Visa fullständig version : Linfröolja
wilhelmblomgren
2013-08-17, 16:48
Tjena forumet! Hur mycket linfrö olja bör man dricka om man ska komma upp i rätt mängd omega 3? Jag käkar aldrig fisk.
Svårt att ge exakt svar.
Det du vill ha i omega-3-väg är DHA och EPA. Den n3 du hittar i linfröolja är av typen ALA och måste konverteras av din kropp till DHA/EPA. Hur väl det fungerar är väldigt individuellt... ett hyfsat riktvärde är väl 5%.
Linfröolja är ~50% ALA.
Vill du t.ex. då ha i dig 2g DHA/EPA per dag så bör du dricka 80g linfröolja. 2g med 5% omvandling blir 40g, och sen eftersom det är 50% så måste du dubbla detta.
På det får du då förståss cirkus 20g n6 vilket du kanske eller kanske inte vill ha.
Olja från de alger som fiskar äter för att få i sig sin n3 är nog mer "opti" lösning.
Tjena forumet! Hur mycket linfrö olja bör man dricka om man ska komma upp i rätt mängd omega 3? Jag käkar aldrig fisk.
1 tsk om dagen, rekommenderar i.a.f. Zeta.
Om man vill ha balans mellan omega 3 & 6, blandar man en del linfröolja till 3 delar solrosolja, då tar man 2 till 3 tsk per dag.
Till matlagning, kan du blanda 1 del rapsolja till 4 delar olivolja. Jag kör på Zetas kallpressade oljor.
Som tlk skriver krävs det rätt stora mängdes ALA för att säkerställa intaget av de långa n-3-syrorna. Det är inte så säkert att så mycket ALA är bra, det är heller inte säkert att att man vill ha så stor andel fleromättade fettsyror totalt, som det lätt blir vid användandet av t.ex. linfröolja.
Är det helt uteslutet med fiskolja?
Är fiskolja uteslutet tror jag algolja är bästa valet.
ja har aldri ätit fisk i hela mitt liv, och tar inga extra tillskott men får i mig all nödvändig omega 3 genom maten, så överdrivet mkt omega 3 är det inte i fisk, finns livsmedel med mer.
margariner,valnötter protein, olja m.m
mjölk helst eko mjölk mer omega 3.
ät bara som vanligt så fixar du det.
annars kan du ha lite hela linfön i sallader,mat osv osv. även olja...
ja har aldri ätit fisk i hela mitt liv, och tar inga extra tillskott men får i mig all nödvändig omega 3 genom maten, så överdrivet mkt omega 3 är det inte i fisk, finns livsmedel med mer.
margariner,valnötter protein, olja m.m
mjölk helst eko mjölk mer omega 3.
ät bara som vanligt så fixar du det.
annars kan du ha lite hela linfön i sallader,mat osv osv. även olja...
I valnötter och oljor är det ju då förvisso sällan den n-3 som du behöver få i dig. Det är väl det som är kruxet. Vet inte hur det är med margarin med tvivlar på att det finns däriheller generellt.
Linfrö är ju även det helt värdelös källa.
Äter man inte animaliska produkter så är det rätt svårt att få i sig de n-3 som behövs faktiskt.
Finns inget Omega-3 i mjölk, oavsett vilket foder korna får.
Wzup2u:
Poängen med fisk är att det innehåller långa n-3-syror, detta utan att innehålla massa n-6 som de flesta av oss redan får onödigt mycket av.
Finns inget Omega-3 i mjölk, oavsett vilket foder korna får.
hmm ok har för mig mjölk innehåller omega 3, sorry that im wrong then.
Wzup2u:
Poängen med fisk är att det innehåller långa n-3-syror, detta utan att innehålla massa n-6 som de flesta av oss redan får i oss onödigt mycket av.
yes true kopplade det nu att ts var ute efter det svaret kanske...
hmm ok har för mig mjölk innehåller omega 3, sorry that im wrong then.
Du har konjugerade fettsyror, CLA, i mjölk.
Mindre än 2 % av fettet är linolsyra och sedan mikroskopiska mängder Omega-3. Du behöver äta kilovis med smör för att få dagsbehovet av Omega-3 från mjölk.
Du har konjugerade fettsyror, CLA, i mjölk.
Mindre än 2 % av fettet är linolsyra och sedan mikroskopiska mängder Omega-3. Du behöver äta kilovis med smör för att få dagsbehovet av Omega-3 från mjölk.
jau de vet jag iofs.
men om man äter animaliska produkter generellt kött,mejeri osv får man då fortfarande inte i sig tillräckligt.
jag har aldrig ätit fsk i hela mitt liv dock ingen på hela min fars sida äter fisk.
