Visa fullständig version : Fråga om läsa upp ett betyg/Komvux/Prövning
Det är så att jag sitter med ett icke godkänt betyg i matte b (den gamla betygskalan). Kan jag gå via komvux för att fixa ett godkänt betyg eller är det så att jag måste göra en prövning?
När jag tidigare sökt på komvux så "kom jag ej in" av någon anledning.
Kan jag göra enbart en prövning även fast jag eventuellt skulle kunna gå genom komvux?
mattilainen
2013-08-19, 20:49
du kan gå på komvux och prata med läraren om det går bra att göra en prövning. Dock kan jag tycka att det är värt att gå klart kursen och kanske få ihop ett MVG än att göra en prövning och få vg/g om du nu ska använda betyget. Sen kanske det blir ett g vare sig du går kursen eller inte men jag tror du får mer med dig av att göra själva kursen. Jag gjorde om matte a då jag fick godkänt i den kursen medan jag fick högsta betyg i b,c,d, och e. Även fast jag kanske skulle klarat att få ett mvg med prövning så tog jag det säkra för det osäkra och valde att gå kursen. Man har ju bara en chans på en prövning annars får man vänta tills nästa kurs. Går man själva kursen har man ju god tid på att lära sig och förstå bättre.
du kan gå på komvux och prata med läraren om det går bra att göra en prövning. Dock kan jag tycka att det är värt att gå klart kursen och kanske få ihop ett MVG än att göra en prövning och få vg/g om du nu ska använda betyget. Sen kanske det blir ett g vare sig du går kursen eller inte men jag tror du får mer med dig av att göra själva kursen. Jag gjorde om matte a då jag fick godkänt i den kursen medan jag fick högsta betyg i b,c,d, och e. Även fast jag kanske skulle klarat att få ett mvg med prövning så tog jag det säkra för det osäkra och valde att gå kursen. Man har ju bara en chans på en prövning annars får man vänta tills nästa kurs. Går man själva kursen har man ju god tid på att lära sig och förstå bättre.
Så du menar att jag kan läsa på komvux? jag fattar det som att man inte kan läsa upp ett Godkänt betyg som i ditt fall men ett icke godkänt betyg kanske man kan?
Kan vara olika regler mellan kommunerna eftersom Komvux ligger på kommunen, det jag har lärt mig är dock att du kan läsa upp icke godkända betyg men inte sådana som du har godkänt i. Då får du enbart ansöka om att göra en prövning.
Lättast för dig är att du pratar med komvux i din kommun.
Så du menar att jag kan läsa på komvux? jag fattar det som att man inte kan läsa upp ett Godkänt betyg som i ditt fall men ett icke godkänt betyg kanske man kan?
Antagligen så kom du inte in då du ändå har ett komplett gymnasiebetyg om än med ett IG. Komvux prioriterar sökande där de som inte har ett fullständigt gymnasiebetyg har högst prio och sedan de som vill läsa en kurs får att få behörighet till något kommer som tvåa och där borde du ha hamnat då matte B är behörighetskrav för en del utbildningar. Dock så är det i vissa kommuner så många i grupp 1 att grupp 2 inte får plats, men det varierar mellan olika kommuner.
Prata med komvux och fråga om det finns någon möjlighet för dig att lösa Matte B där, annars så får du göra en prövning. Värt att veta om prövningar är att du kan göra dem var som helst i Sverige om det är krångligt att göra det just där du bor.
mattilainen
2013-08-19, 22:44
ja, jag läste upp mitt redan godkända betyg. Som folket över mig redan sagt kanske det beror på kommunen och/eller om det fanns plats vid min sökning.
Tack för svaren hörrni. Jag gissar på att det är lite knepigt att komma in i Stockholm men jag ska ju givetvis söka. Det jag verkligen inte fattar trots att jag surfat runt på nätet, frågat personer osv. är vilken typ av matte jag skall söka.
(Gamla betygskalan)
Jag har ett G i matte A
IG i matte b
Jag vill t.ex. söka till sjukgymnast och då är det b-kurserna vad jag förstått. Men är det 1b eller 2b jag ska söka? eller 2a eller vad?!
