Visa fullständig version : Mat för student? [ca 2k:-/månad]
awwesome
2013-08-19, 17:06
Hej!
Jag är helt förvirrad när det gäller vad för mat jag ska köpa nu när jag är student eftersom jag är på en budget och inte gjort detta förut.
Är det någon som kan länka mig till några bra sidor, eller kanske själv har mat-scheman man kan följa. Finns det några produkter som är billiga och extra bra att ha när man måste leva billigt? Typ som kvarg eller liknande. Jag har mina middagar rätt bra planerade eftersom jag alltid gör ett storkok, för tillfället har jag tonfisk/krossade tomater/fullkorns pasta och lite kryddor osv i mina matlådor.
Just nu i de två veckor då jag har varit i denna situationen har det blivit en massa onödiga inköp av mat eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska strukturera det hela.
Så ja, tips på hur jag ska fixa detta!
Man måste inte följa ett schema. Kan ju vara en enkel grej att köpa ris i jättepåsar och koka en hel kastrull, baka 1kg kyckling eller fläskfilé k ugn och woka en påse grönsaker sedan bara ta en del av varje till varje måltid. Voila
awwesome
2013-08-19, 17:22
Man måste inte följa ett schema. Kan ju vara en enkel grej att köpa ris i jättepåsar och koka en hel kastrull, baka 1kg kyckling eller fläskfilé k ugn och woka en påse grönsaker sedan bara ta en del av varje till varje måltid. Voila
Sant, och jag tror jag formulerade det fel när jag sa schema.
Låter smart, finns det fler alternativ än kyckling och fläskfilé? Vad skulle du själv ha till som någon sås eller så? Var får man tag i jättepåsar med ris?
Exempel på vad man kan ha till frukost? Är ingen storätare dock, för tillfället består det av några mackor och juice.
awwesome
2013-08-19, 17:24
www.proteinperkrona.se
Tack. den ska jag kolla igenom! Har du själv någon favoritprodukt?
Kriippeshoow
2013-08-19, 17:24
Havregryn, proteinpulver, ris, kyckling, mjölk, ägg, pasta. Köp det och ät så klarar du dig på 2000 utan tvekan
awwesome
2013-08-19, 17:27
Havregryn, proteinpulver, ris, kyckling, mjölk, ägg, pasta. Köp det och ät så klarar du dig på 2000 utan tvekan
Instämmer, det är core grejerna kan man säga?
Vad har du för tillbehör? Jag menar du måste ju ha något till dina rätter så som såser och annat, annars blir det väl rätt tråkigt?
Kriippeshoow
2013-08-19, 17:32
Det jag använder till havregrynsgröten är proteinpulver och mjölk, mer behövs inte. Till kycklingen så köper jag någon tikki masala mix för 25-30kr och blandar i kyckling storkoket sen äter med ris. Ett tips. Så ofta du har chans att gå in i någon livsmedelsaffär, gör det och kolla om dom har några köttbitar som håller på och gå ut inom snart framtid. Dom blir rabatterade då. Hittar dagligen nötfärs på halva priset och massa annat gott.
Btw, bulkar du eller deffar du?
Du hamnar enkelt under 2k om du bara struntar i att äta ute
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
awwesome
2013-08-19, 17:37
Det jag använder till havregrynsgröten är proteinpulver och mjölk, mer behövs inte. Till kycklingen så köper jag någon tikki masala mix för 25-30kr och blandar i kyckling storkoket sen äter med ris. Ett tips. Så ofta du har chans att gå in i någon livsmedelsaffär, gör det och kolla om dom har några köttbitar som håller på och gå ut inom snart framtid. Dom blir rabatterade då. Hittar dagligen nötfärs på halva priset och massa annat gott.
Btw, bulkar du eller deffar du?
Aha, ska checka kryddmixar sen. :)
Jag bulkar, jag vill ha lite kaloriöverskott.
Håller du koll på hur mycket du äter? Jag menar, väger du allt osv.?
awwesome
2013-08-19, 17:38
Du hamnar enkelt under 2k om du bara struntar i att äta ute
Jag försöker komma över 2k, för jag vill gå upp i vikt.
Kycklinghjärtan och kycklingmage är väldigt prisvärt.
Bönor!! En favorit hos mig är mungbönor, gärna kombinerat med mathavre. Mungbönorna ska ligga i blöt i 8 timmar, så man måste planera lite. Men kokningen tar bara 20 minuter. Jag brukar koka mungbönorna några minuter innan jag tillsätter mathavren i samma kastrull... smidigt!! Kombinationen av bönor och spannmål ger ju också en bra aminosyreprofil.
