Logga in

Visa fullständig version : Tid???

Veritas
2004-03-05, 22:37
Det frågas ofta om hur mycket pengar ni lägger ner på maten, men jag undrar hur mycket tid ni lägger ner? Dvs laga maten eller göra iordning matlådor osv.

Själv så är jag så stressad så jag lagar havgregrynsgröten i mikron (det tar 2 min och smakar pappersmassa...), köper förkokta kycklingfileer så det bara ta ca:6 minuter att steka...

Förrseten, "går" det att äta havregryn utan att laga till det? Smakar inte det torrt å äckligt??

Starke_arvid
2004-03-05, 22:42
Prova att mixa havret och ha i lite proteinpulver. Jag fick tipset av en vän och tycker det smakar riktigt bra. Själv har jag i 2dl havre + 2,5dl vatten + 2skopor proteinpulver + 1matsked rapsolja.

Totalt
49,1gr Protein
51,2gr Kolhydrat
19,9gr Fett

580,3 Kcal

Jag förstår inte hur du kan vara stressad så att du lagar maten så. Jag menar, man kan ju alltid gå upp tidigare om dagarna eller fixa käket sent på kvällen o ha i kylen i värsta fall.

M v h // S_A

Veritas
2004-03-05, 22:50
Originally posted by Starke_arvid

Jag förstår inte hur du kan vara stressad så att du lagar maten så. Jag menar, man kan ju alltid gå upp tidigare om dagarna eller fixa käket sent på kvällen o ha i kylen i värsta fall.

M v h // S_A

Jag har brutalt mycket läxor jobbar även ibland. Sen ska man klämma in träningen där också. Det gör att man blir väldigt trött och sliten, så när man ska laga mat vill man att det ska gå snabbt. Gå upp tidigare vill jag inte, om jag inte ska promenera i detta ljuva vinterväder :D, för jag vill ta vara på den tid till sömn jag får. Men det iofs mitt eget fel så jag ska inte klaga :nono:

Men tillbaka till huvudfrågan! Tid till matlagning o.dyl???

Bobbokrull
2004-03-05, 23:16
Tja...riset kokar ju sig självt i lugnan ro i ca 30 minuter, kycklingfileerna ligger i ugnen i ca 40 minuter så det tar väl en timme för mig att göra alla matlådor och dyl. inför en kommande arbetsdag. Men då står jag ju inte heller och glor på riset under tiden det kokar.....

Men en timme om dagen lagar jag mat, fruksot och hela köret inräknat.

Garnax
2004-03-06, 03:49
Ingen aning faktiskt...

Kan det röra sig om totalt 2 timmar kanske.

Men maten är viktigare, skulle jag ha så mcyket läxor att jag inte fixa o träna och laga mat skulle jag skita i att göra läxorna och när läraren skulle fråga varför jag inte gjort dom skulle jag säga att "tyvärr efter att jag tränat och lagat mat fanns det ingen tid över. Man måste prioritera vad som är viktigt. Mat eller läxor, min hälsa eller läxor :P"

Tror iofs du kan ta dig tid. du måste sluta skolan vid senast 3-4
träna tar 1-2 timmar och maten säg 1 timme då så är klockan inte
mer än 7 på kvällen. Bör bli en 2-3 timmar till läxor.

//garnax

Makk
2004-03-06, 09:26
Kan väl säkert bli en 1-2 timmar matlagning per dag.
Men har börjat lite smått med "storkok". Jävligt skönt faktist, köpte 1.5kg nötfärs och gjorde köttfärssås och köttbullar på och frös in i portionsförpackningar, skiiiit skönt att bara plocka fram och värma. Iofs saknar jag micro, det skulle vara det bäästa.. men funkar att värma på spisen med, går ändå snabbare än att laga just då..

Marre-Sthlm
2004-03-06, 09:30
Originally posted by Garnax
Ingen aning faktiskt...

Kan det röra sig om totalt 2 timmar kanske.

Men maten är viktigare, skulle jag ha så mcyket läxor att jag inte fixa o träna och laga mat skulle jag skita i att göra läxorna och när läraren skulle fråga varför jag inte gjort dom skulle jag säga att "tyvärr efter att jag tränat och lagat mat fanns det ingen tid över. Man måste prioritera vad som är viktigt. Mat eller läxor, min hälsa eller läxor :P"

Tror iofs du kan ta dig tid. du måste sluta skolan vid senast 3-4
träna tar 1-2 timmar och maten säg 1 timme då så är klockan inte
mer än 7 på kvällen. Bör bli en 2-3 timmar till läxor.

//garnax

Jag kanske är speciell men min engelskalärare brukar låta mig skippa engelska läxor eftersom han vet att jag tränar väldigt mkt :P =)
Går iofs "bara" natur/natur andra-ring

LunaSpice
2004-03-06, 10:34
En snabbfrukost som jag brukar köra, antingen separat eller i kombination med fullkornsmackor eller All-bran, är:

5 dl mjölk, 2 ägg, 2 skopor vasslepulver, 1 dl fiberhavregryn, 2 msk rapsolja och 1 banan. Kör med stavmixer och drick. Funkar alldeles utmärkt som morgondrink.

z_bumbi
2004-03-06, 11:01
Originally posted by Marre-Sthlm

Jag kanske är speciell men min engelskalärare brukar låta mig skippa engelska läxor eftersom han vet att jag tränar väldigt mkt :P =)
Går iofs "bara" natur/natur andra-ring

Måste vara en av de minst motiverade lärarna i världshistorien?

GhostFace
2004-03-08, 11:15
Originally posted by z_bumbi
Måste vara en av de minst motiverade lärarna i världshistorien?

Eller så är det helt rätt o slätt ett påhitt....?
Överdriven sanning?
Lögn?
Det kan ha hänt ngn enstaka gång?

Att laga mat tar inte så lång tid såtillvida du inte ska göra grytor, eller komplicerade rätter. Vad det nu skulle vara?
Ett lagat mål mat tar väl ca 20-30 min att göra och 15 att käka.