handdator

Visa fullständig version : Cykelköp inför vintern

jimmyboy
2013-08-18, 18:51
I och med att jag är en väldigt velig pojk så vänder jag mig som vanligt till kollo för vägledning. Denna gång gäller det cykel! I och med att bilen är såld känner jag mig tämligen handikappad utan färdmedel, så ska köpa mig en cykel!

1. Det jag funderar främst över är hur man löser problemet med vinterväglag (bor numer i Luleå så blir la en del snö). Dubbdäck? Bra friktionsdäck?

2. MTB vs. Vanlig damtralla? MTB är lite lättare och roligare, framförallt på vintern? Damtralla mer behändig med korg och pakethållare?

3. Hur dyrt ska man gå? Har pengar så att det räcker och blir över...ett tag i varje fall, så vill ha en ordentlig cykel som håller länge och går fint!

4. Om man nu har en dyrare cykel, säg runt 10k kr, hur gör man med stöldsäkerheten? Skadegörelse? Händer det ofta? Finns det bra lås/försäkringar?

Ska använda cykeln i syfte att frakta min rumpa mellan skolan, gymet, affären, hemmet och city typ :)

Olegh
2013-08-18, 19:15
Kan du enkelt förvara den inomhus i t.ex. ett privat garage? Hur ser stöldrisken ut där du kommer behöva parkera den? Lämpliga svar på dessa frågor tycker jag nog är a och o för att överväga att lägga mer än max 5-6k.

Jag skaffade en ny transportcykel själv för kanske två år sedan och då föll valet på en billig (~3k) hybrid som jag beställde från England. Man får bra mycket mer för pengarna där och i Tyskland. Den fungerar bra fortfarande bortsett från att det helvetes saltet som pytsas ut istället för att röja bort snön, äter upp en kedja och kassett årligen. Det problemet lär du väl iofs slippa norröver. Hållbarheten beror mycket mer på underhåll av cykeln än vad den kostar, men betalar man mer (och väljer rätt) så kan man kanske komma undan med lite mindre underhåll. Men då blir det å andra sidan dyrare att ersätta delar när man väl kört slut på dem.

Just stöldrisken tycker jag är det främsta argumentet för att välja en förhållandevis billig cykel. Vid stöld gäller vanligtvis 1-2k i självrisk. Det här (http://www.falcksecure.se/webbshop/17/5)skulle dock kunna vara ett alternativ för att komma runt det. Oavsett självrisk eller inte torde orosmomentet att få en dyrare cykel stulen vara högre. Det blir liksom oönskat meck som man (jag) gärna slipper. Man slipper även fundera lika mycket på var det är lämpligt att ställa cykeln.

Dubbdäck klarar man sig ganska bra utan om man bara tar det jäkligt piano. De hjälper i princip ingenting i snö, men gör underverk när det är isigt. För egen del tycker jag nog att det var värt det.

rogerQ
2013-08-18, 19:18
Varför har du flyttat till Luleå? Jag trodde att många i Norrland flyttade söderut, men du gör precis tvärtemot.

rogerQ
2013-08-18, 19:22
Köp skidor eller en sparkstötting.

Catstyle
2013-08-18, 19:30
Definitivt dubbdäck.
Kör på fulldubbat, oftast 240.

grondahl
2013-08-18, 20:10
1.Dubbdäck,
2.Hybrid eller cyclocross eller 29" mtb med stel gaffel (alt smidig lastcykel som kona miniute). Du vill ha fästen för fasta skärmar, även navdynamo är trevligt för en vardagscykel.
3. Är du beredd att beställa hem cykeln eller vill du köpa i butik?
4. Rejält bygellås (kompl med vajer) som låste fast cykeln i fasta objekt, inte lämna cykeln ute över natten öht.

Fartman
2013-08-18, 23:44
In på blocket och köp dig en fin militärcykel. Dom tar runt 1000-1500 för dom numera men dom håller i 100år och du behöver knappt underhålla något, bara smörja lite och pumpa däck typ. Hittar du modellen med ballongdäck så rekommenderas den starkt.

EDIT: Dubbdäck kanske är skönt men det går rätt bra utan också, jag kör året runt med ett par slicks typ och det fungerar bra bara man tar det lugnt.

Hemi
2013-08-19, 03:47
Giant Full Suspension ar de jag gillar bast, dyra men de ar de varda. Man far mecka en del men det ar bara roligt, man lar sig.