Visa fullständig version : Frågor ang deff
Hej, efter snart ett års tränande så är det dags för den första riktiga deffen.
Jag räknade ut att jag behöver ca 2500kcal för att behålla vikten och har ett bas energibehov på ca 1800kcal.
Just nu äter jag 1900kcal per dag med en makro fördelning på 50/30/20 på träningsdagar och 50/20/30 på vilodagar.
Så nu till frågan, "måste" jag äta upp alla kalorier jag bränner på träning?
Tex äta 2400 kalorier om jag bränner 500kcal på träning, eller kan jag äta mina 1900kcal och bränna mer kalorier utöver det utan att förlora allt för mycket muskelmassa?
Supearman
2013-08-21, 17:53
Makrofördelning spelar noll roll. Minst 2.2g protein/kg, 1g fett/kg och fyll resten av kalorierna med vad du vill, helst kolhydrater för extra energi i gymmet.
Beror på hur mycket kroppsfett du har just nu, om ditt mål är att få in dig enbart 1900 kalorier per dag och du äter 1900 och bränner 500 på träning, ät 500 kalorier mer. Annars bränner du 1400 och det är inte vad du vill.
Du kan gå så lågt som 1000 kalorier under ditt TDEE utan att förlora muskelmassa om du så är 20% kroppsfett. Om du dock har så stort underskott men med 10% kroppsfett så förlorar du definitivt muskelmassa.
Kom ihåg att inkorporera refeeds så att du kan fylla på dina leptin nivåer.
Makrofördelning spelar noll roll. Minst 2.2g protein/kg, 1g fett/kg.
Säger du inte emot dig själv nu?
Supearman
2013-08-21, 19:32
Säger du inte emot dig själv nu?
Nja, menade att procentuell makrofördelning inte spelar någon roll, så som det nämns i första posten
vicarious
2013-08-22, 11:06
Hej, efter snart ett års tränande så är det dags för den första riktiga deffen.
Jag räknade ut att jag behöver ca 2500kcal för att behålla vikten och har ett bas energibehov på ca 1800kcal.
Just nu äter jag 1900kcal per dag med en makro fördelning på 50/30/20 på träningsdagar och 50/20/30 på vilodagar.
Så nu till frågan, "måste" jag äta upp alla kalorier jag bränner på träning?
Det beror på hur du räknade för att komma fram till siffran 2500 kcal. Troligtvis så är energiförbrukningen för din träning redan inkluderad i uträkningen vilket innebär att du inte ska äta upp de kalorier träningen förbrukar.
Det beror på hur du räknade för att komma fram till siffran 2500 kcal. Troligtvis så är energiförbrukningen för din träning redan inkluderad i uträkningen vilket innebär att du inte ska äta upp de kalorier träningen förbrukar.
Ja det var det jag tänkte på, använde Harris–Benedict formeln så träningen ska vara inräknad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.