLL insulin i kroppen? Ignorera blodsockret, vad händer vid själva upptaget, tillgodogör sig musklerna proteinet eller behövs insulin till själva processen?
Du har svaret i post nr. 5 från A.Steinbach.
King Grub har skrivit att det räcker med bakgrundsnivån av insulin hos friska individer för att ta upp aminosyror från blodet.
Vi insulinbehandlade diabetiker ( tror jag de flesta har ) har ett långsamverkande insulin i blodet dygnet runt ( typ Lantus ).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.