Tack för svaren hörrni. Jag gissar på att det är lite knepigt att komma in i Stockholm men jag ska ju givetvis söka. Det jag verkligen inte fattar trots att jag surfat runt på nätet, frågat personer osv. är vilken typ av matte jag skall söka.
(Gamla betygskalan)
Jag har ett G i matte A
IG i matte b
Jag vill t.ex. söka till sjukgymnast och då är det b-kurserna vad jag förstått. Men är det 1b eller 2b jag ska söka? eller 2a eller vad?!
Du kan inte räkna med att få läsa de gamla kurserna, d v s Matte B, utan du får läsa de nya och då är det någon utav 2-kurserna du ska läsa. Om du läser 2a, 2b eller 2c ska inte spela någon roll utan alla ger behörighet vad jag förstått. Det är inte speciellt mycket matte på sjukgymnastutbildningen men det är nog lika bra att läsa 2c då den vänder sig till naturvetare medan 2b är mer mot samhäll.
Prövning kan du dock göra i de gamla kurserna. Kanske kan vara en bra ide om du har svårt för matte då de nya kurserna tydligen är lite mer omfattande. Prövning måste du kanske ändå göra då det nog kan vara svårt att komma in på komvux i Stockholm om du har ett slutbetyg, men det har jag egentligen ingen koll på.
Du kan inte räkna med att få läsa de gamla kurserna, d v s Matte B, utan du får läsa de nya och då är det någon utav 2-kurserna du ska läsa. Om du läser 2a, 2b eller 2c ska inte spela någon roll utan alla ger behörighet vad jag förstått. Det är inte speciellt mycket matte på sjukgymnastutbildningen men det är nog lika bra att läsa 2c då den vänder sig till naturvetare medan 2b är mer mot samhäll.
Prövning kan du dock göra i de gamla kurserna. Kanske kan vara en bra ide om du har svårt för matte då de nya kurserna tydligen är lite mer omfattande. Prövning måste du kanske ändå göra då det nog kan vara svårt att komma in på komvux i Stockholm om du har ett slutbetyg, men det har jag egentligen ingen koll på.
Tack. Glasklart!
Gurragurk
2013-08-20, 21:57
(Gamla betygskalan)
Jag har ett G i matte A
IG i matte b
Då är det matte 2b/c som gäller, däremot kommer du märka ett glapp i kunskap ibörjan då matte 1 nu är A+halva b ungefär. Jag är i den sitsen själv, läste B för 1 år sedan och läser nu matte 3c
Någon som gjort en prövning och kan berätta hur det går till? När jag tittar på mitt komvuxs hemsida står det så här:
"Prövningen startar 6 november och avslutas med prov den 19 november."
Trodde man bara skulle dyka upp och göra ett slutprov?
Någon som gjort en prövning och kan berätta hur det går till? När jag tittar på mitt komvuxs hemsida står det så här:
"Prövningen startar 6 november och avslutas med prov den 19 november."
Trodde man bara skulle dyka upp och göra ett slutprov?
Det är antagligen något praktiskt moment som ingår, det verkar variera från komvux till komvux hur prövningar går till. Vad är det för kurs?
Jag har gjort prövning i matematik D och Biologi 2, då fick jag bara göra ett prov och sedan var det klart. I matten var det ett gammalt nationellt prov jag fick göra.
Ame: Ansökningstiden har gått ut står det, så jag antar att det är olika många dagar för olika kurser.
En annan sak jag undrar över: Måste man på något sätt hämta ut betyg man får i varje enskild kurs på komvux eller ligger dom kvar i databasen där för alltid tills man behöver dom?
Baskagge
2017-10-12, 18:32
Kontakta dem så du får rätt svar.
När jag gjorde en prövning för många år sedan var det dock som så att man bara gjorde en anmälan om det bara var prövning man var intresserad av. Om man däremot ska läsa hela kursen så behöver man söka inom ansökningsperioden.
Ett alternativ är att man gör en prövning på sin gamla gymnasieskola, de kan fixa det lite när som helst.
Angående betygen så kan man behöva skicka in det manuellt för att det ska registreras.
Prövningar brukar ha ett fast datum en gång per termin.
En del kommuner tillåter att du läser upp betyg på ämnen och har öppet intag till kurser under hela året, om det finns i din kommun beror helt på vem som anordnar kurserna.
Väldigt olika mellan kommunerna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.