Wzup2u:
Poängen med fisk är att det innehåller långa n-3-syror, detta utan att innehålla massa n-6 som de flesta av oss redan får onödigt mycket av.
Varifrån skulle man få så mycket omega 6 ifrån?
SLV rekommenderar 1E% omega-3/dag vilket motsvarar 2,5-3 g för en normal vuxen. Men det är ju ALA + EPA och DHA som jag förstått det. Även om omvandlingen från ALA till de längre n-3 är rätt lågt så brukar behovet ändå kunna tillfredsställas om man får i sig tillräckligt med ALA.
Flytande margarin har en omega-6/omega-3-kvot på 2:1, rapsolja likaså och linfröolja 0,3:1. Dessa livsmedel är bra källor till vegetabiliskt omega-3 utan att ett stort intag av fleromättade fetter krävs, vilket jag anser vara en fördel. 1 msk linfröolja är ju ~7 g omega-3 och torde utgöra ett gott substitut för den som inte vill konsumera fet fisk.
Varifrån skulle man få så mycket omega 6 ifrån?
Det beror ju givetvis på ens kost, men det totala intaget blir lätt ganska högt om man äter som många av oss västerlänningar gör.
Några exempel kan vara:
Vegetabiliska oljor (används en hel del i halv/helfabrikat)
Spannmål.
Vissa nötter.
Kyckling.
Eastmont
2013-08-27, 00:12
Linfrö innehåller väl blåsyra? Läste att livsmedelsverket inte rekommenderar linfröolja som intag av Omega 3 på grund av detta.
Själv är jag vegetarian och äter således inte fisk heller. Jag äter algtabletter valnötter.
Såhär står det på wiki om det: En del växter innehåller cyanogena glykosider som kan brytas ned till vätecyanid, exempelvis bittermandel och i bittra aprikosfrön. Vid intag av krossat linfrö kan vätecyanid bildas av ämnen i linfröet och tas upp av kroppen. Livsmedelsverket rekommenderar att man inte förtär mer än två matskedar linfrö per dygn.
Vätecyanid används till utrotning av vägglöss, råttor och dylikt. Det var det verksamma ämnet i avlusningsmedlet "Zyklon B".
Linfrö innehåller väl blåsyra? Läste att livsmedelsverket inte rekommenderar linfröolja som intag av Omega 3 på grund av detta.
Själv är jag vegetarian och äter således inte fisk heller. Jag äter algtabletter valnötter.
Att man skulle avråda från linfröolja från slv:s sida har jag aldrig stött på? Man rekommenderar det ju snarare som god källa till omega-3, inkl rapsolja och valnötter.
Problemet jag ser med valnötter är att det blir rätt så mycket energi för att få i sig nämnvärd mängd ALA därifrån. 100 g valnötter ger ~7 g ALA och ~670 kcal. Dessutom ger det mycket omega-6 samtidigt. 1 msk linfröolja ger samma mängd ALA men betydligt mindre energi och omega-6.
Hur mycket ALA är det i algtabletter? =)
De jag känner till har 100mg EPA och 400mg DHA per dos. Ingen ALA.
Att man skulle avråda från linfröolja från slv:s sida har jag aldrig stött på? Man rekommenderar det ju snarare som god källa till omega-3, inkl rapsolja och valnötter.
Problemet jag ser med valnötter är att det blir rätt så mycket energi för att få i sig nämnvärd mängd ALA därifrån. 100 g valnötter ger ~7 g ALA och ~670 kcal. Dessutom ger det mycket omega-6 samtidigt. 1 msk linfröolja ger samma mängd ALA men betydligt mindre energi och omega-6.
Vad ska du med ALA till?
De jag känner till har 100mg EPA och 400mg DHA per dos. Ingen ALA.
My bad. Menade såklart EPA och DHA ^^
Vad ska du med ALA till?
Om du syftar på algtabletterna så skrev jag lite för snabbt :P Annars är ju ALA rätt bra för dem som av allergi, ideologi, religion eller dylikt inte äter fisk eller alger och får i sig EPA/DHA på så vis. För att inte nämna att det kan anses vara lite knepigt att få tag i algbaserade tillskott samt att det blir en prisfråga.
Om du syftar på algtabletterna så skrev jag lite för snabbt :P Annars är ju ALA rätt bra för dem som av allergi, ideologi, religion eller dylikt inte äter fisk eller alger och får i sig EPA/DHA på så vis. För att inte nämna att det kan anses vara lite knepigt att få tag i algbaserade tillskott samt att det blir en prisfråga.