/Per
Perramja
2013-08-19, 18:29
www.proteinperkrona.se
Den sidan tar ju dock inte hänsyn till proteinets aminosyraprofil hos de olika livsmedlen, inte för att man behöver bekymra sig nämnvärt om man inkluderar olika proteinkällor i sin kost men ändå.
Enligt matbudgeten här hemma så går ungefär 1300:- till mej varje månad. Jag lyckas äta 3500-4000 kalorier varje dag och få i mej mer än tillräckligt med protein varje dag. Handla smart! :)
Havregryn, ris, potatis, äcklig tonfisk (ej Abbas med andra ord), proteinpulver, hel kyckling, bönor (kidney t.ex), kvarg, Alaska Polloc, fryst, ägg som du kan koka, göra ugnspannkaka, omelett, äggröra osv. Köp en drös med goda kryddor och ha i äggröran/omeletten så blir det lite variation.
Själv brukar jag använda mig av matpriskollens app till telefonen för att se vad olika butiker har för extrapriser, sedan bestämmer jag veckans matsedel utifrån vad som är billigt. Har de extrapris på t.ex. kyckling eller annat som håller länge i frysen så köper jag flera paket.
Mamma klagar alltid på att jag äter för 2. Min matkostnad låg på strax under 2000 i genomsnitt under hela förra terminen.
Ok. Med 2k menade jag 2 tusen, och då givetvis 2 tusen kronor då det är vad tråden handlar om.
Men! Du kommer lätt både under 2000 Svenska Kronor och över 2000 Kilokalorier.
kolla allt datum på willys på varor sista förbrukn datum så sänker de till halv priset...
sist köpte jag upp 9 kilo skaraborgs kyckling. för halva priset.
Tack. den ska jag kolla igenom! Har du själv någon favoritprodukt?
Nja, bor hemma så slipper tänka på den ekonomiska biten. Men vetemjöl är helt klart ett billigt och bra livsmedel. Går ju att göra pasta, bröd, etc. av det. Sen är vassle rätt smidigt det också.
Den sidan tar ju dock inte hänsyn till proteinets aminosyraprofil hos de olika livsmedlen, inte för att man behöver bekymra sig nämnvärt om man inkluderar olika proteinkällor i sin kost men ändå.
Nej, det är sant. Dock är det rätt enkelt att kolla upp om man är intresserad.
Aha, ska checka kryddmixar sen. :)
Jag bulkar, jag vill ha lite kaloriöverskott.
Håller du koll på hur mycket du äter? Jag menar, väger du allt osv.?
vid bulk blir ju maten billig =) med plus på kolhydrater.
pasta,ris i mängder billigt som bara den ju, brödlevar brukar finnas för 10 spänn alt baka eget... vetemjöl och jäst är billigt. gör seitan?...
bönor, halva priset kött.
ae ey man dumpstra? hehe :naughty:
ca 10 spänn för ett kilo på lidl.
Havregryn, bönor, pasta. Tre viktiga basvaror!
Scratch89
2013-08-20, 08:35
Har man många kalorier att bolla med behöver man ju inte ens äta särskilt proteintätt. Skippa kött om du känner att det är för dyrt; man kommer bra långt med ägg, mjölk, kvarg, bröd, ost, grövre grönsaker och liknande. Kött kan man äta ett par gånger i veckan för näringens skull.
ett till hett tips. skaffa medlemskort, be it ica, coop eller whatever, är ofta ett bra erbjudande i veckan, minst.
smeander
2013-08-20, 09:38
Ät mer vegetariskt, mycket billigt. Köp aldrig halvfabrikat utan gör allt från grunden, då blir det mycket billigare, godare och man får inte i sig något skit.
Sent from a cordless device.
2k i månaden ska man lugnt kunna klara sig på, kyckling, ris, kvarg, whey, grönsaker, havregryn, jordnötter.
DJJOHANSSON
2013-08-20, 10:58
Ris, Potatis, Bacon, Kyckling, Färs, Havregryn, Bröd.
Har du en "INGEN REKLAM" Lapp på dörren, Ta bort den. Man hittar många bra erbjudanden på diverse affärer lagom till löning, Då är det bara att åka runt mellan affärerna och storhandla inför hela månaden.
awwesome
2013-08-20, 17:44
När det gäller kvantiteter? Är lite nybörjare när det gäller hur mycket jag ska köpa varje gång osv.?
Det måste går att frysa ner väl?
Jag beställde whey protein med kolhydrater på gymmet, men insåg efter att det kanske var lite dumt + dyrare för att jag köpte det av dem? Vad för protein tillskott föredrar ni?
awwesome
2013-08-20, 17:51
Satt och funderade lite på en vanlig dag, kommer antagligen att äta samma frukost och kvällsmat varje dag, men jag kommer att byta ut lunch matlådorna då och då.
Frukost:
Kvarg (vad kan man ha till det?)
Bröd
Juice
Lunch
Matlåda
Kyckling, Ris, Grönsaker med någon slags kryddmix osv.
Efter gym
Proteindrink
Något mer?
Kvällsmiddag
Vad ska man äta här?
Tips tack!
awwesome
2013-08-20, 17:56
Ok. Med 2k menade jag 2 tusen, och då givetvis 2 tusen kronor då det är vad tråden handlar om.
Men! Du kommer lätt både under 2000 Svenska Kronor och över 2000 Kilokalorier.
Obs, läste fel!
Som kvällsmål är gröt jättegott.
awwesome
2013-08-20, 18:09
Som kvällsmål är gröt jättegott.
Hur tillagar man gröt? Jag menar, jag hade kunnat äta det på morgonen, det finns väl gröt som man kan micra?
Hur tillagar man gröt? Jag menar, jag hade kunnat äta det på morgonen, det finns väl gröt som man kan micra?
2 dl havregryn, 4 dl vatten. in i micron.
Captainwide
2013-08-20, 18:26
Frukost: Flingor,mjölk,bröd,juice,ägg, omelett med tomater,skinka and so on.
Kvällen: Lägg kvargen här, mättande och mycket protein.
Mellanmål: Riskakor och billig jordnötssmör!
HMS Laestander
2013-08-20, 19:27
Deffar men käkar väl typ gröt eller något till frulle, kvargen alltid på kvällen och däremellan grönsaksblandningar/kolhydrater i varierande form och en större del protein. Under dagen i anslutning till träning även aminosyror, kanske vassle och någon proteinbar.
Man kan i princip komma hur långt som helst på 2000kr om man är strategisk.
Satt och funderade lite på en vanlig dag, kommer antagligen att äta samma frukost och kvällsmat varje dag, men jag kommer att byta ut lunch matlådorna då och då.
Frukost:
Kvarg (vad kan man ha till det?)
Bröd
Juice
Lunch
Matlåda
Kyckling, Ris, Grönsaker med någon slags kryddmix osv.
Efter gym
Proteindrink
Något mer?
Kvällsmiddag
Vad ska man äta här?
Tips tack!
Juice? Vilken lyx på studentbudget! :p samma sak med kryddmixer (fördigköpta), går att göra billigare och godare själv.
Jag bakar mycket kornbröd, det är billigt gott och jävligt nyttigt och går snabbt o laga.
Captainwide
2013-08-20, 21:23
Som HMS sa, se till att vara strategisk och leta alltid efter billigaste lösningen. En viss affär kanske erbjuder billigare kyckling medan den andre erbjuder billigare pasta och den sista erbjuder helt otrolig fläskfile för en nätt summa, gå i alla affärer och leta erbjudanden. Har du tid över en afton så baka gärna en massa. Bröd, frallor, osv. Har du kontakter som är fiskare,jägare,odlare eller slaktare? Då skulle du kunna slå en deal med dessa? :)
Sparven från Minsk
2013-08-21, 08:23
Matpriskollen.se
Släng aldrig mat.
Frukt och grönt kan vara dyrt, se till äta det som har rätt säsong och därmed är billigt.
Ät mycket torrvaror, det är billigt. Ex ris, pasta, havregryn etc.
Köp kött/fisk/fågel som är på erbjudande.
Det är ofta småsakerna som drar iväg i kostnad.
ICA Basic kycklingklubbor. 2kg, 40 kr. ~1400kcal och 120g protte / kg,. You're welcome.
Deff? Kycklingmage. 20-25kr / kg. 20g protte.
Bulk? Kycklinghjärta. same shit, mer fett, mer kalorier.
Grönsaker? Bröd? dumpstra. allt är gratis.
fick ett tips av min mammas särbo, nämligen klimpsoppa, lolade rätt hårt. Vatten, buljongtärning och mjöl. lite kvarg/vassle eller dyl på det så
Haha, "hur tillagar man gröt".