Men alltså ALA är ju riktigt dåligt sätta att få i sig DHA och EPA.
Eastmont
2013-08-27, 14:38
Jag äter inte Linfrön av ovannämnda skäl. Känns sådär att äta något som omvandlas till Zyklon B i kroppen, varje dag. Men each to his own.
Såhär står det:
Riskbedömning:
De cyanogena glykosiderna kan frisätta HCN genom kemiska reaktioner (hydrolys och enzymatiska reaktioner) i flera steg. Frisättandet förutsätter att linfröna förstörts fysikaliskt/kemisk så att de cyanogena glykosiderna kan komma i kontakt med enzymet betaglykosidas.
Europarådets expertgrupp för aromämnen har uppskattat ett temporärt maximalt dagligt intag (TMDI) vid långtidsintag av HCN i livsmedel till 0,023 mg/kg kroppsvikt och dag (6). Det motsvarar ca 1.6 mg per dag för en person som väger 70 kg.
Det bör påpekas att Europarådets expertgrupp ansåg att detta maximala dagliga intag endast bör vara temporärt eftersom det toxikologiska underlaget som det baseras på inte är tillräckligt.
Vätecyanid respektive cyanogena glykosider har också utvärderats av en expertgrupp (JECFA) inom WHO, 1993 (8), en annan expertgrupp (IPCS) också inom WHO 2004 (9) och senast även av EFSA 2004 (10).
På grund av brist på kvantitativa toxikologiska data och epidemiologiska studier kunde ingen av dessa expertgrupper fastställa någon säker intagsnivå, men EFSA (10) ansåg att det osannolikt att exponering för cyanid i doser 3-6 mikrog/kg kroppsvikt/dag från aromämnen skulle kunna ge upphov till akut toxicitet. JECFA (8) ansåg att en halt av HCN upp till 10 mg/kg i kassavamjöl inte medför akut toxicitet.
Rekommendationer
Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö. Man bör vara uppmärksam på att överdrivna intag av linfrö eller nya beredningar av linfrön kan leda till intag av cyanid som kan vara skadliga (3).
Eastmont, jag pratar om linfröolja. Vill man äta frön intakta ska man nog inte överskrida rekommenderad dos. 2 msk frön ger ändå mindre n-3 än 1 msk olja. Och då det gäller oljan verkar inte samma oro gälla, så har jag förstått det iallafall. Som sagt rekommenderar man ju flytande margarin som ibland innehåller linfröolja. Men i vilket fall ska man ju inte gå helt insane på linfröolja då det blir väldigt mycket fleromättat fett.
Men alltså ALA är ju riktigt dåligt sätta att få i sig DHA och EPA.
No arguments there. Men vore omvandlingen från ALA inte tillräcklig för att täcka behovet borde ju en stor andel av rikets vegetarianer/veganer ha dålig syn, vara segtänkta, deprimerade och allmänt ha för låga nivåer av "goda" eikosanoider som härrör från EPA. Tror nämligen inte majoriteten tar algtillskott, och det har väl inte funnits alltför länge på marknaden heller?
Men bara för att behovet troligtvis kan täckas med enbart ALA betyder ju inte det att man får ta del av alla rapporterade fördelar som setts vid frekvent intag av fet fisk eller supplementering med EPA och DHA. För att få det skulle det ju krävas stora mängder ALA vilket samtidigt skulle innebära stora mängder linolsyra och fleromättat fett rent allmänt, och det kanske inte är önskvärt. Tillskott ifrån alger vore då ett bättre alternativ.
Varken glykosiderna eller vätecyaniden löser sig i oljan. De tvättas bort när oljan renas.
Eastmont
2013-09-01, 23:42
Varken glykosiderna eller vätecyaniden löser sig i oljan. De tvättas bort när oljan renas.
Så det är icke existerande i oljan överhuvudtaget?
Ja, ifall du köper en tvättad olja.
Är oljan kallpressad och inte tvättad finns det rester i oljan som lägger sig på botten. Här finns det risk att glykosiderna finns kvar.
Eastmont
2013-09-15, 17:35
Ja, ifall du köper en tvättad olja.
Är oljan kallpressad och inte tvättad finns det rester i oljan som lägger sig på botten. Här finns det risk att glykosiderna finns kvar.
Jahaja. Vet du vart man kan få tag på tvättad olja då?
Tvättad olja betyder att den är raffinerad. Man har tvättat bort pressrester ( det som grumlar oljan ), fria fettsyror och oxidationprodukter. Därmed vunnit längre hållbarhet och mildare smak.
Finns säkert i din butik.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.