Bästa jag hört på länge. :cool:
Min favoritgröt är att göra en grund (havregryn och vatten, sen ha i lite nötter, torkad frukt, kokos och toppa med färska bär, kokosfett och honung.
Fruktansvärt gott.
Lidl är din vän, har du det i närheten?
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Steg ett
Lär dig laga mat. Köp en vanlig baskokbok och eventuellt en kokbok för matlagning i mikro. Räkna med max 50 kr för båda på valfri loppis som har böcker.
Steg två
Kolla priserna i affären och gör en budget
Steg tre
Sök här på forumet på temat billigt mat, studentmat, fattig student osv.
ICA Basic kycklingklubbor. 2kg, 40 kr. ~1400kcal och 120g protte / kg,. You're welcome.
Deff? Kycklingmage. 20-25kr / kg. 20g protte.
Bulk? Kycklinghjärta. same shit, mer fett, mer kalorier.
Grönsaker? Bröd? dumpstra. allt är gratis.
Hittar du kycklinghjärta till 20-25 kr/kg ordinarie pris?
Hos mig brukar färsk svensk ligga på 45-50 kr/kg och fryst dansk på ca. 35 kr/kg.
Sedan är proteininnehållet runt 15g/100g vilket man kanske bör ta med i beräkning när man jämför med annat. Smarrigt är det dock.
Hittar du kycklinghjärta till 20-25 kr/kg ordinarie pris?
Hos mig brukar färsk svensk ligga på 45-50 kr/kg och fryst dansk på ca. 35 kr/kg.
Sedan är proteininnehållet runt 15g/100g vilket man kanske bör ta med i beräkning när man jämför med annat. Smarrigt är det dock.
Alrigh 15kr då.
Ja 20kr till ordinarie pris går det iaf på hos Özens. Hos Coop så är det mest oxhjärta som går för liknande pris. Defitivt smarrigt och smakar bättre än fläskfile eller entrecote alla dagar.
awwesome
2013-08-27, 22:57
Jag kollade precis matkalkyl.se och enligt den ska jag ha ett kcal intag på ca. 2802.
Kan det stämma?
Knatcharn
2013-08-28, 09:01
Havregryn är sjukt prisvärt för kolhydrater. Kvarg och keso är egentligen hyfsat dyrt per gram protein men om du köper de billiga varianterna som t.ex. LIDLs så är det lugnt och trevligt att ha.
Glöm inte att vassleprotein är väldigt billigt att fylla ut med om du har problem med proteinkällor. Man måste inte äta sjuka mängder kött även om det är gott... Handlar du dock smart och fryser in när du ser erbjudanden kan du leva gott på mager köttfärs och kycklinglår. :)
Dessutom är havregryn nästan fullvärdigt (saknar lite lysin), så det krävs lite mjölk ex. för att komplettera en stor mängd havregryn. Se
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3899414&postcount=5
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3899852&postcount=10
Armed Dingo
2013-08-28, 09:41
Bygg din bas på storköp av havregryn, pasta och vitt ris. Fyll ut med kyckling, nötfärs och lax när erbjudanden kommer. Ha socker och kanel på gröten. Billig smaksatt tonfisk med billigt formfranska till lunch.
Bygg din bas på storköp av havregryn, pasta och vitt ris. Fyll ut med kyckling, nötfärs och lax när erbjudanden kommer. Ha socker och kanel på gröten. Billig smaksatt tonfisk med billigt formfranska till lunch.
Pasta känns mer som mat och är billigare än formfranska som man kan äta för mycket utav...
DekeThornton
2013-08-28, 12:26
Om du siktar på att gå upp i vikt är det utmärkt att köpa högrev, fläskkarré och liknande fett- och bindvävsfyllda styckningsdetaljer. De går oftast att få tag på mycket billigt, 40-50 kr per kilo, och passar utmärkt för att göra storkok, som pulled pork och olika grytor, som sedan går utmärkt att frysa in.
anticimex
2013-08-28, 12:45
Vad tycker ni om lidls kycklingfile? 99kr för 2kg, everyday of the month.
Vad tycker ni om lidls kycklingfile? 99kr för 2kg, everyday of the month.
Finns billigare sorters kyckling.
anticimex
2013-08-28, 13:05
Finns billigare sorters kyckling.
Menar du billigare filé eller typ kycklingklubbor?
Nån som jämfört hur mycket som blir kvar efter man tagit bort och skinn på klubborna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.